instapmodel Fritzbox 7430 interessant?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
m_hiphop
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb momenteel nog een ADSL2+ internetverbinding (via Scarlet), met oude (energieverslindende) Speedtouch-modem, waarachter desktop-pc (ethernet) en tablet (via TP-Link access point). Huidige downloadsnelheid 5 Mbps, upload 0,5 Mbps.
Telefoon via vaste lijn (proximus). TV Telenet.
Eigenlijk is dit voor mij voldoende, en werkt dit tot op heden zonder problemen, maar zou toch graag modem vervangen, en evtl overschakelen op internet-telefonie (voip).
Ik gebruik email-adres van Scarlet al vele jaren, en zie er tegen op om dit te veranderen, waardoor ik wat vastzit aan Scarlet.
Ik zou kunnen overschakelen op Scarlet internet + telefonie abonnement (39 euro), maar vergt waarschijnlijk ook powerline-adapters (tussen intro in garage en bureau) + volgens ik lees op dit forum weinig instelmogelijkheden.

Daarom vroeg ik me af of in een eerste fase vervanging van modem door Fritzbox geen oplossing zou kunnen zijn, met voorlopig behoud van ADSL2+.
AVM heeft Fritzbox 7430 in zijn gamma, gepromoot als instapmodel (en in Duitsland bestseller naast 7490).
FB 7430 lijkt me interessant voor "low-end" gebruiker als ik, maar lees er op dit forum niks over.

Aldus zit ik met volgende vragen:

- Is FB 7430 sowieso een interessante keuze in mijn (Belgische) situatie, of zijn andere modellen aangeraden (7360 of 7490, maar een pak duurder)?
- FB 7430 blijkbaar niet ondersteund in België (oa niet vermeld op Belgische website van avm).
Is dit een probleem indien gebruikt voor ADSL2+? (voor vdsl blijkbaar wel probleem, gezien niet op "whitelist").
- Is het mogelijk om zonder veel problemen internet-telefonie (voip) te doen met ADSL2+, met mijn internet-snelheid (dl 5 Mbps, ul 0,5 Mbps)?
Of is het in dat geval beter om onmiddellijk over te schakelen naar vdsl?

Graag uw gewaardeerd advies. Dank u.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

een fritz 7360 is wél gewhitelist en dus meer future-proof. Kost wel €40-tal eurootjes meer natuurlijk, maar je bent klaar voor een eventuele overstap naar VDSL2. Test eens je snelheid op lijntest.be om te kijken wat voor VDSL-verbinding je kan verwachten.

Als je nu al een UTP-kabel tussen je intro en je bureau hebt, kan je die gebruiken om het VDSL-signaal na de NTP-doos van Proximus(scarlet gebruikt hun infrastructuur) te verlengen zodat de fritz in je bureau kan staan.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Yep, Marktplaats is the place to be. Heb er zelf al meerdere FB gekocht voor een habbekrats. Nieuwe toestellen afkomstig van klanten die een nieuw abonnement afsluiten, al een modem staan hebben en van de provider een FB krijgen bij hun nieuw contract.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
m_hiphop
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

bedankt voor de tips.
fb 7360 via marktplaats.nl lijkt me inderdaad goede oplossing.
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Waarom ga niet over van je huidige Scarlet ADSL abonnement naar een Scarlet trio abonnenment?
- modem kan je gebruiken van Scarlet
- je kan je huidige Fritzbox modem achter je Scarlet modem zetten, eventueel als IP-client
- prijs/snelheid prima voor gewoon gebruik
- je kan je Scarlet e-mailadres blijven gebruiken.
- het kost je ongeveer 100,00 euro voor een technicus die ter plaatse komt en alles voor je klaarzet
Ik zou echt niet weten waarom je zou veranderen en een andere Fritzbox zou moeten kopen.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

TanknaT schreef:- het kost je ongeveer 100,00 euro voor een technicus die ter plaatse komt en alles voor je klaarzet
Ik zou echt niet weten waarom je zou veranderen en een andere Fritzbox zou moeten kopen.
Misschien omdat het 65 Euro goedkoper is als je een FB koopt en er geen technieker langs moet komen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Jack Daniels schreef:
Misschien omdat het 65 Euro goedkoper is als je een FB koopt en er geen technieker langs moet komen?[/quote]

En daar heb je gelijk in, maar meestal ben je als je een VDSL abonnement afsluit altijd geld kwijt. Of voor modem, of activatie, of installatie, of een combinatie hiervan. Kijk ook eens naar zijn probleem om zijn huidige e-mail van Scarlet te blijven gebruiken.

Niets belet hem om alsnog een Fritzbox op Marktplaats te kopen. In deze formule kan hij vrij het type kiezen dat hij wil, hij gebruikt dan toch alleen het voip gedeelte en misschien de wifi.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
m_hiphop
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

@TanknaT
Zoals in eerste post beschreven, heb ik momenteel adsl-abo bij Scarlet met oude adsl2+-modem.Telefoon via vaste analoge lijn bij Proximus.
Als ik wil overstappen naar internet-telefonie, zie ik 2 mogelijkheden (voip via gigaset ip terzijde gelaten):

1. huidige speedtouch modem vervangen door Fritzbox 7360.
nadeel: blijf zitten met adsl-verbinding, maar momenteel voldoende voor mij.
voordeel: geen bijkomende powerline adapters nodig. Deze zijn wschlijk wel nodig bij installatie van vdsl-modem nabij intro in garage (utp kabel tussen intro en bureau is praktisch niet te realiseren).

2. overschakelen naar internet + telefonie-abo bij scarlet.
voordeel: vdsl-verbinding + vermoedelijk eenvoudiger qua instellingen (door scarlet technieker), in vergelijking met internet telefonie via fritzbox, waar je het allemaal zelf moet uitzoeken.
Je schrijft: "je kan in dat geval fritzbox achter scarlet modem zetten." (bij overschakeling naar internet + telefonie of naar trio).
Ik vraag me af: wat is het voordeel om dat te doen in mijn situatie?
Bovendien lees ik hier op forum dat Scarlet logons/paswoorden voor PPPoE, voip niet gemakkelijk ter beschikking stelt (blijkbaar vragen aan technieker als hij langskomt voor installatie, en hopen dat hij ze geeft)
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

m_hiphop schreef:
1. huidige speedtouch modem vervangen door Fritzbox 7360.
nadeel: blijf zitten met adsl-verbinding, maar momenteel voldoende voor mij.
voordeel: geen bijkomende powerline adapters nodig. Deze zijn wschlijk wel nodig bij installatie van vdsl-modem nabij intro in garage (utp kabel tussen intro en bureau is praktisch niet te realiseren).
Klopt natuurlijk, ik heb mij vergist toen ik "gewhitelis" zag staan, hierbij ben ik er verkeerdelijk vanuit gegaan dat je naar een VDSL verbinding wilde overstappen. Als je ADSL verbinding voor jou volstaat kan je inderdaad dit gerust behouden. Kun je je huidige Speedtouch modem dan iet gebruiken voor VOIP? Zelf heb ik dat nog een tijdje gedaan met mijn oude Speedtouch 706 modem die ik ooit van Tele 2 had gekocht had, voor een voip lijn van OVH.

2) Je kan een Fritzbox achter een andere willekeurige modem plaatsen en hem gebruiken zonder over de PPPoE en voip codes van Scarlet te beschikken. Staat op dit forum verschillende keren uitvoerig beschreven, samen met de voor- en nadelen

Los van bovenstaande is de Fritzbox 7360 die je eventueel op Marktplaats tweedehands kan kopen een zeer goede keuze. Er bestaan wel 2 modellen, V1 en V2. Mocht je toch hiervoor gaan, probeer dan een 7360V2 te verwerven.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”