E-mail aan minster Van den Bossche: bescherm internetklant
Geplaatst: 18 nov 2005, 13:40
Ik heb vandaag dit e-mailbericht gestuurd en wil dit hier even meedelen.
18/11/2005
Aan Mevrouw Freya Van den Bossche
Minister van Consumentenzaken
Maria-Theresiastraat 1
B-1000 Brussel
Mevrouw de Minister,
Ik vertegenwoordig niemand en ben maar een eenvoudig particuliere gebruiker van het breedband internet. Je hoeft dus helemaal met mij geen rekening te houden en toch wil ik u een om een ingrijpend optreden vragen ter bescherming van de particuliere internetklant.
Ziehier mijn samenvatting:
1. Contractduur: start 6-maand, overgaande in onbepaalde duur
2. Opzegtermijn: 15-dagen
3. Schadeloosstelling wegens voortijdige opzegging: maximum de helft van het maandelijkse abonnementsgeld voor de resterende maanden
4. Een upgrade of downgrade van een abonnementsformule is geen nieuw contract.
5. Geen koppelverkoop: geen formules met een deel diensten die je niet nodig hebt (snelheid, usenet newsserver, aantal mailboxen, roaming, aflaadmogelijkheid van cd's & spelletjes...) en afrekening in functie van je werkelijk gebruik (datavolume...)
6. Opstellen van een typecontract in samenwerking met vertegenwoordigers van consumenten. (nu eenzijdig in het voordeel van de internetproviders opgesteld).
7. Met hetzelfde gemak waarmee je verbintenissen kunt aangaan moet je ze ook kunnen wijzigen of beëindigen (o.a. vlot e-mail gebruik).
8. Ingrijpen tegen de steeds agressiever "gratisreclame"; in het bijzonder tegen de altijd maar kleiner wordende lettertjes met een ongestructureerde inhoud.
9. Meer middelen en mogelijkheden voor instanties waar de klant met klachten terecht kan.
10. Maak het internet goedkoper. Vergelijkende studies wijzen steeds uit dat België veel duurder is dan andere Europese landen (of geldt dit enkel voor loonmatiging?). De kleine providers wijzen hiervoor naar het duopolie Belgacom - Telenet. Misschien ligt in dit structurele element wel de kern voor het niet optreden van de overheid, zelfs niet van socialistische ministers...
18/11/2005
Aan Mevrouw Freya Van den Bossche
Minister van Consumentenzaken
Maria-Theresiastraat 1
B-1000 Brussel
Mevrouw de Minister,
Ik vertegenwoordig niemand en ben maar een eenvoudig particuliere gebruiker van het breedband internet. Je hoeft dus helemaal met mij geen rekening te houden en toch wil ik u een om een ingrijpend optreden vragen ter bescherming van de particuliere internetklant.
Ziehier mijn samenvatting:
1. Contractduur: start 6-maand, overgaande in onbepaalde duur
2. Opzegtermijn: 15-dagen
3. Schadeloosstelling wegens voortijdige opzegging: maximum de helft van het maandelijkse abonnementsgeld voor de resterende maanden
4. Een upgrade of downgrade van een abonnementsformule is geen nieuw contract.
5. Geen koppelverkoop: geen formules met een deel diensten die je niet nodig hebt (snelheid, usenet newsserver, aantal mailboxen, roaming, aflaadmogelijkheid van cd's & spelletjes...) en afrekening in functie van je werkelijk gebruik (datavolume...)
6. Opstellen van een typecontract in samenwerking met vertegenwoordigers van consumenten. (nu eenzijdig in het voordeel van de internetproviders opgesteld).
7. Met hetzelfde gemak waarmee je verbintenissen kunt aangaan moet je ze ook kunnen wijzigen of beëindigen (o.a. vlot e-mail gebruik).
8. Ingrijpen tegen de steeds agressiever "gratisreclame"; in het bijzonder tegen de altijd maar kleiner wordende lettertjes met een ongestructureerde inhoud.
9. Meer middelen en mogelijkheden voor instanties waar de klant met klachten terecht kan.
10. Maak het internet goedkoper. Vergelijkende studies wijzen steeds uit dat België veel duurder is dan andere Europese landen (of geldt dit enkel voor loonmatiging?). De kleine providers wijzen hiervoor naar het duopolie Belgacom - Telenet. Misschien ligt in dit structurele element wel de kern voor het niet optreden van de overheid, zelfs niet van socialistische ministers...