Klimaat discussie (part 4)

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ufoman_
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 okt 2016, 19:03
Bedankt: 2 keer

CO2 is tot grote boosdoener verheven,
terwijl de wetenschappelijke onderbouwing voor deze stelling zwak is. Hoogleraar spreekt zich uit.

Het klimaat maakt momenteel veel los bij mensen. Klimaatverandering is onvermijdelijk, al 4,5 miljard jaar, schrijft emeritus hoogleraar Kees de Lange voor OpinieZ.
Hij merkt op dat zich allerlei ‘klimatologen’ met een politieke agenda in de discussie mengen.
Veelal gaat het om aandachtsjunks die over de rug van gekwalificeerde wetenschappers en met medewerking van de media publiciteit proberen te verwerven die ze op eigen kracht nooit zouden halen, aldus De Lange.
Lachwekkend en triest

Voor hem als wetenschapper is de onzin die over het klimaat de ronde doet, lachwekkend en triest tegelijk.
Kinderen zonder kennis demonstreren voor of tegen het ‘klimaat’. Kinderen zonder kennis worden ontvangen door een premier zonder kennis, alles voor een pr-actie van dubieus niveau, klinkt het.
Door de ‘klimatologen’ is CO2 tot de grote boosdoener verheven, terwijl de wetenschappelijke onderbouwing voor deze stelling zwak is te noemen, stelt de professor.
20 keer

Hij voegt toe dat het CO2-gehalte van de atmosfeer enorm heeft gevarieerd in het verleden (tot 8000 ppm toe, 20 keer de huidige concentratie).
De Lange stelt vast dat zelfs een eventuele gigantische en onbetaalbare CO2-reductie wereldwijd voor de temperatuur van de planeet slechts effecten heeft die ver achter de komma gevonden moeten worden.
Hij merkt op dat in Nederland sprake is van een groene gekte: weg met kolen en gas, ongeacht of het kan en ongeacht de kosten. :banana:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef: ik vraag zelfs geen oplossing, louter een kosten/baten analyse van mogelijk potentiele aanpassingen.
Awel, we zullen het stoppen van de sponsoring van de salaris en firmawagens terug op de agenda zetten. :angel:
Goed voor het milieu en we lossen er een deel van de files mee op, weer goed voor het milieu. :banana:

kosten: geen, want minder subsidies wil zeggen goedkoper voor de belastingbetaler
baten: zie hoger

Ik zie wel iets in deze mogelijk potentiele aanpassing :thumbs:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

mja
pak de salariswagen af en mensen kopen zeker geen eigen wagen?
zeker de mensen die een huis in verkavelingen en lintbebouwingen hebben want de lijn stopt natuurlijk alle 3 huizen :)

salariswagens worden om de 3j vervangen en de gewone wagen (eigendom/gezin) tuft makkelijk 10j rond.
salariswagens kun je na 3j dus door een zuiniger exemplaar vervangen
salariswagens afschaffen betekent implicaties op loonoverleg en belastingen op arbeid (vereist onderhandelingen en vakbonden staan bekend om hun conservatieve reflexen)

petrol heeft het bv over openbaar vervoer, dan denk ik aan

de lintbebouwingen en bussen die alle 3 huizen zouden moeten stoppen
de verkavelingen, zelfs vandaag moet je eens in Vlaanderen rondtuffen en kijken waar men bouwt, wil bouwen,... zeker met oog op de betonstop komt hier nog een versnelling in de bouwwoede. de vlaming wil verandering maar heeft geen zin om te veranderen.
organiseer maar eens OV

dan denk ik ook aan de lijn die om pr redenen bussen naar afrika verscheept en verkoopt omdat ze te vervuilend zijn voor ons milieu hier (maar ginder is er een andere milieu)
dan denk ik aan de gepolitiseerde wereld binnen de lijn en nmbs die elke verandering hekelen (op welk vlak ook)
in hoeveel industriegebieden organiseert de lijn bussen zodat mensen om 6u aan de vroege kunnen beginnen?
trek vervoer open naar luchtvaart en in charleroi, en vele andere steden in de EU, zullen ze subsidies voor ryanair verdedigen omwille van economie en werkgelegenheid. dus kost vliegen naar Milan 20 euro en de trein 500 euro

en er zullen nog wel meer implicaties zijn waarom ge niet zomaar rap uw OV kunt verbeteren ifv het milieu en klimaat.
ge loopt altijd vast op talloze andere domeinen en vaak draait het om veranderen.
als buitenstaander iets roepen en de complexiteit negeren zal neit helpen
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Ge kunt ook een klein prive eilandje voor de kust een huisje bouwen, en vragen achter ne bedrijfsboot

Ik heb op mijn 55j nooit een auto gehad, dus kon ik ook niet op de buiten in lint bebouwing gaan wonen. Kon ik ook geen werk zoeken waar ik een wagen voor nodig heb. Its a way off life.
En misschien zijn we in vlaanderen misschien wel wat te veel in lintbebouwing gaan wonen. Je zegt het zelf... betonstop die een lachertje is, omdat de tentakels van de vastgoedmaffia tot in het fornuis zitten. Dus komen we weer uit op een politiek die niet meer ten dienste staat van het volk, maar van financieel gewin.
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Berichten over de aarschotse stationsparking gelezen ? "we maken ze betalend want" en hou u nu vast "er staat te veel volk op".
En dan gaan ze die parking goedkoper maken voor mensen uit aarschot, die in aarschot de trein nemen en daar met de auto naartoe rijden...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Beste r2504, wie nog argumenten nodig heeft om te beseffen dat we beter af zijn met een leefbaar klimaat dan met een minder leefbaar klimaat, tja. De kinderen die betogen en alle volwassenen erbij hebben geen argumenten meer nodig, die heeft de wetenschap al lang geleverd.

Een verschil van 4° is niet iets dat de ernst van het probleem aanduidt, wel wat die 4° betekenen aan gevolgen.

Politici hebben inderdaad te weinig moed en daarom lopen veel zaken ook zo traag/slecht. Sommigen geven dat ook gewoon toe, een BDW heeft al gezegd dat hij weet dat de salariswagens eigenlijk niet kunnen zoals nu maar hij durft er niets aan te doen. Tobback jr deed ook al zo'n uitspraak. Men weet dus wel degelijk waarom maar men durft niet. Schrik om hun job te doen dus.

Jammer dat de huidige politici de kans die de betogers hen nu bieden weigeren om te zetten in actie. Je kan moeilijk zeggen dat er geen draagvlak is als je tienduizenden kan laten betogen.

Dat "iets" mogen de politici zelf onder elkaar uitmaken. De betogers eisen een plan met doelstellingen. Het is de democratisch verkozen politiek die dat plan moet invullen met concrete acties om de doelstellingen te halen. Net zoals we gedaan hebben met de euronorm destijds. We vragen dus niets nieuws maar wel dat men eraan begint ipv een lange-wapperscenario te herhalen. We krijgen wel leuke slogans te slikken over Doeners en denken, durven, doen maar ik zie niemand ons de resultaten showen.

Niemand doet alsof er geen maatregelen zijn maar we halen de huidige doelstellingen niet eens, de maatregelen zijn dus minstens onvoldoende. Dat probleem duiden is dus niet meer dan normaal.

Over de salariswagens: wie geen salariswagen meer krijgt zal misschien zelf een eigen wagen kopen, sommigen echter niet. Omdat ze een alternatief hebben of zelfs omdat ze soms nog een andere wagen hebben. Dergelijke maatregelen moeten bovendien gepaard gaan met steun aan alternatieven zoals fietsen en OV. In Gent is het aantal fietsers serieus gestegen na het circultatieplan en de lijn vervoert meer mensen, het kan dus maar meer steun ipv bezuinigingen zou welkom zijn. Een half station jaren in de steigers laten staan terwijl dit het drukste van België is, is toch niet meer normaal.

Salariswagens worden sneller vervangen maar dat is niet louter positief. Elke wagen moet gemaakt worden en kost dus grondstoffen. Elke wagen minder is minder grondstoffen en een wagen minder die moet gesloopt worden. Ook salariswagens worden in het buitenland uitgereden na de leasingperiode dus ook dat is geen argument. Het probleem is teveel wagens en de enige oplossing daarvoor is minder wagens. Minder wagens moet echter geen minder mobiliteit betekenen als we deze slim herdenken.

De vreselijke ruimtelijke ordening is inderdaad een serieus probleem maar ook weer eentje dat we zelf organiseerden. De Vlaamse bouwmeester heeft daar al op gereageerd dat dit wel degelijk aanpakbaar is maar het zal uiteraard niet op 1 generatie kunnen. Zonder dit probleem was OV veel makkelijker te organiseren en kon er veel meer open ruimte behouden blijven. In ieder geval is dit probleem net zoals met de wagens eindig, op een bepaald moment is de ruimte/wegcapaciteit op en moet men wel reageren. Jammer dat velen pas bereid zijn om na te denken over alternatieven tot we op dit punt gekomen zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

^^

Zeer duidelijk!

En ja, we waren er 20/10/5 jaar geleden al 20 jaar mee bezig moeten geweest zijn... Dat niemand doorheeft dat het nu echt wel dringend begint te worden weet echt niet wat er aan de hand is, of zich blindstaart op een verkeerde ondruk dat het belangrijkste de “gevoelstemperatuur” is, het gaat veel verder dan dat!
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef: De vreselijke ruimtelijke ordening is inderdaad een serieus probleem maar ook weer eentje dat we zelf organiseerden. De Vlaamse bouwmeester heeft daar al op gereageerd dat dit wel degelijk aanpakbaar is maar het zal uiteraard niet op 1 generatie kunnen. Zonder dit probleem was OV veel makkelijker te organiseren en kon er veel meer open ruimte behouden blijven. In ieder geval is dit probleem net zoals met de wagens eindig, op een bepaald moment is de ruimte/wegcapaciteit op en moet men wel reageren. Jammer dat velen pas bereid zijn om na te denken over alternatieven tot we op dit punt gekomen zijn.
zelfs dit punt volstaat niet.
vandaag zijn er tienduizenden vlamingen bezig om nieuwe huizen te zetten, kopen, bureaucratie errond, gewoon om huizen in de middle of nowhere te mogen bouwen. er zal zelfs een versnelling komen om nog zoveel mogelijk dicht te bouwen voor de befaamde betonstop. allemaal met hun eigen excuses waarom zij dat nog wel zouden meoten kunnen doen.

uw landgenoten hebben het dus voor gene meter begrepen en de politiek idem. ipv bouwstop, als karikatuur, de btw op nieuwbouw naar 60% optrekken en de btw voor huizenrenovatie naar 0% trekken.
De nieuwbouwindustrie stort ineen en ge hebt geen betonstop meer nodig.

en ook op uwe velo geraakt ge in A'pen zo goed als onmogelijk om 6 u's morgens in de meest uiteenliggende punten vd A'pse haven en bussen rijden ook niet. zegt tegen de Lijn dat hun chauffeurs om 4u moeten vertrekken en overmorgen hebt ge stakingen.

ge loopt altijd ergens vast en de politici weten dat ook
daar zit 'm de miserie. gisteren op nachtwacht formuleerde het ene briljant.
iedereen wil verandering maar niemand wil veranderen (op afval sorteren en een ledlamp hangen na)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

r2504 schreef:
Indien de mods zich storen aan een specifieke uitspraak dan moet men deze op zich maar terecht wijzen... en dan zien we meteen de transparantie hiervan.
Als je het niet eens bent met een beslissing van het mod team, dan kan je ons bereiken via PB. Ik stoor me aan het feit dat jij telkens een nieuwe topic opent over een discussie die we na zowat 800 replies willen als gesloten beschouwen, omdat we als mod team menen dat het genoeg is geweest. Hierbij wijs ik je graag in alle transparantie terecht om dit niet langer te doen. De enige reden waarom je geen time-out hebt gekregen voor dit gedrag, is omdat je bij het mod team heel veel krediet hebt opgebouwd, als long time user en grote bijdrager aan dit forum. Niettemin, wijs ik je er toch graag op dat dit van weinig respect getuigt voor de beslissing van de mods.

Bij deze sluit ik nogmaals deze topic. Vorige delen van de klimaatdiscussie worden samengevoegd bij het originele topic. We vragen graag om gedurende één maand niet langer een specifieke topic aan te maken om deze discussie verder te zetten. Na die maand kan je ons een PB sturen om deze topic opnieuw te openen, als je meent dat je iets nieuws hebt toe te voegen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gesloten

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”