Pagina 1 van 1
Omschakelen tussen VDSL aanbieder betekent telkens opnieuw lassen?
Geplaatst: 07 jul 2022, 10:30
door akke
Een tijdje geleden aanvraag ingediend om één lijn van EDPNET naar Proximus om te schakelen. Vandaag staat hier ineens een lasser van proximus voor de deur om dat in orde te brengen. Volgens hem moet er bij het omschakelen tussen en provider telkens opnieuw gelast worden omdat het een ander netwerk is. De bestaande koperparen kunnen dus niet hergebruikt worden, die zijn en blijven van de ISP die ze heeft aangevraagd; aldus die technieker.
Omdat het veel breekwerk zou betekenen om opnieuw te kunnen lassen heeft hij dan foto's van de situatie gemaakt en hebben ze hogerop beslist dat het bestaande koperpaar toch in de straatkast mag gewijzigd worden in plaats van een nieuw paar te lassen.
Maar klopt dit? Moeten ze nu echt een nieuw paar lassen als je gewoon van ISP wijzigt? Terwijl ze dit gewoon in de straatkast toch kunnen aanpassen?
Volgens de technieker is dit ook uitzonderlijk. Als ik van Proximus terug naar een andere ISP wil gaan, later, zal men niet zo "soepel" zijn en zal er toch opnieuw gelast moeten worden zei hij.
Ik heb moeite om te geloven dat men zo graag nutteloos aan de kabels laat lassen.
Re: Omschakelen tussen VDSL aanbieder betekent telkens opnieuw lassen?
Geplaatst: 07 jul 2022, 10:38
door Fallschirmjaeger
Heb je gevraagd dat Proximus de lijnen van edpnet overneemt? Zoniet, ga je idd laswerken hebben, want zonder uw schriftelijk akkoord kunnen ze niet edpnet opzeggen en die lijn gebruiken. Hierdoor gaan ze dus een nieuwe lijn moeten trekken voor.
Re: Omschakelen tussen VDSL aanbieder betekent telkens opnieuw lassen?
Geplaatst: 07 jul 2022, 11:27
door akke
Fallschirmjaeger schreef:Heb je gevraagd dat Proximus de lijnen van edpnet overneemt? Zoniet, ga je idd laswerken hebben, want zonder uw schriftelijk akkoord kunnen ze niet edpnet opzeggen en die lijn gebruiken. Hierdoor gaan ze dus een nieuwe lijn moeten trekken voor.
Ik heb online een formulier ingevuld om de overstap naar proximus te regelenen en daarbij mijn easy switch nummer ingegeven.
Re: Omschakelen tussen VDSL aanbieder betekent telkens opnieuw lassen?
Geplaatst: 07 jul 2022, 11:37
door cyberbug
Overneemt ?
Er heeft nog nooit een andere isp lijnen (koper/adsl/vdsl) in het bezit gehad buiten Belgacom/proximus zelf.
Zelfs Dommel niet indertijd met hun eigen Citynet. die hadden toen eigen verbindingen in bepaalde centrales in steden
https://web.archive.org/web/20130121034 ... ellen.html Zie hadden wel eigen apparatuur in de centrales staan (over ADSL2+ Anex A/M) maar de lijnen zelf van centrale naar de gebruiker zijn steeds van Belgacom/Proximus geweest. bij omschakeling diende er toen wel een fysieke aanpassing nodig.
maar in het huidig landschap zie ik hiervoor zelfs geen enkele reden meer. (dat is gewoon de poort in de rop remote omschakelen eventueel)
Denk dat dit eerder een broodje aap van de installateur was en ze gewoon de lijn wouden vervangen (verouderd ? of een ander probleem...) en gewoon de klant bang willen maken als ze niet rechtstreeks bij Belgacom zitten...
Edit link naar archive.org aangepast
Re: Omschakelen tussen VDSL aanbieder betekent telkens opnieuw lassen?
Geplaatst: 07 jul 2022, 11:46
door Joe de Mannen
Mij lijkt het ook een uitdenekgekletst verhaal...
J.
Re: Omschakelen tussen VDSL aanbieder betekent telkens opnieuw lassen?
Geplaatst: 07 jul 2022, 18:44
door philippe_d
akke schreef:Fallschirmjaeger schreef:Heb je gevraagd dat Proximus de lijnen van edpnet overneemt? Zoniet, ga je idd laswerken hebben, want zonder uw schriftelijk akkoord kunnen ze niet edpnet opzeggen en die lijn gebruiken. Hierdoor gaan ze dus een nieuwe lijn moeten trekken voor.
Ik heb online een formulier ingevuld om de overstap naar proximus te regelenen en daarbij mijn easy switch nummer ingegeven.
Zie deze post op adsl-bc (franstalig):
https://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php ... 0#p1713299
- - Gebruiker heeft vandaag rond 10.00 online EDPnet besteld (easy switch)
- Om 12.16 kreeg hij reeds zijn nieuwe EDPnet login
- Om 12.56 een berichtje dat de bestelling uitgevoerd is en de lijn geactiveerd
- Om 14:43 al een berichtje van de Helpdesk waarom hij nog altijd zijn Scarlet login gebruikte op zijn modem (was nog op 't werk)
.
Dus dat opnieuw lassen bij iedere overschakeling is toch een fabeltje

Overschakelen naar EDPNet kan dus in enkele uren ...
Re: Omschakelen tussen VDSL aanbieder betekent telkens opnieuw lassen?
Geplaatst: 08 jul 2022, 08:02
door akke
OK. Thanks. Ik dacht al dat het zever was dat die technieker vertelde...
Ik heb gisteren nog snel het pppoe wachtwoord uit de bbox gehaald (d.m.v. een pppoe-server en tcddump om te sniffen) zodat ik de fritz!box terug kon plaatsen. Want diezelfde technieker gaf ook aan dat enkel de bbox werkt met proximus, geen fritz!box. Maar hij werkt nu toch
Al staat het profiel nu maar op 50/15, maar dat was met de bbox ook zo. Ik vermoed dat ik nog wat moet wachten tot ze het weer hoger zetten.
Attainable is 127/38 dus zal wel terug naar 100/30 gaan zoals bij edpnet vermoed ik.
Re: Omschakelen tussen VDSL aanbieder betekent telkens opnieuw lassen?
Geplaatst: 08 jul 2022, 08:31
door svermassen
Zever, hier al genoeg overgeschakeld.
Het is nog steeds hetzelfde paar.
Re: Omschakelen tussen VDSL aanbieder betekent telkens opnieuw lassen?
Geplaatst: 08 jul 2022, 09:09
door philippe_d
akke schreef:Ik heb gisteren nog snel het pppoe wachtwoord uit de bbox gehaald (d.m.v. een pppoe-server en tcddump om te sniffen) zodat ik de fritz!box terug kon plaatsen.
Waarom sniffen?
Login vind je op "Mijn
Telenet Proximus" en paswoord kan je
zelf instellen.
Re: Omschakelen tussen VDSL aanbieder betekent telkens opnieuw lassen?
Geplaatst: 08 jul 2022, 09:18
door brubbel
philippe_d schreef:Login vind je op "Mijn Telenet" en paswoord kan je zelf instellen.
Ik ben compleet in de war nu.
Re: Omschakelen tussen VDSL aanbieder betekent telkens opnieuw lassen?
Geplaatst: 08 jul 2022, 11:53
door philippe_d
Sorry
moet natuurlijk "
My Proximus" zijn
