Hallo Userbase
Voor een vzw ben ik op zoek naar een oplossing om drie gelijktijdige gesprekken toe te laten, we hebben maar één telefoonnummer nodig. Om onze karige centen niet te moeten uitgeven aan een dure telefoonoplossing "in de cloud" zoals de grote providers aanbieden ben ik op zoek gegaan, en op dit forum al heel wat nuttigs gelezen - waarvoor dank.
Met VoIP heb ik helemaal geen ervaring, maar ik denk wel dat ik de nodige technische bagage heb om iets ineen te knutselen. Ik dacht een single board computer die ik nog heb liggen te gebruiken als PBX (Asterisk of zo), en van daar te verbinden met een trunk van Weepee voor inkomende gesprekken. Voor de uitgaande lijken de Dellmont/Betamax-klonen het interessantst - is het mogelijk om daar drie gesprekken tegelijk mee te voeren (en daar liefst hetzelfde telefoonnummer mee te sturen)? Vermoedelijk hebben we voldoende bandbreedte met een 'gewone' internetaansluiting (geen idee welke precies) bij Proximus? Is dit een goed plan, of rammelt het langs alle kanten?
Ergens had ik gelezen dat een telefoonnummer laten overzetten wanneer dit nog geen jaar in gebruik is een soort 'boete' oplevert. Klopt dit? Wij hebben nog maar een paar maand een POTS van Proximus in gebruik...
Merci op voorhand voor feedback!
VoIP voor vzw: drie lijnen achter één nummer
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
ipv zelf vanalles te hoeven in elkaar knutselen, zet je nummer over naar OVH met een "ligne voip entreprise" en 2 toegevoegde gelijktijdige oproepen.
kost je 8,39 btw inclusief / maand voor de lijn en 3 gelijktijdige oproepen.
kost je minder als 1 proximus lijn / maand.
wat betreft die boete, ik geloof niet dat die van toepassing is op telefoonlijnen, maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.
wat betreft die boete, ik geloof niet dat die van toepassing is op telefoonlijnen, maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik heb 1 telefoonnummer en kan sowieso meerdere gesprekken tegelijk voeren.
Zowel inkomend als uitgaand.
Setup:
- Gigaset C610IP
- 3 handsets (C610H, C610H, C300H)
- WeePee inkomend -> éénmalig €18
- DiscountVoipUK -> geen abo-kost, enkel gesprekskost -> 0,7 eurocent (€0,007) per minuut BE GSM of vaste lijn
Ik kan zoveel gesprekken voeren als er handsets zijn.
Zowel inkomend als uitgaand.
Setup:
- Gigaset C610IP
- 3 handsets (C610H, C610H, C300H)
- WeePee inkomend -> éénmalig €18
- DiscountVoipUK -> geen abo-kost, enkel gesprekskost -> 0,7 eurocent (€0,007) per minuut BE GSM of vaste lijn
Ik kan zoveel gesprekken voeren als er handsets zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
- Bedankt: 40 keer
Oplossing van heist_175 valt wat "knutselgehalte" betreft ook heel goed mee... Na wat informatie op te zoeken is dat zeker te doen.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Bedankt voor de feedback allemaal. Het is goed om te weten dat het ook (veel) eenvoudiger kan, maar ik zie het wel zitten om wat te bricoleren! In de school waar ik bezig ben als ICT-er gebruiken ze ook Asterisk, dus het kan geen kwaad dat ik wat ervaring opdoe en omgekeerd kan ik daar ook met mijn vragen terecht.
We zouden misschien duizend minuten per maand bellen, meeste naar gsm's, en dan zouden we bij OVH toch al rond de €40 zitten. Toch maar eens zien voor krediet bij DiscountVoipUK...
Waarschijnlijk hebben we dus geen hosting voor een IPBX nodig, maar voor wat het waard is: de vzw is Booms Welkom, de telefoons zijn voor de vrijwilligers die erkende vluchtelingen aan een woonst helpen op een niet al te gemakkelijke huurmarkt.
We zouden misschien duizend minuten per maand bellen, meeste naar gsm's, en dan zouden we bij OVH toch al rond de €40 zitten. Toch maar eens zien voor krediet bij DiscountVoipUK...
Waarschijnlijk hebben we dus geen hosting voor een IPBX nodig, maar voor wat het waard is: de vzw is Booms Welkom, de telefoons zijn voor de vrijwilligers die erkende vluchtelingen aan een woonst helpen op een niet al te gemakkelijke huurmarkt.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Bricoleren is leuk, maar bedenk dat bij uitval je ook (snel) paraat moet staan om het op te lossen.
Ik heb op bedrijf ook een Asterisk-gebaseerde oplossing uitgewerkt (RasPBX) met een 40-tal VoIP-telefoontoestellen en dat loopt vlot (er wordt niet zoveel gebeld). Vorige zomer heb ik echter problemen gehad met een overhoopgeschreven SD-kaart, en was het meteen alle hens aan dek!
Ik heb op bedrijf ook een Asterisk-gebaseerde oplossing uitgewerkt (RasPBX) met een 40-tal VoIP-telefoontoestellen en dat loopt vlot (er wordt niet zoveel gebeld). Vorige zomer heb ik echter problemen gehad met een overhoopgeschreven SD-kaart, en was het meteen alle hens aan dek!
Computer(k)nul
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
"Mijn oplossing" is zelfs helemaal niet bricoleren.
Dat is gewoon de standaard functionaliteit van de Gigaset, met de meest eenvoudige setup die je kan indenken:
- 1 inkomende provider
- 1 uitgaande provider
- 3 handsets gelinkt aan de Gigaset
(werkt ook met meerdere inkomende of uitgaande providers overigens)
Dat is gewoon de standaard functionaliteit van de Gigaset, met de meest eenvoudige setup die je kan indenken:
- 1 inkomende provider
- 1 uitgaande provider
- 3 handsets gelinkt aan de Gigaset
(werkt ook met meerdere inkomende of uitgaande providers overigens)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
- Bedankt: 40 keer
Ja, maar een Gigaset basis laat eigenlijl maar 2 simultane gesprekken toe. En er worden er 3 gevraagd. Dus zal die gigaset toch niet voldoen...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 25 keer
Hier zal een SNOM M215SC beter voor geschikt zijn:kamiel schreef:Ja, maar een Gigaset basis laat eigenlijl maar 2 simultane gesprekken toe. En er worden er 3 gevraagd. Dus zal die gigaset toch niet voldoen...
6 verschillende voip accounts & 4 simultane gesprekken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Als je gaat bricoleren met voip, moet je wel opletten dat bij een druk netwerk al je switchen en router QOS capable (en for gods sake een aparte voice vlan) zijn, of heel dat voip verhaaltje zou wel ns in mekaar kunnen stuiken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 52 keer
voiptiger doet ook cloud pbx maar dan goedkoper dan ovh https://www.voiptiger.com/
Heb er alleen geen ervaring mee, zit zelf bij 3starsnet omdat dat net goedkoper is om te bellen & abo.
Heb er alleen geen ervaring mee, zit zelf bij 3starsnet omdat dat net goedkoper is om te bellen & abo.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 22 keer
Aangezien hij slechts 3 gesprekken nodig heeft zal het alvast geen groot netwerk zijn ... en zal er alvast geen probleem zijn met het volume van het lokale netwerk ... Dat is eigenlijk zelden een probleem ... het is eerder het internet gedeelte dat voor problemen zorgt ...ITnetadmin schreef:Als je gaat bricoleren met voip, moet je wel opletten dat bij een druk netwerk al je switchen en router QOS capable (en for gods sake een aparte voice vlan) zijn, of heel dat voip verhaaltje zou wel ns in mekaar kunnen stuiken.
Gaat dat ook als je nu isdn lijnen hebt via telenet? is porteren dan net zo makkelijk?Splitter schreef:ipv zelf vanalles te hoeven in elkaar knutselen, zet je nummer over naar OVH met een "ligne voip entreprise" en 2 toegevoegde gelijktijdige oproepen.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 33 keer
Ja, maar dan moet je wel degelijke hardware voorzien om ISDN naar SIP-signalisatie om te zetten. Een Fritzbox 7490 heeft slechts 1 S0 poort dwz 2 gelijktijdige oproepen over die S0-poort. Voor meer dan 2 gelijktijdige gesprekken is Patton onvergelijkbaar (set and forget).