Pagina 1 van 1
Rijden op LPG (terug) interessant?
Geplaatst: 04 maa 2024, 10:53
door didi79
Op zoek naar een nieuwe (of jong tweedehandse) auto. En dan ga je terug kijken, vergelijken...
De normale discussie EV, diesel, benzine of hybride vindt uiteraard plaats. Onze situatie: auto van de vrouw, geen woon-werkverkeer, meestal korte afstanden (boodschappen, activiteiten kinderen), 1 keer per jaar een langere autovakantie.
Nu de gasprijzen weer wat genormaliseerd zijn, blijkt LPG toch weer interessant qua kost per km. En ook lage inschrijving en verkeersbelasting.
Te overwegen? Of afblijven? Waarom of waarom niet?
Re: Rijden op LPG (terug) interessant?
Geplaatst: 04 maa 2024, 11:33
door Sinna
Ik rij sinds vorige zomer voor het eerst LPG. Ik was aangenaam verrast de eerste keer dat ik LPG ging tanken dat de teller van de liters sneller ging dan die van de euro's

. Het voordeel van LPG (bv. tov. CNG) is dat de LPG-prijs los-vast gekoppeld is aan de andere petroleumproducten, die van CNG niet.
Het is natuurlijk niet allemaal rozegeur en maneschijn:
- Het verbruik op LPG ligt hoger dan op benzine. Algemeen wordt 10% aangenomen, maar dat kan ik momenteel niet bevestigen noch ontkennen aangezien ik zowat altijd op LPG rij.
- Geen idee hoeveel duurder een onderhoudsbeurt is voor een LPG tov. benzine, de eerste servicebeurt moet nog ingepland worden.
- Ondergrondse parkeergarages blijven een dingetje: ik moet officieel geen groene LPG-sticker voeren omdat de wagen met een LPG-installatie af-fabriek geleverd werd. Mijn ervaring tot nu toe is dat je pas heel laat op de hoogte gesteld wordt dat de parkeergarage verboden is voor LPG-wagens waardoor je feitelijk verplicht wordt in te rijden. Ik probeer ze te vermijden (door vooraf op Google Maps/Earth de inrit in beeld te proberen krijgen), maar dat lukt lang niet altijd.
- Het aanbod van LPG-tankstations is beperkt: in mijn woonomgeving zijn er twee (wat op zich al een luxe is) maar daar kan je enkel LPG tanken als de shop open is. Dat was eentje waar ik mij niet van bewust was toen ik mijn wagen kocht. Er bestaan websites die aangeven waar je LPG kan tanken, ook in het buitenland.
- Als de wagen niet af-fabriek met een LPG-installatie komt, dan neemt die vaak véél plaats in in de kofferbak. In mijn geval zit de LPG-tank op de plaats van het reservewiel (toch goed voor 50 liter).
- Als je in de buurlanden wil gaan rondrijden: Duitsland en Luxemburg hebben hetzelfde vulsysteem, Nederland en Frankrijk niet. Een set vuladapters is een must (en liggen std in de auto). Ik heb ze aangeschaft bij Van Meenen.
- Let op met wagens die nog in (fabrieks)garantie zijn en een later ingebouwde LPG-installatie: als er dan motorproblemen zijn dan zullen ze de schuld op elkaar afschuiven.
Als je met deze 'beperkingen' kan leven, dan zal je blij zijn met een LPG-wagen.
Met een volle benzine- en LPG-tank heb ik een rijbereik van 1000+km. Ik heb geen last van
range anxiety: als ik zonder LPG val, dan tuf ik vrolijk verder op benzine. In omgevingen zonder LPG-station kan je dan (tijdelijk) terug benzine rijden.
Re: Rijden op LPG (terug) interessant?
Geplaatst: 04 maa 2024, 19:06
door MarkDM
didi79 schreef: 04 maa 2024, 10:53
Nu de gasprijzen weer wat genormaliseerd zijn, blijkt LPG toch weer interessant qua kost per km. En ook lage inschrijving en verkeersbelasting.
Ik denk dat je de prijzen niet goed gevolgd hebt de laatste jaren. LPG is nooit duur geweest en heeft de prijsstijgingen van aardgas NIET gevolgd. LPG is een bijproduct van de olieraffinage. Het was nooit voordeliger om met LPG te rijden dan tijdens de crisis van de aardgasprijzen.
Ook bij achteraf geplaatste LPG-installaties worden meestal ringtanks gebruikt en heb je geen verlies van kofferruimte.
Wel best vòòr de aanschaf van de wagen informeren of er een lpg-kit bestaat voor de motor. Zeker nu met de DI-motoren is dat niet vanzelfsprekend. Ook of de kleppen geschikt zijn. Kleppensmeersysteem is te vermijden vanwege de kostprijs.
Prins wordt meest geplaatst maar zou ik niet meer willen. Is wel goed maar duur in onderhoud. Na 500 uren rijden (20.000 à 30.000 km) moeten de LPG-filters vervangen worden. Kost je 150 €. Bij de andere merken is dat niet.
Mijn voorkeur gaat uit naar BRC en Zavoli die tot de zelfde groep behoren als Prins. BRC is qua aanschaf ongeveer even duur als Prins, Zavoli is goedkoper. Bij deze merken heb je geen verplicht periodiek onderhoud
Re: Rijden op LPG (terug) interessant?
Geplaatst: 04 maa 2024, 20:27
door didi79
Bedankt voor de inzichten @Sinna en @MarkDM.
Aangezien we voor de keuze staan van een andere wagen, is een after-market LPG installatie niet direct van toepassing. Gewoon een wagen die standaard met LPG komt (of 2 tanks).
Maar is de kost per gereden km dan effectief lager? 10% hoger verbruik dan benzine, maar benzine is 2,5x duurder per liter. Of zijn er nog andere factoren?
Re: Rijden op LPG (terug) interessant?
Geplaatst: 04 maa 2024, 20:50
door Sinna
Daar kan ik nog niet op antwoorden: ik rij er nog geen jaar mee en heb daardoor nog geen idee qua onderhoudskosten.
Re: Rijden op LPG (terug) interessant?
Geplaatst: 05 maa 2024, 09:37
door Joe de Mannen
Wat ondergrondse garages betreft, ik dacht dat je nergens in mocht ? zijn er dan uitzonderingen ?
J.
Re: Rijden op LPG (terug) interessant?
Geplaatst: 05 maa 2024, 09:55
door thmj
Sinna schreef: 04 maa 2024, 11:33
Ik rij sinds vorige zomer voor het eerst LPG.
Raar niet te lezen naar de keuring geweest.
Raar niet te lezen extra rijtaks.
Re: Rijden op LPG (terug) interessant?
Geplaatst: 05 maa 2024, 10:43
door Sinna
- Wettelijk gezien is er geen verbod meer om met een LPG-wagen ondergronds te parkeren (bron, bron en bron die verwijst naar de wetgeving), praktisch kan de parkeergarage het wel verbieden omdat ze zelf niet in regel zijn.
- Ik moest niet naar de keuring: het betreft een nieuwe wagen die fabriek-af met LPG-installatie kwam (bron).
- Extra rijtaks: aan de ene kant vragen ze meer tax, maar aan de andere kant krijg je korting omdat je met een properder brandstof rijdt. In mijn geval heften die elkaar zowat op (resp. +€89,16 (bron) en -€100 (bron)) en was ik beduidend goedkoper uit dan met mijn Euro5-diesel.
Re: Rijden op LPG (terug) interessant?
Geplaatst: 05 maa 2024, 11:47
door lirec
LPG-wagen ondergronds:
- alle moderne LPG installaties zijn in de feite veiliger dan benzinewagens omdat de kans op (grote) lekkage zo goed als uitgesloten is
- feitelijk voldoen de meeste parkeergarages intussen aan de veiligheirdnormen zodat zelfs lekkende LPG geen probleem is
=> uitbaters van parkeergarages vinden het gewoon makkelijker om een verbodssticker te hangen
praktijkvoorbeeld: ik had een LPG wagen en de garage van het werk had een verbodssticker. Bij navraag bij de uitbater kreeg ik prompt toestemming om WEL te parkeren daar omdat de nodige installaties (ventilatie op vloerniveau, LPG detectoren,...) aanwezig zijn.
LPG wagen zou ik alleen niet in een kleine afgesloten ongeventileerde ruimte plaatsen zoals garagebox