Domotica: zin of onzin?

yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 6 keer

DarkV schreef:
Die voorziening had ik ook niet... maar uiteindelijk was het nadien wel allemaal mogelijk.

Het enige moeilijke was om elektriciteit tot in de rolluikkasten te krijgen.
Hoi DarkV, mag ik eens vragen welke hardware je eigenlijk voor de sturing gebruikt, en dat in combinatie met welke software?
THX !
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Domotica kan handig zijn maar meestal is het gewoon een excuus voor spielerei, net zoals de treintjes (voor de kinderen zogezegd) vroeger :lol:

Het is leuk dat het licht automatisch aan gaat in plaatsen waar je niet zo vaak komt zoals een tuinkot, een garage of een WC. Dat zijn ook plaatsen waar men wel eens het licht vergeet te doven.

De praktijk is helaas vaak niet automatisch en dan bots je tegen de ongemakken/problemen. Licht automatisch aan/uit op WC is leuk maar niet als je er langer zit. Wat is het verschil in beweging van schakelaar met het om de zoveel minuten zwaaien om de lamp te laten branden? Wat is de winst van de vergeten lamp als je ze telkens langer laat branden dan met een schakelaar het geval zou zijn?

Ik heb een aantal geautomatiseerde schakelaars en die gebruik ik vooral om de indruk te geven dat ik thuis ben bij langere reizen. In de slaapkamer heb ik 2 lampen aan elke kant van het bed. Ik heb op onze tablets een scene geplaatst om deze beide of apart aan/uit te doen. Normaal moet dat met de schakelaar aan een draad maar dat is niet handig in bed. Vermits ik toch nog even lees voor ik slaap is dat handig voor mij... maar niet onmisbaar.

Het probleem is dat vele "oplossingen" niet met elkaar spreken en zelfs gewoon niet altijd goed werken. Het is daarom vaak veel gedoe voor een kleine winst in gemak. Het probleem als het niet werkt is vaak erger dan het probleem waarvoor de oplossing bedoeld was. Ook zit je met de privacy. Hoe goed beveiligd zijn die dingen en vaak werkt het met de cloud en ben je dus... gekloot. Onlangs nog eens duidelijk geworden met de zoveelste inbreuk met de ring bel.

Automatisering kan dus nuttig zijn maar is het vaak niet en is eigenlijk een hobby voor de liefhebbers. Dat is ook DE reden waarom het maar niet doorbreekt. Uiteindelijk moet de klant bereid zijn om te betalen voor iets dat eigenlijk niet noodzakelijk is, niet de beste verkoopspositie.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

woutervh schreef:
krisken schreef:Typisch voorbeeld was mijn vorige vriendin : zij droeg een bril en zag zonder die bril alleen maar wazige vlekken. Dus moest ze altijd de kamer binnen komen, naar het bed, nachtlampje aansteken, terug naar de deur, groot licht uit doen, en terug naar het bed. Dat is op zich een prima doenbaar iets, maar dan blijkt dat het nachtlampje eigenlijk niet straf genoeg is om alles te kunnen zien.
Bril aanhouden tot ze in bed lag en dan op het nachtkastje leggen was geen optie...?
Nope, dat hoort daar niet te liggen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Das toch een kwestie van gewoonte...denk ik
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Joe de Mannen schreef:Das toch een kwestie van gewoonte...denk ik
J.
Nee Joe, ge ziet het verkeerd. Die bril hoort daar inderdaad niet te liggen. En dat is precies waar domotica van pas komt. Lekker klungelen, lichtjes automatisch aan en uit, madam haar eigen laten verongelukken op weg naar de bedstee. Maar een bril op het nachtkastje? Ben je gek. Verder wacht ik ook nog op een domotica oplossing voor de madam die in slaap valt met het licht nog aan. We hebben nu al bewegingssensoren, aanwezigheidssensoren. Diegene die slaapsensoren uitvindt wordt... euh... slapend rijk.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Diegene die slaapsensoren uitvindt wordt... euh... slapend rijk.
K denk het niet
Er zijn al voldoende wearables die uw slaap in kaart/grafiek kunnen brengen, het enige dat er nog niet is is de API om ze met de domotica uit te lezen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Wie die API uitvindt wordt dus slapend... enz. enz.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Als je niet slapend rijk wordt, moet je snel maar wakker worden. Sommige zaken doe ik gewoon in het donker.
Maar Een kleine zaklamp dat je kunt gebruiken bij een stroompanne is vaak ook een hulpmiddel om de weg naar een vreemd toilet (op hotel) te vinden.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

En zo laten Joe de Mannen en Jack Daniëls zich weer van hun sterkste kant zien : kleineren en becommentariëren. Iets waar beide personen sterk in zijn.

Als ik zeg dat een bril daar niet thuis hoort dan heeft dat een reden. En die reden moet ik niet delen met iedereen alhier om mij te moeten verantwoorden waarom wij de situatie zo aangepakt hebben. Met mijn post alhier wou ik enkel duidelijk maken dat er honderden zoniet duizenden redenen zijn om domotica toe te passen en dat elk voor zich moet uitmaken of het iets opbrengt (en of het de moeite is).

Het is uitermate erg geworden met dit forum als ik alles moet uitleggen en verantwoorden waarom ik iets op die specifieke manier doe. Denk je nu echt dat er hier idioten zitten die nooit denken of ze iets niet beter oplossen op manier A of B eer ze er geld tegenaan gooien?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

krisken schreef:En zo laten Joe de Mannen en Jack Daniëls zich weer van hun sterkste kant zien : kleineren en becommentariëren. Iets waar beide personen sterk in zijn.
Ik voel mij vereerd. Ik word op hetzelfde niveau geplaatst als Joe. Ben benieuwd naar de reactie from the man himself.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

yezzer schreef:Hoi DarkV, mag ik eens vragen welke hardware je eigenlijk voor de sturing gebruikt, en dat in combinatie met welke software?
THX !
Rolluiken zijn Somfy-RTS met een Somy Impresario als controller (is een geavanceerde afstandsbediening).

Lampen zijn LIFX met de eigen app, stopcontacten zijn GoSund met de eigen app.

Verwarming is EvoHome met de eigen controller/app.

Heb nog een Shelly liggen voor buitenverlichting maar moet die nog eens monteren.

Op zich nog niet echt geïntegreerde domotica maar het doet wat het moet doen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

krisken schreef: Het is uitermate erg geworden met dit forum als ik alles moet uitleggen en verantwoorden waarom ik iets op die specifieke manier doe. Denk je nu echt dat er hier idioten zitten die nooit denken of ze iets niet beter oplossen op manier A of B eer ze er geld tegenaan gooien?
Mijn excuses, was niet mijn bedoeling een polemiek in gang te zetten...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dizzy schreef:Ook zit je met de privacy. Hoe goed beveiligd zijn die dingen en vaak werkt het met de cloud en ben je dus... gekloot. Onlangs nog eens duidelijk geworden met de zoveelste inbreuk met de ring bel.
Klopt, privacy is een zwaar issue.
Maar niet in mijn geval, want de enige domotica die hier binnen mag, moet compatibel zijn met open protocollen, en ten hoogste lokale server software nodig hebben. Alles krijgt nl een geisoleerde vlan en mag onder geen beding het internet op.
Dat beperkt de keuze al wel, en al die dingen met mekaar doen samenwerken zorgt er idd voor dat het een project wordt dat niet voor leken bestemd is.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Gaat die privacy niet verloren als je een koppeling maakt met Google home en google assistent ?

Wat met rpi met zigbee stickje en Linux distro ? Is dat een goed begin ?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ja, Google home en consoorten moet je niet gaan gebruiken als je privacy wil.

Home assistant, domoticz,... Met integraties dir puur daarop lopen zijn dan aangeraden.

Maar ieder moet voor zich uitmaken wat ie wil.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

woutervh schreef:
krisken schreef: Het is uitermate erg geworden met dit forum als ik alles moet uitleggen en verantwoorden waarom ik iets op die specifieke manier doe. Denk je nu echt dat er hier idioten zitten die nooit denken of ze iets niet beter oplossen op manier A of B eer ze er geld tegenaan gooien?
Mijn excuses, was niet mijn bedoeling een polemiek in gang te zetten...
De mijne ook niet.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

devilkin schreef:Ja, Google home en consoorten moet je niet gaan gebruiken als je privacy wil.
Je hebt helemaal gelijk, maar ik heb mijn privacy al een hele tijd opgegeven.
En zelfs al wil je geen inbreuk op je privacy toch krijg je er elke dag, ieder uur mee te maken. Je gsm op zak, de gps in je auto, allerlei camera's op iedere hoek van de straat, trajectcontrole's, bank en kaarten ervan... en zo gaat het rijtje maar door. Nu nog je vingerafdruk en wellicht in een volgende fase wat dna.
Een beetje Google erbij kan me weinig maken, anders moet ik wel op een verlaten eiland gaan wonen (zijn die er nog?).
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

bruma schreef:
Diegene die slaapsensoren uitvindt wordt... euh... slapend rijk.
K denk het niet
Er zijn al voldoende wearables die uw slaap in kaart/grafiek kunnen brengen, het enige dat er nog niet is is de API om ze met de domotica uit te lezen.
Ifttt eens bekeken hiervoor ?
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”