Verkiezingen 2019

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Bij CD&V (een v/d grote verliezers) is het ook serjeus ambras,ik krijd de indruk dat deze partij niet meer samen te houden is.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/06/03 ... eten-aanp/
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Ze zullen misschien nog eens van naam veranderen?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Transfers bestaan in alle landen en in alle richtingen. Het is een populistisch argument waar nog altijd mensen in trappen of het gebruiken uit gebrek aan betere argumenten. Het aantal jongere werklozen is groter in Antwerpen dan in Brussel bijvoorbeeld. In de SZ gaat ook veel geld de andere richting op, dienstencheques en ouderenzorg oa. Transfers heb je dus altijd en gaan tussen groepen zoals van zieken naar gezonden, van werkenden naar werklozen van jongeren naar ouderen.

Ook het verwijt dat men niets met dat geld zou doen klopt niet. Er wordt in Wallonië en Brussel wel degelijk geïnvesteerd maar de achterstand is groot en men moet 2 keer meer groeien om de rest in te halen. Het aantal werklozen daalt echter en de regering Di Rupo heeft ook hard gesneden in de voorwaarden en uitkeringen van (jonge) werklozen. De werkloosheid staat het laagst sinds de jaren 90.

Dat Vlaanderen rechts stemde klopt maar deels. Men stemde veel op rechtse partijen maar de grootste werd tegelijk wel afgestraft, net zoals de rest van de de regeringspartijen. Anderzijds beweren mensen dat de linkse standpunten van VB succesvol waren en niet de extreme standpunten. Het is ook logisch dat Walen linkser stemmen er is amper een rechts alternatief wegens geen draagvlak. Anderzijds is het stemgedrag in de steden ook anders dan in de kleinere gemeentes, gaan we dan toch voor Gent onafhankelijk? :lol:

Het grappigste is dat er mensen staan te hopen op een rechts beleid (VB) terwijl men zelf op de ziekteverzekering staat. :bang: Zij zullen het eerste slachtoffer zijn van dit beleid maar sommige mensen moeten inderdaad eerst voelen eer ze geloven.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Mark my words:

"We krijgen een vlaamse regering met VB, NVA en OVLD"
Die laatsten zijn al aan 't bijdraaien en druk bezig met het keren van hun kar.

Solidariteit waar je voorwaarden aan koppelt om eraan uit te kunnen heet trouwens investering, da's iets helemaal anders.

Maar ik heb het in andere discussies ook al gezegd, voor mij is het goed: ieder voor zich. Ik betaal niet meer voor snelwegen, niet meer voor kinderen, niet meer voor scholen, niet meer voor openbaar vervoer, niet meer voor sportclubs, niet meer voor voetbal, niet meer voor Vlaanderen, Wallonie of Brussel, niet meer voor Antwerpen, ook niet voor Gent of een andere stad, niet meer voor de politiek, ...
...en iedereen die toch iets van mijn centen wil, zal met een goede uitleg én 'iets in de plaats' moeten afkomen (ah ja, solidariteit moet opbrengen).
k ga rijk worden, ik voel het.

Cut the crap and get real.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

tien schreef:
heist_175 schreef: Dat is een hellend vlak hé.
Communautaire pun intended of toeval :angel:
Niemand kent dat nog :), ik ben het zelf ook nog nooit gaan bekijken/bezoeken. Op foto's ziet het er wel cool uit.
Als je dan kijkt naar het kanaal van Bernistap en het ganse project waar dat deel van uitmaakte), dan hebben ze in Ronquieres de geschiedenis toch gemist :).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Zolang ik meer moet betalen dan ik eruit krijg, vind ik het systeem niet fair. Maar laat net dat het concept "solidariteit" en "sociale zekerheid" zijn.
Nogmaals... ik heb geen probleem met solidariteit, wel met die blanco cheques.
heist_175 schreef:Waarom moet ik, als kerngezonde mens, zoveel SZ betalen voor die sukkelaar die een zuurstoftekort had bij geboorte?
Waarom moet ik, als jonge mens, zoveel SZ betalen voor de pensioenslurpers?
Waarom moet ik ...etc
Dat zijn dingen waar je niet voor kiest en die iedereen kan ondergaan... dat Wallonië geen activeringsbeleid heeft is een totaal andere discussie.
heist_175 schreef:Dus de minder begoeden die denken dat een splitsing meer geld oplevert, zitten er naast.
Het gaat niet om meer of minder geld... wel over verantwoording ervan.
Goztow schreef:Moesten we dat activeringsbeleid nu niet opgesplitst hebben dan kon dat overal hetzelfde zijn? Of mis ik iets? :-D
Het is niet omdat iets federaal is dat er geen verschillen zijn... door het te splitsen leg je de verantwoordelijkheid er wel bij.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:Waarom moet ik, als kerngezonde mens, zoveel SZ betalen voor die sukkelaar die een zuurstoftekort had bij geboorte?
Waarom moet ik, als jonge mens, zoveel SZ betalen voor de pensioenslurpers?
Waarom moet ik ...etc
Dat zijn dingen waar je niet voor kiest en die iedereen kan ondergaan... dat Wallonië geen activeringsbeleid heeft is een totaal andere discussie.
Het kan aan mijn sociaal netwerk liggen, maar ik ken niemand die gewild werkloos is.
Het cliché wil dat je als werkloze heel de dag in uw hangmat mag liggen, maar als dat al ooit waarheid geweest is, is dat toch wel achterhaald :).
Een werkloze is bijna per definitie arm, werk verschaft u een inkomen. Ik weet wet wat kiezen. Maar niet iedereen kan kiezen natuurlijk.
Ik denk dat het hardvochtig en niet waarheidsgetrouw is om bij werkloosheid de schuld bij de werkloze te leggen. Dat is - politiek gezien - wel het makkelijkst natuurlijk: slogans, geen oplossingen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef:Transfers bestaan in alle landen en in alle richtingen.
en in 99% vd gevallen is er vorm van controle door de gever
van eu-niveau, als Een oostblokland hulp krijgt, tem de werkloze die dan gecontroleerd wordt of 'm werkt zoekt of de zieke waar men dan kijk of die wel echt ziek is.

in het geval van Belgie, Vlaanderen en Wallonie is het een blanco cheque zonder enige controle.
De overheid kan u tot op de cent zeggen hoeveel financiële hulp een rusthuisbewoner krijgt. Maar hoe groot de transfer vh rijke noord naar arme zuiden is? dat mag blijkbaar niet geweten zijn

wat er met dat geld gebeurt is eveneens koffiedik kijken. Ik weet dat ze een parlement meer hebben als wij
en ja, voor mij is Wallonie ook gewoon buitenland zoals Duitsland, Portugal of Finland (andere taal, zenders, kranten, andere media, andere ...)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Onzin dat er geen controle is, de controles leveren trouwens meer op in Wallonië dan in Vlaanderen. Er zijn bvb een pak mensen van den dop gegooid na de hervorming onder Di Rupo.

De opdeling rijk/arm is zo eenvoudig niet inzake transfers. Een werkende Waal betaalt even goed voor een zieke of oude Vlaming. Er zijn ook grote verschillen tussen de provincies zodat dit opnieuw een te eenvoudige voorstelling van zaken is.

Ik ben ook voorstander van minder parlementen, zelfs van de reductie tot 1 en maar 1 regering.

Voor een ander is W-Vlaanderen het buitenland, andere taal, andere zenders, andere media,... Zo dachten mensen vroeger ook over het dorp 10 km verder :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Het kan aan mijn sociaal netwerk liggen, maar ik ken niemand die gewild werkloos is.
Niemand waar één van beide partners gewoon werkloos thuis blijft ? Ik heb dit weekend nog twee zelfstandigen gesproken die gewoon geen mensen vinden omdat werkloos thuis blijven interessanter is (anders moet m'n een poetsvrouw nemen, vervoer bekostigen, opvang voor de kinderen betalen, …) en dit is dan zelfs een voorbeeld in Vlaanderen.
heist_175 schreef:Het cliché wil dat je als werkloze heel de dag in uw hangmat mag liggen, maar als dat al ooit waarheid geweest is, is dat toch wel achterhaald :). Een werkloze is bijna per definitie arm, werk verschaft u een inkomen.
Lees het vorige...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:Het kan aan mijn sociaal netwerk liggen, maar ik ken niemand die gewild werkloos is.
Niemand waar één van beide partners gewoon werkloos thuis blijft ? Ik heb dit weekend nog twee zelfstandigen gesproken die gewoon geen mensen vinden omdat werkloos thuis blijven interessanter is (anders moet m'n een poetsvrouw nemen, vervoer bekostigen, opvang voor de kinderen betalen, …) en dit is dan zelfs een voorbeeld in Vlaanderen.
Nee, ik ken niemand die vrijwillig thuis blijft :), zoals ik al zei: het kan aan mijn netwerk liggen.

Wel onvrijwillig werklozen:
- nog geen werk gevonden - iedereen weet dat schoolverlaters geacht worden al 10 jaar ervaring te hebben :)
- ontslagen bij bedrijfssluiting - 50+, veel succes om dan nog een job te vinden
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

DarkV schreef:Ik heb dit weekend nog twee zelfstandigen gesproken die gewoon geen mensen vinden omdat werkloos thuis blijven interessanter is (anders moet m'n een poetsvrouw nemen, vervoer bekostigen, opvang voor de kinderen betalen, …) en dit is dan zelfs een voorbeeld in Vlaanderen.
Zegt veel over hoeveel men wenst te betalen voor zijn personeel. Er zijn toch ook systemen om goedkoper mensen aan te nemen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

(zonder de nationale sport fraude) is thuisblijven enkel 'interessant' voor alleenstaande ouders waar het risico om eventjes te werken en terug zonder te vallen zeer groot is (zeker kleinere zelfstandigen hebben niet snel de 'reserve' om een werknemer regelmatig te moeten missen en risico is in deze groep hoog).
Voor samenwonenden is het heel simpel, die hebben gewoon nergens recht op. Het minimum is echt wel 0€. (ook geen leefloon)
Dizzy schreef: Zegt veel over hoeveel men wenst te betalen voor zijn personeel. Er zijn toch ook systemen om goedkoper mensen aan te nemen.
GTB? Gratis mensen gebruiken die als semi chinese vrijwilliger in een 'inschakeltraject' komen? In principe niet te gebruiken om gewone werknemers te vervangen (ask pizza hut... dan is Tiense politiek er zelfs fier op)
Interim? Legale mensenhandel? Origineel als tijdelijke vervanging maar nu eerder voor goedkope arbeid zonder als werkgever enig risico te hebben?
Beschutte werkplek (of hoe ze vandaag noemen)? de manier om geld te verdienen en personeel te krijgen dat zich toch nog enigsinds nuttig wil voelen. Kijk naar Blanckendaele en je hebt schoolvoorbeeld van Victoriaanse uitbuiting in 2020 (verwacht niet dat ze rap weg zijn). Ook onder de vleugels en goedkeuring van de fiere politici. (ideaal, je krijgt geld om ze te werk te stellen en je moet ze niet betalen...)
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Joe de Mannen schreef:Mark my words:

"We krijgen een vlaamse regering met VB, NVA en OVLD"
Die laatsten zijn al aan 't bijdraaien en druk bezig met het keren van hun kar.
Geloof ik werkelijk geen knijt van. Open VLD implodeert gewoon mocht er een bestuursakkoord met het VB worden onderhandeld. Het is een partij die openlijke dissidentie in haar DNA heeft, dus is het niet vreemd dat sommige mandatarissen hier in meegaan, maar samenwerken met VB geraakt gewoon nooit door een ledencongres gestemd.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik hoop dat u gelijk krijgt en ik ongelijk...


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef:Onzin dat er geen controle is, de controles leveren trouwens meer op in Wallonië dan in Vlaanderen. Er zijn bvb een pak mensen van den dop gegooid na de hervorming onder Di Rupo.
ik heb het over de controle die Vlaanderen, de gever, heeft over Wallonie, de ontvanger, en wat zij met het gedld van de transfers doen.
aangezien we niet eens mogen weten hoe groot de transfers zijn meot je zelfs neit beginnen over controle of invloed.
de schattingen lopen uiteen van niets tot een miljard of 10.

bij een dopper moet ge niet schatten hoeveel die krijgt.
dat ligt vast en da weet ge, incl. de spelregels.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Dizzy schreef:...
Voor een ander is W-Vlaanderen het buitenland, andere taal, andere zenders, andere media,... Zo dachten mensen vroeger ook over het dorp 10 km verder :lol:
Zelfs nog geen 10km, maar dat is/was een deel van op z'n minst de Vlaamse cultuur, hopelijk mogen we dat nog behouden en maken we niet van heel België een wereldstad in naam van efficiëntie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1207 schreef:
Dizzy schreef:Onzin dat er geen controle is, de controles leveren trouwens meer op in Wallonië dan in Vlaanderen. Er zijn bvb een pak mensen van den dop gegooid na de hervorming onder Di Rupo.
ik heb het over de controle die Vlaanderen, de gever, heeft over Wallonie, de ontvanger, en wat zij met het gedld van de transfers doen.
aangezien we niet eens mogen weten hoe groot de transfers zijn meot je zelfs neit beginnen over controle of invloed.
de schattingen lopen uiteen van niets tot een miljard of 10.
Het gaat ook niet over Vlaanderen die op het einde van elke maand een dikke cheque aan Wallonië geeft,
wel over Vlamingen en Walen die sociale zekerheid betalen
en Vlamingen en Walen die de sociale zekerheid gebruiken
Alleen gebruiken de Walen meer dan ze ertoe bijdragen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

oplossing:

Werf walen aan in vlaanderen
Neem Walen in huis, in Vlaanderen

En zo los je de geldstroom op... Start bij jezelf.

Van mij moet het niet, dus ik doe niet mee.
Als het om CO2 uitstoot gaat, hebben we er geen probleem mee dat we derde wereld landen betalen om 'uitstoot af te kopen'...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

MichelJ schreef:Zelfs nog geen 10km, maar dat is/was een deel van op z'n minst de Vlaamse cultuur, hopelijk mogen we dat nog behouden en maken we niet van heel België een wereldstad in naam van efficiëntie
OK, ik pas het aan, er zijn nog altijd mensen die denken dat de wereld stopt op minder dan 10 km of zelf stoppen met denken aan die grens :lol:
We kunnen ermee lachen maar het toont duidelijk een probleem aan van mensen die gewoon niet mee willen en liever blijven hangen in een tijd die nooit meer terug komt en in hun herinneringen geromantiseerd is. Logisch dat die in hun broek doen bij elke verandering.
1207 schreef:ik heb het over de controle die Vlaanderen, de gever, heeft over Wallonie, de ontvanger, en wat zij met het gedld van de transfers doen.
aangezien we niet eens mogen weten hoe groot de transfers zijn meot je zelfs neit beginnen over controle of invloed.
de schattingen lopen uiteen van niets tot een miljard of 10.

bij een dopper moet ge niet schatten hoeveel die krijgt.
dat ligt vast en da weet ge, incl. de spelregels.
Zoals ik al aangaf is het geen zaak van louter gevers en ontvangers maar van solidariteit onderling. Een werkende Waal betaalt ook voor de vele werkloze Antwerpenaren, voor de grotere groep ouderen,...

Er is wel degelijk controle en die controle is in Wallonië zelfs strenger dan in Vlaanderen. Ook door het rekenhof en het RIZIV gebeuren er continu controles, wederom een totaal foute aanname dus.

Trouwens ik zou niet graag hebben dat die transfers stoppen want dat zou betekenen dat Wallonië het beter doet dan ons. Ik ben niet jaloers op mensen die het minder hebben of geen werk hebben of ziek zijn en ik kan tevreden zijn dat ik in een land woon waar het beter is dan in al de vele andere landen die ik bezocht heb.

Sommigen zitten blijkbaar te dicht onder hun kerktoren om eens verder te zien, ze vertrouwen dan op een gefrustreerde overbuur als wereldbeeld of gebruiken versimpelde herhalingen die ze op "neutrale" websites vinden. Feiten doen er blijkbaar niet meer toe als men simpel fake news kan gebruiken om het eigen grote gelijk te rechtvaardigen. :roll:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef: Zoals ik al aangaf is het geen zaak van louter gevers en ontvangers maar van solidariteit onderling. Een werkende Waal betaalt ook voor de vele werkloze Antwerpenaren, voor de grotere groep ouderen,...
yep
en we weten perfect hoeveel de werkloze of de oudere krijgt
wat de transfers van Vlaanderen naar Wallonie betreft weten we niets. Mogen we niets weten en dan blijft het bij speculatie
Er is wel degelijk controle en die controle is in Wallonië zelfs strenger dan in Vlaanderen.
Hoe kun je controle uitoefenen als we niet weten hoe hoog de transfers zijn? misschien zijn er geen transfers hé :)
maar die transparantie is er nie
Trouwens ik zou niet graag hebben dat die transfers stoppen want dat zou betekenen dat Wallonië het beter doet dan ons.
en dat is erg?
ik kan tevreden zijn dat ik in een land woon waar het beter is dan in al de vele andere landen die ik bezocht heb.
het is neit omdat het hier beter is dat je dan maar oogkleppen moet opzetten voor de zaken die scheef lopen. zoals bv een totaal gebrek aan transparantie
Feiten doen er blijkbaar niet meer toe
ik vraag de feiten. nl het harde cijfer wat transfers van Vlaanderen naar Wallonie betreft
wat is uw antwoord?
feiten krijg ik niet maar wel wat je boven kunt lezen

Wallonie mag het niet beter doen en je bent blij dat we het hier beter hebben als in andere landen.
echt inhoudelijke antwoorden zijn dat niet hé :)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Wat voor ne rol speelt het? Lijkt wel alsof rechts een probleem heeft met 1 zijn... als morgen hun vrouw haar job verliest en te dure prei gekocht heeft schotten ze die buiten. Wat een zielig leven heb je dan. Kan je lekker eenzaam sterven, zwemmend in het geld :troosten: :troosten:
de koe zegt boe
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

1207 schreef:Mogen we niets weten

https://www.statistiekvlaanderen.be/sit ... 0-2020.pdf

Nu ik veronderstel dat je het zelf nog niet gelezen had, het punt ontgaat me volledig dat men om transparantie vraagt en wellicht zelf niets met al die data kan aanvangen. Wat huishoudgeld beheren lukt iedereen wel, zicht op staatsfinancieen vergt wat meer dan huisvader aspiraties vrees ik.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Mooi document en hoofdstuk 6.1 (werkplaatsprincipe versus woonplaatsprincipe) toont mooi aan hoe moeilijk het is om zomaar te zeggen dat V meer betaalt dan B en W want opeens is B de grootste betaler en profiteren zowel V en W van B.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

johan.devos schreef:Mooi document en hoofdstuk 6.1 (werkplaatsprincipe versus woonplaatsprincipe) toont mooi aan hoe moeilijk het is om zomaar te zeggen dat V meer betaalt dan B en W want opeens is B de grootste betaler en profiteren zowel V en W van B.
als ik doorzoek dan komen slimme mensen, van bv Knack, tot de conclusie dat we over ca 6,5-8 miljard per jaar praten.
1000 euro per jaar per kop.
als ik dan verder zoek dan is dat, per kop, meer als wat west-duitsland aan Oost-duitsland betaalde na de hereniging.
nu zullen andere slimme mensen dat ontkennen met allerlei maars, paraplus en nuances om dat jaarlijks bedrag zo veel mogelijk naar 0 ter herleiden.

Als ik naar de vooruitgang van Wallonie kijk sinds midden jaren 90 dan si dat een bijzonder slechte investering om eerlijk te zijn.
en met dat bedrag is het evident dat Vlamingen het meeste te zeggen meoten hebben in de federale regering
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef:Zegt veel over hoeveel men wenst te betalen voor zijn personeel. Er zijn toch ook systemen om goedkoper mensen aan te nemen.
Het is nochtans een marktconform loon maar mensen rekenen dus ook dat men een poetsvrouw moet nemen, vervoer bekostigen, opvang voor de kinderen betalen, … en dan is werkloos zijn soms "eenvoudiger". Ik wil best geloven dat sommige bedrijven lage lonen hanteren maar dat men er hier de kantjes niet afloopt weet ik zeker.
Dizzy schreef:Een werkende Waal betaalt ook voor de vele werkloze Antwerpenaren, voor de grotere groep ouderen,...
Nee, alle werkende Walen betalen zelfs niet genoeg voor de vele werkloze Walen... anders zouden er geen transfers nodig zijn.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

euh, ik wist niet dat ge een poetsvrouw moest hebben om te gaan werken…

J.

(PS. psst, neem een waalse, dat brengt op :banana: :bang: )
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190604_04444632
VLAM! FILIP VAN ONGEVALLE
Daarom dus
‘Omdat we niet meer met pensioen mogen op 60.’
'Omdat we met onze oude diesel de stad niet meer binnen mogen.’
‘Omdat we geen windmolens in onze buurt willen.’
‘Omdat we in circulatieplannen terechtkomen als we dan toch met de auto in de stad geraken.’
‘Omdat de kinderen in de speeltuin te veel lawaai maken.’
‘Omdat we niet meer mogen vliegen.’
‘Omdat we niet meer overal voor de deur kunnen parkeren.’
‘Omdat we geen vlees meer mogen eten.’
‘Omdat we niet willen rekeningrijden.’
‘Omdat we hier geen minaretten willen.’
‘Omdat ze de kerncentrales willen sluiten, terwijl er nu in de winter al een energietekort is.’
‘Omdat we al genoeg betalen.’
‘Omdat we geen fastfood meer mogen eten.’
‘Omdat de vreemdelingen alles krijgen en wij niks.’
‘Omdat we onze salariswagen willen houden.’
‘Omdat we onze houtkachel gezellig vinden.’
‘Omdat kinderen beter naar school zouden gaan dan te betogen.’
‘Omdat de vreemdelingen hier alles mogen en wij niks.’
‘Omdat we op sommige plaatsen zelfs maar 30 per uur meer mogen rijden.’
‘Omdat kinderen niet weten wat het is om de facturen te betalen.’
‘Omdat we niet meer mogen bouwen waar we willen.’
‘Omdat we geen plastic zakjes meer mogen gebruiken.’
‘Omdat de fiscus uit mijn wijnkelder moet blijven.’
‘Omdat we geen Roundup meer mogen spuiten.’
‘Omdat we geen scheet meer mogen laten of het is slecht voor het milieu.’
‘Omdat we dankzij die klimaatopwarming tenminste warme zomers en zachte winters hebben.’
‘Omdat we niet meer mogen roken waar we willen.’
‘Omdat we ons onveilig voelen.’
‘Omdat we overal moeten betalen om te parkeren.’
‘Omdat politici zakkenvullers zijn.’
‘Omdat Boudewijn zomaar Bo kan worden.’
‘Omdat we geen kerststal meer mogen zetten.’
‘Omdat we geen hoofddoeken meer kunnen zien.’
‘Omdat we niet met Mohammed mogen lachen.’
‘Omdat we eigenlijk met niks meer mogen lachen.’
‘Omdat we Sinterklaas niet meer mogen laten vergezellen door Zwarte Piet.’
‘Omdat we geen chocomousse mogen maken van zwarte kinderen.’
‘Omdat we geen neger meer mogen zeggen.’
‘Omdat er hier al genoeg negers zitten.’
‘Daarom moet iedereen met ons signaal rekening houden.’
Of zouden we met dit egoïstische, kortzichtige en xenofobe signaal vooral geen rekening moeten houden, zoals we ook een jengelend kind zijn zin niet geven?
FILIP VAN ONGEVALLE
In Vlam! reageert een redacteur op een nieuwsfeit dat hem niet onverschillig laat
FILIP VAN ONGEVALLE
Filip Van Ongevalle is chef cultuur, media & wetenschap van De Standaard.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Joe de Mannen schreef:euh, ik wist niet dat ge een poetsvrouw moest hebben om te gaan werken…
Nochtans is dat de logica van vele werklozen... als we gaan werken kunnen we die dingen allemaal niet meer zelf doen (en wil men dit compenseren).
VLAM! FILIP VAN ONGEVALLE schreef:Of zouden we met dit egoïstische, kortzichtige en xenofobe signaal vooral geen rekening moeten houden, zoals we ook een jengelend kind zijn zin niet geven?
En steeds weer dat vingertje naar de man in de straat... is Filip straks weer verbaast dat er nog meer mensen een vinger opsteken naar hem en het politieke correcte denken ? Toch grappig dat iedereen na een verkiezingsnederlaag z'n mond vol heeft over reflectie... en 10 minuten later gewoon verder doet zoals men bezig was :roll:

Maar misschien moeten de politieke correcte figuren hier eens zeggen hoe ze dit gaan oplossen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik pretendeer geen oplossingen te hebben
en iedereen mag stemmen op wie of wat hij wil
maar het programma van het VB staat haaks tegenover waar België nu de welvaart haalt.

Ik ken enkele VB stemmers en die kennen de cijfers waar ze tegen strijden (immigratie, pensioen) gewoon niet.
Noch realiseren ze zich dat wat het VB wil, enkel kan als België uit supranationale instellingen stapt (OESO, EU, ...). Dat gaat ons veel meer kosten dan eender welk wild plan ooit kan opbrengen.
Als ik over het interbellum spreek, horen ze het helemaal in Keulen donderen.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Misschien heeft de gouden generatie het ook wat te goed gehad. Maar dat kunnen we hen nu moeilijk verwijten, toch?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

heist_175 schreef: Als ik over het interbellum spreek, horen ze het helemaal in Keulen donderen.
Met Titanic, Hindenburg, Downtown Abbey, Peaky Blinders en Capone kom je er misschien wel :angel:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Ik ben 76+ en kan getuigen dat de golden sixties veelbelovend waren, totdat Opec het signaal kreeg om deze welvaart te fnuiken! Toevallig(!?) werd toen de goudstandaard vervangen door de dollar en stegen de staatsschulden exponentieel. Sindsdien gaan we qua inkomen bergafwaarts, maar gelukkig werden ondertussen ca 700 miljoen chinezen uit de armoede getild. Mogelijk zijn onze centen naar daar gevloeid :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Goztow schreef:Misschien heeft de gouden generatie het ook wat te goed gehad. Maar dat kunnen we hen nu moeilijk verwijten, toch?
Die 'gouden generatie' heeft het helemaal niet TE goed gehad. Die generatie heeft in grote armoede de naoorlogse landen met veel hard werken en zwoegen terug opgebouwd en welvaart gebracht.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Cijfers over de transfers bestaan al lang en in vele vormen. De uitkomst hangt af van wat je precies meerekent, vandaar de verschillende cijfers die circuleren. Dat is dus iets anders dan geen transparantie maar wel de evidentie van een ingewikkeld samenspel van factoren die bovendien ook politiek uitgebuit worden. Populisten houden echter niet van ingewikkelde dingen, ze willen alles zo simpel als hun eigen redenering.

Ik vind dat cijfergoochelen dus niet altijd zo zinnig. Dat rijkere delen tot op zekere hoogte solidair zijn met armere delen vind ik maar normaal. Het is tenslotte ook in ons voordeel dat onze buren het goed doen want ze zijn ook onze beste handelspartners en veel bedrijven zijn actief in gans het land. Bovendien wordt onze rekening internationaal niet apart bekeken maar als land, een Wallonië aan de bedelstaf is dus ook in ons nadeel. De 6e staatshervorming heeft trouwens al een serieuze rem gezet op enkele transfers of beperkt in de tijd.

De sociale zekerheid bestaat uit diverse onderdelen (werkloosheid, invaliditeit, ziekte,ouderenzorg, kinderbeleid,...) en op deze onderdelen zitten verschillende controles door instellingen als RIZIV en Rekenhof. De gratuite bewering van ongecontroleerde stromen is dus gewoon fout. Ook kan je dus niet enkel één factor (werkloosheid) aangrijpen om de transfers te veroordelen. De transfers lopen door elkaar van jong/oud, ziek/gezond, arm/rijk, werk/werkloos. Het gegeven is dus veel ingewikkelder dan de gemiddelde Vlaamse zaag kan/wil bevatten. Liever ziet men overal spoken (misbruik) en steekt men zich in de calimerohouding tot men stuiptrekkingen krijgt.

Ja, ik ben blij dat we het hier beter hebben dan elders en ik heb het inderdaad liever beter dan mijn buur. Ik help liever mijn buur dan dat ik om zijn hulp moet vragen. Sorry voor dit, ik ben blijkbaar een uitzondering :lol:

Mensen die gaan werken zullen inderdaad voor kinderopvang dienen te betalen. Het is de vorige regering die oa de kinderopvang duurder maakte en dus mensen mede in de werkloosheid houdt. Niemand gaat werken als je er minder aan over houdt dan als je thuis blijft. De verhoging van kosten OV speelt daar ook een rol in.

Daarnaast werken veel subsidies op doelgroepen die het niet altijd het meest nodig hebben. Kindergeld gaat ook naar ouders die het niet nodig hebben, woonbonus gaat oa naar mensen met diverse eigendommen, wagens worden gesubsidieerd aan mensen die hem in de garage laten staan en met de trein naar hun werk gaan, pensioensparen is er voor mensen die al een mooi loon (over) hebben, uittredingsvergoedingen van miljoenen geven we aan mensen die bewezen hebben totaal onbekwaam te zijn en nadien geven we ze opnieuw een top(betaald)job die ze opnieuw mogen verprutsen, ...
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

DarkV schreef: Maar misschien moeten de politieke correcte figuren hier eens zeggen hoe ze dit gaan oplossen...
Ik denk dat er maar weinig een probleem inzien en willen tornen aan de persvrijheid. Dat de voorvechters van het vrije [sic] woord daar een andere mening over hebben hoeft niet echt te verbazen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Dizzy schrijft: uittredingsvergoedingen van miljoenen geven we aan mensen die bewezen hebben totaal onbekwaam te zijn...

Gezien de resultaten van de laatste verkiezingen, lijkt het wel dat flink wat kiezers dit ook beseffen en dus wensen dat de kaarten herschud worden :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik moet blijkbaar dringend een vacature uitschrijven voor een poetsvrouw (M/V).

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

poetsvrouw (m/v/x)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Joe de Mannen schreef:Ik moet blijkbaar dringend een vacature uitschrijven voor een poetsvrouw (M/V).

J.
Een Waalse poetsvrouw
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”