Goede keuze van een andere ADSL-provider: bijna onmogelijk.
Geplaatst: 07 sep 2005, 16:24
Ik kwam tot de conclusie dat ik als een wat groter volumegebruiker (zo'n 20 GB/mnd) duidelijk goedkoper af zou zijn met EDPnet ADSL Go Flexi (30 euro/mnd met 1 GB + 0.25 euro per GB) dan met BC Skynet ADSL Go-Multi (45 euro met 15GB + 5 euro/5 GB).
Maar toch durf ik die overgang alsnog niet aan omwille van volgende overwegingen:
1. ken je behoeften:
1.1 stabiliteit van de onderneming (faillissement, overname, fusie...)
1.2 degelijke administratie en facturatie
1.3 flexibel abonnement (duur, beeindigen, type wisselen)
1.4 weinig uitval noch sterke terugval van de snelheid
1.5 volume: 20 GB/mnd of meer doch flexibel
1.6 mogelijkheid tot keuze van de gewenste diensten en enkel deze betalen:
website, 1 of meerdere emailadressen, newsserver, antivirus/spam software...
1.7 vrijheid van betaalwijze, geen verplichte domiciliering
1.8 gratis telefoonnummer voor info over dienstenstatus
1.9 e-mail ook voor de klant bruikbaar voor alle communicatie (o.a. opzeg)
2. ken je positie: na het afsluiten van het contract sta je gewoon machteloos:
2.1 je zit voor minimum 1-jaar vast aan die provider
2.2 veel providers (o.a. EDPnet, zij het niet BC en TC) verlengen dit automatisch opnieuw voor 1-jaar (ipv een contract van onbepaalde duur met opzegtermijn van een paar weken)
2.3 wil je toch voortijdig je contract beeindigen dan voorzien sommige providers zoals EDPnet zelfs het recht om een schadeloosstelling te eisen die "forfaitair en onherroepelijk wordt vastgesteld op het aantal maandelijkse bijdragen die nog verschuldigd zijn tot aan de normale vervaldag"
2.4 je moet in principe 1-jaar op voorhand betalen, zij het dat men je dit doorgaans maandelijks wil laten voldoen
2.5 bij sommigen zoals EDPnet krijg je niet eens een factuur met de post en mag je zelfs niet betalen zoals je verkiest (verplichte domiciliering)
2.6 als ze iets administratief voor je moeten doen dan moet je extra betalen (EDPnet 15 euro/keer) maar nergens zul je iets lezen over wat je krijgt voor de je moeite en kosten bij hun administratieve vergissingen
2.7 contract beëindigen kan enkel bij aangetekend schrijven (uiteraard op jouw kosten)
2.8 veelal voorzien ze dat ze hun prijzen mogen verhogen zonder dat je het contract kunt opzeggen (weliswaar begrensd, bijvoorbeeld EDPnet 5%)
2.9 slechts 1 gebruiker op 1 installatie toegestaan (zoals bij EDPnet tenzij anders gespecificeerd, maar die specificatie zie ik niet bij ADSL Go flexi)
2.10 maar vooral zul je in elk contract lezen dat het om een prestatieverbintenis (dus geen resultaatverbintenis) gaat met een reeks van verduidelijkingen dat ze niet aansprakelijk zijn voor tekortkomingen en trouwens je zit met de bewijslast en dan ben je als modale klant doorgaans meteen uitgeteld
3. In verband met flexibiliteit bij de EDPNet ADSL flexi formules: de beperkte gebruiksmogelijkheid van GigaNews (in het bijzonder de 10 GB/mnd) valt helemaal tegen en is eigenlijk tegengesteld aan het concept "flexi" (groot volumegebruikers die enkel betalen voor wat ze gebruiken). Beter ware geen verplicht newsserveraanbod bij een lagere abo-prijs of eventueel een prijsvermindering voor het +10GB/mnd aflaad bij Giganews.
4. Ik ben wellicht beinvloed door de negatieve ervaringen toen mijn eerste provider (PI) werd overgenomen door Scarlet en het dan op vele vlakken achteruit ging, waarbij je dan vaststelt dat je eigenlijk geen enkel verweer hebt tenzij het beeindigen van je contract.
Ik hoef niet het allergoedkoopste, maar er vanuit gaande dat de internettarieven bij elke vergelijking met het buitenland bij ons bij de hoogste zijn, wil ik ook niet meer uitgeven dan nodig. Overigens zal ik mijn budget niet overschrijden, dus als men de dienst inderdaad duur aanbiedt zal ik er minder van gebruiken.
5. Ik heb het nochtans helemaal niet voor mastodonten als BC en TN, die inderdaad de markt overheersen en eigenlijk de spelregels voor ons klanten, maar ook voor de kleinere providers in grote mate bepalen.
Indien je kon starten met een contract van 6-maand dat daarna van onbepaalde duur wordt en meteen opzegbaar met 14-dagen en dat bij een voortijdige contractverbreking de schadeloosstelling maximum de helft van de abonnementsprijs voor de resterende maanden zou bedragen, dan zou ik mij wel durven riskeren bij een kleinere provider als bv. EDPnet.
6. Conclusie: ik kan geen goede keuze maken en blijf voorlopig de kat uit de boom kijken.
Azerty
Maar toch durf ik die overgang alsnog niet aan omwille van volgende overwegingen:
1. ken je behoeften:
1.1 stabiliteit van de onderneming (faillissement, overname, fusie...)
1.2 degelijke administratie en facturatie
1.3 flexibel abonnement (duur, beeindigen, type wisselen)
1.4 weinig uitval noch sterke terugval van de snelheid
1.5 volume: 20 GB/mnd of meer doch flexibel
1.6 mogelijkheid tot keuze van de gewenste diensten en enkel deze betalen:
website, 1 of meerdere emailadressen, newsserver, antivirus/spam software...
1.7 vrijheid van betaalwijze, geen verplichte domiciliering
1.8 gratis telefoonnummer voor info over dienstenstatus
1.9 e-mail ook voor de klant bruikbaar voor alle communicatie (o.a. opzeg)
2. ken je positie: na het afsluiten van het contract sta je gewoon machteloos:
2.1 je zit voor minimum 1-jaar vast aan die provider
2.2 veel providers (o.a. EDPnet, zij het niet BC en TC) verlengen dit automatisch opnieuw voor 1-jaar (ipv een contract van onbepaalde duur met opzegtermijn van een paar weken)
2.3 wil je toch voortijdig je contract beeindigen dan voorzien sommige providers zoals EDPnet zelfs het recht om een schadeloosstelling te eisen die "forfaitair en onherroepelijk wordt vastgesteld op het aantal maandelijkse bijdragen die nog verschuldigd zijn tot aan de normale vervaldag"
2.4 je moet in principe 1-jaar op voorhand betalen, zij het dat men je dit doorgaans maandelijks wil laten voldoen
2.5 bij sommigen zoals EDPnet krijg je niet eens een factuur met de post en mag je zelfs niet betalen zoals je verkiest (verplichte domiciliering)
2.6 als ze iets administratief voor je moeten doen dan moet je extra betalen (EDPnet 15 euro/keer) maar nergens zul je iets lezen over wat je krijgt voor de je moeite en kosten bij hun administratieve vergissingen
2.7 contract beëindigen kan enkel bij aangetekend schrijven (uiteraard op jouw kosten)
2.8 veelal voorzien ze dat ze hun prijzen mogen verhogen zonder dat je het contract kunt opzeggen (weliswaar begrensd, bijvoorbeeld EDPnet 5%)
2.9 slechts 1 gebruiker op 1 installatie toegestaan (zoals bij EDPnet tenzij anders gespecificeerd, maar die specificatie zie ik niet bij ADSL Go flexi)
2.10 maar vooral zul je in elk contract lezen dat het om een prestatieverbintenis (dus geen resultaatverbintenis) gaat met een reeks van verduidelijkingen dat ze niet aansprakelijk zijn voor tekortkomingen en trouwens je zit met de bewijslast en dan ben je als modale klant doorgaans meteen uitgeteld
3. In verband met flexibiliteit bij de EDPNet ADSL flexi formules: de beperkte gebruiksmogelijkheid van GigaNews (in het bijzonder de 10 GB/mnd) valt helemaal tegen en is eigenlijk tegengesteld aan het concept "flexi" (groot volumegebruikers die enkel betalen voor wat ze gebruiken). Beter ware geen verplicht newsserveraanbod bij een lagere abo-prijs of eventueel een prijsvermindering voor het +10GB/mnd aflaad bij Giganews.
4. Ik ben wellicht beinvloed door de negatieve ervaringen toen mijn eerste provider (PI) werd overgenomen door Scarlet en het dan op vele vlakken achteruit ging, waarbij je dan vaststelt dat je eigenlijk geen enkel verweer hebt tenzij het beeindigen van je contract.
Ik hoef niet het allergoedkoopste, maar er vanuit gaande dat de internettarieven bij elke vergelijking met het buitenland bij ons bij de hoogste zijn, wil ik ook niet meer uitgeven dan nodig. Overigens zal ik mijn budget niet overschrijden, dus als men de dienst inderdaad duur aanbiedt zal ik er minder van gebruiken.
5. Ik heb het nochtans helemaal niet voor mastodonten als BC en TN, die inderdaad de markt overheersen en eigenlijk de spelregels voor ons klanten, maar ook voor de kleinere providers in grote mate bepalen.
Indien je kon starten met een contract van 6-maand dat daarna van onbepaalde duur wordt en meteen opzegbaar met 14-dagen en dat bij een voortijdige contractverbreking de schadeloosstelling maximum de helft van de abonnementsprijs voor de resterende maanden zou bedragen, dan zou ik mij wel durven riskeren bij een kleinere provider als bv. EDPnet.
6. Conclusie: ik kan geen goede keuze maken en blijf voorlopig de kat uit de boom kijken.
Azerty