Pagina 1 van 1

Panne deze middag

Geplaatst: 12 dec 2005, 16:56
door bjansens
Omstreeks 13u deze middag is interxion (het data-center waarin een grote hoop belgische websites, en de routers van realdsl) staan op zijn gat gegaan vanwege een massale stroompanne. Rond 13u30 begonnen verschillende zaken terug te werken, en we verwachten dat de problemen in de loop van de middag voor iedereen opgelost zullen geraken.

Geplaatst: 12 dec 2005, 17:35
door Terro
Ik wil dit ten zeerste toejuichen dat men er hier melding van maakt, maar toen ik deze namiddag eventjes thuis wou inloggen en ik geen connectie kon maken, ben ik eens gaan kijken naar de status-page van realdsl ... Daar kan men nergens maar dan ook nergens iets lezen van deze panne. (laatste panne op pagina is van 16/09/05)

Is het dan niet beter om ineens die pagina te verwijderen als men ze dan toch niet gebruikt?

Geplaatst: 12 dec 2005, 18:07
door ph4t
Was dat de reden waarom ik problemen had met fulladsl?

Geplaatst: 12 dec 2005, 18:53
door netdata
ph4t schreef:Was dat de reden waarom ik problemen had met fulladsl?


Vermoedelijk wel aangezien Fuladsl de routers van Realroot gebruiken

Geplaatst: 12 dec 2005, 18:58
door svenska
Wat met Versatel? Want bij hen lag ook heel de ochtend/voormiddag/middag het netwerk down...

Geplaatst: 12 dec 2005, 19:35
door poohbeer
interexion? Gullie zit daar in Zaventem ofwa? Weet'k gelijk waar'k moet zijn als'k eens echt pissig wordt op ullie :P

Trouwens, stroompanne? Die hebben toch dual power met batterie backups EN dieselgeneratoren?

Geplaatst: 12 dec 2005, 19:38
door meon
Is dat meteen ook de reden waarom UB plat lag? Is ook net die periode.

En ik dacht dat deze server in 'sinnekloas' stond ...

Geplaatst: 12 dec 2005, 19:40
door netdata
poohbeer schreef:interexion? Gullie zit daar in Zaventem ofwa? Weet'k gelijk waar'k moet zijn als'k eens echt pissig wordt op ullie :P

Trouwens, stroompanne? Die hebben toch dual power met batterie backups EN dieselgeneratoren?


Ja ik zit daar ook voor onze webhosting, maar algoe da het maar tijdelijk is.

Toch even een oproepje...

Alle mensen me een fixed IP, hebben julie nog steeds hezelfde???

Ik heb een fixed IP maar na de downtime krijg ik een ander IP, vree lastig aangezien ikzelf bepaalde dingen intensief gebruik.
Maar toch even men complimenten voor jonas aangzien hij het met man en macht probeerd op te lossen...

Geplaatst: 12 dec 2005, 19:47
door rsca
Mijn fixed ip is nog altijd hetzelfde:)

Geplaatst: 12 dec 2005, 20:02
door The_Borg
Is dat meteen ook de reden waarom UB plat lag? Is ook net die periode.

En ik dacht dat deze server in 'sinnekloas' stond ...


Weet niet hoe het exact zat, maar de beide DNS-server van Edpnet lagen blijkbaar uit de running. Althans, de primaire stond op de site offline, de secundaire kon ik ook geen lookups meer op uitvoeren. Niet echt plezant. Ik denk dus dat dat eerder de oorzaak geweest zal zijn.

Geplaatst: 12 dec 2005, 20:09
door netdata
The_Borg schreef:
Is dat meteen ook de reden waarom UB plat lag? Is ook net die periode.

En ik dacht dat deze server in 'sinnekloas' stond ...


Weet niet hoe het exact zat, maar de beide DNS-server van Edpnet lagen blijkbaar uit de running. Althans, de primaire stond op de site offline, de secundaire kon ik ook geen lookups meer op uitvoeren. Niet echt plezant. Ik denk dus dat dat eerder de oorzaak geweest zal zijn.


Zit precies wel redelijk wel veel mijn bij interxion.
Raar dat de diesel generatoren niet starte...

Geplaatst: 12 dec 2005, 20:13
door zertox
Zijn gestart maar vielen na 3 minuten uit ... :)

Geplaatst: 12 dec 2005, 20:13
door svenska
Seg amai: Edpnet, FullADSL, Versatel, RealRoot...
Allemaal op hetzelfde moment :? Toeval?

Geplaatst: 12 dec 2005, 20:22
door netdata
jwouters schreef:Zijn gestart maar vielen na 3 minuten uit ... :)


Daar wou ik wel zijn lekker stressy :lol:

Eerst beginne die UPS-'en te piepen, en dan hoorde die diesel starten zaaaalig
en dan 3 min later een ooo owwww moment :wink:

Geplaatst: 12 dec 2005, 20:24
door Suratrat
jwouters schreef:Zijn gestart maar vielen na 3 minuten uit ... :)


Mmm tijd voor een onderhoud ofzo ?

Geplaatst: 12 dec 2005, 21:11
door Ofloo
jwouters schreef:Zijn gestart maar vielen na 3 minuten uit ... :)


dat vind ik nu nog eens lachen se..

Geplaatst: 12 dec 2005, 21:23
door meon
jwouters schreef:Zijn gestart maar vielen na 3 minuten uit ... :)

Iedereen moet blijkbaar op z'n stookolie-factuur bezuinigen :P

Geplaatst: 12 dec 2005, 21:54
door Blue-Sky
jwouters schreef:Zijn gestart maar vielen na 3 minuten uit ... :)

Niet al te professioneel, het kan ook anders maar kost wel een pak geld, en dat hebben ze blijkbaar niet teveel.
Twee voorverwarmde diesels, welke bij uitval binnen enige minuten vol vermogen kunnen leveren.
Nog beter, een reusachtige elektromotor welke permanent uit het net aangedreven wordt, op de as daarvan een tonnenzwaar vliegwiel.
Op diezelfde as zit een alternator welke bij uitval van het net, stroom levert tot een van die voorverwarmde diesels het overneemt.
Bij verzaken van één van de dieselmotoren, daarom een tweede in stand-by.

Het is nie moeilijk het is gemakkelijk, een liedje van Cris (Oesje) :-)

Geplaatst: 12 dec 2005, 22:59
door meon
Blue-Sky schreef:Nog beter, een reusachtige elektromotor welke permanent uit het net aangedreven wordt, op de as daarvan een tonnenzwaar vliegwiel.
Op diezelfde as zit een alternator welke bij uitval van het net, stroom levert tot een van die voorverwarmde diesels het overneemt.

Jipz, zo zit da bij ons in mekaar :)

Geplaatst: 13 dec 2005, 00:04
door netdata
at Blue-Sky

Dat datacenter is zeer professioneel hoor.
Ikzelf zit daar ook met een 4 co-located servers...
Zij bieden een SLA van 99,999% met als een downtime terug UP binnen de 15 min

zoniet hangen daar penalties aan vast.
Trouwens hier even een quote van een maitje aangaande die stroom voorziening. ze wisten dus blijkbaar dat hun systeem het niet ging uithouden ;-)

Geachte,

Vanwege de constante groei van ons klantenbestand en het daarbij horende hogere stroomverbruik, is de noodstroomvoorziening in ons datacenter aan een upgrade toe; zo kunnen we ook in de toekomst in noodgevallen de maximale beschikbaarheid van onze diensten blijven garanderen.

De upgrade, die plaats zal vinden op donderdagochtend tussen 5 en 8u, zal onvermijdelijk zorgen voor verschillende korte periodes van downtime van in totaal ongeveer 30 minuten. Onze technici zullen op dat moment stand-by zijn in het datacenter om onmiddellijk te verhelpen aan eventuele verwikkelingen.

We doen al het mogelijke om de downtime te beperken tot het absolute minimum, en ervoor te zorgen dat alle systemen weer online zijn vóór de aanvang van de normale werkuren op donderdag.

Indien u nog vragen of opmerkingen heeft, aarzel dan niet om ons te contacteren.

Met vriendelijke groeten,
@iPower Support


Ze waren dus al op de hoogte...


btw mijn Fixed IP problem was opgelost door jonas rond deze tijd wat zeer goed is. (radius server wiste mijn vorige sessie niet)

Geplaatst: 13 dec 2005, 00:12
door zertox
prodata schreef:

btw mijn Fixed IP problem was opgelost door jonas rond deze tijd wat zeer goed is. (radius server wiste mijn vorige sessie niet)


schandalig, op dit uur nog support verwachten ;) (en dan nog krijgen)

Geplaatst: 13 dec 2005, 00:51
door Blue-Sky
prodata schreef:Ze waren dus al op de hoogte...
Ik twijfel daar niet aan hoor dat het datacenter zeer professioneel is.
Maar als ze op de hoogte waren van een te zwakke power voorziening, toch een beetje te laat met hun voorziene upgrade van het voedingblok. (gebouw)

Ik dacht aan een eventuele overname van de dieselgeneratoren, voor deze volledig synchroon draaiden, indien bvb beide aggregaten niet 100 % synchroon lopen geeft dit een enorme schok in de voeding.

Wat dan tot n'zeer snelle onderbreking zou leiden, wat wil zeggen een automatische nooduitschakeling.
Dat probleem zou zich kunnen stellen bij een defecte automatische regeling in het systeem.

In principe mogen de dieselgeneratoren pas overnemen met stroom leveren als alle generatoren in dat voedingsblok 100 % gesynchroniseerd zijn.

Maar ja, dat weten die profs ook wel.

Als men weet welke voorzieningen daar voor nodig zijn, is het wel duidelijk, dat niet alles voor niets en nul, nul kan.
Terwijl meerdere klanten altijd maar vorderen dat zij het internet beterkoop willen.


:wink:

Geplaatst: 13 dec 2005, 07:08
door netdata
Blue-Sky schreef:
Ik dacht aan een eventuele overname van de dieselgeneratoren, voor deze volledig synchroon draaiden, indien bvb beide aggregaten niet 100 % synchroon lopen geeft dit een enorme schok in de voeding.



Meestal word dit overbrugt door UPS-en dan is het namelijk ook niet nodig op de diesels syncroon met het voedingsnet te laten lopen.
Maar inderdaad zoals je zegt had het kunnen vookomen worden.
Maar ik denk dat 2 synrone diesels die aan de gang blijven door een enorm vliegwiel. Wel heel erg veel kost voor een relatief stabiel belgisch netwerk.

Dan is het mss gewoon goedkoper om die penalties te betalen dan zoveel geld te stoppen in een uptime die NOG hoger ligt.

Zelf werk ik op een chemisch bedrijf en daar is spanning het meest critische van allemaal en daar is het geoorlooft diesels klaar te hebben staan en die draaien dan ook syncroon mee. (niet op volle toeren natuurlijk)

Geplaatst: 13 dec 2005, 08:42
door NickG
Hmm vandaar dat wij gisteren ook even geen inet hadden in het bedrijf? We hadden net een firewall firmware upgrade gedaan eergisteren, en tegen de middag plots geen inet meer (leased line at&t), toch even met de schrik in het hart gezeten dat we iets fout gedaan hadden. Gelukkig hadden we snel door dat het probleem bij at&t lag :-)

Niet dus! Hoera voor een perfecte firmware upgrade en installatie van een blade server!

(ps: als men baas hier ook meesurft, is dit dan geen opslag waard? :-))

Geplaatst: 13 dec 2005, 10:13
door Block
Hier in Belgie zit je eerlijk gezegd toch met een electrisch netwerk dat amper faalt. Kijk maar die heisa rond een afgebroken hoogspanningsleiding. Het zou zot zijn om dan torenhoge investeringen te doen.

Geplaatst: 13 dec 2005, 10:31
door deej
InterXion is wel een zeer belangrijk knooppunt voor het Internet verkeer in BE. Daar poppen zowat 30 providers en BNIX heeft er ook een knooppunt.

Dus als die er uit gaan, ja dan heeft half België een probleem.

IX plat

Geplaatst: 23 dec 2005, 18:50
door iamborg
Interxion is wel degelijk een belangrijk knooppunt in .be

Onze Eurid servers staan er ook, en ook wij lagen plat, net als dns.be

Is inderdaad onbegrijpelijk en onaanvaardbaar dat een volledig data centre plat gaat, maar jah, shit happens.

Patrick

EURID

Geplaatst: 24 dec 2005, 14:23
door ubremoved_983
<offtopic>
BORGJEUH
</offtopic>

Geplaatst: 24 dec 2005, 15:54
door iamborg
DITCHEKE!!!