Voip ... praktijkervaringen en adviezen.

Plaats reactie
blondie2001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 24 sep 2005, 13:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Ben zinnens een met telefonie over te stappen naar belgacom discovery line in combinatie met voip (allicht via voipbuster).

Ik wil echter mogelijkheid behouden om te bellen via klassieke lijn.

Ik dacht aan bijgevoegde opstelling ... lijkt dit in orde?
Bijlagen
voip.jpg
Voip opstelling
(27.29 KiB) 322 keer gedownload
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Uw voip adapter moet achter uw router hangen ! Voip gaat gebruik maken van uw internet verbinding !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ditCh schreef:Uw voip adapter moet achter uw router hangen !


Achter de modem zal je bedoelen (in hoeverre dat meestal niet hetzelfde toestel is).
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

r2504 schreef:
ditCh schreef:Uw voip adapter moet achter uw router hangen !


Achter de modem zal je bedoelen (in hoeverre dat meestal niet hetzelfde toestel is).


Dus ... ik heb een modem met 1 wan & 1 lan en daar hang ik dan mijn voip aan ? En hoe krijg ik dan internet op mijn pc's en AP. Ik weet dat je waarschijnlijk wil mierenneuken op mij ... maar denk dat je goed genoeg weet wat ik bedoel. Ik schrijf er nog letterlijk bij dat voip gebruik moet maken van een internetverbinding ... wat dan ook logisch is dat de voip adapter achter de modem staat ( en misschien ook wel achter de router ).

NB: als hij achter de router hangt, dan hangt hij ook achter de modem hé ;)
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

true, het enige is dat hij achter de modem moet hangen. Als je hem vlak achter de modem hangt ipv de router, hoe gaan dan je andere pc's op het internet ? :-)

De VOIP moet dus ook op de router hangen, zoals alle andere pc's, en aangezien de router achter de modem hangt, houdt dit in dat de VOIP sowieso achter de modem hangt.

Anyway, mss is het best om gewoon niet teveel hierover te zeveren, want het wordt er niet duidelijker op zo!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ditCh schreef:Ik weet dat je waarschijnlijk wil mierenneuken op mij ... maar denk dat je goed genoeg weet wat ik bedoel.

NB: als hij achter de router hangt, dan hangt hij ook achter de modem hé ;)


Correct is correct... maar ik geef toe dat mijn opmerking in dit geval niet relevant was. Bij TN is de situatie echter anders omdat je daar meerdere publieke IP-adressen krijgt van je modem... en je dus VOIP voor je router kan hangen welke gewoon een ander publiek adres gebruikt.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

r2504 schreef:
ditCh schreef:Ik weet dat je waarschijnlijk wil mierenneuken op mij ... maar denk dat je goed genoeg weet wat ik bedoel.

NB: als hij achter de router hangt, dan hangt hij ook achter de modem hé ;)


Correct is correct... maar ik geef toe dat mijn opmerking in dit geval niet relevant was. Bij TN is de situatie echter anders omdat je daar meerdere publieke IP-adressen krijgt van je modem... en je dus VOIP voor je router kan hangen welke gewoon een ander publiek adres gebruikt.


Dan ga je zowieso een hub / switch moeten gebruiken aangezien de modems van telenet maar 1 lan poort hebben. EN niet onbelangrijk als je abonnement nog op mono staat ( wat nu expressnet is ) krijg je maar 1 IP adres.

PS: als je ziet waar dit topic geplaatst is dan weet je dat het om adsl ( edpnet gaat ).
blondie2001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 24 sep 2005, 13:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

In voorgesteld schema hangt voip adapter achter router ... er is echter ook een lifeline verbinding naar klassiek telefoon signaal om zo nodig ook via klassieke lijn gesprekken te kunnen voeren.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

idd, daar had ik zelfs overgekeken. Dan is volgens mij je logische structuur wel correct!
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

blondie2001 schreef:In voorgesteld schema hangt voip adapter achter router ... er is echter ook een lifeline verbinding naar klassiek telefoon signaal om zo nodig ook via klassieke lijn gesprekken te kunnen voeren.


Met welke voipadapter kan je zoiets ?
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

ik ben totaal geen VOIP kenner, ken er zelfs weinig van, maar is zoiets niet te doen met een asterisk server? Als inet niet beschikbaar is via pstn bellen?
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

NickG schreef:ik ben totaal geen VOIP kenner, ken er zelfs weinig van, maar is zoiets niet te doen met een asterisk server? Als inet niet beschikbaar is via pstn bellen?


Met een asterisk zal dat wel mogelijk zijn ... maar die zie ik nergens op het schema staan ;)
blondie2001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 24 sep 2005, 13:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

ditCh schreef:Met welke voipadapter kan je zoiets ?


Goldstream, Zyxel en E-tech hebben zulke produkten in hun gamma ...

Veranderstel dat USR of Thompson Speedtouch ook wel zo'n toestelletjes hebben ...

Is ook mogelijk om modem met geïntegreerde voip + lifeline functies te kopen (maar dat is uiteraard duurder).
Laatst gewijzigd door blondie2001 op 06 mar 2006, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Nog wat info voor toekomstige sip gebruikers:

Naast de veel genoemde Asterix server is er ook:

SipX pbx voor SIP
http://www.sipfoundry.org/sipX/

sip express router
http://www.iptel.org/ser/
zie ook http://www.voip-info.org/wiki-SIP+Express+Router

Telefoon adapters welke ik al een tijdje in gebruik heb:
http://www.sipura.com/products/spa2002.htm

http://www.linksys.com/servlet/Satellit ... torWrapper
Beiden zijn Cisco-familie producten, de software van de Sipura 2002 is bijna gelijk aan Linksys PAP2
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Asterix is toch die open-source software om een eigen telefooncentrale te starten. Heb je als gewone gebruiker (met 1 telefoon en 1 voip nummer) er dan iets aan? Heb nu een sip ata adapter voor voip.
blondie2001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 24 sep 2005, 13:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Hier wordt geregeld verwezen naar bepaalde server softwares (oa. asterisk). Meeste mensen willen echter kunnen bellen zonder daar een ganse dag een server voor te moeten laten draaien.

Ik twijfel tussen een afzonderlijke voip adapter of modem/router met ingebouwde voip functies (genre speedtouch 716, beter bekend als de tele2-box). Ik stel me de vraag in welke mate je met een afzonderlijke router prioriteit kan afdwingen voor het telefoon-verkeer. Modems met geïntegreerde voip-functies zullen dit in het algemeen wel kunnen? Iemand die uit eigen ervaring kan toelichten hoe dit zit met voip adapters?
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Avenger 2.0 schreef:Asterix is toch die open-source software om een eigen telefooncentrale te starten. Heb je als gewone gebruiker (met 1 telefoon en 1 voip nummer) er dan iets aan? Heb nu een sip ata adapter voor voip.

Hangt er van af wat je wil.
Wanneer je naast je Belgacom nummer een lijntje wil hebben om goedkoop te bellen voldoet dat wel.
Heb je een inkomend nummer (of zelf meerdere) en misschien meerdere gebruikers, dan is het meestal goedkoper om via een andere provider uit te bellen. Je hebt dan al een keuzemogelijkheid nodig om lijnen (providers) te kiezen.
Daar kun je een ouderwetse centrale maar ook een SIP pbx voor gebruiken.
Aan dat ding kun je SIP telefoons aansluiten. Deze zijn echter nogal duur, het is goedkoper om sip telefoon adapters (zie mijn post boven) aan te sluiten, waarop dan weer gewone telefoons aangesloten kunnen worden.
Marcky
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jan 2006, 10:45

Ik ben ook al een tijdje info aan 't verzamelen en tot nu toe is mijn favoriet de FRITZ!Box Fon WLAN (7050)

http://www.avm.de/en/Produkte/FRITZBox/FRITZ_Box_Fon_WLAN/index.html
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb er twee in mijn bezit.
Een AVM fritzbox Wlan en een speedtouch 716.
De speedtouch was dus een miskoop.
Deze is moeilijk te configureren, je kan maar 1 aanbieder instellen, kiesregels aanmaken is moeilijk, de QOS is niet schitterend en soms gaat je telefoon voor niets rinkelen.(ja, net zoals bij versatel).
Bij de Fritzbox is alles gewoon net even iets beter geregeld.
Dus wat mij betreft Fritzbox - Speedtouch: 1-0
blondie2001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 24 sep 2005, 13:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

alfadude schreef:Ik heb er twee in mijn bezit.
Een AVM fritzbox Wlan en een speedtouch 716.
De speedtouch was dus een miskoop.
Deze is moeilijk te configureren, je kan maar 1 aanbieder instellen, kiesregels aanmaken is moeilijk, de QOS is niet schitterend en soms gaat je telefoon voor niets rinkelen.(ja, net zoals bij versatel).
Bij de Fritzbox is alles gewoon net even iets beter geregeld.
Dus wat mij betreft Fritzbox - Speedtouch: 1-0


Het s'nachts rinkelen vn telefoons bij tele2 is een gekend probleem ... uit jouw post maak ik op dat dit probleem eerder gesitueerd is bij de modem dan bij de isp ...

Kan je ter aanvulling eens aangeven met welke isp jij werkt? en welke firmware op de speedtouch 716 staat?
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

ISP: EDPnet
Speedtouch firmware: 5.4.0.14
blondie2001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 24 sep 2005, 13:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

alfadude schreef:ISP: EDPnet
Speedtouch firmware: 5.4.0.14


hmmm ... maak me de bedenking dat ik je isp wel had kunnen raden adhv van je logo, stomme vraag van mij :wink:
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

blondie2001 schreef:[
hmmm ... maak me de bedenking dat ik je isp wel had kunnen raden adhv van je logo, stomme vraag van mij :wink:


:P
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”