Poll duimpjes

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.

Wat vinden jullie van het duimpjes systeem hier

Heel leuk (houden zoals het is)
34
38%
Mooi, maar er zijn verbeteringen nodig
12
13%
Neutraal (geen mening)
4
4%
Het interesseert me niet (ik negeer ze)
16
18%
Ik zie ze liever verdwijnen (storend)
23
26%
 
Totaal aantal stemmen: 89
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Bedankt TiTanium. Dit is een wijze tip.

Misschien tijd om dit topic (voor mezelf) af te sluiten ?
En me terug met andere zaken te gaan bezig houden.

Als mensen over iets nog duidelijkheid wensen, gelieve me dit via een PM te laten weten.
Ik trek me uit dit debat terug. Het is welletjes geweest zo.

Als eindpleidooi (samenvatting), zou ik volgende bijdragen (van mezelf) naar voor willen schuiven (t.a.v. de mod crew):
Comment1 (beeldvorming problematiek)
Comment2 (gestuurde email)
Comment3 (rechten problematiek)

Deze vatten zo een beetje (voor mezelf) mijn 'frustratie' met dit duimpjes systeem hier samen.

Edit: Deze suggesties (via PM) werden ook nog doorgegeven:

1. De duimpjes ('bullet point' argumentatie)

:idea: Verwijder iedere weergave van duimpjes/karma/saldo, whatever naast de naam van de leden. Zodat de koppeling 'persoon' - 'bericht (in de publieke arena) verdwenen is.

:idea: Verduidelijk de argumentatie van de duimpjes. Vervang deze bv door sterretje (van 1 - 5). Of gebruik keuzemogelijkheden in de zin van 'Dit vond ik interessant om lezen', 'Dit antwoord heeft me geholpen', 'Met deze mening ga ik akkoord', etc. Je kan er ook voor kiezen enkel 'positieve' beoordelingen nog toe te laten (geen negatieve).

:idea: Houdt de stemming ten alle tijde anoniem. Vermijdt ook hier dus de koppeling persoon (beoordelaar) - bericht (beoordeelde).

:idea: Presenteer het 'anonieme' saldo van het aantal stemmen (via absolute getallen of een grafische weergave) bij het bericht. De beoordeling hoort bij dit bericht en dit bericht alleen !

:idea: Trek verder geen conclusies (uit eerdere beoordelingen van eenzelfde gebruiker). Maak geen zulke extrapolaties. Presenteer deze ook niet.

2. De duimpjes ('rechtenbeheer' argumentatie)

Een andere optie is alles vanuit het aspect 'recht', 'vrijheid' en 'informatie' te benaderen. Ik ga hier niet teveel verder op ingaan. Maar dergelijke oplossing, staat bv meer stil bij, Wat mag er gezegd worden in een topic ? In welke mate moet het on topic blijven ? Mag er gecrosspost worden of niet, etc ? Jullie (de mods') modereren hierin nu het gedrag van je leden. Ik zou daarin meer de 'macht' aan de topic starter geven. Laat hem de mensen, die in zijn topic komen maar beoordelen. En daarvoor duimpjes uitdelen. Maar ENKEL de TS kan zulke duimpjes nog uitdelen (niemand anders !). En enkel in zijn eigen topic (nergens anders). Laat de TS daarin het debat (wat tenslotte zijn debat is) maar leiden. En via duimpjes het gedrag van zijn deelnemers belonen/afstraffen. Een soort "silence police" (a la mod crew) is daarbij niet nodig. In geval van ongewenst gedrag, kan de TS altijd via een knop 'dit bericht melden' een alarm signaal geven aan die mod crew. Zodat deze 'politie' kan ingrijpen.

3. Paar kanttekeningen (edit, zonder heropening van dit debat)

- Als ik (als Gent32m) een bericht post en 100 mensen zijn het daarin NIET met me eens (-100 duimpjes) en 10 mensen wel (+ 10 duimpjes). Wat wil dit dan zeggen ? Over mezelf (als persoon). NIETS TOCH ! Ben ik dan een 'slechte' Userbase gebruiker (mijn saldo is immers -90 duimpjes) omdat de meeste het niet eens waren met mijn mening ? Welke conclusies denkt men hieruit te kunnen trekken (en naast mijn naam te presenteren) ? Geen enkel toch. Vandaar mijn voorstel: "Verwijder iedere weergave (publiek) van duimpjes/karma/saldo naast de naam van de persoon". Je beoordeelt een bericht (in zijn waarde), niet een persoon.

- De moderatie crew, dient enkel die BERICHTEN in de gaten te houden, die veel negatieve duimpjes krijgen. Want dit kan op ongewenst gedrag (TROLL gedrag) duiden. Maar wanneer is iets TROLL gedrag en wanneer niet ? Zoals ik in de 'rechtenbeheer' argumentatie reeds aangaf. Bestaat daar geen 'algemene' gedragsregel voor. Dit is ergens aan de TS om daarover te oordelen (het is tenslotte ZIJN topic). Zo had Krisken me een negatief duimpje gegeven, omdat Philippe_d vond dat ik een 'cross post' bericht had geplaatst. Echter, was dit voor de TS (JohanDeVos) niet zo. Die vond mijn bericht niet 'gecrosspost' (deze herhaling was voor hem wel waardevol en zeker niet storend)'. Zodoende verdiende ik dergelijke 'sanctie' op mijn bijdrage niet. En vond ik het toekennen van dergelijk duimpje maar 'onrechtvaardig' en 'ongepast'. Een soort schools (massa) snelrecht. Vandaar ook de oproep, laat het aan de TS om de berichten in zijn topic te beoordelen. En hij alleen. Of zorg er tenminste voor dat de duimpjes argumentatie hierin wat breder wordt. Bv: Dit heeft mij geholpen. Dit is voor mij offtopic. Met deze mening ga ik akkoord. Dit vind ik ongewenst (troll) gedrag. Dit bericht past niet binnen de forumregels, etc. Nu is alles één pot nat. Een soort hutsepot geworden (met of zonder worst :wink:)

- Als je toestaat dat mensen berichten (of andere mensen) beoordelen. Heb je ergens ook een soort scheidsrechter nodig, die controleert of dergelijke 'beoordelingen' wel correct werden/zijn toegepast. Zo kan er iemand (bv vanuit rancune of speels peutergedrag) aan iemand ten 'onrechte' negatieve duimpjes toekennen. Als dergelijke beoordelingen bij dat bericht blijven staan en verder niet aan de persoon gekoppeld worden, kan degelijk 'misbruik' alvast minder kwaad.

- Iedere hervorming van dit duimpjes systeem is ergens goed, zolang de 'emotionaliteit' (die angel) er maar uit wordt gehaald. Deze emotionaliteit is ergens de 'subjectiviteit' van het beoordeelde en de beoordelaar (dit is voor ieder mens anders). Via anonimiteit (anonieme stemming van de beoordelaar, anonieme weergave van het beoordeelde bericht en het anoniem laten van de 'beoordeelde', dus geen duimpjes saldo naast de naam) kun je dergelijke "emotionaliteit" alvast iets beter vrijwaren. Ik houd er niet van, wanneer mensen elkaar duimpjes beginnen te geven (simpel om iemand anders daarmee terug te straffen, soort "payback" time). Dergelijk gedrag (en emotionaliteit) hoort niet thuis op een forum en dient ook niet verder (via duimpjes of dergelijk speelgoed) gestimuleerd/gebruikt te 'kunnen' worden.

Groetjes,
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m op 11 sep 2012, 11:34, 5 keer totaal gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Wat vinden jullie van het duimpjes systeem hier


Leuke spielerei zonder waarde.

Voor en door kleuters
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Hoi,

Het is niet mijn bedoeling dit debat terug aan te wakkeren.
Dit debat werd reeds gevoerd.

Maar is er ondertussen al iets meer geweten ?
Over een 'mogelijke' hervorming van dit duimpjes systeem ?

Beste groeten,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Het draait goed wanneer niemand deze misbruikt dus houden zo zeker :)

Edit : misbruik net gewist :p
The eternal and true pessimist :D
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

+1 a3ke :)

En mocht er misbruik zijn (de filters zijn inmiddels al wat aangepast) dan kunnen wij deze duimpjes zeer eenvoudig terug draaien.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Lol :-D

Jullie zijn ook de grappigste thuis zeker :wink:

Het meest storende blijft wel, om telkens die onzin (dat duimpjes saldo) naast je naam te zien staan.

Of zoals Wittgenstein het gezegd zou hebben: "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen" :wink:

Vrij vertaald: Iets onzinnigs hoef je niet naast je naam gepresenteerd te zien staan.
En nu zwijg ik terug snel :wink:

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Gebruikersavatar
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Berichten: 540
Lid geworden op: 20 feb 2010, 16:35
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 29 keer
Contacteer:

mensen hebben een mening.

Bij een bepaalde mening krijg je dan een negatief duimpje...
Je kan je dan afvragen waarom krijg ik op MIJN mening die iedereen mag hebben zoveel negatieve duimpjes zonder reacties
Die negatieve duimpjes zou ook een motief moeten hebben.

BV : ik geef user X een negatief duimpje want ....
Zo weet de gebruiker tenminste waarom hij dat negatief duimpje(s) gekregen heeft.

Ik ben geen Fan van die duimpjes. Ik vind ze maar een kinderachtig iets !

EDIT:
a3ke schreef:Het draait goed wanneer niemand deze misbruikt dus houden zo zeker :)


kijk naar de duimpjes op de reactie van :
Re: Poll duimpjes

Bericht door 9livesuni » 03 jul 2012, 18:10
Leuke spielerei zonder waarde.

Voor en door kleuters


op dit moment 11 negatieve duimpjes voor een mening.
er wordt naar een mening gevraagd. die wordt gegeven en dan afgestraft met op dit moment 11 negatieve duimpjes...
Laatst gewijzigd door TiTanium op 12 sep 2012, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: dubbeltje samen gevoegd ;)
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Ik denk dat die 11 duimpjes gekomen zijn doordat het bericht (naast een mening) ook een belediging en al helemaal geen onderbouwing bevat.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

ik vind eigenlijk dat hij ergens wel gelijk heeft, het is toch niet omdat je het zo formuleert dat je dan zoveel negatieve duimkes moet krijgen, .. nu niet voor het één of het ander, maar ik interpreteer de duimpjes voor spam gedrag tegen te gaan en eigenlijk als je dan uw mening durft zeggen vind ik niet dat dat zomaar afgestraft mag worden, .. anders wordt het duimpjes systeem populistisch, .. en krijg je ook populistisch gedrag, dus eigenlijk zie ik het nut er niet van de manier hoe het gebruikt wordt. Want op een forum mag toch gediscussieerd worden, .. men moet alles wat men op een forum leest ook niet persoonlijk opvatten he.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Als je nu gewoon zorgt dat enkel de TS duimpjes kan uitdelen op zijn eigen probleem, dan is al die spam in een keer van de baan. Zo weet je ook direct of de TS om het advies geeft dat hij via userbase verzameld.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

100 reacties, 100 verschillende meningen over waar die duimpjes voor staan, een bewijs dat het een slecht systeem is ?

bv. ik vind die 11 duimpjes wel terecht : de poster mag die duimpjes belachelijk vinden, zijn reactie (voor & door kleuters) is echter beledigend voor de andere gebruikers hier.

Ik snap best dat die duimpjes nut hebben : post per post doen ze goed hun werk, ze optellen en blijvend onder je nickname zetten is echter absurd...(elk duimpje is om een andere reden gegeven)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Voor en door kleuters vind ik niet beledigend. Omdat ik mij dit soort zaken niet aantrek. Het is maar hoe je er als persoon aan tilt om beoordeeld te worden door iemand die je van haar of pluim kent. Ofwel is je glas half leeg, of wel half vol. :idea:
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Ofloo schreef:ik vind eigenlijk dat hij ergens wel gelijk heeft, het is toch niet omdat je het zo formuleert dat je dan zoveel negatieve duimkes moet krijgen, .. nu niet voor het één of het ander, maar ik interpreteer de duimpjes voor spam gedrag tegen te gaan en eigenlijk als je dan uw mening durft zeggen vind ik niet dat dat zomaar afgestraft mag worden, .. anders wordt het duimpjes systeem populistisch, .. en krijg je ook populistisch gedrag, dus eigenlijk zie ik het nut er niet van de manier hoe het gebruikt wordt. Want op een forum mag toch gediscussieerd worden, .. men moet alles wat men op een forum leest ook niet persoonlijk opvatten he.

+1


Zoals onderstaand bericht, een duimpje omlaag omdat ik geen fan ben van Windows 8.
viewtopic.php?f=8&t=32725&p=451274#p451258

Wat nut hebben die duimpjes als je er steeds negatieve krijgt als je het niet eens bent met een andere gebruiker?
Afbeelding
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 401
Lid geworden op: 20 aug 2011, 11:52
Twitter: tendonsie
Locatie: Wervik, België
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

Ik vind de duimpjes gewoon perfect zoals ze nu zijn.

Enige wat ze misschien kunnen doen,
is als er veel "negatieve" duimpjes zijn,
dat een moderator een melding krijgt om de post te controleren op inhoud bv.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Wat is er dan zelfs mis bij deze post om een -1 te krijgen dan ?

viewtopic.php?f=25&t=34578&start=200#p450791

;)

Er zijn altijd diegene die een goed systeem willen onderuithalen

Krijgen ze hun gelijk niet kloten ze wel verder op andere manieren ... :(
The eternal and true pessimist :D
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Er zijn altijd diegene die denken dat het een goed systeem is :angel:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik begrijp niet goed waarom deze discussie heropend is, de uitslag van de poll zegt toch genoeg, niet ?

Het enige wat je met deze discussie echt bereikt, is dat iedereen meer op de duimpjes score gaat letten.

My 2cts.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

De enige verbetering die mogelijk is, lijkt me het volgende:
Zorgen dat je geen oude koeien meer uit de gracht kan halen (in negatieve zin dan)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

kijk he draai het en keer het zoals je wil duimpjes zijn een vorm van censuur, .. want een actieve gebruiker denkt dadelijk als ik dat zeg dan krijg ik zeker en vast een duimpje dus de kans zit erin dat het gewoon niet gezegd wordt, .. en een abuser of whatever ge het ook noemen wil, die trekt zich er toch geen klote van aan, dus trek u conclusies, .. of het o zo fantastisch is, een nieuwe gebruiker als je die al dan niet wil krijgt 9/10 direct te maken met duimen en snapt er geen bal van, .. en voelt zich of wel er slecht bij en anders goed afhankelijk of hij goede of slechte duimkes ontvangen heeft, maar da's mijn nederige mening, ..

En als er echt gemod moet worden dan doen de mods dat toch, of waarom heb je die? Men zou beter een limit zetten op duimkes, beetje zoals slashdot dat doet, als men ze dan toch perse wil, dan gaat men er misschien ook zo kwistig niet mee om !
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Die limiet bestaat ook maar is momenteel redelijk ruim.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

a3ke schreef:Wat is er dan zelfs mis bij deze post om een -1 te krijgen dan ?

viewtopic.php?f=25&t=34578&start=200#p450791

;)


Dit was om aan te tonen dat je een negatief duimpje krijgt als er iemand niet eens is met uw standpunt zoals ik er al gekregen heb. no hard feelings :wink:
Dit kan toch niet de bedoeling zijn van deze duimpjes? We moeten voor de vrees van de negatieve duimpjes toch geen ja knikkers worden?
Een forum dient toch ook om gedachten uit te wisselen.
Maar soit, als de meerderheid dit goed vind leg ik me er wel bij neer.
Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

nonkie schreef:
Ofloo schreef:ik vind eigenlijk dat hij ergens wel gelijk heeft, het is toch niet omdat je het zo formuleert dat je dan zoveel negatieve duimkes moet krijgen, .. nu niet voor het één of het ander, maar ik interpreteer de duimpjes voor spam gedrag tegen te gaan en eigenlijk als je dan uw mening durft zeggen vind ik niet dat dat zomaar afgestraft mag worden, .. anders wordt het duimpjes systeem populistisch, .. en krijg je ook populistisch gedrag, dus eigenlijk zie ik het nut er niet van de manier hoe het gebruikt wordt. Want op een forum mag toch gediscussieerd worden, .. men moet alles wat men op een forum leest ook niet persoonlijk opvatten he.

+1


Zoals onderstaand bericht, een duimpje omlaag omdat ik geen fan ben van Windows 8.
viewtopic.php?f=8&t=32725&p=451274#p451258

Wat nut hebben die duimpjes als je er steeds negatieve krijgt als je het niet eens bent met een andere gebruiker?

Mis, het kan me geen barst schelen of iemand fan is van Windows 8 of niet, dan hadden al meer mensen negatieve duimpjes gekregen. Mijn motivatie staat eronder, ik vatte uw opmerking op als onwaar, wat achteraf (na u verduidelijking) bleek te zijn door het fout opvatten. Ik heb daarna dan ook dat duimpje weggehaald, ik ben niet te beroerd om die zaken aan te passen als ik zelf mis ben. Ik geef zelden duimpjes en ik geef geen duimpjes om meningen. Als ik er geef staat mijn motivatie er niet ver vandaan.

Misbruik van het duimpjessysteem is eigenlijk eenvoudiger tegen te gaan, laat iemand die een duimpje geeft het ook motiveren voor het effectief is doorgevoerd. De gebruiker van de post kan die motivatie lezen (en mods), als de motivatie echt ronduit belachelijk is kan je die dan reporten naar de mods. Mensen zullen dan wel eens meer nadenken voor ze een duimpje geven. Een beetje zoals het karmasysteem op sommige forums.
En het lijkt me wel eens handig om te zien waar je je duimpjes krijgt, want als gebruiker zie je dat niet (of ik heb het nog niet gevonden). Ik heb 10 negatieve duimpjes, het merendeel uit een politiek topic doordat ik niet akkoord was met iemands mening (en die dat uiteindelijk beu was), maar ik heb er ook 44 goeie en het lijkt me wel eens leuk om te weten waar deze vandaan komen, het kan motiverend werken.
Ik ben en blijf dus ook neutraal op de duimpjes.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

en ik heb mijn slechte score weer bijgebeend in een topic over verkeer... hahaha, nochtans had ik juist gedacht daar met mijn mening afgerekend te worden.... maar waarschijnlijk was mijn post goed geschreven... kwam het goed over... dus veel plusjes.
Daar waar ik ondertussen ging bijdragen, ben ik nergens positief beloond. Blijkbaar zijn ze het daar wel vergeten...

conclusie : duimpjes draaien rond een mening. De ja-knikker, koe, kuddeloper, grasgrazer, ... doet het duimpjesgoed.

En nu, heb ik er weer een horde negatieve :P
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

MClaeys schreef:Misbruik van het duimpjessysteem is eigenlijk eenvoudiger tegen te gaan....


Het probleem blijft dat a) er willekeurig om meerdere redenen duimpjes uitgedeeld worden en die dan b) bij elkaar opgeteld worden.
Nu kunnen mods wel komen verkondigen dat dit een goed systeem is om spammers of trollen de mond te snoeren (waar ik volledig mee akkoord ben), maar waarom er dan onder je nick een scoreboard gemaakt moet worden ontgaat me volledig.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Het mag inderdaad wel verdwijnen onder je avatar, enkel op het profiel zelf zichtbaar is voldoende, wie het wil weten kan het dan alsnog opzoeken.

En hier krijg ik dan een negatief duimpje voor :roll:
Laatst gewijzigd door MClaeys op 17 sep 2012, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

MClaeys schreef:Het mag inderdaad wel verdwijnen onder je avatar, enkel op het profiel zelf zichtbaar is voldoende, wie het wil weten kan het dan alsnog opzoeken.


Inderdaad.

Dat zou al een hele verbetering zijn. Maar ik vrees een beetje dat sommigen (die bv heel veel positieve duimpjes naast hun naam hebben staan) daar misschien geen afstand meer van zullen willen nemen. Dit staat immers leuk naast hun profiel. Men heeft nu al zoveel duimpjes opgebouwd (verzameld). Daarin een soort 'userbase' status verworven, etc. :wink:

Het ligt wat in de aard van het beestje (de mensheid :wink:), om tijdens zijn leven vaak van alles te verzamelen, bezitten, verwerven, etc. Eenmaal men daarin iets verworven heeft, is het altijd wat moeilijker daar terug afstand van te moeten nemen.

Wat mij betreft, is heel deze duimpjes implementatie TOTALE ONZIN. Zoals iceke het treffend verwoordde:

iceke schreef:Het probleem blijft dat a) er willekeurig om meerdere redenen duimpjes uitgedeeld worden en die dan b) bij elkaar opgeteld worden.


Onzin dus. Men telt duimpjes op (die voor verschillende 'redenen' werden geven) en denkt dan uit deze som iets ZINNIGS te kunnen concluderen of naast je naam presenteren.

mailracer schreef:Als je nu gewoon zorgt dat enkel de TS duimpjes kan uitdelen op zijn eigen probleem, dan is al die spam in een keer van de baan. Zo weet je ook direct of de TS om het advies geeft dat hij via userbase verzameld.


Klopt mailracer.

Waarheid is een "subjectief" gegeven. De ene persoon leest bv graag KORTE teksten, de ander graag LANGE teksten. De één maakt graag wel eens een grapje, de ander wenst vooral INHOUD terug te vinden. Ieder mens is daarin anders (een persoonlijkheid en dus subjectief). Wat het moeilijk maakt om voor IEDEREEN goed te (kunnen) doen. Dat gaat niet.

Ik kan ALTIJD maar GOED proberen doen voor één iemand (die ene persoon, binnen zijn 'subjectiviteit'). Dat is mijn grens (waarbinnen ik op mijn gedrag als mens beoordeeld kan worden). Als Philippe_d graag technische inhoud hier van me leest, kan ik me (voor hem) daaraan houden. En filosofisch mijn snavel houden. Als Krisken graag eens wat humor leest (en grapjes maakt) kan ik dat voor hem doen. Maar Philippe_d zal dit misschien minder leuk vinden (vanuit zijn 'inhoudelijke bril').

Dus je merkt het al. Je kan NOOIT voor iedereen goed doen. Wie zijn MOND opendoet, kan daarin voor zijn mening (of gedacht) zowel BELOOND als AFGESTRAFT worden. Afhankelijk van de 'subjectiviteit' (en daarin dus ook de subjectieve waarheid of regels) van de beoordelaar.

Stel nu dat ik Windows 7 super vindt (mijn KEUZE, VRIJHEID en RECHT !). Maar jij vindt dit totale onzin (jij houdt van Mac). Verdien ik daarvoor (van iedereen die het daarin niet met me eens is) dan een negatief duimpje ? Om voor mijn gedacht (en voorkeur) uit te komen. Nee, toch ?

Ik heb toch recht op MIJN eigen mening (persoonlijkheid) zonder daarvoor AFGESTRAFT te moeten worden ?
Waarom je leden hierop gaan beoordelen (via een soort "gemodereerd" volks snelrecht)

Dit kan (onzichtbaar) mensen kwetsen in hun gevoelens. Is dergelijke emotionaliteit nodig op een forum ? Bieden we daarvoor ook dergelijk 'speelgoed' ? aan (technisch)

Geef je enkel de TS nog het RECHT om de mensen in ZIJN topic te beoordelen. Dan kan die TS daarin ook meteen je de nodige feedback geven, bij zijn 'beoordeling' (indien gewenst). En weet jij meteen ook van wie de beoordeling komt. En kun je dit eventueel via een PM verder met hem uitpraten (moest je dit persoonlijk dwars zitten). Crossposting, grapjes, inhoudelijk of niet, laat de TS daar maar over beoordelen (niet de mods). Tenslotte was het ook de wens van de mods, om via dit duimpjessysteem, de moderatie wat uit handen te kunnen geven. Een prima idee. Maar geef dan dit moderatie recht ook echt aan de TS (binnen zijn topic). Zolang die maar binnen de "algemene" regels blijft (zoals geen reclame, porno, etc), is veel toch ok.

Daarnaast kunnen de CRITERIA van beoordeling ook ruimer. Zo kan de TS een bericht als NUTTIG, GRAPPIG, MEE EENS / NIET MEE EENS, ONGEPAST GEDRAG, etc beoordelen. Ik kan dan zien (in mijn gebruikerspaneel) dat ik via mijn bericht iemand heb geholpen. Of ik kan zien dat mijn gedrag door die TS niet op prijs werd gesteld en dan mijn gedrag hieraan aanpassen. Of ik kan zien dat iemand mijn bericht grappig vond, het al dan niet met me eens was, etc.

Iedere beoordeling blijft wel ALTIJD subjectief en kan dus enkel op dat bericht (en dat bericht) alleen slaan. Over de beoordeelde zegt dit niets (daar kun je niets uit besluiten). Het is niet omdat +10 personen mijn bericht grappig vonden en -20 personen niet, dat ik daarom als persoon (meteen ook maar) niet grappig ben. Dergelijke conclusies mag je niet zo snel maken. Immers, niet iedereen heeft mijn bericht beoordeeld. En niet iedereen is hier op userbase aanwezig. En humor is ook een kwestie van smaak. Misschien heb ik wel een andere "smaak" dan de meerderheid van de leden hier. Dit maakt mij (als persoon) daarom niet minder humoristisch. Evengoed heb ik het verkeerde publiek (die mijn humor niet kan smaken) voor me zitten.

Over de anonimiteit van de "beoordelaar" ben ik zelf nog niet zo goed uit. Langs de ene kant kun je zeggen, als je iemand "beoordeelt", moet je ook ergens kunnen verdragen dat die ander je terug "beoordeelt". Maar zoiets kan wel tot meer emotionaliteit (misbruik en animo) op het forum leiden. Is dit nodig ? Wenselijk ?

Als enkel de TS beoordeelt, weet je altijd wie je beoordeelt heeft (en kun je de TS daarover in zijn topic aanspreken).
Als iedereen je kan beoordelen, is het misschien interessant om te zien welke beoordelingen je van iedereen zoal hebt ontvangen. Dergelijke beoordelingen kunnen dan eventueel opgeteld worden (zolang ze van dezelfde persoon kwamen). Maar zoiets zorgt wel voor heel wat extra programmatie. Is dit nodig ? Interesseert het mij of de mensen mij hier bv al dan niet grappig vinden ? Of ben ik meer (en enkel) geïnteresseerd of ik OFWEL de TS kan helpen of zelf door anderen geholpen kan worden. Mijn eigen focus ligt zelf meer op dit laatste.

Samengevat:
- Laat berichten beoordelen enkel door de TS of door iedereen.
- Zorg alvast voor ruimere beoordelingscriteria bij een bericht (dan simpel een duimpje omhoog of omlaag)
- Je beoordeling achteraf nog kunnen wissen kan ook best handig zijn (soort 'neutraal' / 'geen beoordeling')
- Presenteer alvast nooit iets naast de naam. Geen saldo of karma. Dat is onzin. En zal altijd onzin blijven.
- Wil je die onzin wel bijhouden, presenteer die dan in je gebruikerspaneel (maar zeker niet publiek). Eventueel kan je die beoordeelde saldo's gaan opsplitsen per gebruiker (bv Iceke vond +10 berichten van me grappig, -5 niet, etc).

Groetjes,
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m op 16 sep 2012, 16:16, 4 keer totaal gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb meer zoiets van: aan de hand van de duimpjes kan iemand zien of het iemand is die actief deelneemt aan dit forum, of bv iemand met sterke eigen meningen is, en geen kuddegedrag vertoont, graag een discussie/debat wil opstarten/participeren, of behulpzaam/vaardig is.

Maar als ik iemand zie met 0-48, dan denk ik dat het echt wel een forumtroll is, en dan heeft het in mijn geval wel zin dat ik dit kan zien imho.


De duimpjes zijn er, maar dat is dan ook alles. Ik kan er een waarde aan geven, of ik kan ze ook totaal negeren.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Gent32m schreef:Wat mij betreft, is heel deze duimpjes implementatie TOTALE ONZIN.


Gent32m,
hierbij spreek je uzelf een beetje tegen. U zegt geregeld spijtig dat ik geen duimpjes kan geven want anders had ik u een +1 gegeven... Het feit dat u dat totale onzin noemt, wil je er toch gebruik van nemen.

Poll:
De pol geeft aan dat een meerderheid van de gestemde gebruikers dit een positieve waarde geeft aan dit forum (waaronder er wel zijn die vinden dat het kan verbeterd worden).

Besluit:
Wij hebben alle argumenten en ideeën opgenomen. Dit staat gepland voor de volgende vergadering in hoe verre we verbeteringen kunnen/willen aanbrengen. Hou er rekening mee dat dit niet direct zal gebeuren en dat er nog wat tijd zal overgaan. Het lijkt mij zinloos om deze hele discussie opnieuw te voeren, iedereen heeft zijn standpunt en zal gewoon zoals ervoor in herhaling vallen.

P.S.:
Geef ons tijd om alle ideeën en argumenten te verwerken, te bespreken en te evalueren. Wij zijn een team van vrijwilligers die ons uiterste best doen, maar ook met andere prioriteiten zitten waardoor er wat tijdgebrek kan voorkomen.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Dag TiTanium,

Volledig met je eens.

Ik vind de duimpjes ONZIN, doordat er saldo's worden gepresenteerd naast de namen, subjectieve + verschillende 'soorten' beoordelingen worden opgeteld, je je gedrag erin niet kan bijsturen (je weet immers niet van wie het duimpje kwam en waarom, noch hoe het terug 'kwijt' te geraken), etc. Zodoende, zoals die duimpjes nu geprogrammeerd zijn, vind ik het totale onzin. En ik negeer zulke onzin. Dit heeft geen waarde.

Dat alles neemt niet weg, dat ik soms ook al 'berichten' heb WILLEN BELONEN (met bv een duimpje omhoog). Maar dit duimpje betekent dan voor mij 'Dit bericht heeft me geholpen' of 'Dit bericht heeft me niet geholpen'. Duimpjes gaan toekennen omwille van andere redenen (ik ben het met dit bericht eens, ik ben het met dit bericht niet eens, dit bericht is grappig, dit bericht is ongepast, etc) kan ook. Maar dan moet er meerdere van zulke 'duimpjes' aanwezig zijn (waaruit we kunnen kiezen). Zulke duimpjes bestaan nu niet.

Hopelijk geraken jullie (als crew) tijdens de vergadering er uit. Want ieder crew lid, zal zo zijn eigen 'voorkeuren' hebben (inzake, saldo publiek blijven presenteren of niet, oordeel recht enkel aan TS geven of niet, etc).

Om jullie (in die vergadering) wat verder op weg te helpen, kan dit topic jullie daarbij misschien van dienst zijn ?

Succes!

Voetnoot: Laten we alvast (ook al is dit zeker niet gemakkelijk) blijvend voor ogen houden, dat we de BERICHTEN op Userbase wensen te beoordelen (maar niet de PERSONEN !). We willen op de bal spelen, maar niet de man. Die bal is echter wel (afkomstig) van een man, en soms raak je (ongewild) toch de man, ook al wou je enkel maar de bal spelen (beoordelen).

Edit: Dit bericht werd herwerkt.

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

@Gent32m

Zoals aangegeven door Titanium willen wij de discussie over de duimpjes hier afsluiten.
We hebben een zeer goed idee van wat de users willen/niet willen, en we zullen hier onze conclusies uit trekken, en eventueel (als de tijd voor hercoderen het toelaat) de nodige wijzigingen aanbrengen.

We hebben uw andere topic dan ook verwijderd
    a) we willen de discussie hier afsluiten.
    b) de duimpjes dienen hier niet voor.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Dag philippe,

Akkoord behalve op dit: "We hebben een zeer goed idee van wat de users willen/niet willen". Dat laatste weet je toch niet helemaal zeker ?

Vandaar dat ik een paar korte stellingen (in dat topic) wou formuleren, waar de mensen dan kunnen op stemmen (via een duimpje). Op die manier verzamel je (kort en krachtig) heel wat informatie. Zoiets kan toch interessant (nuttig) zijn voor bij jullie vergadering ? Niet ?

Ipv al die lange teksten die hier reeds zijn neergeschreven (zeker door mij). En waar je met moeite de bos door de bomen nog ziet...

Overleg eens binnen de crew.
And let me know, of dat 'stellingen' topic terug open mag.

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Misschien is het het overwegen waard om de mogelijkheid te bieden aan de forumleden om via het "Gebruikerspaneel" in te stellen dat:
  • hun huidig totaal aantal positieve/negatieve duimpjes zichtbaar is bij een bericht;
  • hun huidig totaal aantal positieve/negatieve duimpjes nooit zichtbaar is bij een bericht.
Wie met de duimpjes een probleem heeft (en meer in het bijzonder met de duimpjes die zijzelf ontvangen hebben), zet de weergave hiervan in het "Gebruikerspaneel" gewoonweg uit.

En voor een forumtrol is het totaal aantal positieve/negatieve duimpjes altijd zichtbaar. :mrgreen:
De status "forumtrol" is en blijft immers een beslissing van de crew/moderatoren.


Om enkel de topic starter duimpjes te laten uitdelen in zijn/haar topic vind ik een erg slecht idee (sorry Gent32m).
En wel om onder andere de volgende redenen:
  • de topic starter stelt net een vraag omdat hij/zij niet of onvoldoende op de hoogte is van de materie!
    In het verleden is al meermaals gebleken dat koppige en/of onwetende topic starters halsstarrig blijven vasthouden aan een visie die gewoonweg foutief is. Laat iemand met kennis van zaken net daar een goedbedoeld en waardevol bericht plaatsen dat door de topic starter niet aanvaard of geapprecieerd wordt ....
  • het bericht kan ook voor iemand anders dan de topic starter nuttig zijn en als dusdanig beoordeeld worden.
As usual: "Just my 2 cents". :wink:
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Dag eternum,

Heel kort (want men wil hier afsluiten)

1. Je idee om het saldo te verbergen (via een instelling in het gebruikerspaneel) vind ik een goed idee.

2. Als enkel de TS beoordelingen toekent (binnen zijn topic), weet je meteen (als poster) waar je "duimpje" vandaan komt. Je kan de TS daar dan op aanspreken. Het nadeel aan iedereen een bericht te laten beoordelen (zoals nu), is dat je niet weet van wie het komt (noch wat je er verder precies mee aan moet ?). In die optiek bekeken is het onzin. Too much 'thumb' info, with too little 'concrete' info.

3. Je bericht enkel tov de TS gaan 'verantwoorden' lijkt me alvast een meer haalbare kaart, dan je bericht tov iedereen te (willen) 'verantwoorden'. Je kan nooit voor iedereen goed doen, maar je kan wel altijd proberen voor één iemand goed te doen. En wil die iemand (bv die TS niet luisteren), dan is dat zijn zaak (en eventueel ook eigen fout). Als hij daarin koppig of halsstarrig wil zijn/blijven.

4. Aan het al dan niet "correct" toekennen van duimpjes, zul je toch nooit echt iets kunnen doen (dit blijft uiteindelijk een 'subjectieve' beoordeling en materie).

5. Dat je beoordelings informatie verliest (door het recht enkel aan de TS te geven) is correct. En misschien (voor de mod crew) niet echt wenselijk ? Eventueel kan dit recht (EXCLUSIEF of GEDEELD) via een optie (ergens) ingesteld worden. Ofwel maakt men (bv tijdens de vergadering) daarin een definitieve keuze. Zoals bv: 'Iedereen mag blijven beoordelen'. En 'ieder bericht kan beoordeeld worden'. Een recht ''Berichten (in bv dit topic) niet te willen laten beoordelen' is er niet.

Ik had zelf ook een aantal heel korte stellingen (ideeën) geformuleerd (waar iedereen via een duimpje op kon stemmen). Desnoods moeten deze stellingen maar onder een 'anonieme' user account ofzo gepost worden (ipv onder mijn naam). Als dat het probleem is wat Philippe_d er deze ochtend mee had (hierdoor is het topic momenteel offline gehaald).

Feit blijft, dat mijn topic deze morgen nog maar eens dat pijnpunt bloot legde (de koppeling 'bericht' - 'persoon'), die in mijn ogen NIET gemaakt mag worden. Dat is en blijft (voor mij persoonlijk) nog altijd het grootste probleem wat ik met deze duimpjes heb. Berichten beoordelen ? Akkoord. Uit deze berichten 'conclusies' over de personen (die deze berichten postten) concluderen/presenteren. Niet akkoord.

Misschien komt het stellingen topic later terug online.
Zo ja, kun je daar jouw idee ook in plaatsen.

Krijgen we op die manier een korte verzameling van allemaal (al dan niet) bruikbare ideeën.
De Userbase crew kan dan zelf beslissen wat ze hier mee doen.

Beste groeten,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Wel Gent32m,

Indien ik even heel kort door de bocht een (erg) beknopte samenvatting zou moeten maken van jouw uitgebreide betoog (in onder andere dit topic) dan zou dit in hoofdzaak neerkomen op het volgende.

Vooreerst belicht jij, mijn inziens, het hele duimpjes aspect erg eenzijdig.
En dan met name bijzonder gefocust op de negatieve duimpjes die uitgedeeld worden.
Negatieve duimpjes die jij liever niet ziet verschijnen (wie wel?) naast de naam van een persoon (allicht ook zo voor jouw naam). Vandaar ook allicht jouw betoog om de koppeling 'bericht' - 'persoon' trachten te voorkomen, minstens de impact te minimaliseren. Bijvoorbeeld door enkel de topic starter duimpjes laten uit te delen. En mochten er negatieve duimpjes staan dan wil je erg graag dat er de mogelijkheid bestaat om verhaal te gaan halen over het waarom!

Maar laat ons eerlijk zijn. Er bestaan ook positieve duimpjes. :wink:
Bijvoorbeeld in het deel "Tutorials/Reviews" van dit userbase forum.
Hier zal de topic starter zonder twijfel een goedbedoeld, uitgewerkt en allicht tijdrovend bericht plaatsten dat als doel heeft ten dienste te staan / bruikbaar te zijn voor de bezoekers van Userbase.
Indien ik nu enkele standpunten neem die jij in jouw betoog vol vuur tracht te verdedigen:
  • geen koppeling 'bericht' - 'persoon': want volgens jou niet relevant;
  • enkel de topic starter mag duimpjes uitdelen: dat is toch wederom een belangrijk deel van jouw betoog;
  • de mogelijkheid om verhaal te gaan halen over het waarom van een duimpje: iets wat jij erg graag zou zien verschijnen;
dan heb ik toch het gevoel (en allicht niet enkel ik) dat er toch iets mank loopt aan jouw "generieke" betoog...
En wel om de volgende gekoppelde redenen:
  • Uiteraard is een koppeling 'bericht' - 'persoon' meer dan wenselijk. Iemand die de moeite en tijd neemt om zulks bericht in het deel "Tutorials/Reviews" te plaatsen "verdient" toch wel een minimale attentie. Niet?
  • Indien enkel de topic starter duimpjes kan uitdelen ... dan stelt er zich wel een "probleempje" betreffende het uitdelen van deze minimale attentie. Niet?
  • Wie heeft er behoefte aan om verhaal te gaan halen over een positief duimpje? Jij? Ik alvast niet!
    Bovendien heb ik alvast helemaal geen zin om in een uitgebreid welles/nietes spelletje betrokken te raken waarom ik een duimpje heb gegeven. Voor jou ligt dit duidelijk anders, heb ik begrepen. Doch ik hou me liever bezig met (hopelijk) constructieve bijdragen...
Sorry dat ik in het begin van mijn bericht "erg eenzijdig" als woordkeuze heb genomen doch het lijkt me toch hier op neer te komen.
Laat ons positief denken en trachten negatieve duimpjes, EN de discussies hieromtrent (zoals verhaal gaan halen), te vermijden. Minstens te minimaliseren. :wink:

Een mogelijkheid om dit positieve trachten extra in de verf te zetten zou er mogelijks in kunnen bestaan om enkel de negatieve duimpjes na verloop van tijd (bijvoorbeeld na zes maanden) niet meer laten mee te tellen in het totaal: een uitdoofbeleid. (Uitgezonderd forumtrollen natuurlijk.)
Indien iemand dan een uitschuiver (of meerdere) maakt dan blijft dit niet "voor eeuwig en altijd" in het collectieve geheugen gegrift.
Het geeft de poster ook de mogelijkheid om zelf eens na te denken over waarom dit hem of haar overkomen is. En uiteraard om meer positief gerichte berichten te plaatsen waar eenieder iets aan heeft dan wel berichten te plaatsen die als negatief ervaren worden door de gebruikersgemeenschap.
Ik ben namelijk de mening toegedaan dat je als gebruiker, voor het merendeel van de ontvangen negatieve duimpjes, wél weet waarom je deze beoordeling gekregen hebt. Je kan hier als gebruiker iets aan doen en voorkomen dat zulks gebeurd. Wegens het uitdoofbeleid kan dit ook verwezenlijkt worden: de negatieve duimpjes verdwijnen dan vanzelf!
Wie hardleers is, tja, .... die kiest er best in het "Gebruikerspaneel" voor om de totale score niet te laten zien. :wink:

PS Jouw verwijderde topic heb ik niet gezien/gelezen, maar dat zal wel zijn gefundeerde reden(en) hebben. Laat ons er alvast vanuit gaan dat de crew en moderatoren ieders verzuchtingen ter harte nemen en een gebalanceerde oplossing naar voren zullen schuiven. :wink:
Laatst gewijzigd door ubremoved_15739 op 17 sep 2012, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Dag eternum,

1. Stel dat ik een bericht hier post en daar +10 duimpjes opvolgen en -20 duimpjes. Wat betekenen deze toegekende duimpjes ? Is dit bv +4 omdat men het met me eens is, +5 omdat dit bericht nuttig was, +1 omdat iemand dit bericht grappig vond, etc. Idem met de negatieve score. Vanuit welke motieven werd deze beoordeling gegeven. Vandaar mijn voorstel (in het stellingen topic) om de beoordelingstypes te verruimen en verduidelijken (bv 'Dit bericht heeft me geholpen', 'Dit bericht heeft me niet geholpen', 'Met dit bericht ben ik het eens', 'Met dit bericht ben ik het niet eens', 'Dit bericht vind ik grappig', 'Dit bericht vind ik interessant', 'Dit bericht vind ik ongepast', etc)

2. Deze duimpjes slaan op dat bericht en horen eveneens bij de gebruiker (die het bericht 'beoordeeld' heeft) en de gebruiker (die werd beoordeeld). Bijvoorbeeld: Ik post een aantal berichten. Jij vindt 10 berichten daarvan niet nuttig (je geeft me een -10 nuttigheidsscore). En 1 bericht nuttig (+1 nuttigheidsscore). Andere gebruikers (X, Y en Z) vinden deze berichten wel nuttig. En geven samen een +3 nuttigheidsscore. Wat krijg je dan ?

(nuttigheid van) Gent32m:
Saldo nuttigheid (doorheen de ogen van Eternum bezien): -10 + 1 = -9
Saldo nuttigheid (doorheen de ogen van gebruiker X bezien): +1
Saldo nuttigheid (doorheen de ogen van gebruiker Y bezien): +1
Saldo nuttigheid (doorheen de ogen van gebruiker Z bezien): +1

Ben ik als persoon nu nuttig (in het posten van mijn berichten) of niet ?
- Doorheen jouw ogen niet
- Doorheen de ogen van de andere gebruikers wel.

Echter als je een TOTAAL saldo neemt (van alle beoordelingen van het type 'nuttigheid') dan kom ik uit op:
-10 +1 +1 +1 +1 = -6 (een negatieve nuttigheidsscore dus). Wat niet klopt. Onzin is.

Vandaar de koppeling persoon - bericht kun je niet maken !

3. Wat je wel kan doen, is de duimjes optellen bij het bericht en daar bv een karmascore bij weergeven. Bijvoorbeeld. Neem nu dat jij bericht O niet nuttig vond, maar persoon X, Y, en Z wel. Wat krijg je dan ?

Bericht (van Gent32m):
Eternum vond dit niet nuttig: -1
Gebruiker X vond dit nuttig: +1
Gebruiker Y vond dit nuttig: +1
Gebruiker Z vond dit nuttig: +1

Conclusie: Het nuttigheidssaldo van dit bericht is -1 +1 +1 +1 = +2
M.a.w. dit bericht verdient een positief nuttigheidskarma ! (saldo > 0)
Indien het saldo < 0 is, verdient dit bericht een negatief nuttigheidskarma (doorheen de ogen van de beoordelaars bekeken).

Snap je ?

Edit: Ik hoop dat de crew ons deze discussie niet kwalijk neemt. Voor het overige, heb je gelijk, een positief duimpje hoeft niet verantwoord te worden. Maar er worden ook soms negatieve duimpjes gegeven (en die kunnen wel soms een verantwoording of wederwoord nodig hebben). Als ik zeg, ik ben het met je eens (dan ben ik uitgepraat). Als ik zeg, ik ben het niet met je eens, mag ik best ook wel het fatsoen hebben om je te zeggen 'waarom niet'. Dat laatste hoeft niet, maar moet wel mogelijk zijn. Doordat je echter niet weet van wie je al die duimpjes hier krijgt, noch waarom, kan ik (met dergelijke 'negatieve beoordelingen) verder niets aanvangen. Wordt het voor mij onzin. Het staat er wel, maar verder kan ik er niets mee.

In mijn gebruikerpaneel (privé) zou ik volgende zaken kunnen terugvinden (mits dit programmeerbaar is):
* Nuttigheidsscore (type beoordeling: 'Dit bericht heeft me geholpen' vs 'Dit bericht heeft me niet geholpen')
- Gebruiker Eternum +1 en -5 (op al mijn berichten), (mijn Eternum) nuttigheids saldo = -4
- Gebruiker Krisken +7 en -1 (op al mijn berichten), (mijn Krisken) nuttigheids saldo = +6
* Debatscore (type beoordeling: 'Met dit bericht ben ik het eens' vs 'Met dit bericht ben ik het niet eens')
- Gebruiker Philippe_d +4 en -4 (op al mijn berichten), (mijn Philippe_d) debat saldo = 0
- Gebruiker Krisken -en +10 en -1 (op al mijn berichten), (mijn Krisken) debat saldo = +9
* Humor score idem...
* Ongewenst gedrag score idem...
* Etc...

Eventueel met een link naar die 'beoordeelde' berichten...

Bij het bericht (publiek) kun je dan volgende karma scores terugvinden:
- Nuttigheid score van dit bericht (saldo nuttigheid > 0 ?)
- Debat score van dit bericht (saldo debat > 0 ?)

Etc..

Ofwel presenteer je absolute getallen.
Maar dan moet je alles 2x presenteren.
Dus:
- Nuttigheid score van dit bericht (+10 vs -5)
- Debat score van dit bericht (+5 vs -5)

Hierbij blijf je er wel ergens vanuit gaan dat berichten zo 'correct' mogelijk door de leden beoordeeld worden.
Indien iemand het bericht van iemand ten onrechte als bv ongepast beoordeeld, kan de gebruiker dit zien in zijn panel en dit eventueel verder aankaarten (hetzij privé of in het debat publiek).

Voetnoot: Hoeveel beoordelingstypes we in het leven kunnen roepen, geen idee. Feit is dat de duimpjes nu alvast gebruikt worden om zowel nuttigheid als mening mee aan te duiden en dat is niet correct.

Groetjes,
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m op 17 sep 2012, 17:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik vind dat we het idee van Gent32m eens een kans moeten geven, wie weet is het dergelijk systeem dat onze gebruikers wensen?

Echter hiervoor hebben we een scripter nodig (of beter nog : scripters) om Gent 32m zijn idee te vertalen naar werkbare PHP code, uiteraard met een volledige beheerkant voor de administrators en moderators. Code die, uiteraard, moet samenwerken met phpBB (het forum) en met Joomla (het framework).

Gent32m : aangezien jij het idee het beste kent, stel ik voor dat jij het eventjes schrijft? Laat ons weten als je klaar bent zodat we het op onze dev-server kunnen gooien om het te testen. Ik kijk er naar uit!

PS : privéberichten hierrond moet je mij niet toesturen. 't Is maar dat je het weet...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Dag krisken,

Dat kan ik proberen doen.

Maar het zou handig zijn, moest ik daarbij EERST de antwoorden van de leden te weten komen (op mijn offline gehaalde stellingen topic). Andere mensen kunnen hier altijd zelf stellingen bijschrijven.

Uiteindelijk ben ik geen soort koning (of alwetende hé) :wink:

Programma aanpassingen beginnen steeds met een behoeften studie (en analyse). Vanuit die informatie, kun je dan een concept uitwerken, die je vervolgens kan programmeren en daarna terug aan je leden kan presenteren (laten uittesten).

Let me know.

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Gent32m schreef:Het is niet mijn bedoeling dit debat terug aan te wakkeren.
Dit debat werd reeds gevoerd.

Eveneens een stukje waar je u eigen tegenspreekt...

Omdat dit een straatje zonder eind is, wordt deze topic (al dan niet tijdelijk) gesloten. Ik verwijs nog eens naar mijn bovenste post dat wij dit zullen bespreken en iedereen op de hoogte gaan houden ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gesloten

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”