Skype gateway

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: wdhaeseleer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Awel ik vrees ervoor da er geen oplossing is maar proberen gaat maar mee he...

Ik ben een die-hard opensource fanaat en dus hoe ik ook niet zo erg van gesloten protocollen en dergelijk, een mooi voorbeeld van hoe het dan net NIET moet is bijvb skype. Op zich een goed product maar zo gesloten als iets wat maakt dat het nauwelijks compatiebel is.

Maar ik kom er stilaan ook achter dat erg veel mensen skype aan het gebruiken zijn. Dit is in mijn ogen een pijnlijke evolutie aangezien er technisch veel beter zaken zijn. Zoal mijn VoIP centrale 'Asterisk'

Hoor je me al komen? ik zoek dus API, een gateway of whatever waardoor ik via asterisk het skype netwerk kan aanspreken.
Ik heb al een gateway gevonden maar het probleem daarmee dat die skype vereist EN dat dit geheel draait op een windows platform :twisted:

Ook googlen leverde weinig tot geen resultaat op...

Dus een vraagje aan de experts hier, bestaat er een leuke oplossing voor mijn probleem?

Nog even ter info:
Waarom via asterisk?
Ik heb cisco VoIP telefoons en wil die dan ook gebruiken. Ik bel ongeloofelijk goedkoop wereldwijd dankzij die leuke innovatie, en als ik er dan skype kan bijnemen, och ja dat moet dan maar...
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Prodata,

Ik zou nog even wachten ... men is bezig een Skype Gateway die Asterisk compatibel is te ontwikkelen en de eerste vooruitzichten geven een releasedatum begin 2006. Weet niet de exacte link meer, maar heb ook al van andere "asterisk" guru's deze info gekregen.

EDIT: PSGw voorziet een linux release begin 2006
EDIT2: http://www.voip-info.org/wiki-Skype%20Gateways

Grtz,
X

PS: Ben jij een asterisk "user" of ken je er wat meer van ? Zo ja, PM me, ik ben namelijk bezig om een Asterisk PBX te implementeren bij ons op kantoor t.v.v. onze huidige oude analoge PBX.
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
Siglo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 1 keer

X-2datop schreef:Prodata,

Ik zou nog even wachten ... men is bezig een Skype Gateway die Asterisk compatibel is te ontwikkelen en de eerste vooruitzichten geven een releasedatum begin 2006. Weet niet de exacte link meer, maar heb ook al van andere "asterisk" guru's deze info gekregen.

EDIT: PSGw voorziet een linux release begin 2006
EDIT2: http://www.voip-info.org/wiki-Skype%20Gateways

Grtz,
X

PS: Ben jij een asterisk "user" of ken je er wat meer van ? Zo ja, PM me, ik ben namelijk bezig om een Asterisk PBX te implementeren bij ons op kantoor t.v.v. onze huidige oude analoge PBX.
Een raad: gebruik asterisk liever niet als je van ip naar analoog wil telefoneren: echo problemen zijn zo goed als gegarandeerd...
Ik ben er al een aantal maanden op aan het sakkeren, maar evident is het allerminst.
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Bedankt voor het antwoord, dan wacht ik nog even.

Ik gebruik een asterisk server met verschillende trunks.
Zo heb ik een digium analoge kaart die gebruikt maakt van mijn abbenement van begacom (gratis bellen vaste nummers na 17 uur)
Zo maak ik ook gebruik van verschillende IP trunks zoals packetnet, voipbuster, netappel. Ik zit tenslotte ook nog op enkele andere netwerken zoals freeworld dailup

Ik denk dat ik er wel een beetje van asterisk afken (echter de oude relesease, de nieuwe is totaal verschillend) zo heb ik men dail plans zelfs geschreven en zelf alle functie's toegevoegd gaande van 'follow me' 'transfer always' 'transfer of busy' enzo...

Moest je dus een probleempje hebben PB me dan maar ;-) (tis natuurlijk nie gezegd dak et ga kunne oplossen he ;-))
zertox
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

met het gizmoproject kun je gewoon via sip connecteren
(deze is reeds ingesteld op men cisco phone)

ook voor skype zoek ik een sip gateway, had er eentje gevonden maar die is windows only :)
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

al geprobeerd om het met wine te draaien?
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

BungaMan schreef:al geprobeerd om het met wine te draaien?
Of VMWare...
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

BungaMan schreef:al geprobeerd om het met wine te draaien?
Wine of VMware zijn geen optie voor mij.
Al mijn servers draaien in init3
Dit is dus zonder GUI omdat dit toch alleen maar onnodig resources gebruikt die niet echt nodig zijn.

Nu ik heb inderdaad weet dat skype aan een API aant werken is (of al eentje heeft) maar ik vrees dat dit enkel voor windows gaat zijn.

Dus die *nix vesie zou meer dan welkom zijn ;)
COMPUTERNERD
Starter Plus
Starter Plus

prodata,

ik heb een gsm gekocht en zou willen bellen aan lokaal tarief. Dit gaat zonder problemen (door 1616) te bellen om zo via het gewone net te gaan. Als je dit zou gebruiken om naar een andere gsm te bellen kost het gigantisch veel (0.45€ per minuut: bellen.com). Hoe kan ik het goedkoopst van een gsm naar een andere gsm bellen zonder de mobiele tarieven te betalen

merci
computernerd
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

COMPUTERNERD schreef:prodata,

ik heb een gsm gekocht en zou willen bellen aan lokaal tarief. Dit gaat zonder problemen (door 1616) te bellen om zo via het gewone net te gaan. Als je dit zou gebruiken om naar een andere gsm te bellen kost het gigantisch veel (0.45€ per minuut: bellen.com). Hoe kan ik het goedkoopst van een gsm naar een andere gsm bellen zonder de mobiele tarieven te betalen

merci
computernerd
Dit is wel erg off topci :eek:

Ik heb er geen flauw benul van...
Ik weet dat base een leuke formule heeft om gratis te bellen naar base klanten. Maar ben eigenlijk totaal nie thuis in die zaken.
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Kan er mij iemand uitleggen wat dit juist precies is?: "VoIP centrale 'Asterisk'"
En hoe dit nuttig is voor bvb een thuisgebruiker zoals ik?

greetz,

Nob
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Nob schreef:Kan er mij iemand uitleggen wat dit juist precies is?: "VoIP centrale 'Asterisk'"

greetz,

Nob
Asterisk is een stuk software dat op Linux draait en dat dezelfde functie's gaat aanbieden als een klasieke telefooncentrale. Enkel nu niet meer via de oude telefoonkabel, maar via een IP netwerk. Dit via IP telefoons of Adaptors die IP omvormen naar het analoge telefoon signaal.

Als je echt een N00B zijt op linux gebied raad ik het zeker af om te beginnen met asterisk, dit pakket is namelijk zeer uitgebreid en moeilijk te vatten daar alles via een CLI loopt (bij standaard gebruik asterisk)

Wat ik als voordeel zie is het volgende:
Bellen via bijvb een internet telefoon aanbieder is veel goedkoper in de meeste gevallen. Zo betaal je bij netappel 0€/min naar vele landen waaronder belgië (vaste nummers...)
Internationaal kan geen enkele klasieke provider tippen aan die prijzen...
ik koppel een asterisk tussen mijn telefoon en die provider om ervoor te zorgen dat asterisk 'low cost routing' gaat doen. Dit wil zeggen op basis van het nummer dat ik wens te bereiken op een bepaald uur, de provider nemen die het miste kost per minuut.
Zo haal ik voor zelf te bellen al erg veel voordeel.

Een ander voordeel is dat ik overal waar dan ook ter wereld met mijn laptop ook kan bellen via die asterisk. Dit via een microfoontje en luisprekers.

Aangezien ik in mijn vrije tijd ook support geef op van alles en nog wat maak ik ook gebruik van een ivr (Interactive Voice Responder) dwz bellen naar een bepaald nummer 'druk 1 voor nederlands' druk 2 voor engels' enzo.
Dit is gekoppeld aan een tijdsklok die op basis daarvan een klant via de beste manier zal routeren. Bijvb indien iemand tijdens de kantooruren zou bellen, dan ben ik uiteraard niet thuis, maar op kantoor, en gaat hij de call naar mijn toestel op het werk doorschaken. Is het in het weekend naar men gsm.

Voicemail is ook een voordeel, indien iemand een berichtje inspreekt op men voicemail dan zal die per E-mail naar mij gestuurd worden zodat ik niet achteraf naar een voicemail nummer moet bellen.

Ik woon met nog iemand samen die ook gebruikt maakt van VoIP en om te vermijden dat ik zijn telefoongesprekken ga betalen zit er een soort billing systeem op waardoor ik op het einde van de maand een lijst kan trekken met de gebelde nummer en zodoende de kosten uitsplitsen zonder teveel moeite.

asterisk is dus een zeer flexibel systeem...
momenteel ben ik bezig om asterisk te koppelen aan een interface kaart (K8000 van velleman) om zodoende via een telefoon te bellen naar een bepaald nummer en bijvb de verwarming uit te schakelen omdat ik die dag niet thuis kom...

Dus ik zie er voor mezelf erg veel en vergande voordelen in, maar voor jan-met-de-pet, denk ik niet dat er veel voordelen aan gekoppeld zijn.
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Siglo schreef: Een raad: gebruik asterisk liever niet als je van ip naar analoog wil telefoneren: echo problemen zijn zo goed als gegarandeerd...
Ik ben er al een aantal maanden op aan het sakkeren, maar evident is het allerminst.
Ik gebruik Asterisk nu al even en heb nog nooit "echo" ondervonden bij het bellen naar vaste nummers. Ik gebruik "sipdiscount" als SIP gateway om gratis te bellen naar vaste nummers in een tiental landen. Je moet "uiteraard" een headset of degelijke IP phone gebruiken. Een SIP client met G.711a/u codec is gewoonweg speelgoed en werkt niet goed.

Grtz,
X
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

COMPUTERNERD schreef:prodata,

merci
computernerd
Voor "particulier" gebruik heb ik ook niet echt een antwoord, maar ik ben zelf serieus aan't overwegen een GSM gateway te gebruiken (ofte "SIMBOX"). Kost wel een kleine 800€, maar verdient z'n geld direct terug als je het in een bedrijf gebruikt.

Grtz,
X
Siglo
Premium Member
Premium Member

X-2datop schreef:
Siglo schreef: Een raad: gebruik asterisk liever niet als je van ip naar analoog wil telefoneren: echo problemen zijn zo goed als gegarandeerd...
Ik gebruik Asterisk nu al even en heb nog nooit "echo" ondervonden bij het bellen naar vaste nummers. Ik gebruik "sipdiscount" als SIP gateway om gratis te bellen naar vaste nummers in een tiental landen. Je moet "uiteraard" een headset of degelijke IP phone gebruiken. Een SIP client met G.711a/u codec is gewoonweg speelgoed en werkt niet goed.

Grtz,
X
Ik bedoel van ip naar pstn in huis zelf, niet via sip provider. Ik heb er 4 sip accounts op staan, en daar heb ik nooit echo op. Maar als ik mijn Digium kaartje gebruik om rechtstreeks naar pstn te gaan, dan krijg ik echo. En die gaat er wel uit, maar met veel moeite...
Siglo
Premium Member
Premium Member

prodata schreef:
Nob schreef:Kan er mij iemand uitleggen wat dit juist precies is?: "VoIP centrale 'Asterisk'"

greetz,

Nob
Asterisk is een stuk software dat op Linux draait en dat dezelfde functie's gaat aanbieden als een klasieke telefooncentrale. Enkel nu niet meer via de oude telefoonkabel, maar via een IP netwerk. Dit via IP telefoons of Adaptors die IP omvormen naar het analoge telefoon signaal.

Als je echt een N00B zijt op linux gebied raad ik het zeker af om te beginnen met asterisk, dit pakket is namelijk zeer uitgebreid en moeilijk te vatten daar alles via een CLI loopt (bij standaard gebruik asterisk)
Dat hoeft niet per se: voor de beginners is er Asterisk@home, voor de gevorderden AMP, en voor de pro's heb je de cvs natuurlijk.
Maar je kan er al mee starten zonder veel van Linux te kennen.
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Siglo schreef:
Dat hoeft niet per se: voor de beginners is er Asterisk@home, voor de gevorderden AMP, en voor de pro's heb je de cvs natuurlijk.
Maar je kan er al mee starten zonder veel van Linux te kennen.
Vandaar dat er bij stond bij de standaard instalatie (lees inderdaard de cvs)
Ik heb zelf men config gedaan door zelf de dialplans uit de denken, veel werk aan gehad, en dit was voor AMP of Asterisk@home.

Heb ook een digium kaartje maar geen last van echo, wel veel probs gehad met correct configureren (zo bleef de voicemail opnemen terwijl de tegenparij neer had gelegd...)

@ X-2datop:

Ja dit hebben wij op het werk ook lange tijd gebruik, simboxen met een defige tariefformule van proximus, maar omdat ons proximus verkeer zo groot en veel is hebben we nu een VPN naar proximus liggen en routeren wij via die VPN alle gesprekken naar proximus, maar uiteraard is dit als je veeeeel geld uitgeegt zoals wij geven ong 11 000€ per maand uit en die VPN kwam dan het goedkoopste uit...
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Siglo,

Je haalt daar nu ook wel een voorbeeld aan hé .. die Digium kaarten zijn gekend voor hun "echo" problemen. Enkel de HIGH-END echocancelling kaarten van Digium doen hun werk goed (maar geven dan weer IRQ issues).

Als het puur voor 1 analoge POTS lijn is, kan je beter een Fritz!Card of een andere std modem nemen die linux ondersteund.

Wil je die echo's eruitkrijgen, ja, dan ben je idd lang bezig. Op de voip-wiki website staat er trouwens een heel artikel over die echo problemen bij de digium kaarten.

Ik ga morgen eens de Eicon DIVA BRI en Fritz!Card ISDN testen in Asterisk. Want ISDN is nog altijd beter dan PSTN, zeker voor Asterisk !

Grtz,
X

PS: Dankzij Asterisk kunnen wij op kantoor gemakkellijk 500-1000€ / maand sparen ... waarvan 300-400 terug naar een nieuwe Internet lijn gaat, maar da's echt ni normaal wat je kan uitsparen aan kosten. Spijtig alleen dat die IP Phones zo duur zijn.

@Prodata .. welke IP phones gebruik jij of kan je aanraden (buiten Cisco). Ben zelf Cisco Reseller (met GOLD prijzen) maar zelfs dan ben ik niet van plan Cisco te nemen .. veel te duur als je een degelijk type wil.
zertox
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Grandstream? ;)
henke54
Pro Member
Pro Member

@prodata : je bent blijkbaar niet alleen die op zoek is naar een alternatief voor skype . :wink:
http://www.livre.nl/forum/viewtopic.php?t=66
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

X-2datop schreef: @Prodata .. welke IP phones gebruik jij of kan je aanraden (buiten Cisco). Ben zelf Cisco Reseller (met GOLD prijzen) maar zelfs dan ben ik niet van plan Cisco te nemen .. veel te duur als je een degelijk type wil.
Ik heb ervaring met Cisco 7940G en ben daar best content over omdat die XML kan weergeven, zo kan je nog meer met je phone doen dan enkel bellen + kan je asterisk laten connecteren naar een LDAP server.
Maar idd 330€ is niet niets...

Sinds begin vorige week hebben we op het werk nieuwe Nortel Phones,
heb in bijlage de phones even gestoken, (wij hebben de laatste 1140E)
deze zal in de nabije toekomst SIP ondersteunen (nu enkel een nortel protocol) maar ook de prijs is er niet beter op, deze ligt rond de 360€ per phone...

Maar prijs/kwaliteits gewijs ben ik nog het meest contect van mijn Grandstream GXP-2000 dit toestel is gewoon de max en voor 110€ moet je het ook niet laten.
In het verleden heb ik ook nog gebruik gemaakt van zogehete ATA's ook van Grandstream en altijd heel tevreden over geweest, maar beperkt kwa functie's.

btw: laat ons weten hoe jou testen zijn verlopen met die BRA kaart.
Bijlagen
Handsets photos- 1110,1120,1140.ppt
(325 KiB) 105 keer gedownload
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mss nog een leuk artikel voor die noice canceling:

http://www.linuxjournal.com/article/8424
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Hmm,

Heb me laten wijsmaken dat die grandstream toestellen enorm slecht zijn qua bouwkwaliteit .. vooral dan op het gebied van de toetsen die bv na een maand gebruik blijven steken en dat de audio kwaliteit ook beduiden slechter is dan de concurrentie.

Qua prijs zou ik inderdaad telefoons van max. 150€, en had m'n oog laten vallen op de speedtouch, polycom of swissvoice reeks.
Maar grandstream 'vooral het GXP2000' toestel zag er op papier ook wel mooi uit.

Grtz,
X

PS: Laat het zeker weten, ben er vandaag niet aan toe geraakt trouwens.
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

X-2datop schreef:Hmm,

Heb me laten wijsmaken dat die grandstream toestellen enorm slecht zijn qua bouwkwaliteit ..
Kan je vergelijken met topcom...
Het voelt idd pastiekerig en speelgoed achtig aan...
Maar het werkt...
zertox
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

heb hier cisco 7960 en een grandstream hantytone-286 + draadloze phones uit den aldi :)

werkt alletwee super ;)
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

jwouters schreef:heb hier cisco 7960 en een grandstream hantytone-286 + draadloze phones uit den aldi :)

werkt alletwee super ;)
Ik heb zo 2 grandstreams gehad en die waren allebei gort :) die cisco daarentegen was hemels ( 7940 ) :D
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ditCh schreef:
jwouters schreef:heb hier cisco 7960 en een grandstream hantytone-286 + draadloze phones uit den aldi :)

werkt alletwee super ;)
Ik heb zo 2 grandstreams gehad en die waren allebei gort :) die cisco daarentegen was hemels ( 7940 ) :D
prijs:

99€ Vs. 340€ :lol:

Daar is het verschil he...
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”