Zonne-energie (PV) in de energiemix.

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

warpozio2 schreef:@Ordon Die 400TWh die jij geeft wijkt meer ca 11% af van de febeg site.
Is dat een afronding of heb je een andere bron?
De bron staat in de figuur.
Blijkbaar heb ik ze nog niet vaak genoeg gepost. 8)
Volledige details staan ook op die website en zijn afkomstig van Eurostat.

Afbeelding
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

eurostat vs febeg
lies, damn lies, statistics 8)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Heb ik weer chance dat mijn bron Eurostat is.
Warpozio2 stond al klaar om mij wederom in diskrediet trachten te brengen... :roll:

Doch de grote lijnen blijven hetzelfde hé warpozio2: met enkel hernieuwbare energiebronnen komen we er niet.
Amper een derde van wat nodig is!
In tegenstelling tot wat enkele diehards trachten laten uit te schijnen.
Maar nooit hard hebben kunnen maken...
  • Fossiele brandstoffen
  • Intermitterende "hernieuwbare" energiebronnen
  • Kernenergie
Staan ze daar alleen en kunnen de beloftes niet waarmaken.

Nu nog opzoek naar de hoofdmoot: twee derde van de energiebalans invullen met "iets" dat koolstofneutraal is.
Laat we heel gul zijn en er 40% van maken dat via hernieuwbare energiebronnen opgewekt kan worden.
Dan gaapt er nog een tekort van 60%.
Ook de Nederlanders omarmen alvast kernenergie. :wink:

Twee buurlanden.
Twee visies.
Het ene land met gezonde overheidsfinanciën, het andere land met een gigantische schuldenberg. :lol:
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Ik ben al blij dat je van de eerste keer antwoord ;)
(grapje hé)
Serieus een afwijking kan, maar een afwijking van 11% is vreemd toch?

Laten we het vanaf nu op tussen 400 en 450 TWh houden ;)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Het is juni. Het zouden topdagen moeten zijn voor PV.

Echter zie je opbrengsten die je zou verwachten voor december. Voor PV: gisteren 9,7%, vandaag amper 4,9%.

Gisteren kon het ganse HE gamma slechts 15,1% van de vraag voorzien. En dat was dan nog geen warme of kille dag, dus geen verwarming/airco/...

Daarmee raken we er niet.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Collectief blijkbaar niet nee. :-D
Maar dat is nog geen enkele maand anders geweest.

Krijg je ervan wanneer men te laat begint, gelooft dat wat in het verleden gewerkt heeft het even goed zal doen in de toekomst, liefst zonder te veel te investeren. Bovendien kostbare tijd laat verloren gaan in overloos debateren, men het niet eens geraakt over de te volgen koers (en als men het dan al eens eens geraakt de daad niet bij het woord voegt) en kostbare budgetten liever richting buitenlandse monopolisten stuurt.

Individueel zie ik toch nog steeds heel andere productiecijfers dan de maand december.
As we speak vier keer zoveel productie dan verbruik. Sinds middernacht nog altijd 35% meer productie dan verbruik.
Dus zelfs nu worden de reserves nog aangevuld.

Uiteraard is dat n=1 en heeft de energieverbruiker die bewust inzet of genoodzaakt is in te zetten op collectieve oplossingen daar weinig aan. Die mag zijn hoop nog altijd stellen op de uitkomst van onderhandelingen met een in Frankrijk gevestigd bedrijf.
Hopelijk geraakt men het daar wel vlug eens over een betaalbare en tijdige oplossing. Zoniet........ :help:
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

CCatalyst schreef:Het is juni. Het zouden topdagen moeten zijn voor PV.

Echter zie je opbrengsten die je zou verwachten voor december. Voor PV: gisteren 9,7%, vandaag amper 4,9%.

Gisteren kon het ganse HE gamma slechts 15,1% van de vraag voorzien. En dat was dan nog geen warme of kille dag, dus geen verwarming/airco/...

Daarmee raken we er niet.
Maart, april, mei waren zonniger dan gemiddeld.
Nu worden de grondwaterreserves aangevuld, want die waren schrikbarend laag.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

de (lokale) "vraag" van alle producenten met eigen verbruik zie je uiteraard niet; alleen het gedeelte dat over het net gaat. Dus elk huishouden met eigen PV-panelen dat 100% in eigen verbruik (op die topdagen) voorziet, is niet meegerekend in de "totale vraag"
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

warpozio2 schreef: Nu worden de grondwaterreserves aangevuld, want die waren schrikbarend laag.
Schrikbarend laag? Al gezien hoe groen het is buiten? Veel groener dan enkele jaren geleden toen er echt een probleem met droogte was.

De voorraden zijn eerder deze maand al flink aangevuld, zo flink zelfs dat er dit weekend alweer problemen ontstonden door wateroverlast in bepaalde delen van het land. Bovendien kon het in de winter weer niet op met water laten wegvloeien richting zee.

We zitten in de weken dat de zon het meest zou moeten renderen; we hebben anders niet veel goede kaarten gekregen, maar onze breedtegraad is dat wel (in de zomer toch). Maar zo verliezen we dat allemaal weer. Er zijn zoveel PV-installaties bijgekomen de laatste jaren, en nog steeds kunnen we op bepaalde dagen niet in 5% van de vraag voorzien, en dat in juni begot.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 08 jun 2022, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef: Individueel zie ik toch nog steeds heel andere productiecijfers dan de maand december.
As we speak vier keer zoveel productie dan verbruik. Sinds middernacht nog altijd 35% meer productie dan verbruik.
Dus zelfs nu worden de reserves nog aangevuld.
Voila se, den ivo heeft weer de enige juiste keuze gemaakt.
Hij heeft zijn huis dan ook gekocht op die ene plaats in Belgie waar er een mini mini microklimaat heerst, speciaal aangepast voor zonnepanelen.

Gijlie had daar ook kunnen wonen, maar jullie hebben weeral de verkeerde keuzes gemaakt.

Zelfs na middernacht produceert zijn installatie nog 35% meer dan wat hij verbruikt en worden de reserves aangevuld. :roll:

Tja, natuurlijk omdat hij opnieuw en we vallen in herhaling als enige de juiste keuze van type zonnepanelen gemaakt heeft die ook op maanlicht werken… :lol:

Nu mijn batterij is ondertussen ook aan het vollopen, zit al bijna aan 1900 kwh opslagen energie ! 8)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

En zijn die bijkomende PV-installaties er gekomen bij een stagnerende energievraag?
En zijn die bijkomende PV-installaties er dan allen gekomen met naar verhouding voldoende opslagmogelijkheden?
HE zonder voldoende opslagcapaciteit zal inderdaad nooit genoeg zijn.

Overstromingen en ondergrondse waterreserves hebben dit ding gemeen: Ze zijn onderdeel van hetzelfde probleem.
Het is niet zo dat er overstromingen zijn omdat de ondergrondse waterreserves tot de rand gevuld zijn. Integendeel zelfs.
---------------------------------------------------------------------
duizend schreef:Hij heeft zijn huis dan ook gekocht op die ene plaats in Belgie waar er een mini mini microklimaat heerst, speciaal aangepast voor zonnepanelen.
Nope.
Hij heeft zijn huis uitgerust met een PV-installatie en opslagcapaciteit in verhouding tot het verbruik.
Dat is de clou. :roll:
Maar uiteraard wist je dat al.
Maar liever de ad hominem troef nog eens bovenhalen om de aandacht af te leiden.
Zelfs na middernacht produceert zijn installatie nog 35% meer dan wat hij verbruikt en worden de reserves aangevuld. 
Inderdaad. Had je de moeite genomen de volledige tekst te lezen en niet weer vlug-vlug een gelegenheid aangegrepen hebben om door slechts een deel uit een geheel te lichten ad hominem te kunnen reageren zou je nu weten dat wat je hierboven schrijft gewoon van de pot gerukt heeft en maar één doel dient. :roll:
Ik weet niet of je het opzettelijk deed of gewoon geen tijdsbesef hebt maar hier loopt de klok gewoon door na middernacht hoor.
Laatst gewijzigd door ivob op 08 jun 2022, 14:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

"Maanlicht" is ook zonlicht. Gereflecteerd weliswaar :-)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Er is nog altijd een probleem van droogte en eentje dat zelfs toeneemt.

Een beetje meer regen zoals nu vult wel aan maar onvoldoende om de structurele achteruitgang op te vangen.

De problemen met wateroverlast betekent niet dat er geen droogteprobleem is maar wel dat het water niet snel genoeg weg kan door oa teveel verharding.

We hebben nooit nog maar in de buurt van 5% olie kunnen produceren.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

CCatalyst schreef:"Maanlicht" is ook zonlicht. Gereflecteerd weliswaar 
Er zijn inderdaad al panelen in ontwikkeling die ook werken zonder zonlicht en ook bij nacht energie zullen leveren.
Net zoals er nu reeds opslagsystemen (batterijen) voor thuisgebruik commercieel verkrijgbaar zijn (dus al geen toekomstplannen meer) die werken zonder eigen omvormer en vanuit de gelijkstroomopslag hun eigen wisselstroom kunnen maken om aan een thuisnet te leveren.
Daardoor stijgt de efficiëntie (wegens wegvallen van één trap in de omvorming) tot 99%.
De technische ontwikkeling staan niet stil. Toch niet voor wie er gebruik van wil maken
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef: Hij heeft zijn huis uitgerust met een PV-installatie en opslagcapaciteit in verhouding tot het verbruik.
Dat is de clou. :roll:
Ah neen, want sinds middernacht heb je nog altijd 35% meer productie dan verbruik. Meer productie dan verbruik, Dat heeft niks met opslagcapaciteit te maken…

Maar op zijn ivobees zal het wel weer allemaal kloppen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

CCatalyst schreef:Schrikbarend laag? Al gezien hoe groen het is buiten? Veel groener dan enkele jaren geleden toen er echt een probleem met droogte was.

De voorraden zijn eerder deze maand al flink aangevuld, zo flink zelfs dat er dit weekend alweer problemen ontstonden door wateroverlast in bepaalde delen van het land.
Je gevoel is niet altijd hetgeen je moet volgen. Meten geeft 'iets' betrouwbaardere feiten.
https://www.dov.vlaanderen.be/page/actu ... dindicator
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

duizend schreef: Ah neen, want sinds middernacht heb je nog altijd 35% meer productie dan verbruik. Meer productie dan verbruik, Dat heeft niks met opslagcapaciteit te maken…

Maar op zijn ivobees zal het wel weer allemaal kloppen.
As we speak, duizend. As we speak, betekent op dat eigenste ogenblik.
Maar soit. Je wil er blijkbaar weer een semantisch spelletje van maken.

Sinds middernacht had ik op het ogenblik dat ik "as we speak" schreef inderdaad al 35% meer geproduceerd dan ik op hetzefde ogenblik verbruikt had. Dat deze productie tijdens de "maanuren" gebeurt is maak jij er van.
Je krijgt er misschien de lachers en de tegenstanders van HE mee op één lijn maar dat lost geen enkel energieprobleem op. Zelfs niet individueel.
En iedereen die echt met HE bezig is weet dat om een goede balans tussen productie en verbruik te krijgen opslag ook een onontbeerlijke schakel is. Wie er, om wat voor reden dan ook, liever niet mee bezig is vaart uiteraard liever een andere koers.
Blijkbaar hoort de tegenpartij bij herhaling ad hominem bespelen daar ook bij. Niets nieuws onder de zon.

edit: op dit eigenste ogenblik, dd 8/6/22 in real time 15:15 uur, voor de slechte verstaanders, sinds 00:00 uur al 90% meer geproduceerd dan verbruikt waarbij 13% geëxporteerd naar het net om o.a. de "netbatterij" mee helpen aan te vullen. :banana:
Laatst gewijzigd door ivob op 08 jun 2022, 15:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef: Sinds middernacht had ik op het ogenblik dat ik "as we speak" schreef inderdaad al 35% meer geproduceerd dan ik op hetzefde ogenblik verbruikt had. Dat deze productie tijdens de "maanuren" gebeurt is maak jij er van.
Niks as we speak.

As we speak was het 4 keer het verbruik geproduceerd.

En dan was het “sinds middernacht nog altijd 35% meer productie dan verbruik”

De meeste van jouw postings bevatten dergelijke lapzwanzen om zaken “spectaculairder “ en “beter” voor te stellen als ze werkelijk zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

35% is wat het is. Niet meer niet minder. Iets anders schreef ik dan ook niet. Of je er nu graag duizend bochten van maakt of niet.
Al was het maar 1%. Punt is dat op een regendag zoals deze een individuele PV-installatie met opslagcapaciteit, beiden in balans met het individueel verbruik, op 24 uur nog steeds meer produceert dan men in diezelfde tijdspanne verbruikt.
Meer heb je niet nodig.
Of je daar voor de persoonlijke lol dan lapzwans van maakt of niet doet er niet toe. De feiten blijven de feiten.

De persoonlijke huishoudelijke hoeveelheid netgebruik kan een ander beter voor mij uitleggen:
https://www.youtube.com/watch?v=yypE0rq0gr4

:banana:

Edit: Oeps, toch een foutje gemaakt. De laatste 5 van mijn woordvoerder mag je ook schrappen. :beerchug:
Laatst gewijzigd door ivob op 08 jun 2022, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef:35% is wat het is. Niet meer niet minder. Iets anders schreef ik dan ook niet.
je schrijft dat jouw maanpanelen 35% meer produceren dan je verbruik en dat sinds middernacht. :roll:

En dan achteraf beginnen te relativeren. :bang:
Zoals gewoonlijk :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Je hebt gelijk duizend.
Laatst gewijzigd door ivob op 08 jun 2022, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Lees je eigen post nog eens.
En stop met te posten en dan onmiddellijk de post aan te passen.

As we speak was het 4x het verbruik.
De rest was “sinds middernacht”

En dat allemaal om met grote getallen tevoorschijn te kunnen komen :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Je hebt gelijk duizend, het kan verwarrend overkomen =>
As we speak was het 4x het verbruik.
De rest was “sinds middernacht”

Ik zal het even voor je toelichten om alle misverstanden te vermijden:
As we speak, op het ogenblik dat ik het schreef was de real time opwekking 4 x hoger dan het verbruik op dat ogenblik.
Op het ogenblik dat ik dat schreef was, sinds middernacht, de totale productie al 35% hoger dan het totale verbruik.
Nu duidelijker?
Laatst gewijzigd door ivob op 08 jun 2022, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

cadsite schreef: Je gevoel is niet altijd hetgeen je moet volgen. Meten geeft 'iets' betrouwbaardere feiten.
https://www.dov.vlaanderen.be/page/actu ... dindicator
Wel, zoals de absolute vergelijking aantoont is de grondwaterstand in het grootste deel van Vlaanderen normaal, ergo hoe groen het overal is.
Bovendien zit de regen van het laatste deel van mei en tot nu toe in juni nog niet in die grafiek. Ik denk dus niet dat we ons moeten zorgen maken.

De periode om grondwater te harvesten is niet nu, maar in de winter. Maar zoals steeds hebben we het dan weer en masse laten wegstromen - met name in december kon er niet genoeg water terug naar de zee gaan - als er later in de zomer dus eventuele droogte zou ontstaan zal het vooral daaraan liggen. Ik denk dat er flink wat mensen wat blij gaan zijn als hun dorp/huis deze zomer niet opnieuw overstroomt (alhoewel het dit weekend alweer prijs was hier en daar).

Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Op 1/5/2022 vertoonde 67% van de meetplaatsen een lage (42%) tot zeer lage (25%) freatische grondwaterstand voor de tijd van het jaar. 30% vertoonde een normale grondwaterstand en 3% vertoonde een hoge (2%) tot zeer hoge (1%) grondwaterstand voor de tijd van het jaar.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Tss...
Zomaar gebruik maken van feiten en meetgegevens.
Niet flink Dizzy! :evil:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Op 1/5/2022 vertoonde 66% van de meetplaatsen een normale freatische grondwaterstand
Er is in absolute termen dus geen significante afwijking tov de laatste 30 jaar, zoals de eerste grafiek aantoont. Het klimaat verandert voortdurend, zowel door menselijke als natuurlijke invloeden. Als Dizzy dat wil ontkennen, mij eender. Maar zoals je buiten ziet: de natuur evolueert mee en heeft, zoals de statistiek suggereert, (nog) geen last van droogte.

Er valt nu (veel) meer regen in de winter dan vroeger, en minder regen in de zomer dan vroeger. Vorig jaar was een uitzondering (met gekende gevolgen).
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 08 jun 2022, 16:08, 7 keer totaal gewijzigd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef:Je hebt gelijk duizend, het kan verwarrend overkomen =>
As we speak was het 4x het verbruik.
De rest was “sinds middernacht”

Ik zal het even voor je toelichten om alle misverstanden te vermijden:
As we speak, op het ogenblik dat ik het schreef was de real time opwekking 4 x hoger dan het verbruik op dat ogenblik.
Op het ogenblik dat ik dat schreef was, sinds middernacht, de totale productie al 35% hoger dan het totale verbruik.
Nu duidelijker?
Bedankt om toe te geven dat het zeer verwarrend geschreven is. Maar dergelijke vergelijkingen zijn uiteraard compleet waardeloos.

Hoger vermeld je dat de installatie op een regenachtige dag als vandaag toch genoeg kan opwekken en stockeren om 24 uur te overbruggen.
Dat is informatie waar je iets aan hebt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

warpozio2 schreef:Waar kun je die maanpanelen kopen?
https://www.maarnatuurlijk.be/werken-zo ... maanlicht/
Met de huidige technologie kan je uiteraard nog geen (betaalbare) panelen kopen die 's nachts voldoende opwekken om zonder eigen opslag (en zonder aan comfort in te boeten) je verbruik te kunnen afdekken. Maar daar werkt men aan.
Met de huidige stand van zaken is het, zeker in deze tijd van het jaar en zelfs onder de huidige weersomstandigheden, geen enkel probleem om met de etmaalproductie van een PV installatie (of voor de moedwillige verstaanders, wat een PV-installatie produceert tussen zonsopgang en zonsondergang) het huishoudelijk verbruik gemeten over diezelfde 24 uur te coveren.
Je panelen dienen daarvoor geen 24 op 24 uur te produceren. Tussen zonsopgang en zonsondergang produceren ze immers meer dan voldoende. Wens je in deze periode niets van het net af te nemen zal je in eigen opslag moeten voorzien. Hoe groot die opslag dan is hangt af van je uitgangspunten en zeker van de hoeveelheid nachtverbruik.
Hoe lager het verbruik, hoe gemakkelijker en goedkoper je die doelstelling kan bereiken.

PV-productie is inderdaad heel variabel. Je moet dus over voldoende eigen data beschikken om te kunnen inschatten wat voor de individuele situatie de beste verhouding is tussen productie en verbruik en eventueel opslag.
Je kent mijn eerdere cijfers. Momenteel is is de ogenblikkelijke (real time) productie al gestegen tot een factor 10 van het verbruik waarbij, gemeten sinds middernacht, de productie al iets meer dan het dubbele is dan het huishoudelijk verbruik gemeten tijdens dezelfde tijdspanne. Maar met eigen opslag (berekend in verhouding tot je verbruik) kan je een groot deel van het jaar, ook bij slecht weer, de variabele PV-productie omzetten naar een aanhoudende beschikbaarheid.
De momenten van overproductie overtreffen in het geheel immers de ogenblikken van tekorten.
In deze periode ben je overigens meestal (afhankelijk van het verbruikersprofiel) alleen na zonsondergang en voor zonsopgang afhankelijk van opslag indien je het net niet wenst te gebruiken.
-----------------------------------------------------------------------
duizend schreef:Hoger vermeld je dat de installatie op een regenachtige dag als vandaag toch genoeg kan opwekken en stockeren om 24 uur te overbruggen.
Dat zal alleen het geval zijn wanneer productie, verbruik en opslag op elkaar zijn afgestemd.
Verbruik is daarbij essentieel. De waarden zullen dus ook voor iedereen verschillen.
En sommigen zullen (wegens veel te hoog verbruik tov productie en/of opslagcapaciteit) dat doel nooit (betaalbaar) kunnen bereiken.

Ik ken bv. consumenten met een 3F 10 kVA batterijomvormer, 30 kWh opslagcapaciteit, dagproductie (rond deze tijd van het jaar) van 100 kWh (15 kWp + 5 kWp) die daarmee in deze periode soms nog netafhankelijk zijn en op jaarbasis maar een 8-tal maanden hoofdzakelijk zonder net kunnen. Ze verbruiken dan ook 40 kWh per dag (verwarmd zwembad en EV).
Aan de andere kan van het spectrum heb je dan weer consumenten met 15 kWh aan opslag, een 1F 5 kVA omvormer en iets meer dan 5 kWp productiecapaciteit die op jaarbasis langer zonder net kunnen. Gewoon omdat hun dagverbruik maar een fractie bedraagt van voorgaande. Het is dus nogal een relatief gegeven.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:De voorraden zijn eerder deze maand al flink aangevuld, zo flink zelfs dat er dit weekend alweer problemen ontstonden door wateroverlast in bepaalde delen van het land.
En denk je dat dat ligt aan de hoge waterstand (die niet hoog is, maar laag tot zeer laag),
of aan de hoeveelheid water die op bepaalde momenten op een heel kleine oppervlakte "gedumpt" wordt?
Pepinster, maar dan in het klein.
Ik las dat ze in Vlaams Brabant op enkele uren tijd 70mm kregen, als je dan op het laagste punt van een helling woont, heb je natuurlijk meteen 50cm water in uw huis.

Ten gronde: ik heb sinds ergens in februari geen elektriciteit meer moeten kopen, behalve "afrondingsfouten" (0,2kWh/dag).
Er zijn zoveel PV-installaties bijgekomen de laatste jaren, en nog steeds kunnen we op bepaalde dagen niet in 5% van de vraag voorzien, en dat in juni begot.
Ah, jij vindt dat de PV-eigenaars niet enkel het eigen verbruik moeten dekken, maar ook nog eens het verbruik van "al de rest" :)?
Ik heb mijn installatie alvast niet gedimensioneerd op het verbruik van mijn buren, maar op ons eigen verbruik.
Dat gezegd zijnde, exporteerde ik tot hiertoe toch vlotjes 10kWh en meer per dag.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: En denk je dat dat ligt aan de hoge waterstand (die niet hoog is, maar laag tot zeer laag),
De waterstanden zijn hoog, er is momenteel zelf een pre-waakfase actief voor bepaalde waterlopen.

Als je de grondwaterstanden bedoelt, die zijn in absolute termen grotendeels normaal na het natte 2021, in relatieve termen grotendeels laag voor de tijd van het jaar. Maw: nu geen probleem, maar men verwacht dat er bij een klassieke zomer - dus alvast niet de zomer van vorig jaar - droogte kan ontstaan. Van een alarmfase of van problemen met drinkwatervoorziening is er vandaag echter nog geen enkele sprake.

Een en ander blijft wel gebaseerd op zekere veronderstellingen, men vergelijkt met de laatste 30 jaar - zoals men voor het klimaat op zich ook doet - maar in die jaren hebben we over het algemeen wel een verandering van het klimaat gezien naar nog nattere winters en nog drogere zomers. Zal het binnen 30 jaar nog zo zijn dat men de huidige grondwaterstand als laag voor de tijd van het jaar zou beoordelen? Dat is onzeker. Misschien zullen we droogte in de tweede helft van de zomer dan wel als normaal moeten gaan beschouwen.

Er is in ieder geval een grote opportuniteit om droogte te remediëren door het water van de winter op te vangen en geleidelijk aan de bodem in te laten sijpelen ipv het per direct met grote hoeveelheden tegelijk richting zee te sturen. Grote structurele initiatieven in die richting blijven echter uit.
heist_175 schreef: Ah, jij vindt dat de PV-eigenaars niet enkel het eigen verbruik moeten dekken, maar ook nog eens het verbruik van "al de rest" :)?
Jij vindt dat elektriciteit terug een ieder-voor-zich voorziening moet worden? Zoals het in de 19de eeuw was?

Er zijn mensen die om heel wat goede redenen geen PV kunnen installeren of bij wie een PV installatie geen zin heeft. Daarnaast zijn er ook gebouwen - hoogbouw of bepaalde bedrijven bijvoorbeeld - die meer zullen verbruiken dan ze ooit kunnen produceren. Als we de rol van HE willen laten toenemen, zal HE ook in de algemene vraag moeten kunnen voorzien ipv enkel voor zij die geluk hebben dat ze een nuttige PV-installatie kunnen laten plaatsen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef: Dat zal alleen het geval zijn wanneer productie, verbruik en opslag op elkaar zijn afgestemd.
Verbruik is daarbij essentieel. De waarden zullen dus ook voor iedereen verschillen.
Vandaar dat het totaal zinloos is om te posten dat je 4x het verbruik opgewekt hebt.

En toch blijf je dat continu doen. :bang:

Om toch maar de indruk te geven dat de winstcijfers echt enorm zijn … :roll:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

duizend schreef:
ivob schreef: Dat zal alleen het geval zijn wanneer productie, verbruik en opslag op elkaar zijn afgestemd.
Verbruik is daarbij essentieel. De waarden zullen dus ook voor iedereen verschillen.
Vandaar dat het totaal zinloos is om te posten dat je 4x het verbruik opgewekt hebt.

En toch blijf je dat continu doen. :bang:

Om toch maar de indruk te geven dat de winstcijfers echt enorm zijn … :roll:
Ter illustratie geef ik mijn cijfers van 3 volle weken. Meer heb ik niet omdat de ZP er maar zolang liggen. De cijfers zijn de netto export naar het net. Netto want hier werd mijn eigen verbruik vanaf getrokken, dit zijn cijfers die effectief langs de digitale teller passeren. Daarnaast vind je het saldo, een min teken duidt op een saldo in mijn voordeel.
Week 20: 225kW. - 14,35 euro
Week 21: 200kW. - 12,77 euro
Week 22: 230kW. - 14,66 euro
Zo enorm zijn de "winsten" dus niet. 0,2408 euro per kW aankoop en 0,064 euro terugleververgoeding. Ecopower cijfers. Betekent dat het all-in bedragen zijn, hier komen geen andere kosten meer bij, geen taksen, geen heffingen, helemaal niks.
Voor die 3 weken bedraagt de afname van het net 0,0kW.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

duizend schreef:
Vandaar dat het totaal zinloos is om te posten dat je 4x het verbruik opgewekt hebt.

En toch blijf je dat continu doen. :bang:

Om toch maar de indruk te geven dat de winstcijfers echt enorm zijn … :roll:
Blijkbaar heb je het helemaal niet begrepen.
Of, mijn vermoeden, wil je het niet eens begrijpen.
Het ging over productie- en verbruikscijfers. ieder onbevooroordeeld mens zou dit begrepen hebben.
En over het feit dat, wanneer je alles op voorhand goed hebt berekend en op elkaar afgestemd en ook zo uitvoert en desnoods bijstuurt, een week minder weer helemaal niet moet betekenen dat HE productie onvoldoende is om in je energiebehoeften te voorzien. Het is ook helemaal geen constante dat in een "normale" energiemaand juni voor zonne-enerige een topmaand zou zijn.
De dagen zijn in de maand wel langer maar normaal zijn de temperaturen dan ook hoger. Alles bij elkaar genomen kan je beter iets minder zon en kortere dagen hebben maar bij een lagere gemiddelde buitentemperatuur. En al zeker geen te hoge temperaturen overdag. De topmaanden zullen dus eerder mei zijn. En de laatste jaren verschuiift dit zelfs naar april.
Maar voor iedereen die dagdagelijks met HE bezig is is dat geen nieuws.


Met winst heeft dit totaal niets te maken.
Wanneer je meer "winst" wil maken kan je beter inderdaad zo weinig mogelijk doen. Op korte termijn is dat de meest voor de hand liggende optie.
Wanneer meer winst mijn betrachting was dan deed ik op korte termijn al zeker geen investeringen en veranderde ik gewoon van energieleverancier om op beperkte termijn het verschil in kost tussen afname en injectie te optimaliseren.
Maar ik handel niet op korte termijn. Daarin ligt waarschijnlijk het grootste verschil tussen ons beiden.
In de huidige context vind ik het al een heel positief uitgangspunt dat ik, alle investeringen in acht genomen, op jaarbasis een nul energierekening heb en het openbaar net in de twee richtingen nauwelijks nodig heb. Veel normaal denkende mensen zouden daar voor willen tekenen. Zeker wanneer het er dik inzit dat dit zich de komende jaren zal bestendigen. Ook na 2025 8) .

En ik post evenmin met als uitgangspunt of jij (of andere kritikasters) persoonlijk iets zinvol vinden of niet.
Wanneer dat jouw uitgangspunt en betrachting is kan je beter solliciteren voor de post van moderator.
Dan hebben je tussenkomsten misschien nog enige zin. Nu dienen ze blijkbaar alleen je eigen gemoedsrust.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Jack Daniels schreef:een min teken duidt op een saldo in mijn voordeel.
Week 20: 225kW. - 14,35 euro
Week 21: 200kW. - 12,77 euro
Week 22: 230kW. - 14,66 euro
Zo enorm zijn de "winsten" dus niet. 0,2408 euro per kW aankoop en 0,064 euro terugleververgoeding. Ecopower cijfers. Betekent dat het all-in bedragen zijn, hier komen geen andere kosten meer bij, geen taksen, geen heffingen, helemaal niks.
Voor die 3 weken bedraagt de afname van het net 0,0kW.
0 € electriciteitskosten en 50 € winst op 3 weken.
Met de huidige tarieven denk ik dat veel mensen daarvoor zouden tekenen!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: En denk je dat dat ligt aan de hoge waterstand (die niet hoog is, maar laag tot zeer laag),
De waterstanden zijn hoog, er is momenteel zelf een pre-waakfase actief voor bepaalde waterlopen.
Het gaat over grondwaterstanden, het is grondwater dat zowel in industrie als in landbouw massaal (en grotendeels ongecontroleerd) gebruikt wordt, deels legaal en deels illegaal.
De natuur en onze economie lijden maar beperkt van hoge of lage rivierwaterstanden (enkel kerncentrales en riviertransport heeft daar last van), maar lijden wel enorm van lage grondwaterstanden.
Als je de grondwaterstanden bedoelt, die zijn in absolute termen grotendeels normaal na het natte 2021, in relatieve termen grotendeels laag voor de tijd van het jaar.
Als 25% van de meetpunten een lage tot zeer lage grondwaterstand laat optekenen eind mei, kan je bezwaarlijk beweren dat er geen probleem is.
heist_175 schreef: Ah, jij vindt dat de PV-eigenaars niet enkel het eigen verbruik moeten dekken, maar ook nog eens het verbruik van "al de rest" :)?
Jij vindt dat elektriciteit terug een ieder-voor-zich voorziening moet worden? Zoals het in de 19de eeuw was?
Ik vind van niet, maar de politiek denk er blijkbaar anders over, als je kijkt naar het gevoerde beleid. Men oogst wat er gezaaid werd.

Niet vergeten: zonnepanelen is een volledig Vlaamse bevoegdheid. Het is de Vlaamse politiek die ervoor gekozen heeft om PV's stokken in de wielen te steken. Zonder moslims, walen, immigranten, sossen, ... om de schiuld op af te schuiven :).
Als "straks" het capaciteitstarief en nadien een injectietarief ingevoerd wordt, kom dan niet klagen dat (betaalbare) elektriciteit iets voor de happy few is. Dat is gewoon wat de politiek blijkbaar graag wil dat er gebeurt.

Mijn data, van 2022:
- import/export, data van de digitale meter
- eigen verbruik kan je hier niet op zien (gemiddeld 10kWh/dag, of 300kWh/dag)
Afbeelding
(data t/m 7/6 - Fluvius krijgt de data met enige vertraging)
Toch een stevige export, me dunkt :)

Ik heb geen vast tarief meer, sinds enige tijd. Dus hoeveel het me kost en/of opbrengt, blijft een geheim tot de afrekening.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

heist_175 schreef: Ik heb geen vast tarief meer, sinds enige tijd. Dus hoeveel het me kost en/of opbrengt, blijft een geheim tot de afrekening.
Tot eind dit jaar ken ik de vaste nettarieven voor afname en injectie. Bewust voor zo'n contract gekozen (ook al zou de korte termijnwinst elders waarschijnlijk groter geweest zijn).
Gezien de eindafrekening voor 2022 bij mij op 1 oktober valt (ook een vaststaande datum gezien ik bewust voor een digitale meter gekozen heb en dus niet langer afhankelijk ben van de meteropnemer of uitnodiging van Fluvius) kan ik dus iedere dag perfect weten (en sturen) wat de eindafrekening zal zijn.
Het enige wat ik niet volledig kan inschatten is het injectietarief in de batterij van de EV. Maar gezien ik wel de hoeveelheid injectie in die richting kan inschatten kan ik dat, afhankelijk van het injectietarief, wel sturen.
Op 9/6/22 (ik heb mijn eigen real time energiemeters) bedraagt het saldo van mijn komende energieafrekening - 201,495 €.
Uiteraard een voorlopige stand gezien richting 1 oktober dat alleen maar verder zal oplopen (in negatieve zin).
Voorschotfactuur bij de e-leverancier staat dus sinds eind vorig jaar al op nul.

Als test (gewoon voor de lol dus) stap ik op 1/7 ook in een proefproject voor dynamische tarieven.
Gewoon om in de praktijk na te gaan wat dit geeft. Al ben ik er, met mijn verbruikersprofiel, al vrijwel zeker van dat de huidige semi vaste tarieven (vast voor drie maanden, in de praktijk voor 2022 vooralsnog vast voor 6 maanden) voordeliger zijn.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

warpozio2 schreef: 0 € electriciteitskosten en 50 € winst op 3 weken.
Met de huidige tarieven denk ik dat veel mensen daarvoor zouden tekenen!
Deze cijfers zijn verre van representatief. Voor een goed idee te hebben moet de installatie minstens 1 jaar draaien. Ze willen er misschien wel voor tekenen maar hebben ze ook de investering er voor over?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

En liefst nog meerdere jaren want niet elk jaar is hetzelfde.
Doch wanneer men zijn beslissingen neemt op basis van data verzameld over meerdere jaren kan men er wel van uitgaan dat cijfers representatief zijn en je weet in welke richting je eindfactuur zal evalueren.
Uiteraard kunnen er altijd onvoorziene factoren (zeker wanneer Vlaamse politici in het spel meespelen) optreden waartegen men zich moet wapenen. Hoe groter de onafhankelijkheid (en/of de mogelijkheid om daar vlug naar over te schakelen) hoe minder invloed derde partijen op je eindafrekening kunnen wegen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”