Fritzbox in combo met gigaset

Plaats reactie
Voyager
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 jun 2007, 18:29
Bedankt: 1 keer

Ik heb een fritzbox van edpnet.
Deze heeft (vaste) telefonie van Edp. Dit werd automatisch geconfigureerd.

Nu wil ik achter de fritzbox een gigaset cp530 ip aansluiten met de nummers van Weepee.
Deze werken, behalve ik heb geen inkomende audio tijdens een gesprek. Uitgaande audio werkt wel.

Vermoedelijk is er een probleem dat deze twee poort 5060 gebruiken?

Weet er iemand een oplossing hiervoor (zonder de nummers in de fritzbox in te stellen.)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

"one-way audio" bij VoIP is een typisch NAT probleem (inkomende RTP stream vindt zijn weg niet naar de Gigaset).

Wat soms helpt is:
- gebruik maken van een STUN server.
- keep alive tijd verkorten.

Ik denk niet dat het gebruik van poort 5060 een probleem is. De Fritz!box zal voor de SIP registratie een andere willekeurige poort gebruiken, en deze dan intern vertalen naar poort 5060.
Je kan eventueel wel een andere SIP poort instellen in de Gigaset (neem bijvoorbeeld 5062), en stel in de Fritz!box een port forward in van deze poort naar de Gigaset.

De Gigaset gebruikt standaard poort 5004-5020 voor RTP.
Je kan dan ook best in de Fritz!box deze poorten forwarden naar de Gigaset.
Door deze forward in te stellen zou het NAT probleem opgelost moeten zijn.

Persoonlijk zou ik de WeePee nummers instellen in de Fritzbox, en de Gigaset IP gebruiken als een interne telefoon op de Fritz!box.
- zo kan je intern bellen tussen de Gigaset en de andere binnentoestellen toestellen.
- gebruik maken van de EDPNet lijn vanaf de Gigaset (voorbeeld noodoproepen).
- maximaal gebruik maken van de vele telefoniemogelijkheden van de Fritzbox (telefoonboek, doorschakelingen, kiesregels, voicemail, enz).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”