Instabiele lijn
Geplaatst: 09 okt 2022, 11:51
Al een tijd problemen met een instabiele lijn. DSL sync die wegvalt. Van zodra deze wegvalt blijft de lijn de uren erna wegvallen en terug op komen. Tot ze dan weer stabiel is voor bepaalde tijd... Momenteel synced de modem op 70/4. Afstand ROP is +/- 69meter.
Er werd verschillende keren melding gemaakt bij EDPnet. Een nieuwe modem werd aangekocht Fritzbox 7490 werd vervangen door een 7530. Omdat de lijn daarna een periode stabiel was na het vervangen van de modem dacht ik dat dit de oorzaak was. Maar nu met de nieuwe modem doet zich terug hetzelfde probleem voor. Het probleem zat dus niet in de modem...
De binneninstallatie is vrij eenvoudig: de Proximus kabel komt binnen op zolder, daar staat de NTP2007 doos. Van daar uit vertrekt er een netwerkkabel naar de technische ruimte waar de modem staat. De netwerkkabel gaat rechtstreeks de modem in, er zit dus geen RJ45 doosje tussen waar eventueel nog een probleem zou mee kunnen zijn. Deze netwerkkabel is vrij kort, ik schat max. 15 meter (afschermde CAT6).
De paren bij de NTP2007 doos werden ook afgestript en terug vastgezet.
Dus samengevat wat reeds nagekeken werden:
- Modem werd vervangen
- RJ45 connector werd vervangen aan modem kant
- Draadparen NTP2007 gestript en terug vastgezet
Enkele dagen geleden terug melding gemaakt bij EDPnet. De lijn was toen enkele dagen toevallig stabiel. Volgens hun lijnmeting staat de modem sinds enkele dagen stabiel. Maar sinds vanmorgen is het probleem er terug. Dit heb ik ook gemeld bij hun en wacht nog op antwoord.
De errors doen zich voornamelijk voor aan de modem kant. Maar heb geen idee meer waar dit probleem kan zitten aangezien de installatie vrij eenvoudig in elkaar zit...
In de modem komt af en toe de melding dat er een line branch aanwezig is, maar dit is niet altijd zo... (vreemd?)
De log geeft dan aan dat deze op 9 meter zit. Hoe moet ik dit lezen? Is dit 9 meter vanaf de ROP of vanaf de modem kant? Via HomeAssistant ben ik ook de lijnwaardes gaan monitoren. (waarom kan EDPnet dit niet?) Screenshots zijn van 1 maand.
Er werd verschillende keren melding gemaakt bij EDPnet. Een nieuwe modem werd aangekocht Fritzbox 7490 werd vervangen door een 7530. Omdat de lijn daarna een periode stabiel was na het vervangen van de modem dacht ik dat dit de oorzaak was. Maar nu met de nieuwe modem doet zich terug hetzelfde probleem voor. Het probleem zat dus niet in de modem...
De binneninstallatie is vrij eenvoudig: de Proximus kabel komt binnen op zolder, daar staat de NTP2007 doos. Van daar uit vertrekt er een netwerkkabel naar de technische ruimte waar de modem staat. De netwerkkabel gaat rechtstreeks de modem in, er zit dus geen RJ45 doosje tussen waar eventueel nog een probleem zou mee kunnen zijn. Deze netwerkkabel is vrij kort, ik schat max. 15 meter (afschermde CAT6).
De paren bij de NTP2007 doos werden ook afgestript en terug vastgezet.
Dus samengevat wat reeds nagekeken werden:
- Modem werd vervangen
- RJ45 connector werd vervangen aan modem kant
- Draadparen NTP2007 gestript en terug vastgezet
Enkele dagen geleden terug melding gemaakt bij EDPnet. De lijn was toen enkele dagen toevallig stabiel. Volgens hun lijnmeting staat de modem sinds enkele dagen stabiel. Maar sinds vanmorgen is het probleem er terug. Dit heb ik ook gemeld bij hun en wacht nog op antwoord.
De errors doen zich voornamelijk voor aan de modem kant. Maar heb geen idee meer waar dit probleem kan zitten aangezien de installatie vrij eenvoudig in elkaar zit...
In de modem komt af en toe de melding dat er een line branch aanwezig is, maar dit is niet altijd zo... (vreemd?)
De log geeft dan aan dat deze op 9 meter zit. Hoe moet ik dit lezen? Is dit 9 meter vanaf de ROP of vanaf de modem kant? Via HomeAssistant ben ik ook de lijnwaardes gaan monitoren. (waarom kan EDPnet dit niet?) Screenshots zijn van 1 maand.