Pagina 1 van 1
Tweede lijn op DECT bij OVH telecom: hoe activeren?
Geplaatst: 24 okt 2022, 14:14
door KRL100
Hoi,
Bij mijn vrouw op kantoor schakelden we een paar jaar geleden over naar een VoIP pakket telefonie bij OVH, naar alle tevredenheid. Het is een SIP-entreprise, met 2 lijnen inbegrepen. Nu probeer ik al een tijdje die tweede lijn actief te krijgen maar geraak er niet aan uit.
Op de cisco SPA112 is een DECT set van Gigaset aangesloten, met 4 telefoons. Probleem is: als er één iemand belt, dan kunnen de andere telefoons op dat moment geen oproepen ontvangen of maken. Komt er een tweede lijn binnen dan hoor je wel biepbiep in je gesprek.
Bedoeling is dus om een volledig onafhankelijke 2de lijn te hebben, waarmee kan gebeld worden terwijl er al een ander gesprek loopt op een andere handset.
Wie helpt mij verder?
Re: Tweede lijn op DECT bij OVH telecom
Geplaatst: 24 okt 2022, 14:45
door Joe de Mannen
KRL100 schreef: 24 okt 2022, 14:14
... Nu probeer ik al een tijdje die tweede lijn actief te krijgen maar geraak er niet aan uit....
In deze is het wel handig om ook te vertellen wat je al hebt geprobeerd en wat het resultaat is en wat het volgens jou zou moeten zijn.
J.
Re: Tweede lijn op DECT bij OVH telecom
Geplaatst: 24 okt 2022, 14:50
door KRL100
Joe de Mannen schreef: 24 okt 2022, 14:45
KRL100 schreef: 24 okt 2022, 14:14
... Nu probeer ik al een tijdje die tweede lijn actief te krijgen maar geraak er niet aan uit....
In deze is het wel handig om ook te vertellen wat je al hebt geprobeerd en wat het resultaat is en wat het volgens jou zou moeten zijn.
J.
Inderdaad. Ik heb alle mogelijke info hieromtrent opgezocht op de site van OVH, maar dat brengt geen duidelijkheid.
Ook geprobeerd op de toestellen zelf een doorschakeling te doen bij bezet, maar kan dit precies enkel naar een extern nummer, niet naar een handset, en lijkt mij ook dat dit enkel zou werken bij een binnenkomende oproep?
Re: Tweede lijn op DECT bij OVH telecom: hoe activeren?
Geplaatst: 24 okt 2022, 18:48
door philippe_d
KRL100 schreef: 24 okt 2022, 14:14
Op de cisco SPA112 is een DECT set van Gigaset aangesloten, met 4 telefoons. Probleem is: als er één iemand belt, dan kunnen de andere telefoons op dat moment geen oproepen ontvangen of maken. Komt er een tweede lijn binnen dan hoor je wel biepbiep in je gesprek.
Het eerste wat we willen weten: hoe is alles aangesloten?
Voor zover ik het begrijp:
- de cisco SPA112 is een ATA met
2 analoge telefoonuitaansluitingen (2 * RJ11)
- hierachter heb je een "DECT set van Gigaset". Wat bedoel je hiermee? Is het een analoog basis station (die aangesloten is op één analoge poort?)? Of een VoIP basis station?
Indien een analoge set, die op één PSTN poort aangesloten is, dan is het normaal dat je maar één gesprek gelijktijdig kan voeren...
Heeft niets met settings te maken, maar met set-up?
Re: Tweede lijn op DECT bij OVH telecom: hoe activeren?
Geplaatst: 30 okt 2022, 17:09
door KRL100
Setup is inderdaad zoals hierboven beschreven. Iemand nog een idee hoe wij 2 actieve gesprekken tegelijk zouden kunnen hebben, vanop eender welke DECT in het kantoor? Zou ik hiervoor de DECT voor VoIP van OVH zelf nodig hebben?
Re: Tweede lijn op DECT bij OVH telecom: hoe activeren?
Geplaatst: 31 okt 2022, 09:31
door philippe_d
Je begrijpt wel dat dit met jouw huidige hardware onmogelijk is.
- Uw Gigaset (basis station) is een toestel om aan te sluiten op één analoge lijn. Daar kan je natuurlijk géén 2 (externe) gesprekken mee voeren.
- De SPA112 zou dit in principe wel kunnen, maar dan moet je ook de 2de analoge uitgang kunnen gebruiken.
Ik denk dat je probleem gemakkelijk op te lossen is met een Fritz!Box.
Wat hardware betreft zou één Fritz!Box drie toestellen kunnen vervangen:
- jouw router of modem
- de Cisco ATA
- de Siemens basis
De setup zou er dan als volgt uitzien:
- FritzBox aansluiten op jouw internet (als router, als modem of als IP Client ... naargelang de internet set-up).
- Jouw OVH lijn instellen in de Fritz!Box (ik neem aan dat je bij "VOIP Enterprise" één registratie hebt met meerdere (twee) gesprekskanalen).
- Jouw 4 Siemens DECT toestellen registreren op jouw FritzBox (de Fritz!box 7xxx is een DECT basis station).
Met de Fritz!Box kan je theoretisch:
- 5 gelijktijdige SIP gesprekken voeren.
- indien je IP telefoons gebruikt telt dat voor 2 gesprekken, maar dat is bij jouw niet het geval.
- via de DECT telefoons kan je maximaal 3 gesprekken tegelijk voeren.
- met jouw DECT toestellen betekent dat: 2 DECT toestellen kunnen elk een extern gesprek voeren (via OVH), de 2 andere kunnen nog (intern) naar mekaar bellen.
- alle functies van een telefooncentrale:
- gesprekken in wacht zetten, doorverbinden, ruggespraak, conferentie, antwoordapparaat, gemeenschappelijk telefoonboek, etc..
- je kan eventueel nog 2 analoge telefoons aansluiten (vb fax toestel, bijkomende bel, ..).
Volgens mij een perfecte oplossing van jouw probleem.
Indien je de Fritz!Box wilt gebruiken als VDSL2 modem is de keuze beperkt tot de goedgekeurde modems(whitelisted).
Indien je de Fritz!Box alléén wilt gebruiken als VoIP centrale, kan je om het even welke Fritz!Box
7xxx nemen (7430/7490 is een goed voorbeeld en vlot 2de hands verkrijgbaar).
Re: Tweede lijn op DECT bij OVH telecom: hoe activeren?
Geplaatst: 31 okt 2022, 13:42
door KRL100
philippe_d schreef: 31 okt 2022, 09:31
Je begrijpt wel dat dit met jouw huidige hardware onmogelijk is.
- Uw Gigaset (basis station) is een toestel om aan te sluiten op één analoge lijn. Daar kan je natuurlijk géén 2 (externe) gesprekken mee voeren.
- De SPA112 zou dit in principe wel kunnen, maar dan moet je ook de 2de analoge uitgang kunnen gebruiken.
Ik denk dat je probleem gemakkelijk op te lossen is met een Fritz!Box.
Wat hardware betreft zou één Fritz!Box drie toestellen kunnen vervangen:
- jouw router of modem
- de Cisco ATA
- de Siemens basis
Probleem hierbij is dat je bij OVH zelf geen login gegevens krijgt, alles gaat rechtstreeks naar de SPA112 via MAC adres. Of ben ik mis?
Re: Tweede lijn op DECT bij OVH telecom: hoe activeren?
Geplaatst: 01 nov 2022, 18:22
door philippe_d
Ik ben zelf geen OVH VoIP klant, maar als ik het goed begrijp zijn er 2 mogelijkheden:
- ofwel gebruik je OVH hardware (huren, bruikleen?): dan wordt het toestel door OVH vooraf geconfigureerd, en krijg je geen login gegevens.
- als je geen OVH hardware gebruikt (ATA, IP phone, ...) dan krijg je wel de login gegevens.
Misschien de cisco ATA terugsturen en vragen voor de login?
Re: Tweede lijn op DECT bij OVH telecom: hoe activeren?
Geplaatst: 05 nov 2022, 10:52
door DarkV
philippe_d schreef: 31 okt 2022, 09:31
Je begrijpt wel dat dit met jouw huidige hardware onmogelijk is.
- Uw Gigaset (basis station) is een toestel om aan te sluiten op één analoge lijn. Daar kan je natuurlijk géén 2 (externe) gesprekken mee voeren.
- De SPA112 zou dit in principe wel kunnen, maar dan moet je ook de 2de analoge uitgang kunnen gebruiken.
Is het geen kwestie van gewoon een tweede VoIP lijn te configureren in de SPA112 en dan ook een tweede toestel erop aan te sluiten.
Nu lijkt me dat echter geen setup die je op "kantoor" wil... daar wil je eigenlijk een PBX zodat je kan doorschakelen ed.
Re: Tweede lijn op DECT bij OVH telecom: hoe activeren?
Geplaatst: 05 nov 2022, 17:48
door philippe_d
DarkV schreef: 05 nov 2022, 10:52
Is het geen kwestie van gewoon een tweede VoIP lijn te configureren in de SPA112 en dan ook een tweede toestel erop aan te sluiten.
Ja, 2 analoge toestellen (zijn Gigaset basis station met 4 DECT's telt als één analoog toestel.
Maar hiermee kan de TS zijn 2de lijn niet gebruiken met de bestaande DECT's
DarkV schreef: 05 nov 2022, 10:52
Nu lijkt me dat echter geen setup die je op "kantoor" wil... daar wil je eigenlijk een PBX zodat je kan doorschakelen ed.
Vandaar de Fritzbox suggestie, perfect voor een klein kantoor ...
VoIP bij OVH via FritzBox - niet aan de praat te krijgen
Geplaatst: 03 jan 2023, 15:04
door KRL100
Goeiemiddag, en eerst en vooral beste wensen...
Ik ben hier bezig met VoIP telefonie via OVH in een FritzBox te plooien, maar krijg het niet aan de praat.
Situatie:
Ik heb de SPA112 (VoIP module) van OVH deze morgen opgezegd, ik kreeg onmiddellijk hierna een mail met de VoIP gegevens. Ik voer deze in in een FritzBox, maar 'registration with the telephony provider failed'.
Dit zijn mijn gegevens:
https://www.dropbox.com/s/ra3f9o47fm8j5 ... p.jpg?dl=0
Ik kies in de FB voor 'Other provider'.
Het enige gegeven wat ik niet heb is 'proxy server'.
Registratie lukt dus niet.
Wat doe ik verkeerd?
Re: VoIP bij OVH via FritzBox - niet aan de praat te krijgen
Geplaatst: 03 jan 2023, 15:49
door jang
- vergeet niet 0032 voor je nummer te zetten (voor registration, username, authentication)
- ik heb er met registrar sip5.ovh.be maar ook met registrar sip.ovh.be
- additional settings : phone number for registration, always register via internet connection
Re: VoIP bij OVH via FritzBox - niet aan de praat te krijgen
Geplaatst: 03 jan 2023, 16:04
door KRL100
Het is ondertussen geleukt, het lag inderdaad aan die 0032, bij telephone number (waar de FB duidelijk zegt dat het exact het tel-nr moet zijn wat ik kreeg van mn provider, dus eigenlijk 051 spatie 86 etc.
Tweede nummer aangemaakt met exact dezelfde gegevens en ik heb mijn 2 simultane lijnen waar ik hier een maand geleden info over vroeg.
Er mag een slotje op deze!
Re: VoIP bij OVH via FritzBox - niet aan de praat te krijgen
Geplaatst: 03 jan 2023, 18:43
door philippe_d
Heb je dan 2 verschillende nummers? Dus 2 verschillende SIP registraties (username, paswoord)?
Je zal dus zelf moeten kiezen met welke lijn er uitgebeld wordt?
Ik dacht dat de OVH oplossing (VoIP Enterprise) één nummer was, maar met 2 gelijktijdige gesprekskanalen.
In dit laatste geval moet je de lijn waarschijnlijk maar één keer registreren in de Fritz!Box.
Re: VoIP bij OVH via FritzBox - niet aan de praat te krijgen
Geplaatst: 03 jan 2023, 19:04
door KRL100
Dat aanmaken van een identiek nummer was idd niet eens nodig, ik heb het nadien als testje gedeleted en ik kan nog steeds 2 simultane gesprekken voeren. Net wat we zochten dus (zie post van paar weekjes geleden ivm 2de lijn op kantoor).
Misschien een vraagje voor kenners (ik wil het nu niet proberen gezien kans op niet bereikbaar zijn van het kantoor): ik heb nu die FB ingesteld voor het kantoor, maar wat zou er gebeuren als ik nu tegelijkertijd onze FB hier thuis voorzie van diezelfde gegevens? Wie laatst heeft aangemeld is bereikbaar? Of als we opgebeld worden rinkelt dan zowel de telefoon op kantoor als hier thuis?
Zou bvb handig zijn als mn vrouwtje eens thuis werkt, ze gewoon kan uitbellen met het nr van het kantoor (want geef toe, voor ergens een gemiddelde factuur van 7€/maand bellen zij echt wel véél! Gratis naar vaste nummers, en GSM iets van 3ct/m.
Re: VoIP bij OVH via FritzBox - niet aan de praat te krijgen
Geplaatst: 03 jan 2023, 23:20
door philippe_d
KRL100 schreef: 03 jan 2023, 19:04
Misschien een vraagje voor kenners (ik wil het nu niet proberen gezien kans op niet bereikbaar zijn van het kantoor): ik heb nu die FB ingesteld voor het kantoor, maar wat zou er gebeuren als ik nu tegelijkertijd onze FB hier thuis voorzie van diezelfde gegevens? Wie laatst heeft aangemeld is bereikbaar? Of als we opgebeld worden rinkelt dan zowel de telefoon op kantoor als hier thuis?
Het gemakkelijkste om dit te bereiken is de "FritzBox thuis" als telefoonapparaat (telephony device) in te stellen op de "FritzBox kantoor".
Het veiligst via een LAN-LAN verbinding tussen beide FritzBoxen.
FritzBox kantoor instellingen:
- Telefonie > telefoonapparaten > Nieuw telefoonapparaat instellen
- Kies nu voor Telefoon > LAN/IP telefoon, en geef het "toestel" een naam, bijvoorbeeld "Thuis"
- Verzin nu een username en een paswoord voor dit toestel
- kies een lijn voor uitgaande oproepen (jouw OVH lijn) en ook de nummers voor inkomende oproepen.
- Nadat je op "Instellingen toepassen" gedrukt hebt, keer dan terug naar de lijst van telefoontoestellen
- Bij het toestel "Thuis" nog volgende aanpassing maken: Toegangsgegevens > Aanmelding vanuit het internet toestaan [alleen indien je niet via een LAN-LAN VPN werkt]
FritzBox thuis instellingen:
- Telefonie > Eigen nummers > Nieuw telefoonnumer
- Kies voor Internetnummer
- Telefonie Aanbieder: Andere Aanbieder (Kantoor)
- Gebruikersnaam en Authenticatie naam = de username die je aan het toestel hebt gegeven (zie boven), paswoord (zie boven)
- Registrar: het interne IP adres van de Fritz!Box kantoor (vb 192.168.178.1)
- Proxy: het publieke IPv4 adres (of domeinnaam, vb myfritz.net naam) [alleen indien je niet via een LAN-LAN VPN werkt]
Nu kan je van thuis uit het OVH nummer van op kantoor gebruiken (uitbellen, ontvangen), ook intern naar mekaar bellen, etc ...
Ik doe dit altijd via een LAN-LAN VPN, maar dan moet je op één van beide locaties het default IP van de FritzBox wijzigen.
Voordeel van de LAN-LAN VPN: deze staat altijd aan, en je kan van thuis de toestellen op kantoor bereiken (en omgekeerd), van thuis uit iets uitprinten op kantoor, etc ...
PS
- Welke Fritz!Boxen gebruik je (kantoor, thuis) ?
- Hoe zijn ze met internet verbonden (VDSL2 modem? als router? als IP Client achter een andere router, ...)?
Want dat kan de zaak iets ingewikkelder maken
Toegevoegd na 24 minuten 2 seconden:
KRL100 schreef: 03 jan 2023, 19:04
Dat aanmaken van een identiek nummer was idd niet eens nodig, ik heb het nadien als testje gedeleted en ik kan nog steeds 2 simultane gesprekken voeren. Net wat we zochten dus (zie post van paar weekjes geleden ivm 2de lijn op kantoor).
Ik stel voor dat we beide posts samenvoegen? Uiteindelijk gaat dit nog altijd over hetzelfde "probleem"??
Re: VoIP bij OVH via FritzBox - niet aan de praat te krijgen
Geplaatst: 04 jan 2023, 17:45
door KRL100
Hallo Philipp_d, dank je voor de duidelijke uitleg.
FB thuis = VDSL modem = 7430
Lan-LAN verbinding met een tweede FB die als switch en Ap dient in de living achter de TV
Kantoor = 7460, achter een Telenet router met 4G backup (die hebben geen WiFi meer, en hun AP werkte niet (WiFi clients kregen geen IP). Daarna die Fb als AP gezet, met DHCP geactiveerd, anders deelde de telenet router geen IP adres uit (Iets met Ipv6?). Dubbele nat, maar het werkt perfect, er is vlotte WiFi en een Desk en Guest netwerk. Telefonie staat dus op deze FB ingesteld, en bleek vandaag perfect te werken.
Ik heb het niet zo voor een VPN verbinding tussen de 2 netwerken (fysiek andere locatie) daar we op beiden netwerken redelijk wat verkeer hebben. Afdrukken op kantoor van thuis uit is niet direct nodig, er staat hier thuis een printer van de zaak. Voor die paar daagjes per jaar dat mijn madam van thuis uit werkt zou het 'soms' handig zijn dat ze met het nummer van kantoor kan uitbellen ipv met haar GSM (want dan hebben de klanten dat GSM nr en sommige willen 24/7 vragen beantwoord zien

).
Ik zal het eens riskeren om op onze Fb thuis die VoIP van OVH te configureren, ik zie dan wel wat er gebeurt.
Ik sla je uitleg op!
Samenvoegen mag IDD
[Mod] beide topics samengevoegd
Re: VoIP bij OVH via FritzBox - niet aan de praat te krijgen
Geplaatst: 04 jan 2023, 18:24
door jang
Ligne Découverte bij OVH aan 1 euro per maand ?
Re: VoIP bij OVH via FritzBox - niet aan de praat te krijgen
Geplaatst: 04 jan 2023, 20:08
door philippe_d
KRL100 schreef: 04 jan 2023, 17:45
Ik zal het eens riskeren om op onze Fb thuis die VoIP van OVH te configureren, ik zie dan wel wat er gebeurt.
Bij OVH kan je één lijn niet registreren op 2 verschillende locaties:
- de locatie die laatst aangemeld is zal de binnenkompende oproepen krijgen, de andere locatie niet.
- gezien de Fritz!Boxen op verschillende tijdstippen her-registreren, weet je niet welke locatie actief wordt.
- bij het uitbellen wordt je altijd opnieuw geregistreerd, deze locatie zal dan tijdelijk ook de binnenkomende oproepen krijgen.
Pas op dat OVH dat niet ziet als een hackpoging, en je lijn blokkeert.
Het is niet alleen telkens vanuit een andere locatie (IP adres), maar ook met een ander toestel (andere FritzBox, Firmware, poort ..).
Bij WeePee zou je geblokkeerd worden wegens het wijzigen van "useragent" (VoiP client).
KRL100 schreef: 04 jan 2023, 17:45
Ik heb het niet zo voor een VPN verbinding tussen de 2 netwerken (fysiek andere locatie) daar we op beiden netwerken redelijk wat verkeer hebben.
Dat begrijp ik, maar het internetverkeer loopt niet over de VPN. Iedere locatie heeft zijn eigen internet gateway, daar verandert er niets aan.
Alleen het lokale verkeer tussen beide sites gaat over de VPN (vb van thuis uit een NAS benaderen op de andere locatie) ...