Nob schreef:Kan er mij iemand uitleggen wat dit juist precies is?: "VoIP centrale 'Asterisk'"
En hoe dit nuttig is voor bvb een thuisgebruiker zoals ik?
greetz,
Nob
Asterisk is een stuk software dat op Linux draait en dat dezelfde functie's gaat aanbieden als een klasieke telefooncentrale. Enkel nu niet meer via de oude telefoonkabel, maar via een IP netwerk. Dit via IP telefoons of Adaptors die IP omvormen naar het analoge telefoon signaal.
Als je echt een N00B zijt op linux gebied raad ik het zeker af om te beginnen met asterisk, dit pakket is namelijk zeer uitgebreid en moeilijk te vatten daar alles via een CLI loopt (bij standaard gebruik asterisk)
Wat ik als voordeel zie is het volgende:
Bellen via bijvb een internet telefoon aanbieder is veel goedkoper in de meeste gevallen. Zo betaal je bij netappel 0€/min naar vele landen waaronder belgië (vaste nummers...)
Internationaal kan geen enkele klasieke provider tippen aan die prijzen...
ik koppel een asterisk tussen mijn telefoon en die provider om ervoor te zorgen dat asterisk 'low cost routing' gaat doen. Dit wil zeggen op basis van het nummer dat ik wens te bereiken op een bepaald uur, de provider nemen die het miste kost per minuut.
Zo haal ik voor zelf te bellen al erg veel voordeel.
Een ander voordeel is dat ik overal waar dan ook ter wereld met mijn laptop ook kan bellen via die asterisk. Dit via een microfoontje en luisprekers.
Aangezien ik in mijn vrije tijd ook support geef op van alles en nog wat maak ik ook gebruik van een ivr (Interactive Voice Responder) dwz bellen naar een bepaald nummer 'druk 1 voor nederlands' druk 2 voor engels' enzo.
Dit is gekoppeld aan een tijdsklok die op basis daarvan een klant via de beste manier zal routeren. Bijvb indien iemand tijdens de kantooruren zou bellen, dan ben ik uiteraard niet thuis, maar op kantoor, en gaat hij de call naar mijn toestel op het werk doorschaken. Is het in het weekend naar men gsm.
Voicemail is ook een voordeel, indien iemand een berichtje inspreekt op men voicemail dan zal die per E-mail naar mij gestuurd worden zodat ik niet achteraf naar een voicemail nummer moet bellen.
Ik woon met nog iemand samen die ook gebruikt maakt van VoIP en om te vermijden dat ik zijn telefoongesprekken ga betalen zit er een soort billing systeem op waardoor ik op het einde van de maand een lijst kan trekken met de gebelde nummer en zodoende de kosten uitsplitsen zonder teveel moeite.
asterisk is dus een zeer flexibel systeem...
momenteel ben ik bezig om asterisk te koppelen aan een interface kaart (K8000 van velleman) om zodoende via een telefoon te bellen naar een bepaald nummer en bijvb de verwarming uit te schakelen omdat ik die dag niet thuis kom...
Dus ik zie er voor mezelf erg veel en vergande voordelen in, maar voor jan-met-de-pet, denk ik niet dat er veel voordelen aan gekoppeld zijn.