IT-jargon zaait verwarring op kantoor
Geplaatst: 27 sep 2005, 08:21
De meeste werknemers op kantoor geraken wanhopig in de war door het jargon van het IT-personeel, zo blijkt uit een recent onderzoek van Computer People. Hoe herkenbaar. Het Britse IT-adviesbureau deed een peiling bij duizend werknemers om na te gaan hoe de communicatie tussen IT'ers en hun niet-IT-collega's kan worden verbeterd.
Meer dan de helft van de ondervraagden (56%) heeft het gevoel dat diegenen die hen op computervlak zouden moeten ondersteunen gewoon een andere taal spreken. Bovendien geeft 40% aan dat hun IT-staff zich onvoldoende bewust is van de chaos die hun technisch Bargoens in de bedrijfsomgeving teweegbrengt.
Uit het onderzoek bleken dat termen als 'bandbreedte', 'html', 'hostname' en 'ip-adres' voortdurend worden gebruikt tegenover collega's die zich weinig of niets bij dergelijke begrippen kunnen voorstellen. Uit het onderzoek kwamen gelukkig ook enkele remedies voor dit probleem aan het licht. Eerst en vooral moeten de computerdeskundigen er voortdurend over waken dat ze de kennis van hun collega's niet overschatten zodat ze bij hun uitleg eenvoudige, duidelijke woorden gebruiken. De meerderheid, (69%) van de ondervraagden, gaf toe dat vooral door het werken met vergelijkingen veel kan worden verduidelijkt. Computerleken komen sneller tot inzicht wanneer men software- en hardwareproblemen uitlegt aan de hand van analoge beelden over de werking een auto of de structuur van een verkeersnet.
Lees meer : De Standaard
Meer dan de helft van de ondervraagden (56%) heeft het gevoel dat diegenen die hen op computervlak zouden moeten ondersteunen gewoon een andere taal spreken. Bovendien geeft 40% aan dat hun IT-staff zich onvoldoende bewust is van de chaos die hun technisch Bargoens in de bedrijfsomgeving teweegbrengt.
Uit het onderzoek bleken dat termen als 'bandbreedte', 'html', 'hostname' en 'ip-adres' voortdurend worden gebruikt tegenover collega's die zich weinig of niets bij dergelijke begrippen kunnen voorstellen. Uit het onderzoek kwamen gelukkig ook enkele remedies voor dit probleem aan het licht. Eerst en vooral moeten de computerdeskundigen er voortdurend over waken dat ze de kennis van hun collega's niet overschatten zodat ze bij hun uitleg eenvoudige, duidelijke woorden gebruiken. De meerderheid, (69%) van de ondervraagden, gaf toe dat vooral door het werken met vergelijkingen veel kan worden verduidelijkt. Computerleken komen sneller tot inzicht wanneer men software- en hardwareproblemen uitlegt aan de hand van analoge beelden over de werking een auto of de structuur van een verkeersnet.
Lees meer : De Standaard