E-Router packet loss
Geplaatst: 12 aug 2023, 13:45
Hallo,
Ik heb sinds enkele maanden de E-Router, vanwege de backup optie via 4G.
De eerste modem werd na een dikke maand al vervangen omdat die om de paar dagen herstart moest worden. Alle verkeer stopte gewoon.
De 2de E-router vertoont nogal wat packet loss, genoeg om MS Teams, Zoom, FaceTime etc onbruikbaar te maken, maar de support van Telenet zegt dat alles normaal werkt. Volgens hun ligt het aan ons eigen netwerk. Nochthans, als ik een laptop met ethernet kabel aansluit rechtstreeks op de E-router dan zie ik net hetzelfde, nl nogal wat packet loss.
Een paar dagen geleden ben ik de Bridging functie van de E-router gaan gebruiken, dus ik heb het MAC adres van m'n eigen firewall ingegeven, om te zien of het beter zou gaan als ik het routergedeelte van de modem er vantussen haal. En dit heeft inderdaad het probleem opgelost, terwijl een rechtstreeks op de modem aangesloten laptop nog altijd dat packet loss vertoont.
Betekent dit nu dat Telenet deze 2de modem ook weer moet komen vervangen, (hoewel, aangezien zij zelf geen probleem kunnen meten blijkbaar, ik weet niet hoe ik hun kan overtuigen dat het wel aan hun modem ligt) of zijn er nog zaken die ik zelf kan nakijken? Zoals het nu is werkt de backup functie natuurlijk niet want van zodra het signaal van de coax weg is, schakelt hij terug naar de router functie (via WAN2 op m'n firewall), die dus problematisch is.
De latency via dat 4G signaal is ook het drievoud van de latency van de coax verbinding.
m.v.g.
Johan
Ik heb sinds enkele maanden de E-Router, vanwege de backup optie via 4G.
De eerste modem werd na een dikke maand al vervangen omdat die om de paar dagen herstart moest worden. Alle verkeer stopte gewoon.
De 2de E-router vertoont nogal wat packet loss, genoeg om MS Teams, Zoom, FaceTime etc onbruikbaar te maken, maar de support van Telenet zegt dat alles normaal werkt. Volgens hun ligt het aan ons eigen netwerk. Nochthans, als ik een laptop met ethernet kabel aansluit rechtstreeks op de E-router dan zie ik net hetzelfde, nl nogal wat packet loss.
Een paar dagen geleden ben ik de Bridging functie van de E-router gaan gebruiken, dus ik heb het MAC adres van m'n eigen firewall ingegeven, om te zien of het beter zou gaan als ik het routergedeelte van de modem er vantussen haal. En dit heeft inderdaad het probleem opgelost, terwijl een rechtstreeks op de modem aangesloten laptop nog altijd dat packet loss vertoont.
Betekent dit nu dat Telenet deze 2de modem ook weer moet komen vervangen, (hoewel, aangezien zij zelf geen probleem kunnen meten blijkbaar, ik weet niet hoe ik hun kan overtuigen dat het wel aan hun modem ligt) of zijn er nog zaken die ik zelf kan nakijken? Zoals het nu is werkt de backup functie natuurlijk niet want van zodra het signaal van de coax weg is, schakelt hij terug naar de router functie (via WAN2 op m'n firewall), die dus problematisch is.
De latency via dat 4G signaal is ook het drievoud van de latency van de coax verbinding.
m.v.g.
Johan