Chinese wetenschappers kweken nieuwe hersencellen

Wil je gewoon eens testen of je klaar bent om te posten? Doe dit dan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Chinese wetenschappers hebben, voor de allereerste keer in de medische geschiedenis, in een laboratorium nieuwe hersencellen gekweekt en die gebruikt om de beschadigde hersenen van een man met een zwaar hoofdletsel te vervangen, zo schrijft de Sunday Times.
Dat kan grote gevolgen krijgen voor slachtoffers van ongevallen, maar ook voor Alzheimer- of Parkinson-patiënten. De meeste cellen in het menselijk lichaam kunnen zichzelf herstellen, denk maar aan de manier waarop wonden of botbreuken genezen. De hersencellen zitten echter anders in elkaar: kapot is kapot en weg is weg. En dat geldt ook voor de neuronen, de hersencellen die ons lichaam en onze geest doen functioneren.

Dat is natuurlijk voor niemand goed nieuws als je weet dat de mens, vanaf zijn 25ste levensjaar, miljoenen van die neuronen per week kwijtraakt. Maar in normale omstandigheden zijn er nog voldoende over om door te kunnen gaan, al kost dat met het verstrijken van de jaren meer moeite. Wie echter zwaar hoofdletsel heeft opgelopen, zoals de na een ongeluk verlamde en intussen overleden acteur Christopher Reeve, of wie lijdt aan de ziekte van Alzheimer of Parkinson, heeft wel te maken met een tekort aan bepaalde neuronen.

Dat is voor wetenschappers niets nieuws, maar wel nieuw is dat de Chinese professor Zhu Jian-hong, van de universiteit van Fudan, er in geslaagd is neuronen te kweken. De arts, die zijn doorbraak deze week in Londen komt voorstellen, haalde de stamcellen uit de hersenen van een verkeersslachtoffer en kweekte daaruit miljoenen gezonde cellen, die bij de patiënt werden ingeplant. Die groeiden vervolgens verder en zorgden er, samen met de overgebleven cellen, voor dat de patiënt de mogelijkheden terugkreeg die hij door zijn ongeval was kwijtgeraakt en nu weer kan lopen.


Bron: HBVL.be van 16 januari 2005 (...link naar de universiteit van Fudan verwijderd)
Laatst gewijzigd door Blue-Sky op 17 jan 2005, 05:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Sector
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 nov 2004, 18:07

Ik plan nu al mijn wekelijkse inspuiting.
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 824
Lid geworden op: 05 okt 2003, 23:00
Locatie: Hoogstraten
Contacteer:

Maar als ze er al bijkomen, dan helpt het toch niets als de patient te oud is?
Wat ik heb geleerd is dat iets leren/informatie opslaan verbindingen tussen hersencellen maken is, en dat dit moeilijker wordt met het ouder worden. Dus als je lichaam dit afgeleerd is, wat helpt het dan nog?
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Debruineogenboy schreef:Maar als ze er al bijkomen, dan helpt het toch niets als de patient te oud is?
Deze uitvinding (ontdekking) kan positieve gevolgen hebben om mensen te helpen, maar het zou ook kunnen misbruikt worden door mensen zonder scrupules, waar alles tegen betaling mogelijk wordt.
Laatst gewijzigd door Blue-Sky op 17 jan 2005, 06:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Mm, klinkt ongeloofelijk interessant, ik zie extra mogelijkheden ... , oops, lees ik daar iets over scrupules, damn! :-)
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Sector schreef:Ik plan nu al mijn wekelijkse inspuiting.
Link naar die Univ werd verwijderd, teveel en volledige info is niet goed voor sommigen. :-D
Dat klinkt ook me dunkt... :twisted:
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Blue-Sky schreef:
Sector schreef:Ik plan nu al mijn wekelijkse inspuiting.
Link naar die Univ werd verwijderd, teveel en volledige info is niet goed voor sommigen. :-D
Dat klinkt ook me dunkt... :twisted:


Zeg Blue-Sky met alle respect maar je hoeft nu ook weer niet het geweten van Vlaanderen te gaan spelen hé. Nu moet ik via google die univ gaan opzoeken, niet omdat ik er als gewetenloze slechte wetenschapper geld wil uitslaan maar omdat de materie me wel interesseert...

Als is de poster nog zo snel, google achterhaalt hem wel.
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Upgrade your brain now!
We've got it all ... cellular expansion kits, moral hazard modding, memory upgrades!!!
Call now and get a 20% discount !
Don't be a dumbass ... expand your mind NOW!
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Mm, idd, nu kan ik ook nog moeite doen op google. Ik vind dat deze technologie niet helemaal zo raar bekeken moet worden. Er zullen nog 10-tallen nuttige toepassingen voor zijn. De enkele slechte dingen die gedaan kunnen worden met nieuwe technieken rechtvaardigen een ban niet. We zouden net uit moeten kijken naar genetische manipulatie, upgrades, etc.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Sector
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 nov 2004, 18:07

The_Borg schreef:...rechtvaardigen een ban niet. We zouden net uit moeten kijken naar genetische manipulatie, upgrades, etc.


Haha, en dit van The Borg :-D
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Laat ze maar komen die cellen, ik kan er wel een beetje ter vervanging gebruiken :-D

Tussen haakjes; ik vind het kweken van organen bijlange na niet zo luguber als het uitsnijden van menselijke organen uit b.v.b. verkeersslachtoffers.
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Plaats reactie

Terug naar “Test”