Totalenergies telefoontje - lijkt op phishing
Geplaatst: 21 maa 2025, 09:02
Iets dat mijn schoonvader recentelijk meegemaakt heeft.
Krijgt een telefoontje van Totalenergies.
Computerstem aan de lijn, vraagt om klantennummer in te toetsen.
Schoonvader krijgt daarna een openstaand saldo (eindafrekening) te horen, en mag intoetsen op hoeveel maanden deze dit wilt betalen.
Nadien wordt de verbinding verbroken.
Hij vroeg aan mij wat dit kon zijn: bij mij gingen alle alarmbellen voor phishing af.
Ik dacht: dit is een manier om vertrouwen te winnen, en de volgende keer dat dit nummer belt, zullen ze vragen om geld over te maken, of assisteren hierbij, noem maar op.
We zijn een week later, en gisterenavond zat er effectief een factuur van het bedrag die gemeld werd in zijn klantenportaal.
Melding in de app, mailtje gekregen hierover.
Het bedrag is veel hoger dan verwacht, maar na onderzoek heb ik een stroomverbruiker gedetecteerd (koelkast die 4MWh/jaar verstookt) dus helaas blijkt het te kloppen.
Waarom dit bericht?
Hoe kan een bedrijf van die grootte-orde, in huidige tijden waarvoor iedereen veel informatie krijgt ivm phishing, toch op deze manier te werk gaan?
Gezien dit een legitieme call was, zullen veel mensen wellicht weer minder op hun hoede beginnen zijn dan...
Krijgt een telefoontje van Totalenergies.
Computerstem aan de lijn, vraagt om klantennummer in te toetsen.
Schoonvader krijgt daarna een openstaand saldo (eindafrekening) te horen, en mag intoetsen op hoeveel maanden deze dit wilt betalen.
Nadien wordt de verbinding verbroken.
Hij vroeg aan mij wat dit kon zijn: bij mij gingen alle alarmbellen voor phishing af.
Ik dacht: dit is een manier om vertrouwen te winnen, en de volgende keer dat dit nummer belt, zullen ze vragen om geld over te maken, of assisteren hierbij, noem maar op.
We zijn een week later, en gisterenavond zat er effectief een factuur van het bedrag die gemeld werd in zijn klantenportaal.
Melding in de app, mailtje gekregen hierover.
Het bedrag is veel hoger dan verwacht, maar na onderzoek heb ik een stroomverbruiker gedetecteerd (koelkast die 4MWh/jaar verstookt) dus helaas blijkt het te kloppen.
Waarom dit bericht?
Hoe kan een bedrijf van die grootte-orde, in huidige tijden waarvoor iedereen veel informatie krijgt ivm phishing, toch op deze manier te werk gaan?
Gezien dit een legitieme call was, zullen veel mensen wellicht weer minder op hun hoede beginnen zijn dan...