EDPnet + Proximus : MEER DAN BEU

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
wquatan
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mar 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Telkens weer, als er een probleem is, wordt er bij de "Help"-desk van EDPnet vanuit gegaan dat het probleem bij de klant is. Dat de domme klant weer iets gedaan heeft.

Maar nooit "zou Proximus iets kunnen gedaan hebben"

Zowat een jaar geleden had ik een onderbreking : toen de verbinding terug tot stand kwam zag ik :
1) in mijn FritzBox 7490 geen vermelding meer van het type DSL Central Exchange, als ik mij goed herinner stond er nu "Unknown ---.---" terwijl dat voordien "Broadcom 177.166" moet geweest zijn
2) dat mijn snelheid (enkele dagen later) van 85/25 naar 100/30 gegaan was.

Sindsdien, altijd mooi stabiel op 100/30 gezeten, tot vorige week. Toen had ik weer een onderbreking van een tweetal uur : toen de verbinding terug tot stand kwam zag ik :
1) in mijn FritzBox 7490 als type DSL Central Exchange "Broadcom 177.166"
2) zeer onstabiele verbinding op 100/30 (terwijl theoretisch 122/37 mogelijk zou moeten zijn)
3) mijn snelheid inmiddels terug 85/25 is

Maar voor de helpdesk van EDPnet bestaat maar één dogma : het zit waarschijnlijk bij de klant. Als je hun volgt kun je je hele installatie afbreken, resetten, andere modem installeren, enzoverder
En als je geluk hebt kun je bewijzen dat het niet aan je eigen installatie ligt, want anders kun je voor de kosten opdraaien van de technieker als ze er één moeten sturen

Ik weet niet hoor, maar ik zou mij eerst afvragen "wat gebeurde er" en "wat werd er gedaan" tussen A en B, wat kan daar fout gegaan/gedaan zijn
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

1) 9 vd 10 is het bij de klant (bekabeling, modem, ...)
2) als er een technieker moet komen om -bij wijze van spreken- de stekker in te steken, is dat niet meer als normaal dat het je geld kost
3) als je het beu bent, staat het je toch vrij om naar telenet of orange te gaan... maar voor 1 issue op een jaar tijd? orange had er laatst 4 op een week.

niemand garandeert trouwens snelheden, en het lijkt mij dat de 100/30 vs de 85/25 door DLM zal komen, wat perfect kan gebeuren als er een paar extra klanten op dezelfde kast aangesloten worden.
in dat geval zal jij en al de rest op die kast daar last van hebben, en daar zal niemand wat aan doen (ook pxm zelf niet), het is nu eenmaal een gevolg van een voller rakende kast.

in een klein percentage zal het wel ergens buiten liggen EN oplosbaar zijn, maar weet dat jij al klaagt dat jij zelf een aantal zaken moet uitsluiten...
edpnet moet ALLES uitsluiten of de kosten betalen voor proximus op te trommelen.

just for fun trouwens: heb je eigenlijk wel of niet al eens een andere modem dan de ondertussen toch vrij oude 7490 aangesloten?
wquatan
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mar 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Splitter schreef:1) 9 vd 10 is het bij de klant (bekabeling, modem, ...)
Misschien eens herlezen met aandacht voor "type DSL Central Exchange". Toeval zeker ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Splitter schreef:1) 9 vd 10 is het bij de klant (bekabeling, modem, ...)
Waar baseer jij je op voor die cijfers? Het zou eerder moeten zijn: de provider gaat er van uit dat in 9 gevallen van de 10 de oorzaak bij de klant ligt. De provider beschouwt zichzelf als "heilig" waar niks fout loopt, het is bijna altijd de fout van de klant.
Vlak voor mijn deur heeft Proximus al 4 (vier) keer dezelfde put open gegraven omdat er steeds op dezelfde plaats een storing is op 1 van hun lijnen. 1 keer was de interventie voor mijzelf, een 2de keer ging het over de alarmlijn in een lift in het gebouw achter mij. Van de resterende 2 interventies weet ik niet bij wie er een probleem was.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

geef me uw lijnnr of CID nr in een privébericht dan kijk ik effe.

Het kan zijn dat uw lijn counters heeft gekregen en dat DLM u naar 85 heeft gebracht.
Oorzaak kan vanalles zijn. Slechte contacten in de straatkast of bij in de ntp enzovoort.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

wquatan schreef:
Splitter schreef:1) 9 vd 10 is het bij de klant (bekabeling, modem, ...)
Misschien eens herlezen met aandacht voor "type DSL Central Exchange". Toeval zeker ?
iets waar ik weinig waarde aan hecht. ik zou zelfs persoonlijk eerder verdacht vinden dat de fritz unknown geeft ipv broadcom,
maar gezien het tegenwoordig quasi d'office broadcom isx (zijn er nog ikanos kaarten?) zal dat weinig maken en zou ik het negeren.
Jack Daniels schreef:
Splitter schreef:1) 9 vd 10 is het bij de klant (bekabeling, modem, ...)
Waar baseer jij je op voor die cijfers?
het zal misschien ietsje lager zijn, maar echt heel ver zal het er niet vanaf zitten (op het gehele klantenbestand genomen he)
ik baseer me daarvoor op de jaren field en support dat ik heb gedaan voor diverse operatoren.
Jack Daniels schreef:Vlak voor mijn deur heeft Proximus al 4 (vier) keer dezelfde put open gegraven omdat er steeds op dezelfde plaats een storing is op 1 van hun lijnen.
pxm zelf of een aannemer? dat maakt soms ook nog een verschil.

dat allemaal gezegd zijnde... heb ik wel ook geweten dat een paar proximus lassers herstellingen deden door kabels gewoon door grachten te leggen,
en is support op de 1st line helpdesks (ongeacht de provider) meestal niet bepaald, euh, "behulpzaam" laat ons zeggen.

maar als je zeker bent dat het niet binnenshuis ligt kan je steeds op een technieker aandringen en dan zal dat ook bij quasi alle providers gratis zijn.
dus ofwel sta je daarop en aanvaard je de resultaten, ofwel twijfel je en check je alles.
en desnoods neem je een andere provider (en als je het echt helemaal beu bent, een andere technologie)

in geen van de gevallen gaat het roepen van "meer dan beu" veel uithalen, toch ? (enfin, ook dat is natuurlijk niet altijd waar)

ik merk wel op dat mijn vraag of er al eens een andere modem getest is, just in case, gewoon straal genegeerd werd.
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

Topicschrijver heeft een bbox2 op de lijn hangen.
Met deze modem kan je geen 100Mbit/s sync halen. Maximum 85 Mbit/s met DLM.

Verder heb ik in de tool procodac (proximus) gezien dat er nogal veel counters zijn vanaf 16/01.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Wacht, als de OP een bbox2 op de lijn heeft hangen, wat zijn die meldingen dan ivm de FB?

Of is er even een bbox2 aangesloten om te proberen uit te sluiten dat het aan de modem zou liggen?

Als je VDSL XL hebt zou je kunnen vragen of je ook van de promotie kan gebruik maken voor een 7530 voor 50€ aan te schaffen?
In principe stuurt edpnet ook een modem in bruikleen af als je daarachter vraagt om te kijken of het daaraan kan liggen voor je die moet/kan aanschaffen wel.
wquatan
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mar 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

technieker schreef:Topicschrijver heeft een bbox2 op de lijn hangen.
Helemaal niet. Waar haalde je dat uit ?
Er hangt al twee jaar een FB7490 aan de lijn, daarvoor was het een BBOX2.
En die BBOX2 heb ik er ook niet bij wijze van test aangehangen.
technieker schreef:Verder heb ik in de tool procodac (proximus) gezien dat er nogal veel counters zijn vanaf 16/01.
Klopt, toen in mijn ellende begonnen (na eerst een onderbreking van 1-2 uur), de veranderde Exchange benaming en uiteindelijk de snelheidsverlaging. Ik heb nu dagelijks (sinds 15/1) meer onderbrekingen dan ooit voordien.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

een snelheidsverlaging, procodac die een bbox2 aangeeft, en een onderbreking...
dat kan er ook goed op wijzen dat er die dag een technieker in de kast bezig geweest is en bv een jumpering foutief (of dubbel) gedaan heeft.
dan zou jij eigenlijk nu de sync van een andere lijn krijgen.

als dat het geval is kan het effectief ook goed zijn dat edpnet geen probleem ziet (want voor de tool is die er gewoon niet - die kijkt niet op dat niveau).
maar dan mag je wel gaan moeite doen om dat aan edpnet uitgelegd te krijgen (hun 1st line is... shall we say, nogal letterlijk "1st")

wat je dan eventueel kan doen is jouw modem UITtrekken, edpnet bellen, en erop staan dat ze -met jouw aan de lijn- een meting doen (op de poort).
als zij dan wel nog sync zien op de poort (dus niet je pppoe login, die zal dan wel offline zijn), dan weet iedereen zeker dat het in de kast is,
en dan kan je op een technieker staan (die hoeft dan in theorie niet eens binnen te zijn)

@technieker: ook eens de resultaten van de andere klanten op de kaart opgevraagd om te vergelijken?
als bovenstaande het geval is zou er nog ergens een klant moeten zijn waarbij de metingen niet helemaal kloppen
wquatan
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mar 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Splitter schreef:een snelheidsverlaging, procodac die een bbox2 aangeeft, en een onderbreking...
Ik weet niet hoor, want in een PB gaf @technieker het serienummer van die BBOX2, en dat is wel degelijk de BBOX2 die ik heb en gebruikte tot voor 2 jaar. En voor alle duidelijkheid, die werd er sindsdien NOOIT meer aangehangen
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 21 keer

Hier hangt een bbox3 aan en in de my proximus app lijken ze alvast aan te geven dat er een bbox2 aanhangt... Dus geen idee hoe maar up to date lijken die waardes toch allemaal niet :-D

Wel proximus klant dus hier
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

@ splitter : ik heb ook naar de andere klanten gekeken op de lus maar deze zijn allemaal perfect. (26 klanten)
Ik geloof de topicschrijver dat er een Fritzbox op de lijn hangt. nu denk ik eraan : procodac en Saly kennnen geen andere modems buiten bbox'en.

slechte contacten, verspreiding slecht aan het worden, oxidatie.....
Misschien toch nog eens Edpnet bellen en een tech vragen. Grote kans dat het ergens tussen of aan uw aansluitpunt ligt en dan moet je niet betalen.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”