Onverklaarbaar: Iets of iemand maakte Marsrobot proper!

Wil je gewoon eens testen of je klaar bent om te posten? Doe dit dan hier.
Plaats reactie
Spock
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1591
Lid geworden op: 20 feb 2004, 11:48
Locatie: St-Truiden, Brussel, Utrecht en Capetown
Contacteer:

Een nog onverklaard fenomeen heeft ervoor gezorgd dat een ruimterobot op Mars ineens veel beter presteert. Dat heeft het tijdschrift New Scientist dinsdag gemeld.

Volgens het blad heeft 'iets of iemand' de afgelopen tijd meermalen de Amerikaanse ruimterobot Opportunity schoongemaakt en afgestoft. Daardoor werkt de robot weer op volle kracht. Enige tijd geleden viel de helft van de kracht uit door de hevige stofvorming op Mars. De twee robots Opportunity en Spirit doen voor de NASA onderzoek op de rode planeet.

Bron: AP
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

LOL, het doet me terugdenken aan gisteren. Ik las op FOK net hetzelfde maar de reacties waren gewoon verbluffend. Heb een tijdje strijk gelegen. En dan kwam er op FOK een ander nieuwsbericht over dat zelfde beestje op Mars en die reacties sloten hilarisch genoeg bij elkaar aan.

Lees en lig plat:

http://frontpage.fok.nl/nieuws/49497 nieuwsbericht over de schoonmaak
http://frontpage.fok.nl/nieuws/49501 nieuwsbericht over een metalen object
Spock
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1591
Lid geworden op: 20 feb 2004, 11:48
Locatie: St-Truiden, Brussel, Utrecht en Capetown
Contacteer:

Zullen we Mulder en Scully sturen ?
mm2
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 jan 2004, 12:38

Ach dat waren gewoon de marsmannetjes :mrgreen:
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

met of zonder swiffer? :lol:
Gast

waarschijnlijk wonen er poolse kuisvrouwen op mars...

:lol:
Gebruikersavatar
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 05 mei 2004, 15:37
Locatie: Izegem, Belgie
Contacteer:

de wind tuurlijk... :|
De wind geeft die machine terug leven ingeblazen. Dat is pas woordspeling :wink: .
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Wind? In de ruimte?

Ja straks regent het er nog ook :p

Natuurlijk als hem echt op mars staat/stond dan kan het wel zijn, want Mars heeft een atmosfeer zeker?


greetz,

Nob
Laatst gewijzigd door Nob op 22 dec 2004, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Ofwel moesten de mars-mannekes in 't zakje blazen van de marsflikken :twisted: :-D
Blaaszakjes defect van te hard te blazen :roll:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 05 mei 2004, 15:37
Locatie: Izegem, Belgie
Contacteer:

@NOB: Bestaat er geen wind in de ruimte?

Weergeleerd

Weerbericht voor Mars

'Aanhoudend droog met een harde tot stormachtige wind, tot grote hoogte opwaaiend stof en slecht zicht. Temperatuur uiteenlopend van -20 graden Celsius in de middag tot omstreeks -80 graden in de nacht.' Dat zou het weerbericht kunnen zijn voor een willekeurige plek op de planeet Mars.

De Amerikaanse 'Pathfinder', die nu op de Rode Planeet staat, fungeert ook als weerstation. Zo worden metingen verricht van wind, temperatuur en het zicht op Mars. Kennis over gesteenten en de atmosfeer op andere planeten levert een beeld op over het ontstaan van de aarde en van onze atmosfeer. Dankzij eerdere missies weten we al heel wat van het weer op Mars. Waarschijnlijk was het er in het verleden lang zo koud niet en stroomde er in de oertijd water over de planeet.

De atmosfeer van deze planeet is nu veel ijler dan de aardse atmosfeer en bestaat voornamelijk uit kooldioxyde, wat stikstof, heel weinig zuurstof en vrijwel geen water. De luchtdruk bedraagt er maar 7 hectoPascal (=millibar), terwijl de barometer op aarde gemiddeld zo'n 1013 hectoPascal aanwijst. Neerslag valt er niet, zodat het op grote delen van de planeet zeer stoffig is, waarbij het stof in de ijle atmosfeer heel hoog kan komen. De temperatuur kan wel laag genoeg zijn om gasvormig koolzuur in koolzuursneeuw over te doen gaan. Geen sneeuw zoals wij kennen, maar een gas dat als koolzuurrijp op het oppervlak neerslaat. Door de rijpaanslag is het op de polen van Mars niet stoffig.

Het meest opmerkelijk is de wind, die aan het oppervlak over grote gebieden snelheden kan bereiken van 100 tot 200 km/uur. Op het aardoppervlak komt dat alleen voor in tropische orkanen of bij tornado's. De stormen op Mars hangen samen met grote drukverschillen die het gevolg zijn van de enorme verschillen in temperatuur op het Mars-oppervlak. Door de wind kan niet alleen stof maar ook koolzuurrijp van het oppervlak waaien.

Het windpatroon is vergelijkbaar met dat op aarde: westelijke winden op gematigde breedten en op tien km hoogte een straalstroom met windsnelheden van 300 tot 400 km/uur. Daarbij ontstaan depressies zoals we die ook op aarde kennen. De straalstroom waait tegen de bergtoppen tot 25 km hoogte, waarbij zich daar vaak golfvormige wolken van ijs ontwikkelen, die we op aarde ook in de bergen zien.

Bron: de Weerkamer


Hmm, kan dit iets doen tegen uw mening, Nob?

[/b]
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Neen er bestaat geen wind in de ruimte (buiten de zonnewind, maar da' s iets anders).

(Ooit al de Amerikaanse vlag zien wapperen op de maan? -> de maan heeft geen atmosfeer als ik mij niet vergis ;-) )

Waar jij het over hebt is op Mars zelf (dus binnen de atmosfeer van Mars)

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

De top windsnelheden worden bereikt op Neptunus zie kort uittreksel in deze link .

Op grotere hoogten bestaat de atmosfeer van Neptunus vrijwel volledig uit waterstof en helium. Lager wordt er ook methaan, ammoniak en water aangetoffen. De relatief hoge concentratie methaan in de lagere atmosfeer veroorzaak de voor Neptunus karakteristieke blauwe kleur. In tegenstelling tot de atmosfeer van Uranus, komen er op Neptunus wel grote wolkenformaties voor. Tot 1994 kwam er een grote donkere vlek voor die vergelijkbaar is met de Grote Rode Vlek op Jupiter, maar later is die verdwenen en verscheen er een nieuwe. Met behulp van de Hubble ruimtetelescoop zijn in de atmosfeer van Neptunus de hoogste windsnelheden van het zonnestelsel gemeten die rond de evenaar kunnen oplopen tot 2000 km/u.
Vermoedelijk worden deze stormen veroorzaakt door de warmteuitstraling van de planeet.

En uiteraard op de planeet zelf, en niet in de ruimte...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 05 mei 2004, 15:37
Locatie: Izegem, Belgie
Contacteer:

Dat is waar Nob en Bleu-Sky.
Ik sprak over Mars zelf en jullie over de ruimte, misverstandje :oops: :roll:
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Volgens vandale:
wind (de ~ (m.), ~en)
1 voelbare horizontale luchtstroming in de dampkring => koelte
2 hoeveelheid gassen die men uit de ingewanden laat ontsnappen => buikwind, darmgas, flatus, poepie, poepje, scheet, veest

Ik veronderstel dat het hier over het eerste gaat :roll:

We moeten dus zien te weten te komen
1) is er lucht op Mars
2) heeft Mars een dampkring

1)
lucht (de ~, ~en, ~en)
1 het in hoofdzaak uit zuurstof en stikstof bestaande gasmengsel dat de aarde tot op zekere hoogte omgeeft
2 dampkring, atmosfeer
3 hemel, uitspansel
4 geur [Belg.]

2) Mars heeft een dampkring! => volgens punt twee in (1) is er dus lucht op Mars.

Puur taalkundig en wetenschappelijk gezien kan er op Mars dus wind zijn :)
Maar, dat werd hierboven al verteld ;)


MAAR, laat mij nu even puur taalkundig inpikken op die wind in de ruimte...

Ruimte = heelal
heel·al (het ~, ~len)
1 ruimte waarin de aarde, planeten, sterren en andere hemellichamen zich bevinden => hemelruim, ruim, universum, wereldruim

De aarde (maar ook mars en andere) bevinden zich in de ruimte... op de aarde kan er wind waaien... => er kan wind waaien in de ruimte hehehehe :twisted:
En jawel Nob, regenen doet het er dus ook :wink:
NuKeM
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

De NASA heeft de Marsrover Opportunity van alle kanten gefotografeerd waarbij bleek dat alle stof van de panelen verwijderd is. Enige tijd geleden werd de Opportunity 's nachts ook al op onbekende wijze "schoongemaakt". De NASA heeft echter geen verklaring kunnen vinden hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Afbeelding
Sommige internetcommunities denken een verklaring gevonden te hebben op een van de foto's: de robot is gewoon schoongespoeld. Eerder fotografeerde de NASA al waterijswolken boven Mars.

Op een foto die de robot van de grond gemaakt heeft, zijn volgens sommigen duidelijk plassen water te zien. Foto's op Sol 307 tonen een schijnbaar vochtige grond, stenen en plassen water.
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

1 ruimte waarin de aarde, planeten, sterren en andere hemellichamen zich bevinden


Je moet dus goed lezen he Nukem.

Het is de ruimte waarin die dingen zich bevinden, dus het is exclusief die dingen.

En daar waait en regent het dus NIET :p

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Nob schreef:Het is de ruimte waarin die dingen zich bevinden, dus het is exclusief die dingen.

Ah nee, 'waarin' lees ik al inclusief :wink:
NuKeM
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Nukem... een portefeuille is iets waarin mijn geld zich bevindt.

Dus een portefeuille is iets + geld?

Nogal scheve redenering.

Hoe noem jij dan trouwens dat iets zonder die planeten?

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Nob schreef: Hoe noem jij dan trouwens dat iets zonder die planeten?
Off-topic
Laat me raden...het nirwana :roll: zie de vier waarheden...
On-topic

Maar om op Nob zijn vraag terug te komen, ik zou het toch simpel "de ruimte noemen" waar bevind zich het ISS?...maar die hebben dan weer lucht aan boord...alhoewel...zij staan daar op rantsoen, heel erg dus!
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Hier kunnen jullie misschien info vinden over de atmosfeer op mars. Kwam deze tegen ergens bij de reacties van het laatste nieuwsbericht over mars op FOK.

Ik heb het zelf niet eens doorgenomen omdat het me eigenlijk niet boeit of het regent daar of niet. Het regent hier al teveel zodus. :roll:
Gebruikersavatar
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 05 mei 2004, 15:37
Locatie: Izegem, Belgie
Contacteer:

Als het daar niet zoveel zou regenen als hier. Zou je dan niet naar daar gaan
wonen Pengu?
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Yep en zal daar direct beginnen met robotjes te kuisen, dan heb ik nog werk ook! :P
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Snakehit schreef:Als het daar niet zoveel zou regenen als hier. Zou je dan niet naar daar gaan
wonen Pengu?
Niet aan te raden, (nog) geen zuurstof en geen bruikbaar water actueel, maar wat veel erger is. Het schild (een sterk magneetveld zoals op aarde) ontbreekt, welke gevaarlijke cosmische straling van ons afhoud.
Korte vertaling. > Zonnewind
De deeltjes treffen als zogenoemde zonnewind ook de aarde. Hier vervormen zij regelrecht het aardmagneetveld. Op de zon afgewende kant ontstaat een staart, naar de zon heen werkt het veld als een schild dat de elektrisch geladene deeltjes van de aarde wegleid
.

Door de cosmische straling welke op mars permanent inwerkt, zouden levende wezens al snel ten dode opgeschreven zijn. (of dus muteren)
Zo eenvoudig als men dat voorsteld in de toekomst, zal dat niet gaan...
Men zou er een stevig schild moet opbouwen in de leefruimtes van de astronauten.

"Spock" vragen...schilden activeren :-D
Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Nob schreef:Nukem... een portefeuille is iets waarin mijn geld zich bevindt.

Dus een portefeuille is iets + geld?

Nogal scheve redenering.

Hoe noem jij dan trouwens dat iets zonder die planeten?

greetz,

Nob

Er zit wel iets in in je redenering, ware het niet dat er niet in elke portefeuille altijd geld zit (in de ruimte zitten 'altijd' planeten en sterren).
Maar dan denk ik weer aan de amerikanen, die zeggen altijd "exploring outer space", de ruimte verkennen. En dan bedoelen ze natuurlijk niet de leegte, maar sterren en andere fenomenen ;)
NuKeM
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Er zit wel iets in in je redenering, ware het niet dat er niet in elke portefeuille altijd geld zit (in de ruimte zitten 'altijd' planeten en sterren).


Da's relatief he Nukem, jij beziet het op zeer korte termijn. Op lange termijn (miljoenen jaren) zijn er planeten die weggaan, planeten die onstaan. En voor de big bang was er zelfs niet echt "iets".

Enfin ja over zoiets kunt ge blijven doorgaan natuurlijk. Voor mij is de ruimte die grote leegte (zonder planeten) en het heelal dat is dan ruimte + planeten ofzo.

't Is gewoon hoe dat je wat defineert. ;-)

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
anoniem
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 30 mei 2004, 11:22

The USA Returns to Mars
October 24, 2001: The United States returned to Mars last night as NASA's 2001 Mars Odyssey fired its main engine at 7:26 p.m. Pacific time on Oct. 23rd (0226 UT on Oct. 24th) and was captured into orbit around the red planet.

At 7:55 p.m. Pacific time, flight controllers at the Deep Space Network station in Goldstone, Calif., and Canberra, Australia, picked up the first radio signal from the spacecraft as it emerged from behind the planet Mars.

Right: An artist's rendition of 2001 Mars Odyssey as it enters orbit. Credit: JPL

"Early information indicates everything went great," said Matt Landano, the Odyssey project manager at NASA's Jet Propulsion Laboratory in Pasadena. "The orbit insertion burn went off just as we planned and we will now begin the three- month long aerobraking phase."

Members of the flight team are analyzing the information they are receiving from Odyssey to help them evaluate the health and status of the spacecraft and determine its precise orbit geom
source: nasa :wink: 8)
Bijlagen
bender.gif
(3.17 KiB) 965 keer gedownload
MOI-badge_br_med.jpg
(23.59 KiB) 976 keer gedownload
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Bite my shiny metal ass!!! :wink:
Gebruikersavatar
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 05 mei 2004, 15:37
Locatie: Izegem, Belgie
Contacteer:

in een ruimtepak zit je toch goed afgesloten tegen die magnetische krachten.
Ik heb ooit een keer in de krant gelezen, dat wanneer we op mars zouden gaan wonen, dat alles moet overdekt zijn. En de lucht zou dan gefilteerd worden en dan zou het leefbaar kunnen zijn. Met dat overdekt bedoelen ze waarschijnlijk tegen die magnetische stralen.
Het zal nog een tijdje duren tegen dat ik op Mars, Halo kan gaan spelen :wink:
Gast

Blue-Sky schreef:"Spock" vragen...schilden activeren :-D
Shields up. U vraagt, wij draaien, Captain Blue-sky ;)
Spock
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1591
Lid geworden op: 20 feb 2004, 11:48
Locatie: St-Truiden, Brussel, Utrecht en Capetown
Contacteer:

Anonymous schreef:
Blue-Sky schreef:"Spock" vragen...schilden activeren :-D
Shields up. U vraagt, wij draaien, Captain Blue-sky ;)
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Nob schreef: Hoe noem jij dan trouwens dat iets zonder die planeten?
Blue-Sky schreef:Maar om op Nob zijn vraag terug te komen, ik zou het toch simpel "de ruimte noemen" waar bevind zich het ISS?...maar die hebben dan weer lucht aan boord...alhoewel...zij staan daar op rantsoen, heel erg dus!
Gelukkig heeft de cargo nu kunnen aandokken op het ISS :-D
Gebruikersavatar
Cyrus23
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 dec 2003, 12:12
Locatie: Lommel
Contacteer:

Dus als ik het goed versta is het zo dat het water de kleine machine heeft schoongemaakt. Kan me moeilijk bedenken dat mars mannetjes het gedaan hebben. :-D :-D
Zever in pakskes daar ben ik goed in dus zeik niet ik weet altijd beter.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Cyrus23 schreef:Dus als ik het goed versta is het zo dat het water de kleine machine heeft schoongemaakt. Kan me moeilijk bedenken dat mars mannetjes het gedaan hebben. :-D :-D


Nope... er is geen water op Mars... nu recent heeft men miniscule sporen gevonden dat het er ooit is geweest, maar daar blijft het bij.
Gebruikersavatar
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 05 mei 2004, 15:37
Locatie: Izegem, Belgie
Contacteer:

@r2504: kijk eens op de vorige pagina.. er is daar een foto gepost waar er duidelijk een plas water op te zien is. Die auto zal gewoon gekuist zijn doordat de wind het water heeft geblazen tegen dat karretje... niet echt realistisch maar hoe kan je het anders gaan verklaren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Snakehit schreef:@r2504: kijk eens op de vorige pagina.. er is daar een foto gepost waar er duidelijk een plas water op te zien is. Die auto zal gewoon gekuist zijn doordat de wind het water heeft geblazen tegen dat karretje... niet echt realistisch maar hoe kan je het anders gaan verklaren.


Het lijkt inderdaad op water... maar men zoekt er al jaren achter, en heeft zelfs verschillende robots naar Mars gezonden om het (stoffen die enkel zouden bestaan indien er ook water was) uit het gesteente te halen... dat er dan nu hele plassen liggen zou een beetje gek zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Test”