VOORDELEN / NADELEN van TELE2 All-in
Geplaatst: 21 dec 2005, 00:45
Wel, onlangs heb ik zelf ook de overstap gedaan naar TELE 2 All-in.
Het was geen onverdeeld succes, maar het verhaal is nog bezig…
Ik zal hier zo objectief mogelijk de voor- en nadelen eens op een rijtje zetten. Ik ga het hier niet hebben over specifieke gevallen maar over algemene vaststellingen.
Het is een aardig tekstje geworden, maar een must voor iedereen die Tele2 reeds heeft aangevraagd en voor geïnteresseerden.
VOORDEEL 1
Geen Belgacom abonnement meer nodig voor de vaste lijn. Je bespaart dus elke maand €17,50 incl. BTW (voor Classic abonnement) of €6,50 incl. BTW (voor Discovery Line). Dit is dus respectievelijk €210 en €78 op jaarbasis. Bij een Classic abonnement kan het al tellen.
NADEEL 1 --> hangt rechtstreeks af van 'VOORDEEL 1'
Bij andere ADSL niet-VoIP abonnementen is de bandbreedte van je telefoonlijn opgesplitst in 2 delen: een ADSL gedeelte en klassieke telefonie gedeelte. Bij Tele2 All-in verloopt alles over uw internetbandbreedte, dit heeft de volgende implicaties tot gevolg:
Implicatie 1: Het gebruik van splitsing van bandbreedte is veel robuuster want je modem/router kan al eens dienst weigeren, je hebt dan zowel geen internetverbinding als geen telefoonverbinding meer. (Probeer dan maar de helpdesk te bereiken met je vast toestel) Ook kan je geen gebruik meer maken van je telefoontoestel bij een stroomuitval. Bij klassieke telefonie/ADSL is dit wel mogelijk.
Implicatie 2: Mogelijk slechte werking VoIP bij het intensief gebruiken van internet. Het kan zijn dat je zware bestanden aan het downloaden bent en op hetzelfde moment gebeld wordt of zelf wilt bellen. In dit geval kunnen zich soms stiltes voordoen tijdens gesprekken of kan de verbinding helemaal wegvallen. Bij bandbreedtesplitsing (ADSL en klassieke telefonie i.p.v. VoIP) maakt dat bij een goede opstelling (filters) helemaal niets uit, je telefoonverbinding heeft namelijk zijn eigen bandbreedte. Enige nuance: je kan je modem/router zo instellen dat telefoonverkeer voorrang krijgt op dataverkeer met QoS (Quality of Service) of je kan de modem/router zelfs zo configureren dat er vaste bandbreedte wordt vrijgehouden. (Over de modem/router kom ik later nog op terug)
Implicatie 3: De mogelijke oplossingen van de vorige implicatie hebben op hun beurt dit tot gevolg: Je zal nooit de beloofde 4Mbps halen én kunnen bellen of gebeld worden, zelfs niet in ideale omstandigheden. Je hebt immers wel een ADSL-sync van 4Mbps, maar hier moet ook VoIP over. Bij bandbreedtesplitsing is dit perfect haalbaar. Dus het is niet 4Mbps internet én bellen (zoals gepubliceerd), maar wel 4Mbps internet waarin bellen zit.
Implicatie 4: Je zal thuis je telefooninfrastructuur moeten aanpassen, eventueel nieuwe kabels leggen. Dus niet alleen het plaatsen van filters zoals bij bandbreedtesplitsing.
VOORDEEL 2
Maandelijks datavolume van 10 GB inbegrepen, en € 1 per extra GB met een maximum van € 5 en daarna onbeperkt. Ter verduidelijking, je zal dus maximum € 5 per maand extra bijbetalen voor bijkomend datavolume-gebruik, of je nu 5 GB of 8 GB meer download dan je maandelijks volume van 10GB.
NADEEL 2 --> hangt rechtstreeks af van 'VOORDEEL 2'
Door nieuwe voorwaarden geldt de bovengrens van €5 per maand voor bijkomende datatrafiek niet meer voor nieuwe inschrijvingen (vanaf 19 december 2005). Dus je betaalt €1 per bijkomende GB zonder bovengrens. Het is zelfs twijfelachtig of het voor eerdere inschrijvingen zal blijven gelden.
VOORDEEL 3
Aankoop van de zgn. ‘Tele2-box’, het is eigenlijk gewoon een standaard Speedtouch 716 met WiFi, voor €79 in plaats van €110. Je bespaart dus €31.
NADEEL 3 --> hangt rechtstreeks af van 'VOORDEEL 3'
De Speedtouch modems/routers blijken door Tele2 met een paswoord beveiligd te zijn. Dit is natuurlijk absoluut onaanvaardbaar daar het hier om een zuivere verkoop gaat en niet bijvoorbeeld een waarborgsysteem (zoals bij Telenet). Bij een verkoop zou het vruchtgebruik overgedragen moeten worden aan de nieuwe eigenaar, hier is dat duidelijk niet het geval. De achterliggende reden zal waarschijnlijk het beschermen van de configuratie zijn, meer bepaald de VoIP-instellingen tegen misbruiken of ongewenste wijzigingen. Tele2 zou er dan eigenlijk zelf voor moeten zorgen dat er geen misbruik van gemaakt kan worden, dit is technisch perfect mogelijk. Waarschijnlijk is het gewoon veel goedkoper om de klanten met een afgeschermde en ontoegankelijke modem/router op te zadelen
Implicatie 1: Je moet steeds Tele2 contacteren om aanpassingen in je modem/router aan te brengen. Denk dan hierbij bijvoorbeeld aan het forwarden van poorten voor online-gaming, file-sharing, remote-administrating en andere toepassingen.
Implicatie 2: Standaard staat WEP aan, of soms zelfs helemaal niet in sommige gevallen. Je bent dus verplicht opgezadeld met een draadloos netwerk dat helemaal niet of met een zwakke WEP-codering is beveiligd. Elke kwaadwillende voorbijganger of buur kan in je netwerk penetreren en er misbruik van maken, denk bijvoorbeeld aan spamming.
Implicatie 3: Je kan de instellingen van het draadloos netwerk niet aanpassen aan eventueel reeds aanwezige infrastructuur, je moet dan al je infrastructuur aan het nieuwe draadloos netwerk aanpassen. Denk dan hierbij bijvoorbeeld aan een draadloze printserver of dergelijke.
VOORDEEL 4
Tele2 biedt interessante telefoontarieven zelfs rekeninghoudend met de connectiekosten.
NADEEL 4
Het gebruiken van een faxtoestel is vooralsnog onmogelijk met Tele2 All-in. Veel mensen kunnen niet zonder deze optie omdat ze de faxmogelijkheid bijvoorbeeld voor hun werk nodig hebben.
Ook is het niet mogelijk om een zgn. carrier te gebruiken om je telefoongesprekken via een andere operator te laten verlopen (dus via een prefix nummer).
NADEEL 5 --> misschien geen structureel en dus tijdelijk nadeel
Maximumsnelheden worden nooit gehaald. Zelfs indien u eerder bij een andere ADSL provider uitstekende snelheden haalt (en dus dicht bij een centrale woont) is dit geen garantie voor goede snelheden bij Tele2. Typisch ligt de maximumsnelheid rond 50% van de beloofde maximumsnelheid. In vele gevallen wordt zelfs 50% niet gehaald. Misschien heeft dit probleem een tijdelijk karakter door de vele aanvragen, maar het zou me verbazen.
NADEEL 6 --> misschien geen structureel en dus tijdelijk nadeel
Bij overschakeling van een andere ADSL-provider, meestal een dienstonderbreking (internetverbinding) van een week tot 10 dagen. Bij enkelen gebeurt het nagenoeg naadloos.
NADEEL 7
Contract wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd, tenzij je twee maanden voor het verstrijken van de oorspronkelijke of verlengde periode een aangetekende brief verstuurd met opdracht van stopzetting van het contract. Vergeetachtigheid kan je hier zuur komen te staan.
Ik heb geprobeerd om alle facetten te bespreken om een zo objectief mogelijke wijze. Indien iemand opmerkingen of aanvullingen heeft, aarzel dan niet om ze te posten. Alle informatie is welkom. Hopelijk heeft dit veel mensen een beter inzicht gegeven en een betere basis om beslissingen te nemen.
Tot de volgende.
Het was geen onverdeeld succes, maar het verhaal is nog bezig…
Ik zal hier zo objectief mogelijk de voor- en nadelen eens op een rijtje zetten. Ik ga het hier niet hebben over specifieke gevallen maar over algemene vaststellingen.
Het is een aardig tekstje geworden, maar een must voor iedereen die Tele2 reeds heeft aangevraagd en voor geïnteresseerden.
VOORDEEL 1
Geen Belgacom abonnement meer nodig voor de vaste lijn. Je bespaart dus elke maand €17,50 incl. BTW (voor Classic abonnement) of €6,50 incl. BTW (voor Discovery Line). Dit is dus respectievelijk €210 en €78 op jaarbasis. Bij een Classic abonnement kan het al tellen.
NADEEL 1 --> hangt rechtstreeks af van 'VOORDEEL 1'
Bij andere ADSL niet-VoIP abonnementen is de bandbreedte van je telefoonlijn opgesplitst in 2 delen: een ADSL gedeelte en klassieke telefonie gedeelte. Bij Tele2 All-in verloopt alles over uw internetbandbreedte, dit heeft de volgende implicaties tot gevolg:
Implicatie 1: Het gebruik van splitsing van bandbreedte is veel robuuster want je modem/router kan al eens dienst weigeren, je hebt dan zowel geen internetverbinding als geen telefoonverbinding meer. (Probeer dan maar de helpdesk te bereiken met je vast toestel) Ook kan je geen gebruik meer maken van je telefoontoestel bij een stroomuitval. Bij klassieke telefonie/ADSL is dit wel mogelijk.
Implicatie 2: Mogelijk slechte werking VoIP bij het intensief gebruiken van internet. Het kan zijn dat je zware bestanden aan het downloaden bent en op hetzelfde moment gebeld wordt of zelf wilt bellen. In dit geval kunnen zich soms stiltes voordoen tijdens gesprekken of kan de verbinding helemaal wegvallen. Bij bandbreedtesplitsing (ADSL en klassieke telefonie i.p.v. VoIP) maakt dat bij een goede opstelling (filters) helemaal niets uit, je telefoonverbinding heeft namelijk zijn eigen bandbreedte. Enige nuance: je kan je modem/router zo instellen dat telefoonverkeer voorrang krijgt op dataverkeer met QoS (Quality of Service) of je kan de modem/router zelfs zo configureren dat er vaste bandbreedte wordt vrijgehouden. (Over de modem/router kom ik later nog op terug)
Implicatie 3: De mogelijke oplossingen van de vorige implicatie hebben op hun beurt dit tot gevolg: Je zal nooit de beloofde 4Mbps halen én kunnen bellen of gebeld worden, zelfs niet in ideale omstandigheden. Je hebt immers wel een ADSL-sync van 4Mbps, maar hier moet ook VoIP over. Bij bandbreedtesplitsing is dit perfect haalbaar. Dus het is niet 4Mbps internet én bellen (zoals gepubliceerd), maar wel 4Mbps internet waarin bellen zit.
Implicatie 4: Je zal thuis je telefooninfrastructuur moeten aanpassen, eventueel nieuwe kabels leggen. Dus niet alleen het plaatsen van filters zoals bij bandbreedtesplitsing.
VOORDEEL 2
Maandelijks datavolume van 10 GB inbegrepen, en € 1 per extra GB met een maximum van € 5 en daarna onbeperkt. Ter verduidelijking, je zal dus maximum € 5 per maand extra bijbetalen voor bijkomend datavolume-gebruik, of je nu 5 GB of 8 GB meer download dan je maandelijks volume van 10GB.
NADEEL 2 --> hangt rechtstreeks af van 'VOORDEEL 2'
Door nieuwe voorwaarden geldt de bovengrens van €5 per maand voor bijkomende datatrafiek niet meer voor nieuwe inschrijvingen (vanaf 19 december 2005). Dus je betaalt €1 per bijkomende GB zonder bovengrens. Het is zelfs twijfelachtig of het voor eerdere inschrijvingen zal blijven gelden.
VOORDEEL 3
Aankoop van de zgn. ‘Tele2-box’, het is eigenlijk gewoon een standaard Speedtouch 716 met WiFi, voor €79 in plaats van €110. Je bespaart dus €31.
NADEEL 3 --> hangt rechtstreeks af van 'VOORDEEL 3'
De Speedtouch modems/routers blijken door Tele2 met een paswoord beveiligd te zijn. Dit is natuurlijk absoluut onaanvaardbaar daar het hier om een zuivere verkoop gaat en niet bijvoorbeeld een waarborgsysteem (zoals bij Telenet). Bij een verkoop zou het vruchtgebruik overgedragen moeten worden aan de nieuwe eigenaar, hier is dat duidelijk niet het geval. De achterliggende reden zal waarschijnlijk het beschermen van de configuratie zijn, meer bepaald de VoIP-instellingen tegen misbruiken of ongewenste wijzigingen. Tele2 zou er dan eigenlijk zelf voor moeten zorgen dat er geen misbruik van gemaakt kan worden, dit is technisch perfect mogelijk. Waarschijnlijk is het gewoon veel goedkoper om de klanten met een afgeschermde en ontoegankelijke modem/router op te zadelen
Implicatie 1: Je moet steeds Tele2 contacteren om aanpassingen in je modem/router aan te brengen. Denk dan hierbij bijvoorbeeld aan het forwarden van poorten voor online-gaming, file-sharing, remote-administrating en andere toepassingen.
Implicatie 2: Standaard staat WEP aan, of soms zelfs helemaal niet in sommige gevallen. Je bent dus verplicht opgezadeld met een draadloos netwerk dat helemaal niet of met een zwakke WEP-codering is beveiligd. Elke kwaadwillende voorbijganger of buur kan in je netwerk penetreren en er misbruik van maken, denk bijvoorbeeld aan spamming.
Implicatie 3: Je kan de instellingen van het draadloos netwerk niet aanpassen aan eventueel reeds aanwezige infrastructuur, je moet dan al je infrastructuur aan het nieuwe draadloos netwerk aanpassen. Denk dan hierbij bijvoorbeeld aan een draadloze printserver of dergelijke.
VOORDEEL 4
Tele2 biedt interessante telefoontarieven zelfs rekeninghoudend met de connectiekosten.
NADEEL 4
Het gebruiken van een faxtoestel is vooralsnog onmogelijk met Tele2 All-in. Veel mensen kunnen niet zonder deze optie omdat ze de faxmogelijkheid bijvoorbeeld voor hun werk nodig hebben.
Ook is het niet mogelijk om een zgn. carrier te gebruiken om je telefoongesprekken via een andere operator te laten verlopen (dus via een prefix nummer).
NADEEL 5 --> misschien geen structureel en dus tijdelijk nadeel
Maximumsnelheden worden nooit gehaald. Zelfs indien u eerder bij een andere ADSL provider uitstekende snelheden haalt (en dus dicht bij een centrale woont) is dit geen garantie voor goede snelheden bij Tele2. Typisch ligt de maximumsnelheid rond 50% van de beloofde maximumsnelheid. In vele gevallen wordt zelfs 50% niet gehaald. Misschien heeft dit probleem een tijdelijk karakter door de vele aanvragen, maar het zou me verbazen.
NADEEL 6 --> misschien geen structureel en dus tijdelijk nadeel
Bij overschakeling van een andere ADSL-provider, meestal een dienstonderbreking (internetverbinding) van een week tot 10 dagen. Bij enkelen gebeurt het nagenoeg naadloos.
NADEEL 7
Contract wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd, tenzij je twee maanden voor het verstrijken van de oorspronkelijke of verlengde periode een aangetekende brief verstuurd met opdracht van stopzetting van het contract. Vergeetachtigheid kan je hier zuur komen te staan.
Ik heb geprobeerd om alle facetten te bespreken om een zo objectief mogelijke wijze. Indien iemand opmerkingen of aanvullingen heeft, aarzel dan niet om ze te posten. Alle informatie is welkom. Hopelijk heeft dit veel mensen een beter inzicht gegeven en een betere basis om beslissingen te nemen.
Tot de volgende.