Pagina 1 van 1

We zijn er terug

Geplaatst: 15 jan 2024, 07:47
door Goztow
Sommige zullen gemerkt hebben dat we er vannacht even uit lagen. Iets met een factuur voor een url die op een verkeerd e mailadres was terecht gekomen waardoor we in quarantaine waren gekomen. Hum hum. Anyway, nu opgelost. We gaan voor een paar jaar hernieuwen 😁.

Re: We zijn er terug

Geplaatst: 15 jan 2024, 08:31
door Vaganzza
Top en snel opgelost!

Re: We zijn er terug

Geplaatst: 15 jan 2024, 09:48
door on4bam
Het vreemde was dat isup.me aangaf dat het bij mij lag want dat de site werkte (it's just you). Dat was om 7u18. DNSbelgium gaf aan dat de laatste aanpassing om 7u15 was geweest.
In elk geval.. goed dat het in orde is.

Re: We zijn er terug

Geplaatst: 15 jan 2024, 15:21
door Goztow
Bij sommige providers is er geen downtime geweest omdat ze hun name servers niet zo vaak updaten.

Re: We zijn er terug

Geplaatst: 15 jan 2024, 18:37
door on4bam
Ik gebruik Cloudflare DNS, dat "zou" toch redelijk snel moeten gaan.

Re: We zijn er terug

Geplaatst: 15 jan 2024, 19:12
door cadsite
Ik heb al de hele dag dat jullie met momenten niet bereikbaar zijn en krijg dit te zien:
Afbeelding

Zowel thuis als op 't werk.

Re: We zijn er terug

Geplaatst: 15 jan 2024, 19:22
door ITnetadmin
Het klopt dat niet alle providers even snel updaten, zowel in goeie als slechte zin. Ik kreeg een heads up vannacht en toen werkte alles nog bij Telenet, dus ben ik er verder niet bij blijven stilstaan..
DNS werkt nu eenmaal met caching, en changes zijn dus niet altijd de snelste, maar er is ook het feit dat zij die regelmatig naar deze site surfen de DNS data mss nog in hun cache hebben steken, waardoor hun PC geen nieuwe lookup gaat doen.

Voor degenen die nog altijd issues hebben, raad ik aan de cache ns te flushen (ik neem aan dat je dat op een gsm moet doen door ns te rebooten).

Re: We zijn er terug

Geplaatst: 15 jan 2024, 19:47
door Splitter
cadsite schreef: 15 jan 2024, 19:12 Ik heb al de hele dag dat jullie met momenten niet bereikbaar zijn en krijg dit te zien:
je krijgt een connection refused, en geen dns resolution error ? (of kan opera het onderscheid mss niet maken?)
zeker dat je browser niet per ongeluk http probeert en niet redirect naar https?
of dat je een foutief IP in je dns cache hebt steken waardoor je als het ware een round robin naar een ongeldige server krijgt ofzo ?

zelf geen hinder ervaren vandaag :)

Re: We zijn er terug

Geplaatst: 15 jan 2024, 19:49
door cadsite
Ik doe niets speciaals en ga naar dezelfde link.
Zowel thuis als op kantoor (2 totaal los van elkaar) kreeg ik dezelfde fout en nergens anders.
Wat, hoe, waarom,... Totaal geen idee.

Re: We zijn er terug

Geplaatst: 15 jan 2024, 20:25
door ITnetadmin
Zit je thuis met dezelfde DNS provider als op je werk?
Mss is er ergens nog een cache die niet gecleared is.

Wanneer je zegt "zowel thuis als op het werk", bedoel je dan met hetzelfde toestel, of gebruik je daar een aparte werkpc?
Je geraakt er hier wel op blijkbaar, dus is dat dan via het gsm netwerk, of gaat het echt om intervallen?

Kan je een DIG runnen en userbase.be ns opvragen, of heb je geen linux voorhanden?
De dig tool bestaat iirc ook voor gsm's, fyi.

Re: We zijn er terug

Geplaatst: 15 jan 2024, 20:27
door Splitter
cadsite schreef: 15 jan 2024, 19:49 Ik doe niets speciaals en ga naar dezelfde link.
zelfde link (dus hostname) is niet noodzakelijk hetzelfde als zelfde ip... dat zal je dns server en pc namelijk bepalen.
en die dns server kan bv ingesteld zijn op je pc zelf (of je kan thuis en op het werk dezelfde provider hebben en net toevallig dezelfde server gebruiken ook)

als het dns zou zijn kan je dat altijd testen:

powershell of terminal openen, en dan dig A userbase.be doen.
(althans, ik geloof dat windows met powershell nu ook het dig command heeft?)

ik krijg 2 (cloudflare) IP's terug, en de refresh is iets van een 5 minuten (300 seconden)

userbase.be. 205 IN A 104.21.91.107
userbase.be. 205 IN A 172.67.215.160

Re: We zijn er terug

Geplaatst: 15 jan 2024, 20:38
door Goztow
Ga even naar userbase.be, daar krijg je normaal een completere foutmelding dan connection refused.

Re: We zijn er terug

Geplaatst: 15 jan 2024, 20:50
door Splitter
@goztow: in de screenshot staat userbase.be dus denk dat ie dat al deed.
also: als de server je verbinding zou weigeren, dan ga je toch geen completere foutmelding krijgen? :)

misschien dat de UB server cadsite wat wil aanmoedigen om wat harder te werken op het werk, en wat meer aandacht te geven aan de partner thuis,
ipv op userbase te zitten, en daarom gewoon van tijd tot tijd de verbinding dichtgooit :angel:

Re: We zijn er terug

Geplaatst: 15 jan 2024, 21:00
door ITnetadmin
Splitter schreef: 15 jan 2024, 20:50 in de screenshot staat userbase.be dus denk dat ie dat al deed.
Dat mag je, denk ik, niet zomaar meer aannemen.
Veel browsers schermen tegenwoordig de URL en allerlei technische details zoveel mogelijk af van de user (vaak ook in de address bar), waardoor screenshots etc niet veel waard meer zijn.

Re: We zijn er terug

Geplaatst: 15 jan 2024, 22:29
door Splitter
afaik krijg je in foutmeldingen nog steeds te zien welke site niet bereikbaar was (dus de userbase.be in de screenshot tekst).
dat de urlbalk tegenwoordig meer op de achtergrond komt klopt (helaas, imho), maar als in de screenshot staat dat "userbase.be heeft de verbinding geweigerd", mag je er veilig van uitgaan, denk ik dan, dat de browser effectief verbinding wou maken met wat het dacht dat userbase.be (dus zonder www ook) verbinding wou maken.

Re: We zijn er terug

Geplaatst: 15 jan 2024, 23:14
door Goztow
Toen ik vannacht naar een rechtstreekse link op het forum wou gaan dan kreeg ik connection refused. Toen ik echter naar userbase.be ging kreeg ik een tekstje dat we moesten contact opnemen met de host.

Re: We zijn er terug

Geplaatst: 15 jan 2024, 23:34
door Splitter
ja, maar dat is denk ik nog wat anders dan wat cadsite voorheeft/had.

qua rechtstreekse links heb ik een tijdje geleden trouwens datzelfde gehad, maar dat kwam omdat die link -op een of andere manier- niet naar userbase ging,
maar naar de dev server (was te zien aan de url)

het verschil van die link (indien wel userbase.be) en de hoofdpagina van userbase.be is volgens mij overigens ook nihil, want ik vermoed dat die fout dan een doorgever was van cloudflare, dat cloudflare de host niet kon bereiken - en niet van de userbase server dat die onbereikbaar was, of ben ik mis ?

Re: We zijn er terug

Geplaatst: 11 dec 2024, 21:56
door Goztow
Na een korte update zijn we er nu terug. Security updates en zo

Re: We zijn er terug

Geplaatst: 11 dec 2024, 22:29
door splinterbyte
Ik zag even dit staan:
Unable to write to the cache directory path "./cache/production/". Ensure that the web server user can write to the cache folder.
Was het een geplande update? :)

Re: We zijn er terug

Geplaatst: 11 dec 2024, 22:57
door Goztow
Jah