Fritz!Box 7530: issues sinds 07.12?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Sinds ik eigenlijk 07.12 geinstalleerd heb op m'n 7530 welke ik van edpnet merk ik dat ik enkele issues heb met betrekking tot stabiliteit.

Ik heb deze nog niet naar "fabrieksinstellingen" teruggebracht omdat ik eens wil polsen eerst of er nog mensen zijn met dezelfde soort issues.

Het staat momenteeel ingestel dat er in de FB aparte dingen ook hun eigen PPPoE sessie mogen starten, al heeft de FB zelf ook z'n eigen PPPoE sessie, met name voor de telefonie. Deze heeft dan ook de voicemail welke naar een usb stickje wordt weggeschreven.
Wifi op de FB staat uit, daarbuiten hangt er dan eigenlijk rechtstreeks m'n mikrotik ding aan welke dan z'n eigen PPPoE sessie start en al de rest van m'n netwerk voor zich neemt.

De FB en m'n "interne" netwerk zijn fysiek gescheiden en hebben ook verschillende subnetten.

Echter merk ik dat hoe langer de nu met 07.12 de FB online blijft, hoe "trager" de interface wordt, en met name ook de connectie in general.
Als ik deze dan reboot, of hij reboot/crasht uit zichzelf (al 1 keer gebeurd nadat de interface meer dan een minuut lang bleef laden), is alles instantly terug alles in orde voor het weer stilletjesaan trager wordt natuurlijk.

Het is alsof er ergens een memory leak zit welke dus na ~2w vol raakt en het wat teveel wordt voor het ding.
Je ziet bij speedtests ook de connectie op en neer gaan, al is dit niet 100% te vertrouwen natuurlijk. Maar als je de FB pagina zelf wil openen en het duurt meer dan een minuut voor je de info over de DSL connectie of de status pagina te zien krijgt merk je wel dat er iets mis aan het lopen is.
Je zit dan een lange tijd naar een spinning animatie te staren in de hoop dat het uiteindelijk laadt.

Als die dan weer reboot is zoals gemeld ook weer alles in orde, tot 10-14d later het weer van dat is.

Ik kan voor te kijken of het aan die 2 PPPoE sessies ligt wel even terug m'n FB geen eigen PPPoE sessie geven. Aangezien er niet echt getelefoneerd wordt met die lijn, en er enkel "spam/coldcallers" op die lijn zitten zou dat zo erg niet zijn.
Alsook als dat dan niet lukt factory settings even proberen.

Maar eerst en vooral wou ik even polsen of er nog mensen zijn welke een FB 7530 hebben van edpnet welke deze ook manueel geupdate hebben naar 07.12 en dit voorhebben.

screenshot van naar wat je zit te staren terwijl je wacht :

EDIT: Heb de PPPoE connectie op de FB uitgezet (zoals uitgelegd in edpnet hun eigen documentatie, "foute" username in pppoe config), en reboot van de FB daarna.
Zoals eerder al gezegd instantly terug de volledige snelheid van alles terug. Grappig genoeg ook voor het eerst sync op J43 ipv A43, maargoed. Nu is het ~2 weken wachten en kijken of het terug voorvalt.
Laatst gewijzigd door GuntherDW op 31 jan 2020, 02:56, 2 keer totaal gewijzigd.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Op mijn Fritzbox 7530 (eveneens van EDPnet ontvangen) zie ik
FRITZ!OS: 07.03 - Versie up-to-date
En na hier op te klikken, wil die ook niet verder zoeken naar een nieuwe versie.
Is 07.12 dan wel een versie die EDPnet ondersteunt? (en zou daar dan niet gelijk het probleem kunnen zitten)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Hier staat 07.13 op mijn 6890LTE, maar ik hoef mij geen zorgen te maken over DSL driver issues; de Fritz hangt achter een Flybox van Orange. landinstellingen staan op NL, vandaar dat ik die update al een tijdje binnen heb. Issues zullen er altijd wel zijn denk ik maar zijn niet echt storend. Eentje die ik ondervonden heb: voor de 5gHz ben je best dat je het kanaal vast instelt op 100 of hoger, dus zeker niet automatisch. Als het 5gHz kanaal op automatisch staat, dan zal je zien dat na verloop van tijd er blijkbaar geen zend- of ontvangstsignaal meer is. Op een FB staat de snelheid in het wifi overzicht. En dan zal je zien dat bij 5gGz er helemaal geen cijfertjes meer staan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Na de upgrade van 07.13 na ~10 dagen gemerkt dat m'n verbinding weer wat trager en onstabieler begon te worden.

Had eerst m'n Mikrotik laten herverbinden, om te kijken of het aan de RB lag.
Initieel zag je wel een kleine verbetering, maar alsnog ging het naar speedtests op verschillende servers niet echt uitermate goed.
Je zag het van 20 naar 92Mbit "klimmen" met veel moeite en pings waren ook wat ontstuimig soms.

Dan weer de FB herstart en plof als klokwerk een rotsvaste snelheid en ping op beide upload en download naar de speedtest servers.

Op de DSL info page op de FB zelf (of het spectrum) veranderde er niet veel.
Ik begin me een beetje af te vragen of ik dit aan edpnet gewoon moet melden om te kijken of er weldegelijk iets aan de lijn is of de modem gewoon zo snel al wat issues begint te vertonen...

Heb ondertussen ook wel de PPPoE op m'n Fritz!Box ook uitgezet om te kijken of het daaraan lag net voor de 07.13 update.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Kijk zeker even na of het probleem zich ook voordoet als de RB niet verbonden is (dus kabel er echt uit) en enkel de Fritzbox in het spel is.
Ik zeg het maar omdat ook ik problemen had (na een tijdje heel hoge pings, inbelmodem snelheden en disconnects van de Fritzbox), maar die bleken niet aan EDPnet te liggen. Ze hebben een technieker gestuurd en toen die mijn netwerk van de Fritzbox haalde (kabeltje eruit) waren de problemen direct van de baan ... gevolg, rekening van 150€ voor de komst van de technieker. Stom natuurlijk, want dat had ik beter even zelf kunnen proberen.

Ter info: De oorzaak van mijn probleem heb ik nog steeds niet gevonden, maar ook bij mij was er een router achter de Fritzbox die via PPPoE een verbinding opzette. Je zou dus denken volledig gescheiden... mijn probleem verdwijnt als ik enkele VMs die ik draai met Ubuntu en wat services erop herstart. Ik ben nog aan het pinpointen door telkens als het probleem zich voordoet er enkele te rebooten.
Op het moment dat de problemen zich voordoen kan het ook gebeuren dat de Fritzbox WiFi (die ik voor trouble shooting aan heb staan) plots niet meer wil verbinden. Geen idee of dat ook bij jou zo is.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ik zou dat inderdaad kunnen proberen, maar m'n RB is eigenlijk m'n toegang tot het internet. Die FB wordt gebruikt als "domme modem" in principe.
Ik zal dus terug die z'n PPPoE moeten aanzetten en een apparaat eraan hangen.

Die RB maakt een PPPoE verbinding en stuurt zo alles door naar het interne netwerk, compleet gescheiden subnet en al.

Zal het inderdaad proberen de volgende keer dat alles traag wordt. wifi op de FB aan, even naar de garage gaan voor kabel los te trekken en zien wat speedtestje zegt.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”