Domotica/home autmation: hoe triggeren jullie acties?

Plaats reactie
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Leek in domotica/home automation hier maar ben er heel nieuwsgierig naar en wil me daar een beetje in verdiepen.
Ik vraag me af hoe jullie acties triggeren.

Je kan dan wel een app op een smartphone/tablet installeren voor veel van die apparaten maar dat lijkt me geen vooruitgang om dat eerst te moeten openen om iets te kunnen bedienen.
Daarnaast weet ik dat je scenes kan maken en zo meerdere dingen koppelen maar ook daar heb ik mijn twijfels bij.

Misschien dat anderen er ook van kunnen leren door te zien hoe jullie dat hebben gedaan.
Daarom: hoe hebben jullie dingen geautomatiseerd en/of op welke manier triggeren jullie acties?
Gelukkig & gezond 2022!
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Google home voor voice trigger. Detectors voor automatische triggers. Beweging bijvoorbeeld.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Op basis van alarm status (locked/unlocked), sunset, positie van smartphones in het huis adhv het access point waarop ze hangen. Ik ga er nog een paar motion sensors bij hangen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Persoonlijk vind ik de app die bij je slimme apparaten hoort net goed om de dingen wat in te stellen en af en toe eens iets "speciaals" te doen, maar voor dagdagelijks gebruik is dat totaal onhandig. Zelfs met allerlei soort handigheden (shortcuts, favorieten of de app op de Apple Watch)

Ik heb hier thuis voornamelijk slimme lampen (zowat het hele gamma van LIFX) die ik bedien door ongeveer 20 FLIC buttons die overal in huis hangen waar het handig is. Zo hangt er bijvoorbeeld een FLIC knop aan de zetel aan de TV waarmee we 3 verschillende scenes kunnen kiezen.

In de gang heb ik dan weer drie Elgato Eve bewegingssensoren hangen, die de lampen in de gang aan en uit doen als er beweging is.
En op de slaapkamer waar ook de bureau's staan, controleren we een Elgato Eve Energy plug die alle schermen afzet zodat we 's nachts niet gestoord worden door knipperende ledjes. Een andere Elgato Eve Energy controleert via HomeKit de stroom naar de printer die dan alleen tijdens "kantooruren" aanstaat (en dus niet midden in de nacht zichzelf begint te kuisen).

Ik ben aan het wachten totdat Ikea de Fyrtur rolgordijn beschikbaar maakt in HomeKit, dan kunnen we een scene maken waarin de rolluik naar beneden gaat, en moeten we maar 1 keer op 1 FLIC knop drukken ipv nu 2 keer op verschillende knoppen.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ikzelf ben opzoek naar een paar goeie bewegingssensoren en een dusk sensor voor buiten, liefst op zigbee/zwave. Daar heb ik m'n goesting nog niet gevonden.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

- Presence (Wifi): bij het thuiskomen de poort van de oprit openen
- Presence (Wifi) + ultrasoon: Garagepoort openen bij thuiskomen indien de auto niet in de garage staat
- Harmony remote: lichten dimmen wanneer de 'Film' activity wordt gestart
- Tijd/schemer: verlichting aan/uit
- Motion sensoren
- Raam/deurcontacten: buitenverlichting aan wanneer deur open gaat
- Google Assistant
- Telefoon: Alarm inschakelen + lichten uit wanneer de telefoons 's nachts opgeladen worden of face down op het nachtkastje liggen
- Scene's op mijn normale pulsdrukkers
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Heeft iemand ervaring met xiaomi/ aqara smarthome spullen?
Laatst gewijzigd door Nexus1980 op 29 dec 2019, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Aqara:
Ik gebruik de drukknop, de temperatuursensor, en de deur/raam magneet sensor, telkens in combinatie met Homey als bridge.
Gaat behoorlijk ver (10 meter op eenzelfde verdieping, en bijna even ver 1 verdieping hoger).
Battery-life is ook behoorlijk (1 jaar voor de drukknopen, iets minder voor de temperatuursensor).

Mi Flora Sensor:
1 in en plant, maar daarvan is de afstand tot Homey zeer beperkt, met moeite 3 meter. Merkwaardig, want wordt (dacht ik) eveneens door Aqara gemaakt.

Verder gebruik ik veel Neo-Coolcam tussenstekkers in combinatie met de Neo-Coolcam bewegingsdetectoren. Dat werkt heel goed, het bereik is vergelijkbaar met Aqara, terwijl dit Z-wave is, daar waar Aqara Zigbee is; merkwaardig, je zou verwachten dat Z-wave verder rijkt, maar dat is bij mij niet het geval.

Als universele bediening gebruik ik 2 "remotec scene master" bedieningsknoppen, telkens met 8 drukknoppen en mogelijkheid voor scenes, kort en lang drukken, meermaals drukken.
oa voor thermostaat van de pelletkachel +/- te zetten, de huidige temperatuur te tonen op mijn LaMetric, ... (ik heb geen echte thermostaat, maar gebruik een relais aan de pelletkachel).

Voor verlichting heb ik nog niets, al het bovenstaande staat in dienst van energiebesparing en notificaties.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Nexus1980 schreef:Heeft iemand ervaring met xiaomi/ acara smarthome spullen?
We gaan hier wel wat off-topic :-)

Ik heb een stuk of 10 raam/deurcontacten en een 6 drukknoppen. Alle gekoppeld met deconz, zodat ze mijn Hue lampen als repeaters kunnen gebruiken. Ben er zeer tevreden van.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Ygeffens hartelijk dank om dit te delen. Ik ga morgen heel wat opzoekwerk doen met je informatie. Sorry dat ik inderdaad off topic ga. Als ik binnen enkele maanden erin verder duik zal ik een nieuwe topic starten. :lol:

Bedankt aan jou ook Devastator
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

devilkin schreef:positie van smartphones in het huis adhv het access point waarop ze hangen.
Wat doe je daar mee?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

charlez schreef:
devilkin schreef:positie van smartphones in het huis adhv het access point waarop ze hangen.
Wat doe je daar mee?
Automatisch dimmen van lichten als er niemand meer in de buurt is.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”