Pagina 1 van 1
Gesprekskwaliteit
Geplaatst: 28 dec 2024, 11:07
door bralm
Iemand al effectief getelefoneerd met Digi? Wat is je mening over de gesprekskwaliteit? Wat is je ervaring ivm gesprekskwaliteit tussen twee Digi nummers? Hoe ervaar je gesprekken tussen Digi en andere operatoren?
Re: Gesprekskwaliteit
Geplaatst: 28 dec 2024, 11:50
door ym2003
In dit
geluidsfragment hoor je dat ik in de microfoon spreek van de gsm met Digi simkaart en opneem met een gsm met Base simkaart. Naar mijn oor klinkt het goed genoeg voor een telefoongesprek.
Digi heeft geen VoLTE op dit moment, dus bellen is nu op het 3G netwerk van Proximus. Hopelijk krijgen ze VoLTE snel aan de praat.
Re: Gesprekskwaliteit
Geplaatst: 28 dec 2024, 12:13
door bralm
Bedankt voor de feedback. Als Proximus bij nieuwjaar hun 3G afzet vallen dus alle Digi gebruikers terug op 2G bij het bellen? Is VoLTE niet beschikbaar bij het roamen op het Proximus netwerk en werkt dit wel als je rechtstreeks op het Citymesh netwerk bent verbonden?
Re: Gesprekskwaliteit
Geplaatst: 28 dec 2024, 12:40
door Belgissschenaap
Ik ga testen eens in Belgie.
Maar ik heb op mijn gsm alle mogelijkheden om volte en vowifi te activeren. (Nog nooit eerder deze opties gezien boj eerdere providers
Re: Gesprekskwaliteit
Geplaatst: 28 dec 2024, 13:34
door Flying
Al meerdere keren langere gesprekken gevoerd. Geen klachten langs mijn kant en ook geen klachten gehoord van de gesprekspartners.
Re: Gesprekskwaliteit
Geplaatst: 28 dec 2024, 14:48
door lithion
ym2003 schreef: 28 dec 2024, 11:50
Digi heeft geen VoLTE op dit moment, dus bellen is nu op het 3G netwerk van Proximus. Hopelijk krijgen ze VoLTE snel aan de praat.
Op iphone blijft 4G verbinding gewoon actief tijdens het bellen...
Speedtest tijdens een gesprek.
Re: Gesprekskwaliteit
Geplaatst: 28 dec 2024, 14:51
door boulder
Het eerste gesprek dat ik had via DIGI vond ik minder dan daarvoor via Hey.
De volgende gesprekken had ik dat probleem precies niet.
Ik beoordeel sowieso op langere termijn (een aantal maanden).
Re: Gesprekskwaliteit
Geplaatst: 28 dec 2024, 14:55
door nerph
Daar net iemand gebeld en ik vond het gesprekskwaliteit minder goed dan toen ik bij Mobile Vikings zat. Ik gebruik wel VoWiFi momenteel omdat ik bijna geen LTE ontvangst heb in mijn huis, wat ik ook vreemd vond want bij Mobile Vikings was dat geen probleem.
Re: Gesprekskwaliteit
Geplaatst: 28 dec 2024, 15:12
door bralm
Dat is zeer vreemd, aangezien Digi grotendeels het Proximus netwerk gebruikt. Tenzij je in de buurt woont van een Citymesh mast en je met een Citymesh mast bent verbonden?
Weet je met welke operator je aan het bellen was? Ik heb het gevoel dat binnen dezelfde provider (Proximus = Scarlet, Mobile Vikings, Jim, Yoin - Orange = Hey) en beide partijen bellen via VoLTE of VoWiFi, je steeds een wideband codec gebruikt. Maar ik heb het gevoel dat vanaf het moment er een andere provider tussen zit je terug valt op een narrowband codec. Dit is maar speculatie, omdat dit allemaal interne keuken is van de providers en ze zijn hier niet transparant over.
Iemand met meer telecom kennis die dit kan toelichten?
Re: Gesprekskwaliteit
Geplaatst: 28 dec 2024, 15:18
door nerph
@bralm Volgens mij had het persoon waarmee ik belde slecht ontvangst, en daardoor klonk het slecht. Ze zat in een winkel waar ik telkens bijna niets van ontvangst heb als ik er ben, maar ze zit wel bij Orange (en ik op het Proximus netwerk) dus ik ben het niet zeker.
Re: Gesprekskwaliteit
Geplaatst: 28 dec 2024, 15:32
door bralm
Ondanks dat Mobile Vikings en Digi beiden het Proximus netwerk gebruiken kan je beide niet vergelijken denk ik. Mobile Vikings is eerder een thin/light MNVO en volgens mij maken ze gebruik van het Proximus core netwerk. Indien mijn redenering correct is, dan is het technisch gezien een gesprek tussen Proximus en Mobile Vikings een interne call.
Zoals ik het begrijp heeft Digi hun eigen core netwerk. Andere Digi forumgebruikers geven trouwens aan dat hun toestel aangeeft dat ze roamen op het Proximus netwerk, en dus spreken we technisch gezien niet eens van een MNVO?
Re: Gesprekskwaliteit
Geplaatst: 28 dec 2024, 17:07
door nerph
Daarnet nog eens gebeld en het bleef niet denderend. Ik vind dat raar want het gaat over wifi.
Een Speedtest gedaan op LTE en dat is ook niet echt fantastisch, maar het was binnenshuis.
Ik overweeg mijn herroepingsrecht te gebruiken en wachten tot DIGI wat tijd heeft gehad om hun eigen netwerk op te bouwen.
Re: Gesprekskwaliteit
Geplaatst: 28 dec 2024, 17:12
door bralm
Pas op met het herroepingsrecht, aangezien dat je hiermee je nummer kan verliezen als je nummer al geporteerd is naar Digi.
Het beste is om een nieuwe abonnement af te sluiten bij een andere provider. Je zal dan wel de volle € 5 abonnementskosten moeten betalen voor deze maand.
Re: Gesprekskwaliteit
Geplaatst: 28 dec 2024, 17:30
door tielemans.jorim
Mijn toestel (Nothing Phone 1) zegt allesinds wel gewoon VoLTE te hebben.
Re: Gesprekskwaliteit
Geplaatst: 28 dec 2024, 17:37
door nerph
@bralm Bedankt om mij te waarschuwen, ik zal gewoon overstappen ergens anders als ik beslis om te vertrekken.
Daarnet een speedtest gedaan buiten en dat is natuurlijk stukken beter:
Re: Gesprekskwaliteit
Geplaatst: 28 dec 2024, 18:47
door philippe_d
bralm schreef: 28 dec 2024, 17:12
Pas op met het herroepingsrecht, aangezien dat je hiermee je nummer kan verliezen als je nummer al geporteerd is naar Digi.
Het beste is om een nieuwe abonnement af te sluiten bij een andere provider. Je zal dan wel de volle € 5 abonnementskosten moeten betalen voor deze maand.
Is er bij DIGI een minimum contractduur, of zijn het "contracten met onbepaalde duur"?
Volgens de Telecomwet mag je pas nà 6 maanden het contract opzeggen (zonder boete), tenzij het een contract is van onbepaalde duur.
Re: Gesprekskwaliteit
Geplaatst: 28 dec 2024, 18:59
door Data technicus
Contract word afgesloten voor 1 maand en dan verlengd voor onbepaalde duur.
https://www.digi-belgium.be/nl/algemene-voorwaarden