Van EDPnet naar Tele2

Plaats reactie
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

Ik heb bijgehouden wat er allemaal gebeurde tijdens mijn overstap van BelgacomClassic+EDPnet Max6 naar Tele2 AllInPlus. Ik moet wel nog wat testen, maar dat voeg ik dan later wel toe.

Alles is vrij vlot verlopen, enkel de periode tussen het wegvallen van EDPnet en het wachten op het Tele2 activatie-sms-je maakte me een beetje onzeker, omdat er toch 2 dagen offline tussenzat. Verleden jaar duurde mijn overstap van Belgacom naar EDPnet welgeteld 5 minuten (enkel login van de router veranderen) maar toen bleef de telefoonlijn dezelfde, natuurlijk.

Hier volgt mijn ervaring:
----------------

# 16 juli 2008
- Tele2 All In Plus besteld. Bij bestelling een MijnTele2 login gekregen, maar die werkt nog niet.
- EDPnet via ticket opgezegd.

# 17 juli 2008
EDPnet bevestigt opzegging via ticket (ook email notificatie daarvan). Openstaande factuur (augustus) moet wel nog vereffend worden, dus had ik het abo eigenlijk best voor mijn maandelijkse reset opgezegd.

# 18 juli 2008
MijnTele2 login werkt nu.

# 29 juli 2008
UPS koerier liet een berichtje in de brievenbus, dat ze levering geprobeerd hadden en de volgende dag nog eens zouden proberen. Even gebeld dat het ook bij de buren mocht achtergelaten worden.

# 30 juli 2008
UPS levert de gratis Tele2 Easy Box :) Deze bevat het volgende:

- Verwelkoming Tele2 met bevestiging MijnTele2 logins, en de melding dat je moet wachten met de installatie van de EasyBox totdat je een SMS of telefoontje ivm de activatie van Tele2 hebt gekregen.
- Formulier voor toelating nummeroverdracht vaste telefonie (kan gratis verzonden worden)
- vijfpolige PSTN ADSL filters: 1 inbouwdoos, 1 gewone stekker en 2 stapelstekkers. Een elektrische adapter, een CAT5e (of CAT6 ?) UTP kabel en 2 RJ11 kabels.
- Doe-het-zelf installatiegids, een handleiding en CD om de modem te resetten, en een boekje met uitleg over de comfortdiensten.

De box bevat ook een uitgebreide brief met info over het GSM gedeelte van AllInPlus: je kan GSM'en via oplaadbare formule of via abo (voor het abo zit er een nummeroverdracht/behoud formulier en contract en algemene voorwaarden bij, alsook kredietkaart-domiciliëring, met gratis verzendbare envelop). Er zit ook een SIM-kaart in met bijhorend GSM telefoonnummer. [Ik heb de gratis Smart oplaadbare optie genomen]

Last but not least: de gratis Thomson SpeedTouch 706WL ADSL/ADSL2+ modem!

# 6 augustus 2008 (04:00)
Verbinding resynct plots op 4096/384 dus Tele2 internet is geactiveerd =) (nu offline)

# 8 augustus 2008 (17:00)
- 2 dagen offline (af en toe wel eens gecheckt met de nieuwe router) maar nu werkt het internet! (de 8ste was ook mijn EDPnet reset-dag). De router werkt gewoon vanzelf, geen login nodig.
- Ik heb nog geen bevestiging per sms gehad, dus nog even wachten voor ik de snelheden als finaal beschouw (die schommelen momenteel enorm tussen 2 en 3Mbit). Op MijnTele2 staat er trouwens nog geen datum van internet-activatie.
-Via de OpenDNS servers lijkt het alleszins wat vlotter te gaan. Een FTP uploadtest geeft ongeveer 300/42 KB/s aan.
- Bij EDPnet staat nu "Afwachten goedkeuring voor verwijdering" aangegeven.

# 9 augustus 2008
Het Tele2 sms-je is er deze morgen doorgekomen ("uw lijn is geactiveerd, u mag uw modem installeren"). Deze nacht had ik al een reset van de router opgemerkt, die de telefonie interface aanzette (ik moest dan wel de firewall instellingen nog eens herdoen). Op MijnTele2 staat 'internet geactiveerd' op de datum van 10 augustus (morgen), maar bij status staat nog steeds 'inactive'.

Ik heb een draagbare telefoon aangeschaft (Siemens Gigaset AL140) en aangesloten op de EasyBox, ter vervanging van het gehuurde Belgacom toestel dat maandag bij de Belgacom-winkel zal worden ingeleverd - da's ook een goeie gelegenheid om te checken dat Belgacom hun eigen abo wel heeft opgezegd (er zit nog altijd een telefoonsignaal op de gewone aansluitingen). Het Gigaset toestelletje moet nog opladen, dus testen zal voor morgen zijn.

De internetsnelheden lijken nu erg stabiel op 3400/325 kbps (= 425/41 KB/s), het wordt dus hopelijk een aangenaam unlimited jaar :-)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Al bij al is dit een behoorlijk vlotte overgang zo te lezen, wat vind je er zelf van?
Wat ik wel gek vind: is die modem zonder wifi?
De Tele2 Box (706) hier is namelijk mét antenneke en wifi.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Heb je die parental control (+- zoiets) afgezet? Dit zou uw snelheden verbeteren. Ergens hier ook gelezen.

ps: heb T2 besteld op 03/08, ben ook benieuwd! Bedankt voor uw post.
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

meon schreef:Al bij al is dit een behoorlijk vlotte overgang zo te lezen, wat vind je er zelf van?
Wat ik wel gek vind: is die modem zonder wifi?
De Tele2 Box (706) hier is namelijk mét antenneke en wifi.

Hier ook met WiFi :wink: maar uitgezet omdat ik gewoon met UTP kabel werk. Mogelijk laat ik ooit de buren wel meegenieten, want 't is toch unlimited, maar da's een zorg voor later.

Parental Control staat ook uit, maar ik heb de eventuele invloed daarvan nog niet getest - 3400/325 lijken mij alleszins normale, goeie snelheden - net wat ik verwacht had, eigenlijk, dus ik ben erg tevreden :-)

Al bij al vind ik het ook een vlotte overgang - downtime is altijd een beetje vervelend, maar 2 dagen offline valt erg goed mee en is het zeker waard als je van de ene stabiele verbinding naar een andere kunt gaan.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

En? Heb je al wat rondgebeld? Hoe is de voip?
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

Buiten een test met de GSM om te zien of het werkt, ga ik het aan anderen laten om ons te bellen :P, maar die kleine test was alleszins zonder probleem en zeer zuiver qua geluid :-)
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Vandaag het starpakket ook aangekregen. Alles is duidelijk uitgelegd.

Echter bij mij zat er geen formulier voor nummeroverdracht in. Er stond op het begeleidend schrijven:

ps: bij ons vorige bericht ontving u het document 'goedkeuring overdracht'. Vul het in en stuur het terug. Dan betaalt u uw huidige abonnement niet onnodig door. Deed u dat al? Proficiat, dan is uw aanvraag in behandeling


Ik heb over AllIn nooit eerder een bericht ontvangen. Voor Free Time heb ik ooit een formulier ingevuld. 320i, was dat het formulier dat hier bedoeld wordt, of moet ik nog een ander invullen? Dat deel is alvast niet duidelijk.
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

Dat stond er bij mij ook bij, maar ik had ook geen voorgaande brief ontvangen. Check nog eens of je er niet over gekeken hebt, want het is maar een simpel doormidden gevouwen A4 waarvan je de zijden dan kan dichtplakken. Mogelijk zit het in de envelop bij de info over hun mobiele zaken (als die er bij jou bijzit), of onder de kartonnen inleg.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

nogChoco schreef:Dat stond er bij mij ook bij, maar ik had ook geen voorgaande brief ontvangen. Check nog eens of je er niet over gekeken hebt, want het is maar een simpel doormidden gevouwen A4 waarvan je de zijden dan kan dichtplakken. Mogelijk zit het in de envelop bij de info over hun mobiele zaken (als die er bij jou bijzit), of onder de kartonnen inleg.


Bedankt voor de tip, nog eens gekeken zit er niet in.

Dat formulier van nummeroverdracht gaat dan misschien over de overdracht van het mobiele telefoonnummer?

Ik heb All In genomen, niet All In plus, dus enkel mijn huisnummer moet overgedragen worden. Begint uw brief ook met "van start met Tele2 All In"? Zoniet zouden ze die vermelding van nummeroverdracht weg moeten laten in de brief van All In. Schept in ieder geval verwarring.

* Hebben ze dit formulier er vergeten bij te steken?
* Heb ik reeds een volmacht getekend bij het aangaan van FreeTime?
of * Gaat dit enkel over een mobiele-nummeroverdracht?

Ik heb in elk geval een nieuw formulier aangevraagd bij de helpdesk. Konden het niet doormailen (jammer), dus nog enkele dagen geduld uitoefenen :-)
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

Mijn brief opende met "Proficiat. U koos voor TELE2 All In Plus." Dat formulier ging weldegelijk over de overdracht van het vaste lijn nummer.

Op donderdag 31 juli heb ik het opgestuurd en op woensdag 6 augustus kwam de Tele2 sync op de lijn. Maar de volledige telefoonlijn overdracht duurt zo'n 10 dagen want op 12 augustus gingen we het gehuurde Belgacom toestel binnengeven en men zei dat het pas de 14de volledig overgezet zou zijn (ik had al volledig werkend Tele2 internet+telefoon sinds de 9de).

De BGC verkoper benadrukte hoe erg het was dat we overgestapt waren, want 'Belgacom had veel betere deals' - yeah, right! :lol:

Het mobiele gedeelte van de Plus bestaat eigenlijk enkel uit de mogelijkheid om hun SIM-kaart te gebruiken, en houdt dus geen extra kost of verplichting in, tenzij je het maandelijks abo echt uitdrukkelijk aanvraagt (wat een tweejarig contract is).

Ik neem aan dat het feit dat je in het tweede jaar veel meer betaalt, mensen wel weerhoudt van het betaalde mobiele abo te kiezen. Als ik de SIM kaart ooit gebruik, zal het via prepaid belminuten zijn, zonder enige extra abo-kost.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

03/8: T2 aangevraagd
22/08: in de voormiddag is EDPnet uitgevallen + sync op 384 / 4.096; 's namiddags kon ik connecteren. Vandaag ook het document van nummeroverdracht ontvangen en teruggestuurd (vandaar waarschijnlijk dat het voipledje nog niet brandt)

De lijnwaarden zijn verbeterd van:

Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 14/13
SN Margin (Up/Down) [dB]: 17/17

naar:
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 7,0 / 14,0
SN Margin (Up/Down) [dB]: 27,0 / 24,0


Echter snelheid over 3 metingen, gemiddeld:

dl: 2390
up: 131

(wat een lage uploadsnelheid :cry:). Dat is toch heel wat anders dan EDPnet waar ik gemiddeld 5000 down en 517 up had. Hopelijk moet er nog wat configuratie-info naar de modem gestuurd worden. Aangezien ik goede lijnwaarden heb zou dat toch beter moeten kunnen.

Nog geen activatiesms gehad.

In de router staat de firewall default op disabled. Best op "standaard"-beveiliging zetten?
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

De lage snelheden had ik ook totdat de activatie-sms kwam -- nog even geduld dus :wink:

Ja, firewall zet je best aan - en misschien ook de uPnP functie. Als ze de voip activeren, doen ze dat misschien zelf wel, maar ik heb het van tevoren aangepast. Als je geen Wireless gebruikt, zet je dat misschien ook best uit.
320i
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 760
Lid geworden op: 23 aug 2006, 10:35

waarom gebruik maken van Upnp functie? Want die dient op zich enkel voor MSN... bij mijn weten (kan me vergissen) is er nog geen enkele andere applicatie dat Upnp gebruikt?
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

320i schreef:waarom gebruik maken van Upnp functie? Want die dient op zich enkel voor MSN... bij mijn weten (kan me vergissen) is er nog geen enkele andere applicatie dat Upnp gebruikt?


uTorrent en Mediaservers bv.
320i
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 760
Lid geworden op: 23 aug 2006, 10:35

maakt utorrent daar gebruik van?
ik gebruik dat nu niet en bittorrent staat open vanaf poort 1024 dus :)
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

320i schreef:maakt utorrent daar gebruik van?
ik gebruik dat nu niet en bittorrent staat open vanaf poort 1024 dus :)


Ja, µTorrent maakt daar gebruik van. Ik heb voor alle zekerheid eveneens een ABC (Another Bittorrent Client) -regel toegevoegd.

320i, vraagje: als ik op dit moment naar mij thuis bel en lang genoeg laat rinkelen, dan springt phonemailbasic van bgc op. De nummerportering is aangevraagd. Zie ik het zo juist: inkomende gesprekken: BGC; uitgaande gesprekken T2? Als die uitgaande over T2 lopen, chapeau: werkt prima! Upload ook in orde.
320i
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 760
Lid geworden op: 23 aug 2006, 10:35

als je tel reeds op je modem zit dan verlopen effectief de gesprekken uitgaand al via tele2 ;-)
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

Gisteren telefoon gehad van Tele2: gewoon om eens te checken of alles okee is :-)
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”