Pagina 1 van 6
Reizen met de trein (was: Mijn kleine frustratie van de dag ...)
Geplaatst: 02 mei 2023, 20:58
door 2lan
Soms neem ik een upgrade naar eerste klasse voor de trein bxl-hasselt (wg betaald 2de klasse abonnement)
Effekes rustig bekomen vd werkdag en proberen te slapen.
In noord stappen op 3 moeders met elk 3 of 4 kinderen van 5 tot 13j (schoolplichtig? want het was nog geen 15:30) en proberen in eerste klasse te rijden terwijl het duidelijk was dat ze er geen geldig ticket voor hadden (discussie tussen de moeders)
Gelukkig was de treinbegeleider het type dat terug naar achterkomt nadat ze hun al paar keer had zien op en aflopen (of gehoord) tussen de verschillende wagons voor plaats voor hen allemaal en hen vroeg hun beleef naar 2de klasse wagon te gaan.
Beetje discussie van geen plaats daar zo gezegd maar ze gingen toch uiteindelijk.
Het lawaai van die mensen was echt om

luide muziek op gsms van de iets oudere en de jongere kinderen die plezier hadden met in de stoelen te klimmen en op en af te lopen. Allemaal leuk, maar aub niet op een trein, doe dat bij uw thuis.
Ik weet het klinkt egoïstisch.
Maar vandaag was echt een .... dag op alle vlakken.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 11:01
door Dizzy
In eerste klasse gaan zitten als de trein te vol zit is op zich geen probleem als er daar plaats is maar je houdt het dan beter rustig, dat geldt trouwens overal op de trein. In Nederland hebben ze daarvoor stiltewagons en ook hier zijn er testen op dat vlak.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 11:30
door boonpwnz
+ Het is ook meivakantie voor Nederlanders.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 11:49
door Sinna
Er zijn inderdaad testen met stiltewagons, maar dat is maar op een heel beperkt aantal lijnen (twee dacht ik) en dan nog in een rijtuig helemaal vooraan of helemaal achteraan de trein. Het aantal beschikbare stopcontacten is er minimaal (itt. bv. M7-rijtuigen).
Mocht 1ste klas een stiltewagon zijn, dan zou ik wellicht vaker upgraden van 2de naar 1ste...
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 11:52
door cadsite
Ik vraag me de effectiviteit van zo'n zaken altijd sterk af.
Als mensen al niet het fatsoen uit zichzelf hebben om rustig te zijn en niet te schreeuwen voor de hele trein. Gaat een sticker 'stiltewagon' daar dan effectief iets aan doen?
Het is een beetje hetzelfde als dat er na een ongeval steevast gepleit wordt om de max. snelheid te verlagen op dat stuk weg. Dat de persoon die zich de nacht ervoor doodreed zich geen hol aantrok van de max. snelheid is blijkbaar nog niet doorgedrongen, maar we gaan het toch verlagen.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 11:54
door Sinna
Als er duidelijke afspraken zijn (lees: een reglement) die ook door de treinbegeleider afgedwongen kan/kunnen worden, dan zie ik wel een voordeel. Maar zoals bij heel veel zaken: respect voor elkaar is soms vér te zoeken. En anders: een ANC-hoofdtelefoon schijnt wonderen te kunnen doen.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 12:22
door MaT
cadsite schreef: 03 mei 2023, 11:52
Ik vraag me de effectiviteit van zo'n zaken altijd sterk af.
Als mensen al niet het fatsoen uit zichzelf hebben om rustig te zijn en niet te schreeuwen voor de hele trein. Gaat een sticker 'stiltewagon' daar dan effectief iets aan doen?
Het is een beetje hetzelfde als dat er na een ongeval steevast gepleit wordt om de max. snelheid te verlagen op dat stuk weg. Dat de persoon die zich de nacht ervoor doodreed zich geen hol aantrok van de max. snelheid is blijkbaar nog niet doorgedrongen, maar we gaan het toch verlagen.
Vind ik toch niet hetzelfde.
De persoon die te snel reed overtrad al een regel/wet, de persoon die lawaai maakt in een wagon overtreed niet echt regels of wetten. Hoogstens wat fatsoen normen als het echt te gortig word. Met een stiltewagon maken we echt een regel dat in die wagon geen onnodig lawaai gemaakt mag worden en is het duidelijk dat er andere wagons zijn waar je wel mag zeveren en lachen.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 12:41
door boonpwnz
Ik begrijp mensen niet die zich daar aan storen maar het zal aan mij liggen.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 13:08
door devilkin
Gewone gesprekken, no problem.
Maar de momenten dat ik de trein nam ('s ochtends of 's avonds) kon ik marginaal gedrag met luide muziek en/of mensen die zich absoluut niet weten te gedragen missen als kiespijn.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 13:14
door boonpwnz
Dat zeker. Maar ik moet zeggen dat mijn wagon waar ik in de ochtend zit in spé al een stiltewagon is. Want niemand praat.
Maar begrijp die frustratie wel. Aan andere kant, ik neem altijd treinen van en naar Brussels Airport Zaventem dus de kans dat ik met Kinderen op de trein zit is vrij hoog.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 13:16
door cadsite
boonpwnz schreef: 03 mei 2023, 12:41
Ik begrijp mensen niet die zich daar aan storen maar het zal aan mij liggen.
Er zijn grenzen.
Als het in de trein lijkt alsof er enkele kleuterklassen losgelaten worden stoor ik mij daar inderdaad aan.
Als iedereen op een normale manier met elkaar omgaat heb je omgevingslawaai, dat is de normaalste zaak. Daar stoor ik me ook niet aan.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 13:38
door Dizzy
Je moet dingen kunnen verdragen op openbaar vervoer maar er zijn inderdaad grenzen. Praten is OK maar bvb uw intiemste privézaken door een wagon roepen is dat minder. Kinderen zijn spontaan maar een trein is geen speeltuin.
De meeste mensen hebben wel manieren en passen zich aan, anderen hebben een herinnering nodig.
Ik neem meestal de eerste of laatste wagon, die ligt het verste van de lift en de meest vadsigen zitten daar niet en mensen met kinderen lopen ook meestal zo ver niet. Toch kan je het hebben dat een wagon deels gereserveerd is door een klas die net uren door het zand of wat dan ook heeft zitten rollen. Dan is het verhuizen of noise cancelling op zetten.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 15:02
door heist_175
Sinna schreef: 03 mei 2023, 11:54
Als er duidelijke afspraken zijn (lees: een reglement) die ook door de treinbegeleider afgedwongen kan/kunnen worden, dan zie ik wel een voordeel.
Die treinbegeleider is al lang blij dat ie niet afgetuigd wordt.
Wat zou die zich gaan moeien met een probleem dat het zijne niet is?
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 15:05
door Dizzy
Dat geldt maar voor een bepaald en beperkt deel van het probleem. De meeste begeleiders zijn moediger dan je denkt ook al bekopen ze het soms.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 15:06
door cadsite
Als het een regel is, is het zijn probleem, maar liever hij/zij dan ik hoor...
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 15:17
door Dizzy
Meestal werkt wat groepsdruk ook goed. If looks could kill
In Nederland werd een hard geluid snel afkeurend onthaald, dat werkte daar en Nederlanders zijn ook niet altijd op hun mondje gevallen

Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 15:32
door CCatalyst
Idd, voldoende sociale druk en men zal zich wel snel genoeg van wagon verplaatsen. Maar de meesten in Vlaanderen durven een ander niet aan te spreken op zijn gedrag, en dan moet je idd wachten tot de treinbegeleider komt.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 15:54
door lirec
Dizzy schreef: 03 mei 2023, 11:01
In eerste klasse gaan zitten als de trein te vol zit is op zich geen probleem als er daar plaats is maar je houdt het dan beter rustig,
Akkoord dat je rustig moet zijn, dat gelt echter voor mijn part in eender welke klasse.
Mijn frustratie is omgekeerd: een duidelijk overvolle trein zonder zitplaatsen. Die vertrekt waarna de conducteur doodleuk afroept dat er geen deklassering gebeurd "want er zijn nog enkele vrije plaatsen" vooraan de trein. Daar ben je niets mee als de trein op 2 plaatsen fysiek onderbroken is voor doorgang & er 10 keer zoveel volk rechtstraat als dat er mogelijk nog ergens plaats is.
1e klasse dringend afschaffen en sociaal afgedwongen verbod op alles luider dan een gewoon gesprek op de trein voor mij graag

Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 16:41
door on4bam
Dizzy schreef: 03 mei 2023, 11:01
In Nederland hebben ze daarvoor stiltewagons en ook hier zijn er testen op dat vlak.
Ik ben ooit eens bijna doodgebliksemd door Japanners in de Shinkansen (bullettrain) omdat, in tegenstelling tot wat je verwacht) er nogal luide morse uit mijn tablet kwam, niettegenstaande ik oortjes in had. App negeerde blijkbaar de keuze luidspreker/hoofdtelefoon.
Een paar weken terug uit noodzaak in een "green car" op de Shinkansen (Tokyo-Osaka) gezeten en daar kan je bij manier van spreken een speld horen vallen.
Zo dikwijls zit ik hier net op de trein maar echt "lawaai" heb ik nog niet meegemaakt. Dat je een telefoongesprek van iemand kan volgen gebeurt op straat ook.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 16:58
door CCatalyst
lirec schreef: 03 mei 2023, 15:54
1e klasse dringend afschaffen
Is iets dat meermaals geopperd wordt, maar ligt niet voor de hand. Als je dit vandaag zou beslissen om af te schaffen, dan kan je pas over 396 dagen effectief de 1ste klas afschaffen, maar praktisch gezien zou dat eigenlijk pas kunnen in december 2024. Reden is dat je vandaag een jaarabonnement 1ste klas kan kopen dat pas over 30 dagen begint, maar ook internationale akkoorden, zoals Eurostar waarbij je een 1ste klas ticket voor het NMBS net kan kopen 330 dagen in de toekomst. Je zou daar nog aan tegemoet kunnen komen door de abonnement/tickethouder te compenseren voor het gebrek aan 1ste klas, maar dan is er nog een andere beperking: dat zo'n service-wijzigingen Europees gezien enkel de tweede zondag van december doorgevoerd mogen worden.
Naast deze praktische bezwaren zijn er nog economische bezwaren, gezien de 1ste klas producten zorgen voor behoorlijke meeropbrengsten voor de NMBS (zowel nationaal als via internationale boekingen brengen ze flink geld in het laatje) en daarnaast ook politieke bezwaren: de politici hebben voor zichzelf en hun naasten gratis vervoer in 1ste klas geregeld, en geven dat bijvoorbeeld ook als cadeautje aan journalisten in ruil voor favorabele berichtgeving, of aan hogere ambtenaren in ruil voor loyaliteit, allemaal zaken waar men niet snel zal aan willen raken (als ik mij niet vergis zijn alle eerdere pogingen hierop gebotst).
Maw: die 1ste klasse zal nog niet snel verdwijnen, je concentreert je beter op andere methodes.
on4bam schreef: 03 mei 2023, 16:41
Een paar weken terug uit noodzaak in een "green car" op de Shinkansen (Tokyo-Osaka) gezeten en daar kan je bij manier van spreken een speld horen vallen.
Ook al gaat een Japanner ook niet snel een ander durven aan te spraken op zijn gedrag, Japan is natuurlijk wel een maatschappij waar respect voor elkaar (en ook de omgeving) cultureel ingeprent wordt, wat bij ons toch niet het geval is.
De volgende keer zeker ook Shinkansen Gran Class proberen.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 17:14
door on4bam
Nee hoor... Green car was omdat we anders te lang moesten wachten (we hebben er nu ook nog 3 laten "voor gaan"). We hadden normaal geen trein nodig gehad maar de prijs van de vluchten was zodanig gestegen tussen de beslissing van onze bestemming en de uiteindelijke boeking dat we op Tokyo gevlogen zijn en met de trein naar Osaka zijn gereden om onze huurwagen op te halen en onze toer te beginnen.
Dat de vluchten op korte tijd zo veel duurder geworden waren is trouwens ook een kleine frustratie.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 17:55
door boonpwnz
Eerste klasse zou gewoon moeten opgewaardeerd worden ipv afgeschaft. Het probleem van overvolle treinen is niet de eerste klas maar te weinig treincapaciteit.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 23:11
door lirec
CCatalyst schreef: 03 mei 2023, 16:58
......
Maw: die 1ste klasse zal nog niet snel verdwijnen, je concentreert je beter op andere methodes.
Hoewel ik je betoog volg zijn het voor mij allemaal smoesjes voor de status quo => gewoon systematisch deklasseren die 396 dagen, als er mensen komen klagen roep je overmachjt in en koop je ze af met het prijsverschil naar 2e klas. Klaar.
-
CCatalyst schreef: 03 mei 2023, 16:58
...1ste klas producten zorgen voor behoorlijke meeropbrengsten voor de NMBS...
Dat moet je toch niet oversschatten tov de kost van deze "extra" treinstellen, het gedoe dat treinbegeleiders altijd hebben met de discussie 1e/2e klasse,....
Efficientie is hier noodzakelijk: het principe "je mag de ford-T in elke kleur bestellen zolang het maar zwart is" is hier best toepasbaar. Zie ook verder.
boonpwnz schreef: 03 mei 2023, 17:55
Eerste klasse zou gewoon moeten opgewaardeerd worden ipv afgeschaft. Het probleem van overvolle treinen is niet de eerste klas maar te weinig treincapaciteit.
Treincapaciteit mag hoger, zeker. Je botst - naar mijn beperkte kennis terzake - allicht echter snel op 2 zaken:
-treinen langer maken lukt niet altijd meer vanwege beperkte perronlengtes (en mogelijk veiligheidsvoorschriften enzo)
-treinen dubbeldek maken kost blijkbaar extra veel per zitplaats die dat bied
=> alles 1 klasse blijft me toch het makkelijkst lijken. Simpelweg de beschikbare rijtuigen efficient inzetten in plaats van weer een 20-jaren investeringsplan waar toch de helft niet van word waargemaakt. Daarbinnen kan je gerust spelen met luide, normale, stille wagons enzoverder. Het apartheidsgevoel en zinloze lege plekken is daarmee tenminste al opgelost.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 23:56
door MaT
Tijd voor een treintopic?
1e klasse lijkt me nog steeds bestaansrecht te hebben. Als er betaald word (hetzij uit eigen zak, hetzij door de werkgever) om wat meer comfort te hebben, waarom niet? Om het openbaar vervoer aantrekkelijk te maken voor iedereen wil je wil ook de optie bieden op een plaats waar je wat rustiger zit en je laptop kan openslaan op een tafeltje bijvoorbeeld.
Alles 1 klasse is inderdaad slechts een lapmiddel waarvan het positieve effect na enkele jaren automatisch weer verdwijnt omdat de reizigersaantallen nog steeds groeien. Dat 20-jaren plan moet er sowieso komen om dit bij te benen. Ook kan het zijn dat sommige extra plaatsen komen doordat sommige mensen minder vaak of niet meer de trein nemen en dat is toch ook niet het gewenste effect dat je wil.
Extra capaciteit kan ook bekomen worden door meer treinen te laten rijden. Vooral tijdens de spitsuren zou dit op veel lijnen geen overbodige luxe zijn. Dan zie je vaak propvolle treinen, ook in 1e klasse, en lost het niets op om alles 1 klasse te maken.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 04 mei 2023, 00:18
door boonpwnz
Als er tijdens spitsuren een trein meer zou rijden per uur zou dat veel schelen op elk traject.
Dat kan nu met de onderinvesteringen nog een paar jaar moeilijk lopen maar als de investeringen die beloofd werden blijven zal dit enkel maar verbeteren.
Het gaat echt niet om de daluren, daar zijn de treinen vaak onderbezet. Er moet zeker meer gekeken worden voor kleinere treinen in de daluren en grotere treinen in de piekuren.
Maar een apart treintopic kan wel nuttig zijn.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 04 mei 2023, 01:11
door Gray
- Het selling point van eerste klas is dat het er ook een stuk rustiger is met meer lege stoelen, voor een fijnere ervaring tegen meerprijs. Maar 1ste klas is gewoon heel slecht aangegeven, zoveel verschillende soorten wagons... en soms merk je amper verschil, zeker als je amper de trein neemt. Ik heb ook al verschillende keren gemerkt dat de gele streep en nummer ontbreekt waardoor je niet kan zien welke klasse het is. Blijkt dan dat dit een wagon is die recent werd ontdaan van graffiti maar nog niet was gelabeld.
- Ik ben eigenlijk meer voor de herinvoering van een "gratis" 3de klasse, enkel staanplaatsen... ofziets, ik denk maar luidop
- Wat de stiltewagon betreft, ik erger mij nog het meest aan de keiluide >120dB aankondigen en het sein van de deuren die sluiten.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 04 mei 2023, 07:56
door Sinna
Ik ben voor een afsplitsing naar een afzonderlijk treintopic.
Wat die eerste klas betreft: op een Desiro heb je amper eerste klas, én is die niet afgescheiden van de tweede klas. Op de recentere treinen vind ik het verschil in comfort verwaarloosbaar en de serieuze meerprijs niet waard. Laat ook iedereen betalen in 1ste klas, nu lijkt het alsof (zowat) iedereen daar gratis rijdt.
Wat capaciteit betreft: zorg ervoor dat de piektreinen ook rijden en liefst met hetzelfde (beter) materieel als de reguliere. Op die manier vermijd je dat reizigers de piektreinen gaan mijden.
De kadans kan op heel wat trajecten ook beter: tussen Brugge en Gent heb je een half uur de ene trein na de andere en dan een half uur... niets.
Ik dacht dat het de bedoeling was om - als er tussen twee steden twee treinen per uur rijden - ze om het half uur rijden. Da's dus niet het geval tussen Brugge en Kortrijk: twee treinen in een kwartier en dan drie kwartier niets. Tussen Brugge en Leuven van het zelfde laken een broek (tenzij je overstapt).
Re: Reizen met de trein (was: Mijn kleine frustratie van de dag ...)
Geplaatst: 04 mei 2023, 09:32
door CCatalyst
Afschaffing 1ste klas is al zo vaak geopperd, maar zoals ik hierboven al zei, om allerhande redenen ligt dit gewoon niet voor de hand.
-
Internationale verkoop/formules - lang niet alle NMBS-zitplaatsen worden door de NMBS zelf verkocht - zal praktisch gezien vermoedelijk het grootste obstakel zijn. Iemand die een INTL ticket in 1ste klas koopt op bv ICE of Eurostar, heeft een betere reiservaring als die zijn nationale aansluiting aansluitend in 1ste klas kan afleggen.
- Daarnaast het feit dat dit langs
de politiek zal
moeten passeren, dezelfde politiek die eerste klas aan zichzelf, familie en sommige anderen cadeau geeft. Ik heb daar nog nooit enig enthousiasme opgemerkt om 1ste klas af te schaffen.
- En verder moet er toch ook gedacht worden aan hoe de NMBS
concurrentieel kan blijven, want de liberalisering van het personenvervoer per spoor (zoals in het VK en Duitsland al bestaat) komt er in 2033. Van de service moet de NMBS het niet hebben. Maar met een product als 1ste klas kunnen ze zich wel, net als Deutsche Bahn, differentiëren van bv FlixTrain dat dat niet aanbiedt. Verder bieden de omliggende operatoren SNCF, NS, DB, CFL, evenals de meeste Engelse maatschappijen, en ook de "gouden standaard" SBB/CFF/FFS allemaal 1ste klas aan.
Sinna schreef: 04 mei 2023, 07:56
Op de recentere treinen vind ik het verschil in comfort verwaarloosbaar en de serieuze meerprijs niet waard.
Op basis van de marketing wordt toch vooral het "comfort" van een "rustigere ruimte" verkocht, meer dan het comfort van een betere zitplaats.
Re: Reizen met de trein (was: Mijn kleine frustratie van de dag ...)
Geplaatst: 04 mei 2023, 09:36
door Sinna
CCatalyst schreef: 04 mei 2023, 09:32
Sinna schreef: 04 mei 2023, 07:56
Op de recentere treinen vind ik het verschil in comfort verwaarloosbaar en de serieuze meerprijs niet waard.
Op basis van de marketing wordt toch vooral het "comfort" van een "rustigere ruimte" verkocht, meer dan het comfort van een betere zitplaats.
Maar dan moet 1ste klasse ook inderdaad een rustigere ruimte en meer comfort bieden: op een Desiro is geen van beiden het geval, op recentere treinen enkel het comfort zolang de 1ste klasse niet per definitie een stiltewagon is en meer (werkende) stopcontacten biedt.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 04 mei 2023, 09:42
door 9livesuni
Dizzy schreef: 03 mei 2023, 11:01
In eerste klasse gaan zitten als de trein te vol zit is op zich geen probleem
Uiteraard is dat wel een probleem, krabbers uit 2de klas die er een sport van maken om zich op eigen initiatief toegang te verschaffen tot eerste zonder deklassering zijn de echte kanker van het openbaar vervoer.
Helaas gaat men veel te mak om met die Vlaamse roverscultuur en neemt de arrogantie jaar na jaar toe.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 04 mei 2023, 10:24
door lirec
9livesuni schreef: 04 mei 2023, 09:42
krabbers uit 2de klas die er een sport van maken om zich op eigen initiatief toegang te verschaffen tot eerste zonder deklassering zijn de echte kanker van het openbaar vervoer.
Helaas gaat men veel te mak om met die Vlaamse roverscultuur en neemt de arrogantie jaar na jaar toe.
Krabbers & kanker: Wat een denigrerende kijk op je medemens. Mag ik eraan herinneren dat de trein tegenwoordig bedoeld is als massatransport ter verlichting van onmogelijke verkeersknopen in ons drukbevolkt land? De tijd dat de beau-monde & de koning de trein nam omdat dit het luxe-transportmiddel is ligt achter ons.
Zonder deklassering & arrogatie neemt toe: logisch dat dit gebeurd, in de spits komen vaak problemen voor met als gevolg:
lirec schreef: 03 mei 2023, 15:54
een duidelijk overvolle trein zonder zitplaatsen. Die vertrekt waarna de conducteur doodleuk afroept dat er geen deklassering gebeurd "want er zijn nog enkele vrije plaatsen" vooraan de trein. Daar ben je niets mee als de trein op 2 plaatsen fysiek onderbroken is voor doorgang & er 10 keer zoveel volk rechtstraat als dat er mogelijk nog ergens plaats is.
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 04 mei 2023, 10:28
door ivob
Dizzy schreef: 03 mei 2023, 11:01
In eerste klasse gaan zitten als de trein te vol zit is op zich geen probleem
Je zal maar aan de andere kant staan en een duurder ticket betaald hebben als voorzorg om zeker te zijn van een zitplaats en tijdens de verplaatsing nog wat te kunnen werken.
Wanneer in de praktijk dat er dan op neerkomt dat je gewoon in de gang mag staan tot aan de bestemming (wegens 1ste ook volgeduwd met forenzen) komt dat er op neer dat dit de laatste keer was dat je meer betaald hebt voor een zitplaats op het openbaar vervoer waar je ook wou werken.
Als organisator heb je dan enkele keuzes:
- Je behoudt ten alle tijde plaatsen voor en een rustige omgeving voor wie daarvoor wil betalen.
- Je kan dat niet garanderen en dan schaf je beter eerste klasse af (gezien je toch niet kan garanderen te leveren waar je een meerprijs voor vraagt) en duwt iedereen in de trein tot hij afgeladen vol zit maar aan dezelfde prijs.
- In uitzonderlijke gevallen kondig je een deklassering af en betaal je on the spot de prijs + schadevergoeding van een ticket in eerste klasse terug.
Nu doet men geen van beiden. Men int voor het betalen van een service die men niet kan garanderen. Dan moet men ook de gevolgen daarvan onder ogen durven zien.
[ironic mode]Het gevolg is dat het openbaar vervoer dan ook razend populair is in België en er velen nog liever staan aan te schuiven in de file dan het openbaar vervoer te nemen [/ironic mode].
ps. Ik heb nog nooit zelf in eerste klasse gereisd maar kan wel de nodige empathie opbrengen voor diegenen die daar een meerprijs voor willen betalen maar dan blijkbaar niet geleverd krijgen waarvoor ze betaalden.
Re: Reizen met de trein (was: Mijn kleine frustratie van de dag ...)
Geplaatst: 04 mei 2023, 10:33
door lirec
Akkord met ivob hierboven +
CCatalyst schreef: 04 mei 2023, 09:32
Op basis van de marketing wordt toch vooral het "comfort" van een "rustigere ruimte" verkocht, meer dan het comfort van een betere zitplaats.
MaT schreef: 03 mei 2023, 23:56
1e klasse lijkt me nog steeds bestaansrecht te hebben. Als er betaald word (hetzij uit eigen zak, hetzij door de werkgever) om wat meer comfort te hebben, waarom niet? Om het openbaar vervoer aantrekkelijk te maken voor iedereen wil je wil ook de optie bieden op een plaats waar je wat rustiger zit en je laptop kan openslaan op een tafeltje bijvoorbeeld.
----------------------------
Een andere insteek dan als ballonnetje:
Als 1e klasse dan toch moet blijven bestaan (ondanks mijn betoog om dit - zeker in de spitsuren- standaard af te schaffan vanwege capaciteitsproblemen). Laat er dan ook correct voor betalen. Een voorbeeld: Jaarabbonnement Gent-Brussel
-2e klas 1989
-1e klas 3063 (of 1074 extra, of 54% extra)
In mijn opinie is 1e klas, gegeven de extra ruimte/rust die ze krijgen - zeker op spitsuren- , te goedkoop.
=> Als het moet opbrengen en mensen ervoor willen betalen: verhoog de meerprijs van 54% naar 150%. Dan volstaat één eersteklaswagon per trein en is deklassering nooit nodig en kan je het correct gebruik enforcen.
Voor vliegtuigen is het prijsverschil tussen de klasses ook veel groter dan die 54%. (waar je toegegeven nog veel andere voordelen krijgt wat in de trein niet kan).
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 04 mei 2023, 10:36
door Sinna
lirec schreef: 04 mei 2023, 10:24
Zonder deklassering & arrogatie neemt toe: logisch dat dit gebeurt, in de spits komen vaak problemen voor (...)
Het zou al veel helpen mochten ze bij de
Deense neuzen één eersteklas-rijtuig behouden per trein ipv. 1 op 3 rijtuigen.
ivob schreef: 04 mei 2023, 10:28
[ironic mode]Het openbaar vervoer is dan ook razend populair in België [/ironic mode]
Tja... ik ben al lang blij dat ik met het OV op het werk geraak (enfin: nu toch nog, vanaf 1 juli is dat nog te bezien met de hertekening van de buslijnen in Brugge, maar da's voer voor een ander topic).
Gisteren nog meegemaakt: een fietsrijtuig waarvan een deur afgesloten is. Sukkel dan maar met je zware elektrische fiets naar een ander rijtuig via de smalle doorgang tussen twee rijtuigen.
Toegevoegd na 2 minuten 38 seconden:
Re: Reizen met de trein (was: Mijn kleine frustratie van de dag ...)
lirec schreef: 04 mei 2023, 10:33
=> Als het moet opbrengen en mensen ervoor willen betalen: verhoog de meerprijs van 54% naar 150%. Dan volstaat één eersteklaswagon per trein en is deklassering nooit nodig en kan je het correct gebruik enforcen.
... maar dan moeten de gratis tickets er ook uit!
Re: Reizen met de trein (was: Mijn kleine frustratie van de dag ...)
Geplaatst: 04 mei 2023, 10:41
door Sasuke
Voor mij zou men beter 1ste klasse op reservatie-only maken met een digitaal toegangsticket aan de deur. Mag gerust een eurotje duurder worden per rit als dat het oplost. Als ik dan op voorhand weet dat ik kan zitten, of niet, kan ik ook zelf beslissen om extra te betalen voor het comfort.
Dat verschil in klasse is populistisch gezwets, er bestaan ook dure en minder dure wagens, heel onze economie is gestoeld op het principe dat je (meer) betaald voor zaken die de norm (al dan niet subjectief) overschrijden. Maar ik geef wel toe dat het een slechte benaming is, ondanks het feit dat ik tegen heel die 'woke' dingen ben om zaken te herbenoemen. In dit geval is 'klasse' wel nogal een polariserende benaming voor iets dat eigenlijk enkel een verschil in comfort is. Die tickets hernoemen naar Premium / Standaard of Luxe / Comfort zou volgens mij wel wat gemoederen bedaren. ("deklassering" vind ik zelfs nog provocerender ... dat is echt weer een woke term om anderen een misplaatst schuldgevoel te bezorgen om je eigen agenda te kunnen pushen :blegh)
Ik erger me vooral aan de ritten waarbij ik een 1ste klasse ticket heb gekocht en er dan geen plaats meer was om te zitten omdat de trein zo vol zat dat men niet anders kon dan de mensen van 2de klasse toelaten. En dan sta je daar langer dan een uur opeengepropt ... :/
Re: Reizen met de trein (was: Mijn kleine frustratie van de dag ...)
Geplaatst: 04 mei 2023, 10:55
door lirec
Ik heb het gevoel dat we, met wat extra brainstorming, hier wel een business case kunnen opstellen waaruit de NMBS lessen kan trekken.
Met wat finetuning kan je veel elementen (financiering, besoignes van de verschillende soorten reizigers, linquistieke gevoeligheden, conducteur enforcing,...) zelfs redelijk verenigen

Re: Reizen met de trein (was: Mijn kleine frustratie van de dag ...)
Geplaatst: 04 mei 2023, 11:01
door cadsite
Ik vind het vooral degoutant dat de ticketprijzen zo verschillend zijn.
Als ik met mijn kinderen met de trein naar zee wil op een weekdag kost dat een rib uit mijn lijf.
Als een oma dat doet met haar -12 kleinkinderen is dat quasi gratis.
Waarom zo'n groot verschil voor diezelfde zetels? (of staplaats in de gang)
Dus ja, als ik naar zee ga neem ik mijn auto.
Re: Reizen met de trein (was: Mijn kleine frustratie van de dag ...)
Geplaatst: 04 mei 2023, 11:09
door CCatalyst
lirec schreef: 04 mei 2023, 10:33
Als 1e klasse dan toch moet blijven bestaan (ondanks mijn betoog om dit - zeker in de spitsuren- standaard af te schaffan vanwege capaciteitsproblemen). Laat er dan ook correct voor betalen.
Prijzen zijn al enkele jaren terug al flink verhoogd voor het gebruik van eerste klas tijdens de week (weekend behoudt goedkopere prijzen).
Evenwel, ook hier zit je met het feit dat de NMBS geen private maatschappij is, waardoor ze daar niet alleen over kan beslissen. De mensen die finaal zeggenschap hierover krijgen, reizen amper of niet per OV en/of hebben geen enkele opleiding of competentie inzake prijszetting van transportmiddelen... De huidige verantwoordelijke minister voor de NMBS, met de eindbevoegdheid inzake tarieven, heeft enkel een diploma inzake "sociale communicatie"...
Bovendien is het probleem in eerste klas ook niet de mensen die ervoor betalen, maar eerder de mensen die er niet voor betalen.
Sasuke schreef: 04 mei 2023, 10:41
Voor mij zou men beter 1ste klasse op reservatie-only maken met een digitaal toegangsticket aan de deur. Mag gerust een eurotje duurder worden per rit als dat het oplost. Als ik dan op voorhand weet dat ik kan zitten, of niet, kan ik ook zelf beslissen om extra te betalen voor het comfort.
Zal voor hen wel allemaal veel te complex zijn. Ze hebben zoiets al geprobeerd he, voor de ganse trein dan, voor hun "Kust-Express" in de COVID-periode. En ze hadden securitypersoneel en dranghekkens nodig om dat te bolwerken. Onthoud: deze maatschappij slaagt er nog niet eens in om een systeem met toegangspoortjes op poorten te zetten (wat ze in NL, DE, UK, ... wel kunnen). Ja, wel in Zaventem, waar er voortdurend iemand moet bijstaan (+jobstudenten in de zomer) om de mensen te helpen met geldige tickets die niet werken op de poortjes. En als die mensen er niet zijn ('s nachts) moeten de poortjes dan ook noodgedwongen open staan...
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
Geplaatst: 04 mei 2023, 11:16
door Dizzy
9livesuni schreef: 04 mei 2023, 09:42
Uiteraard is dat wel een probleem, krabbers uit 2de klas die er een sport van maken om zich op eigen initiatief toegang te verschaffen tot eerste zonder deklassering zijn de echte kanker van het openbaar vervoer.
Helaas gaat men veel te mak om met die Vlaamse roverscultuur en neemt de arrogantie jaar na jaar toe.
Wat een opgekropte frustratie en denigrerende kijk op medereizigers
Treinen zitten dagelijks (over)vol, zeker op de lijnen tussen grote steden en tijdens de spitsuren. DAT is het probleem. Dat kan je enkel aanpakken door meer capaciteit te voorzien. Het is veel eenvoudiger om extra capaciteit te maken door rijtuigen die niet volledig gebruikt worden wel efficiënter te gebruiken dan al de andere opties. Die drukke lijnen zijn immers vaak al verzadigd en zitten nu al aan de maximumlengte/samenstelling en zijn al vaak dubbeldekkers.
Meer investeren in extra capaciteit is goed maar dus niet altijd mogelijk of een oplossing. Daar komt ook nog de beperking van de Noord-Zuid verbinding bij.
Maar de kern van de zaak is dus dat er te weinig plaats is. Ik neem dus soms ook noodgedwongen plaats in eerste klasse en daar is op +25 jaar tijd nog nooit een probleem mee geweest. Ik doe hetzelfde in eerste als in tweede klasse, rustig mijn krant lezen op tablet. Meer nog, er is één keertje een issue geweest en dat was omdat een controleur boel begon te maken omdat iemand in eerste klasse was gaan zitten. Dat is toen op verzoek van andere reizigers (eerste klasse) opgelost met de melding: "meneer, het was hier rustig tot u onnodig onrust veroorzaakte door een probleem te maken waar er geen was". Er was bovendien een tekort aan plaatsen omdat de NMBS een week met een extra wagon reed die leeg was wegens een defect!
Het afschaffen van eerste klasse kan ook perfect. Organisatorisch is dat niet onmogelijk want je kan de reizigers met een abo eerste klasse gewoon terugbetalen. Ook de opbrengsten zijn twijfelachtig want nu zit je met duurdere wagons die minder gebruikt worden en organisatorisch ook werk vragen. Bovendien zijn er heel wat gebruikers die er ook niet voor betalen wat de extra opbrengst nog meer in twijfel trekt. Dit zou dus een snelle en goede verbetering zijn voor de meerderheid van de reizigers.
Het probleem van overlast is bovendien niet gelinkt aan een klasse of ticket maar wel aan de betrokken personen zelf. Je kan ook luid praten/bellen in eerste klasse of ander ongepast gedrag vertonen.
Bovendien levert heel die klasse-indeling veel meer verplaatsingen doorheen de trein op. Zit de trein vol dan ga je op zoek naar een vrije plaats. Dat betekent dus ook door eerste klasse wagons lopen. Die verplaatsing is vaak hinderlijker dan dat iemand gewoon rustig zijn krant leest met een, god behoede ons, een ticket voor tweede klasse.
Het lijkt me dus goed eerste klasse af te schaffen en zo meer capaciteit te voorzien EN werk te maken van meer aandacht voor een rustigere rit maar dan overal. Als iedereen zich een beetje gedraagt is het plezanter voor iedereen en hebben meer mensen een kans om ook een zitplaats te vinden. Die optie bestaat ook al door het deklasseren van wagons wat een teken is dat ook de NMBS beseft dat het soms de beste optie is. De vraag is dat als deze optie zo vaak de beste optie is of je het niet standaard moet maken?
Re: Reizen met de trein (was: Mijn kleine frustratie van de dag ...)
Geplaatst: 04 mei 2023, 11:19
door CCatalyst
Eigenlijk is heel deze discussie niet nodig. Binnen 10 jaar van vandaag zal je op het Belgisch (of mogelijks dan Vlaamse) net een trein kunnen nemen zonder eerste klas. Er zal evenwel geen logo van de NMBS op die trein staan. De NMBS zelf zal er uiteraard ook nog zijn, inclusief haar eerste klas aanbod, en ze zal daarmee nog steeds mensen bereiken die rust belangrijker vinden dan het goedkoopste ticket, evenals een aanbod voor de internationale premiumreiziger. Hoe anders zou ze zich nog kunnen differentiëren en een meerwaarde bieden?
De toegenomen capaciteit zal er ook voor zorgen dat het probleem van mensen die in eerste klas gaan plaatsnemen zonder geldig ticket, vanzelf zal verlichten.
Eigenlijk heeft de NMBS dus best gelijk als ze, zoals steeds, beslist om niets te veranderen.