noodoproep via OVH werkt niet

freakske_b
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 3 keer

Daarstraks had ik dringende politiehulp nodig. Ik belde eerst 101 en omdat dit niet werkte 112. Geen van beide werkte. Oproepen worden afgehandeld via OVH.

Heeft iemand weet van problemen bij OVH omstreeks 19u?
Bijlagen
ovh fails.JPG
log in FritzBox7390
(42.34 KiB) 41 keer gedownload
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Direct een ticket openen bij OVH...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 3 keer

Heb ik inderdaad gedaan. Ben echt ontevreden. Als ze iets claimen te ondersteunen moeten ze het ook maar waarmaken.
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Inderdaad. Als je wil dat er iets niet "Temporarily Not Available" is, dan zijn het wel noodnummers.
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Ik heb dat bij EDPnet VOIP ook al gehad. Heb er toen voor gebeld en dat zou in orde gezet worden. Ik heb het daarna natuurlijk niet meer getest, maar ik onthou dat het beter is uw gsm ook altijd in de buurt te hebben;
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer

Idem hier ...
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 3 keer

Via de eerstelijnshelpdesk van OVH ben ik er niet uitgeraakt, ondanks dat ik alle relevante logs ivm met de mislukte noodoproepen van mijn fritzbox had doorgestuurd.

De OVH supportmedewerker dacht dat het aan mijn Fritzbox zou liggen, ondanks dat deze andere oproepen, zowel inkomend als uitgaand, wel correct via OVH afhandelt. Bij wijze van test stelde hij voor dat ik de nooddiensten via een softphone zou bellen. :evil:

Ik vond dit geen goede suggestie, zelfs om iets te testen bel ik niet graag zomaar naar de hulpdiensten, dus heb ik klacht ingediend bij de Belgische regulator BIPT.

Blijkbaar willen ze dan wel meer inspanningen doen. Het ticket werd door hen heropend:

Van : Louis M
Voor : **********************
Datum : 2013-08-01 18:09:45

Bonjour

Je recherche actuellement une solution à votre
problématique. Je reviendrais vers vous via ce ticket
incident lorsqu'une solution aura été trouvée.

Cordialement,
Louis
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Van : Louis M
Voor : *********************
Datum : 2013-08-02 17:42:08

Bonjour,

Un défaut sur votre ligne a été détecté et corriger
pour pouvoir joindre les numéros d'urgences.

Cordialement,
Louis
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 3 keer

Het betrof dus meerdere lijnen die dit probleem hadden:

"Concernant le défaut ceci était une erreur temporaire
d'un script qui n'a pas défini les numéro d'urgence pour
certaines lignes. Nous avons corrigé ce script et corrigé
les lignes impactées. Vos numéros d'urgences sont
maintenant bien définis côté serveur.

Cordialement,
Louis"

Voor alle zekerheid doe je best zoals ik al had gedaan, en zet je de lokale alarmnummers van brandweer/ambulance en politie ook in het adresboek.
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 3 keer

Update: op 5/4/2014 werd een oproep naar 112 door OVH alweer niet correct afgehandeld.

Naar aanleiding van het vorige incident heb ik klacht ingediend bij de ombudsman telecom. Hij heeft OVH gecontacteerd, maar wou dat alleen in het Nederlands doen omdat mijn klacht in het Nederlands is opgestart. OVH reageerde niet. Omdat zij nooit hebben gereageerd, is OVH nu verplicht mij 50 € schadevergoeding te betalen. Ik heb er nog steeds niets van gezien.

Voor het meest recentste incident heb ik bij OVH weer een support ticket aangemaakt. Maar ik zal ook weer klacht indienen bij de ombudsman telecom.

Iemand ervaring met werkende oproepen naar noodnummers via een voip provider? Ik overweeg een niet nomadisch nummer te nemen bij 3starsnet, alleen maar voor noodoproepen. Wat zijn de meningen/ervaringen daarover?
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Mag ik dan concluderen dat het verkoop argument en daarbijbehorend klantensucces in Vlaanderen van OVH aan diggelen ligt? Namelijk aan een kleine vaste prijs de garantie krijgen dat je de hulpdiensten in België kan contacteren.
Naar aanleiding van het vorige incident heb ik klacht ingediend bij de ombudsman telecom. Hij heeft OVH gecontacteerd, maar wou dat alleen in het Nederlands doen omdat mijn klacht in het Nederlands is opgestart. OVH reageerde niet.
Nogal arrogant van OVH om niet te reageren op het BIPT. Voordat ze hier willen verkopen moeten ze toch op de hoogte zijn van de wetten van dit land. Als er een Nederlandstalige klacht is dat men ook in het Nederlands moet reageren.

Bizar in Nederland is de website wel in het Nederlands opgebouwd. https://www.ovh.nl

Dan ben je beter af met de Betamax klonen van Dellmont. Ze zijn tenminste eerlijk over deze materie.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Muziekbos schreef:Mag ik dan concluderen dat het verkoop argument en daarbijbehorend klantensucces in Vlaanderen van OVH aan diggelen ligt? Namelijk aan een kleine vaste prijs de garantie krijgen dat je de hulpdiensten in België kan contacteren.
Ik denk niet dat het klantensucces in Vlaanderen verbonden is met de mogelijkheid om hulpdiensten te bereiken, maar eerder met hun competitief aanbod.
Ik zou op geen enkele VoIp provider vertrouwen voor nooddiensten.
freakske_b schreef:Voor alle zekerheid doe je best zoals ik al had gedaan, en zet je de lokale alarmnummers van brandweer/ambulance en politie ook in het adresboek.
Dat vind ik de beste oplossing.
In onze politiezone (Mira) bijvoorbeeld kan je het algemeen nummer bellen (056 62 67 00)
  • - Tijdens kantooruren kom je op een IVR, kies "1" voor dringende hulp en je wordt doorgeschakeld naar de 101 centrale.
    - Buiten kantooruren kom je automatisch op de 101 centrale.
Dit werkt zelfs met een Betamax VoIP account, met doorgifte van je nummer (indien ingesteld), dus betrouwbaarder dan de 101 bellen via VoIP.

Een GSM bij de hand hebben (of een Simbox oplossing) is ook een goed alternatief.

Last but not least: een zelfklever op ieder telefoontoestel dat noodnummers niet bereikbaar zijn is ook een must. Toevallige bezoekers die van bij jou het noodnummer zouden willen bellen, kunnen dat niet weten!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 3 keer

philippe_d schreef: Ik denk niet dat het klantensucces in Vlaanderen verbonden is met de mogelijkheid om hulpdiensten te bereiken, maar eerder met hun competitief aanbod.
Ik zou op geen enkele VoIp provider vertrouwen voor nooddiensten.
Dit was net de enige reden om voor OVH te kiezen, zodoende kon in mijn simbox elimineren.

Ik dacht dat je op het nummer van de brandweer ook een ambulance kon vragen, maar ik heb het net even nagevraagd (brandweer Mechelen) en dat gaat niet. 100 en 112 zijn volgens de man de enige oproepnummers. Dus, als hij gelijk heeft, kan ik in noodsituaties wel het lokale noodnummer van de politie en de brandweer gebruiken, maar voor medische problemen zou er geen lokaal nummer bestaan. :?

Ik heb nogmaals contact gezocht met de ombudsman Telecommunicatie, en aangezien het om hetzelfde probleem gaat, willen ze geen nieuw dossier openen. Bovendien ben ik de enige die over OVH een klacht heeft lopen, en is er volgens hun logica niets structureels aan de hand. Bij deze een warme oproep aan OVH klanten, om dit probleem massaal te signaleren. LET OP: doe het wel in het Frans, want ze handelen de klacht naar OVH af in de taal waarin de klacht werd ontvangen (nl/fr of Duits), zelfs al spreken ze bij OVH geen Nederlands... :roll:

Hij gaf me wel het nummer van het BIPT. Die ging mijn dossier opvragen bij de ombudsman. Ik heb de indruk dat ze het daar wat ernstiger opnemen dan bij de ombudsman. Of dat hoop ik toch.
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dit is niet correct : 112 kan je zowel voor politie, brandweer als ambulancediensten gebruiken.
Zie ook http://www.112.be

112 is trouwens een nummer dat overal in europa gelijk is voor bovenstaande diensten. Wij zullen nog gauw de 100 bellen voor een ambulance, maar we gaan meer en meer 112 gebruiken. Daarom dat je dit nummer steeds vaker ziet terugkomen op de prioritaire voertuigen van een ambulancedienst, in plaats van de gewone 100.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 3 keer

Krisken, ik zie niet in wat daar niet correct aan is. De man zei gewoon dat wanneer je dringend een ambulance nodig hebt 100 of 112 de enige noodnummers zijn.
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef:Dit is niet correct : 112 kan je zowel voor politie, brandweer als ambulancediensten gebruiken.
Zie ook http://www.112.be
Krisken
Op de website waarnaar je zelf verwijst staat duidelijk:
Het noodnummer “112” is het enige noodnummer waarnaar je in heel Europa gratis kan bellen als je dringend hulp nodig hebt van de brandweer, een medisch team of de politie.

Als je in België naar het noodnummer 112 belt voor de politie, word je doorgeschakeld naar het noodnummer 101. Hierdoor kan er kostbare tijd verloren gaan. We raden je daarom aan om voor dringende politiehulp rechtstreeks het noodnummer 101 te bellen.
Het is correct om te zeggen dat "112" een universeel noodnummer is dat overal in Europa kan gebruikt worden.
Ieder Europees land beslist dan zelf hoe deze dienst georganiseerd wordt.

In België worden oproepen naar 112 door de 100 centrales beantwoord (brandweer/ambulance), met andere woorden: 112 = 100
Als je voor politie naar 112 belt, dan moet de operator jou manueel doorverbinden naar de 101 centrale!
freakske_b schreef: Ik heb nogmaals contact gezocht met de ombudsman Telecommunicatie, en aangezien het om hetzelfde probleem gaat, willen ze geen nieuw dossier openen. Bovendien ben ik de enige die over OVH een klacht heeft lopen, en is er volgens hun logica niets structureels aan de hand.
Dat is een zeer flauw excuus van de ombudsdienst. Vanzelfsprekend lopen er niet veel klachten, OVH klanten bellen niet dagelijks naar de hulpdiensten :-(
Hun lakse houding kan mensenlevens kosten en is dus onaanvaardbaar
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Nummer van brandweer en ambulance is eveneens 100.
Politie is 101

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Let daar idd voor op: in Belgie is de politie niet bereikbaar op 112, enkel ambu en brandweer. In theorie moeten ze je wss doorverbinden, maar ik kan niet zeggen of ze dat ook doen, zelf gelukkig nog niet voorgehad. Ik heb wel al ns een niet-noodgeval doorgebeld (band op de autoweg) naar 112, en daar beweerden ze dat ze de politie zouden "verwittigen", maar zelf ben ik niet doorgeschakeld.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Degene die bij 112 de telefoon opneemt, gaat alle hulpdiensten verwittigen die nodig zijn om alles vlot te laten verlopen. Dit aan de hand van de info die men verkrijgt aan de telefoon. Spreek je over een botsing met blikschade maar niks meer, dan zal men politie sturen maar geen ziekenwagen of brandweer. Spreek je over een botsing met blikschade waar één van de wagens niet meer kan rijden dan zal men eveneens een takelwagen oproepen en een brandweerploeg voor opkuis wegdek etc. De centrale zal dus alles regelen. Feit is dat je zo concreet mogelijk en zo volledig mogelijke info moet geven...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

freakske_b schreef: LET OP: doe het wel in het Frans, want ze handelen de klacht naar OVH af in de taal waarin de klacht werd ontvangen (nl/fr of Duits), zelfs al spreken ze bij OVH geen Nederlands... :roll:
Het is erg dat je al niet meer in je eigen moedertaal een officiële klacht mag indienen. Een houding van OVH die ontoelaatbaar is als ze zich op de Belgische markt richten.
Bizar dat OVH in Nederland wel in staat is Nederlands te spreken bij dat bedrijf zie www.ovh.nl
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Heeft er al iemand die bij Ovh zit een test noodoproep kunnen doen zonder schaamrood op de wangen :oops: sorry operator van de 112, het was maar effkens een test :oops:
Is er eigenlijk een manier om dit te testen, dat zou ik eens willen weten :???:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik dacht dat dat strafbaar is, de noodnummers bellen zonder noodsituatie.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Is ook. De enige test die je kan doen is de telefoon laten rinkelen, oftewel "per ongeluk" bellen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Das geen goed idee volgens mij, ik heb het getest met *** en aan de operator duidelijk m'n naam en adres gegeven en uitgelegd dat het een testoproep was.
Bellen en opleggen, wordt altijd opgespoord...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Bellen en opleggen met gsm kan je nog verklaren als een pocket dial, met vaste lijn ligt dat uiteraard iets moeilijker.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

lacer schreef:Heeft er al iemand die bij Ovh zit een test noodoproep kunnen doen zonder schaamrood op de wangen :oops: sorry operator van de 112, het was maar effkens een test :oops:
Is er eigenlijk een manier om dit te testen, dat zou ik eens willen weten :???:
De formele procedure voor bedrijven en pabxen is dacht ik dat via een speciaal nummer aanvragen en dan krijg je een toelating. Ooit ook al gedaan met grote installatie een batterij testen om te kijken of de juiste adresgegevens meekwamen want het gebruik van de nummers was verschillend van de physical pra locatie.
Gebruikersavatar
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
Locatie: Sint-Truiden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer
Contacteer:

Omdat ik en andere mensen toch hier veel bezig zijn met Voip en de procedure toch eens wil weten heb ik net een e-mail verstuurd naar [email protected] om te vragen hoe de procedure is.

Info op http://www.112.be/nl/contact.html

Ik post hun antwoord van zodra ik antwoord heb gekregen.
Gebruikersavatar
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
Locatie: Sint-Truiden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer
Contacteer:

Wel een leuk gegeven :

http://www.112.be/nl/faq-112.html
Enkele voorbeelden van wanneer NIET:
•Om te kijken of 112 of 101 wel echt werkt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dat is een voorbeeld van wat je "niet moet doen"
Hierbij staat niet of het wettelijk verboden is of strafbaar?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik vind dat anders vrij duidelijk:
Als je de hulpdiensten zonder geldige reden opbelt, kunnen de operatoren in de noodcentrales de oproepen van mensen die echt in nood zijn niet aannemen. Alle noodnummers zijn, onder meer omdat ze gratis zijn, regelmatig het doelwit van “grapjassen”. Deze personen stellen zich bloot aan gerechtelijke vervolging, wat kan leiden tot een strafrechtelijke veroordeling.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik heb het toch ook zo getest: gebeld naar 112 en uitgelegd dat ik net telefonie over internet had geïnstalleerd en wou weten of 112 bereikbaar is. De persoon van de noodcentrale had daar alle begrip voor.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Joe de Mannen schreef:Ik vind dat anders vrij duidelijk:
Als je de hulpdiensten zonder geldige reden opbelt, kunnen de operatoren in de noodcentrales de oproepen van mensen die echt in nood zijn niet aannemen. Alle noodnummers zijn, onder meer omdat ze gratis zijn, regelmatig het doelwit van “grapjassen”. Deze personen stellen zich bloot aan gerechtelijke vervolging, wat kan leiden tot een strafrechtelijke veroordeling.
Dat hangt af van wat je verstaat onder "zonder geldige reden"
Een test oproep is niet hetzelfde als misbruik of "grapjassen"
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Als je de uitleg geeft die johcla geeft, dan zal geen enkele operator daar een probleem van maken

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Het zou straks eens druk kunnen worden bij de nooddienst 112 als iedereen eens braafjes wil testen :roll:
Ikzelf ben ook bij OVH en tot nu toe nog nooit moeten gebruiken, maar er komt misschien eens een dag...en dan is m'n Gsm batterij juist leeg :twisted:
Zal maar vlug een lokaal nummer opzoeken en opslaan in de Voip handset.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
Locatie: Sint-Truiden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer
Contacteer:

Allen,

Eindelijk een e-mail ontvangen : (-> Dus iedereen braafjes de 112 bellen :cop: )

Beste,

In principe kunt u éénmalig (per provincie volgens waar u zich bevindt ) de 100 en 112 bellen , u bekend maken en zeggen dat het om een test gaat.
Als de test mislukt hebt u normaal geen verbinding en kunt u opnieuw proberen.
Lukt de test wel, dan blijft het bij 1 connectie anders worden de telefoonoperatoren in de 112 centers teveel belast met onnuttige oproepen, wat niet nodig is.


Mvg,


FOD Binnenlandse Zaken | SPF Intérieur
Algemene Directie Civiele Veiligheid• Direction générale Sécurité Civile.

Directie 112

Dienst 112 - 100
Leuvense weg 3 • Rue de Louvain 3
1000 Brussel • Bruxelles
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

Ik heb altijd getest naar de hulpdiensten voor PSTN/ISDN lijnen en GSM boxen gekoppeld aan een PABX,
vooral voor toestellen achter een PABX die enkel naar hulpdiensten mochten bellen en niks anders.

Ook voor toestellen in een lift testte ik of het deed wat het moest doen ....

Ik zij altijd voor wie ik werkte, voor welke firma/particulier ik testte, vanwaar (adres) en met welk nummer ik belde.

Idem dito voor alarmcentrales .... testen is de boodschap.

En waarom ? wel stel dat er een probleem is met zware gevolgen.
Het parket komt ter plaatse en zie dan dat ze niet zeggen: de telefoon ging niet om de 100 of 101 of 112 te bellen want
dan mag je ook eens langsgaan bij het parket en kan je "indien nodig" mee aansprakelijk worden gesteld.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Leuk, zal dit morgen eens testen 8)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 3 keer

Ter info:

N.a.v. de tweede maal mislukte 112 oproep - zoals hier eerder geschreven - opnieuw een ticket geopend bij OVH.

Dat werd zonder antwoord eenzijdig afgesloten... Wat een attitude bij OVH!

BIPT - Ombudsman, actie graag!
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

- Het BIPT zal zich daar niets van aan trekken. Het staat ook letterlijk op de site dat nooddiensten niet door alle providers ondersteund worden.

- De ombudsman moet jouw klacht wèl aanvaarden, want hij moet tussenkomen in gevallen waarbij de dienstverlening die op het contract (of de reclame) vermeld staat, niet geleverd wordt (nadat je zelf eerst een poging hebt gedaan om het probleem op te lossen via de provider).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

OVH is geen nomadische VoIP-dienst! OVH geeft zeer duidelijk aan dat de nooddiensten bereikbaar zijn wanneer je jou geografische locatie meedeelt. Bij de bestelling moet je trouwens een bewijs leveren van jouw geografische locatie.
Le Service donne accès aux appels d'urgence, les in formations du titulaire du service sont alors transmises aux services d'urgence ainsi que l'adresse de facturation renseignée pour permettre la géolocalisation de l'appel.
bron: https://www.ovh.com/fr/support/document ... -08-31.pdf
En cas d'urgence...

Tous les numéros d'urgence sont accessibles depuis votre ligne OVH. Il vous suffit de nous informer de votre situation géographique, afin que l'on puisse renvoyer ces appels vers les interlocuteurs les plus proches de vous.
bron: http://www.ovhtelecom.fr/telephonie/dec ... phonie.xml

Ik raad dus iedere OVH-gebruiker aan om dit probleem inclusief alle details(tijdstip mislukte noodoproep) te melden bij de Ombudsman Telecom http://www.ombudsmantelecom.be/
Laatst gewijzigd door raf1 op 23 apr 2014, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik denk inderdaad dat je met de OVH gebruikers op dit forum alleen al een drukkingsgroep hebt. (ik hoor daar niet bij, nog niet).

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”