Autodelen advies tariefformule

Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Ik gebruik autodelen af en toe.

Maar aangezien mijn gebruik zo wisselend is is het niet duidelijk wat ik best doe.

Er bestaan dus bij die maatschappij 2 formules.

Eentje bevat 75 euro per maand voor de tijdkost alleen is die beperkt tot elke keer max 48u gratis na die 48u is het betalend. Pas op dit kan je wel onbeperkt doen gedurende die maand. Dus het is mogelijk om 4 keer 48u te reserveren

Kilometerkost is dan 0,33 en daar zit dan alles in.

2de formule is prepaid.

Hier betaal je 3 euro per uur of 24, euro per 24,uur. Dit betekent dat deze formule duurder is vanaf de reservatietijd op maandbasis meer dan 3 dagen bedraagt.

Kilometerprijs is ook hier 0,33

Ikzelf neig naar de 75 euro formule maar mis ik hier iets?

Want ik wil graag dat vrijheid maar de kost dan wat. Aan andere kant kan ik sommige maanden juist minder deelauto gebruiken. Dus dat zijn dan maanden waar ik minder nuttig gebruik maak van die 75 euro per maand.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Afhankelijk van waar je woont zijn er soms meerdere maatschappijen.
Heb je daar al eens gekeken? Ik ben er niet goed in thuis, ik kom niet verder dan cambio en dégage.
ebedek
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Eens je alleen een deelauto hebt besef je hoe weinig je een auto eigenlijk écht nodig hebt. Uiteraard afhankelijk van waar je woont en werkt en een sociaal leven hebt. Ik dacht ook te moeten kiezen om die tijdskost ´af te kopen´ maar nu ik die auto bewust gebruik kom ik daar niet aan. Als je voor cambio of iets anders kiest sta dan best ook stil bij de beschikbaarheid. 5 jaar geleden kon ik hier een Cambio reserveren voor de volgende dag. Nu is dat nauwelijks nog mogelijk en moet ik al bijna van twee weken op voorhand plannen als ik een dag een auto nodig heb. Hou daar dus ook rekening mee.
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

75 € is toch wel fors als je dat elke maand sowieso ophoest. Wij zitten bij Cambio, en dat kost ons 22 € per maand als we geen auto gebruiken. Zij hebben een combinatie van kilometer- en uurtarief. De kilometerprijs die zij bij hun goedkoopste formule hanteren zit ook stukken onder die 3 € die jij krijgt - per kilometer betaal je bijna 10x zoveel als bij Cambio...

https://www.cambio.be/nl-vla/hoeveel-kost-het
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Taaner242
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Provider
Te Koop forum

Dat lijken mij de prijzen van CoopStroom te zijn :-)

Het kan zeker interessant zijn om naast je "vaste" aanbieder ook te kijken naar het aanbod van anderen waar je bv. geen lidgeld voor moet betalen.
Miles en Poppy zijn free-float systemen in bepaalde steden en dus interessant voor verplaatsing binnen de stad. Je kan er ook enkele rit naar andere steden en de luchthaven mee doen. (ik kan voor beiden een referral code geven voor 10€ krediet)
MobilizeShare en Claus2you zijn aanbieders buiten de grote steden. Soms handig in combinatie met de trein.
Bij BattMobility is de BattFun formule zonder abonnement (wel waarborg te betalen).
Soms kan een auto huren ook interessant zijn.

Autodelen.net heeft een rekenmodule om te vergelijken: https://bespaarmet.autodelen.net/

Aanvulling: overzicht van aanbod https://www.autodelen.net/nl/aanbod/
Ik merk wel dat de free-float aanbieders niet op de kaart staan.
En weet dat dit aanbod nog steeds in beweging is...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Coopstroom is het inderdaad. Momenteel gebruik ik vooral coopstroom omdat er 4 auto's op minder dan 10 minuten van mijn deur zijn. Dus dat is ideaal. Maar 75 euro is zeker aan de hoge kant. Ik ga het ook minder nodig hebben.

Vaak is het voor verplaatsingen waarbij ik echt geen ander alternatief heb of heel afgelegen is.

Denk dat ik cambio ook wel veel kan gebruiken maar moet zeggen dat is lastiger omdat ik dan sowieso eerst de trein moet nemen om die cambio te gebruiken.
Claus2you is heel handig in mijn gebied. Dus mogelijks een combi van coopstroom en Claustoyou beide op prepaid formule zal ideaal zijn.
Battmobility kan wel handig zijn als ik ergens moet zijn in Gent, goede tip.
Miles en Poppy zie ik mijzelf heel weinig gebruiken.

Dus dit helpt me al. Ik denk echt van zoveel mogelijk op prepaidformule te werken. Dat is minder voorspelbaar maar vermoedelijk een fors lagere kost.
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Provider

@Taaner242 Is er geen manier om die rekenmodule toch te gebruiken zonder je gegevens te moeten doorgeven?

Ik heb net even naar Coopstroom gekeken, en da's volledig elektrisch vermoed ik? Dat drijft de prijs sowieso wel de hoogte in. Als je landelijker zit dan zijn Poppy en Miles sowieso geen optie. Poppy is met grootse plannen begonnen - Volkswagen wou zijn imago daamee oppoetsen na Dieselgate - maar die zijn stilletjes afgebouwd. Ondertussen zijn die alleen nog maar in Antwerpen, Brussel en Charleroi luchthaven aanwezig.

@boonpwnz Is Dégage niks voor jou? Dat werkt met particulieren dacht ik, en die lijken ook aanbod te hebben in het Brugse.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Taaner242
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Provider
Te Koop forum

@Borromini geen idee. Maar een email-adres voor eenmalig gebruik is snel gemaakt hé.
Zelf werk ik met een eigen werkblad met de opties die voor mij van toepassing zijn.

Coopstroom is net als BattMobility en MobilizeShare enkel elektrische wagens. Mijn voorkeur om mee te rijden moet ik zeggen. Of je hierdoor duurdere gebruiksprijzen hebt weet ik niet.

Poppy is niet zo groot begonnen, denk zelf enkel in Antwerpen. Daarna wel gegroeid maar in Gent gestopt door het overaanbod van 3 free-float platformen (Miles, GreenMobility en Poppy) naast de sterke aanwezigheid van Cambio, Dégage en Partago, en het opkomende BattMobility. GreenMobility is er ook gestopt en zelfs volledig uit Belgie vertrokken. Leuven en Mechelen zijn ze ook gestopt wegens te klein voor free-float. Over Luik kan ik niks zeggen. Er zijn trouwens al diverse autodeelplatformen gekomen en gegaan, het is een markt in volle ontwikkeling.
Poppy is trouwens niet van Volkswagen, wel opgericht door D'Ieteren en LabBox (de innovatie-hub van D'Ieteren, die ondertussen volledig eigenaar is van Poppy).
Bijna alle auto-groepen experimenteren trouwens al langer met deel- en verhuurplatformen als antwoord op de transities in de industrie. MobilizeShare dat ook in Vlaanderen actief is, is bv. een platform van Renault.

Dégage is een vzw voor autodelen tussen particulieren. Dus geen winst uit te betalen, enkel verbruiks- en werkingskosten.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

Ik gebruik Dégage, want je betaalt niet terwijl de auto geparkeerd staat :)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Het is nu uiteraard te laat, maar twee maanden geleden kon je een spiksplinternieuwe Dacia spring EV voor pakweg 9.000 euro kopen.
Geen biv, geen rijtaks, quasi geen onderhoudskosten.
Deze zelf op dégage aanbieden als je hem niet dagelijks gebruikt en hopla.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”