Zonne-energie (PV) in de energiemix.

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Of de afname nu tot een minimum beperkt is of niet, zonder het net sta je nergens. Zonder het net starten je ZP niet eens op.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Waarom moet ik toch steeds aan Don Quichote denken :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Jack Daniels schreef:Komt de Vlaamse overheid uw ZP installeren voor 17000 euro? In mijn geval was dat een firma uit Lochristi
@Joedemannen: jij begrijpt duidelijk het verschil niet tussen productie van groene stroom en wat er uit het stopcontact komt. Of heb jij een speciale kabel tot aan uw huis die uitsluitend 100% groene stroom levert? Wat uit mijn stopcontact komt aan stroom is een mix van nucleair, groen, gascentrales, bruinkool,...
Dus neen: wat uit het stopcontact komt is niet 100% groen. Bij mij niet, bij niemand.
Maar jouw leverancier (ecopower dixit jezelf) garandeert wel dat ze voldoende groene energie op het net zetten om jouw verbruik volledig, 100% te dekken. En ik denk niet dat jij door ecopower verplicht bent om offgrid te gaan en dat ze de ellentrik in emmerkes komen brengen.

Zo werkt een energienet nu eenmaal, het is een groot vat waarbij jij iemand betaalt om jouw deel erin te steken, en jij hebt gekozen voor 'iemand' die garandeert dat dat volledig 'groen' gebeurt. De kwaliteit van die energie is niet anders, de manier van opwekken wel. Daarom kan het juist in deze opstelling werken.
Dus wat uit jouw stopcontact komt zou wel eens 100% groen kunnen zijn, jij kàn dat namelijk niet weten want eens geproduceerd is er geen verschil.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Jack Daniels schreef:Of de afname nu tot een minimum beperkt is of niet, zonder het net sta je nergens. Zonder het net starten je ZP niet eens op.
Wat een onzin.
Mijn zonnepanelen starten ook zonder net op, ze zijn immers semi off grid gekoppeld aan een Victron omvormer.
Ik ben nu al semi off grid. Hoe denk je dat mijn zonnepanelen anders zouden werken indien het net uitvalt, laat staan full off grid? :roll:

De enige reden dat ik 9 maanden per jaar semi off grid ben en niet full off grid is dat ik zonder net niet zou kunnen injecteren en dus de injectievergoeding zou mislopen.
En op 1 juli start ik trouwens in een proefproject voor dynamische tarieven. Daar heb je ook het net voor nodig. In mijn voordeel dus. :bdaysmile:
Laatst gewijzigd door ivob op 31 mei 2022, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Joe de Mannen schreef:Maar jouw leverancier (ecopower dixit jezelf) garandeert wel dat ze voldoende groene energie op het net zetten om jouw verbruik volledig, 100% te dekken.

J.
Waar lees jij dat Ecopower mij 100% groene stroom levert? Ze produceren 100% groene stroom die ze op het net zetten, wordt daar gemengd met alle andere vormen van stroom en komt dan bij mij uit het stopcontact. Ik betaal voor productie van 100% groene stroom maar ik krijg maar een fractie daarvan uit mijn stopcontact. Maak ik daar een probleem van? Helemaal niet. Zoals ik al schreef was en is Ecopower qua prijs (voor mij of iemand met ZP) de beste keuze. Meer zit daar niet achter.
@ivob: mijn installatie werd paar dagen geleden gekeurd. De stroom moest even uitgeschakeld worden (hoofdschakelaar van de teller). Dus vergelijkbaar met volledig off grid. Heel de boel lag plat, inclusief ZP. Kom mij niet vertellen dat ik onzin uitkraam. Semi offgrid, nog zoiets. Je ben wel of niet aangesloten. Er bestaat niet zoiets als half aangesloten op het net. In jouw geval ben je gewoon op het net aangesloten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ik beweer ook nergens dat mijn installatie op dezelfde wijze is aangesloten dan de jouwe. :nono:
Ik had het over "mijn zonnepanelen". Niet die van jou of die van een ander.
Jij gaat blijkbaar van het standpunt uit dat hoe iets bij jouw werkt ook op een ander zo zou moeten werken. :oops:

Wanneer jouw zonnepanelen zijn aangesloten op een omvormer die een zuivere sinus produceert en ze vallen uit wanneer het net uitschakelt is er iets technisch niet in orde.
Maar ik vermoed eerder dat jouw installatie is aangesloten op een standaard omvormer en geen volledige back up functie heeft?
Wanneer bij mij het net wordt uitgeschakeld (opzettelijk of door een technisch probleem) valt de stroom in mijn woning < 0.2 sec uit (in de praktijk merk je dat niet), de PV omvormer (die veel gevoeliger is) schakelt zich uit en start onmiddelijk nadien automatisch terug op. De zonnepanelen zijn dan hoogstens een minuut niet in werking geweest.
En zo is de installatie bij mij ook technisch goedgekeurd.

Dat een standaard PV installatie zonder net niet werkt moet je mij niet komen vertellen. Dat is één van de redenen dat ik het uitgebreid heb zodat ze ook zonder netvoorziening blijft werken.

Uiteraard ben ik semi off grid. Mijn thuisinstallatie werkt zowel on grid als off grid. Welliswaar, volgens zij die het kunnen weten, via een prutssysteem maar het werkt tot nu toe naar mijn volle tevredenheid en meer moet dat voor mij niet zijn. :banana:
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Jack Daniels schreef:
Joe de Mannen schreef:Maar jouw leverancier (ecopower dixit jezelf) garandeert wel dat ze voldoende groene energie op het net zetten om jouw verbruik volledig, 100% te dekken.

J.
Waar lees jij dat Ecopower mij 100% groene stroom levert? Ze produceren 100% groene stroom die ze op het net zetten, wordt daar gemengd met alle andere vormen van stroom en komt dan bij mij uit het stopcontact. Ik betaal voor productie van 100% groene stroom maar ik krijg maar een fractie daarvan uit mijn stopcontact. Maak ik daar een probleem van? Helemaal niet. Zoals ik al schreef was en is Ecopower qua prijs (voor mij of iemand met ZP) de beste keuze. Meer zit daar niet achter.
Waar lees jij dat ik zeg dat ecopower jou 100% groene stroom levert ?
Ecopower garandeert dat ze voldoende groene stroom op het net zetten om jouw verbruik te coveren.
en wat er bij jou uit het stopcontact komt kan 100% groen zijn, net zoals het dat niet kan zijn.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

ivob schreef:Dat een standaard PV installatie zonder net niet werkt moet je mij niet komen vertellen. Dat is één van de redenen dat ik het uitgebreid heb zodat ze ook zonder netvoorziening blijft werken.
Ik verbaas er mij over dat je uw opstelling niet deelt op het forum. Anderen zouden er hun voordeel mee kunnen doen. Of een linkje naar dealer, installateur, fabrikant omvormer,...? Sharing is caring.
@joe: wat uit een stopcontact komt is nooit 100% groen. Het is een mix van X + Y + Z.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Jack Daniels schreef:@joe: wat uit een stopcontact komt is nooit 100% groen. Het is een mix van X + Y + Z.
Als ik en mijn buren met PV's injecteren komt er bij de andere buren veel kans wel groene stroom uit het stopcontact...maar zoals ik al zei; je kan dat niet weten want het eindproduct is hetzelfde. Maar dat lijk jij niet te willen aannemen/snappen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Joe de Mannen schreef:
Jack Daniels schreef:@joe: wat uit een stopcontact komt is nooit 100% groen. Het is een mix van X + Y + Z.
Als ik en mijn buren met PV's injecteren komt er bij de andere buren veel kans wel groene stroom uit het stopcontact...maar zoals ik al zei; je kan dat niet weten want het eindproduct is hetzelfde. Maar dat lijk jij niet te willen aannemen/snappen.
J.
Ja, er zal groene stroom uit het stopcontact komen maar nooit voor de volle 100%. En dat lijk jij dan weer niet te willen snappen/aannemen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Tja,...wat baten kaars en bril...
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen op 31 mei 2022, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Het blijft een beetje dubbel hé.
Je hebt certificaat van oorsprong (= hoeveelheid groene stroom geproduceerd en doorverkocht aan jou als verbruiker).
Dus overdag zon, maar 's nachts wel kernenergie verbruikt (iemand anders heeft overdag jouw hoeveelheid groene stroom verbruikt omdat jij het op dat moment niet nodig had).

Geef het nog enkele jaren en ook dat zal erg veranderen dat je tot op kwartierbasis weet welke stroom je verbruikt.
Je 100% groen zal er heel anders uit zien, of je zal toch meer moeite moeten doen je verbruik te sturen om meer groene energie te verbruiken op de moment dat die beschikbaar is ...
Het komt nog wel dat grijze stroom duurder wordt dan groene stroom :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Volgens mijn weten moeten de producenten om het kwartier de nodige kWh op t net zetten volgens hun afgesloten contracten.
Momenteel is dit nog met een productiequotum straks , indien iedereen een DM heeft, opgemeten door de DM's
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Jack Daniels schreef:
ivob schreef:Dat een standaard PV installatie zonder net niet werkt moet je mij niet komen vertellen. Dat is één van de redenen dat ik het uitgebreid heb zodat ze ook zonder netvoorziening blijft werken.
Ik verbaas er mij over dat je uw opstelling niet deelt op het forum. Anderen zouden er hun voordeel mee kunnen doen. Of een linkje naar dealer, installateur, fabrikant omvormer,...? Sharing is caring.
En plots werd het stil bij ivob, heel stil. Is niet de eerste keer dat dat gebeurt als je hem een gerichte vraag stelt. In een ander topic wacht ook nog iemand op zijn antwoord maar het lijkt er niet te komen. Dus ivob, hoe zit het met je opstelling of is dat staatsgeheim? Kan het mij niet voorstellen aangezien de installatie goedgekeurd werd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Jack Daniels schreef:
Jack Daniels schreef:
ivob schreef:Dat een standaard PV installatie zonder net niet werkt moet je mij niet komen vertellen. Dat is één van de redenen dat ik het uitgebreid heb zodat ze ook zonder netvoorziening blijft werken.
Ik verbaas er mij over dat je uw opstelling niet deelt op het forum. Anderen zouden er hun voordeel mee kunnen doen. Of een linkje naar dealer, installateur, fabrikant omvormer,...? Sharing is caring.
En plots werd het stil bij ivob, heel stil. Is niet de eerste keer dat dat gebeurt als je hem een gerichte vraag stelt. In een ander topic wacht ook nog iemand op zijn antwoord maar het lijkt er niet te komen. Dus ivob, hoe zit het met je opstelling of is dat staatsgeheim? Kan het mij niet voorstellen aangezien de installatie goedgekeurd werd.
Ik denk dat jij moet leren lezen wat mensen posten
In deze draad staat immers dat hij een GSC gerechtigde installatie heeft met wat zijn verbruik is en wanneer hij te korten heeft (zijn PV)
Daarnaast heeft hij een thuisbatterij hij heeft zelfs de naam van de omvormer vermeld
Wat heb jij nog meer nodig dat je zo op iemand kop zit te kakken?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Dizzy schreef:Waarom moet ik toch steeds aan Don Quichote denken :lol:
Meer zit er niet in zeker? :think:

België heeft een technisch potentieel voor hernieuwbare energieopwekkingscapaciteit van 118 GW uit PV op daken en windturbines op land, wat overeenkomt met een maximale theoretische elektriciteitsopwekking van ongeveer 132 TWh per jaar
Bron: EnergyVille/VITO:Hoeveel hernieuwbare elektriciteit kan er opgewekt worden binnen België?

We hebben om en bij de 400 TWh per jaar nodig in België.

Dat is een tekort van om en bij de 270 TWh per jaar mits dat men allles op land volledig zouden kunnen benutten/verwezenlijken.
Iets in de grootteorde van 67% (270/400) besparen lijkt me ook utopisch.

Offshore komt men voor onze kust nooit aan 270 TWh per jaar.
Vorig jaar 8 TWh op een jaar (rond de 800 miljoen euro subsidies per jaar).
Ook nog rap vierendertig keer meer windmolens op zee installeren? :lol:

Het gitzwarte groene vat leeg.
Het regeerakkoord: "Het is de ambitie om tegen 2030 de broeikasgasuitstoot met 55% te verminderen en tegen 2050 ons land klimaatneutraal te maken."
Dat klinkt alvast ambitieus. Doch: wat zit Tinne Van der Straeten daar feitelijk te doen?

De gitzwarte toekomst.
Zonder kernenergie én zonder fossiele brandstoffen gaapt er een immens gat in de Belgische energiebalans.
Dan hebben we het nog niet gehad over het intermitterende karakter van die "hernieuwbare" energiebronnen: over de jaren, over de maanden, over de weken, over de dagen. Ja, zelfs per uur.

Misschien moeten de 100% "groen", "hernieuwbaar" én "goedkoop" energie-adepten toch eens stevig achter hun gitzwarte groene oren krabben.

Ze lopen al decennialang zever-in-pakskes te verkopen.
Het gaat hier wel over onze energievoorziening hé.
Over onze industrie, over onze gezinnen, over onze toekomst.

Afbeelding

Heden is de, ahum, bijdrage van de "hernieuwbare" energiebronnen marginaal klein.
En ze zal véél te klein blijven.
Te weinig plaats/grond om "het plan" uit te voeren...
Wel wordt onze portemonnee intussen geplunderd en krijgen we er vooral loze beloftes voor in de plaats.

Net als in Nederland komen we met enkel "hernieuwbare" energiebronnen niet eens aan de helft van de benodigde energie.
Intussen hebben we wel zware hoogspanningslijnen om "te importeren" en bouwen er nog bij.
Om wat te importeren indien we enkel nog "hernieuwbare" energiebronnen hebben?

Afbeelding

Afin, ivob "denkt" de oplossing in huis te hebben... en stampt intussen wild om zich heen.
Ahum.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Inderdaad, onzin verkopen kan ivob als de beste. Semi off grid, ja man. Hij is dus gewoon zoals iedereen op het net aangesloten. Die 9 maanden off grid die hij beweert is dus een flagrante leugen. Offgrid betekent dat de electriciteitsmaatschappij je af komt sluiten van het net. En als hij weer on grid is dan zou de maatschappij hem weer aangesloten hebben. Wie gelooft dergelijke nonsens? Hij zal wel een batterij hebben zoals ikzelf maar ik ben niet (semi) Offgrid. Zoals ik al schreef: je bent aangesloten of je bent het niet. Een tussenoplossing is er niet. Half aan- of afgesloten bestaat niet.
BTW: om de gaskraan te laten dichtdraaien heb ik 5 jaar geleden ruim 130 Euro betaald. Wat het kost om weer open te zetten weet ik niet. Trekken we de lijn door naar stroom dan zou ivob 1 keer per jaar ruim 130 Euro betalen om de stroom af te sluiten en 3 maand later weer een som betalen om de stroom weer aan te sluiten. De boel verzegelen en 3 maanden later de zegels weer afhalen ? Is er hier nu echt iemand die zijn verhaaltje van 9 maanden offgrid gelooft?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Ik snap niet goed waar jij zo zit over te razen?
Je kan technisch perfect je PV loskoppelen van het net en dus off-grid gebruiken. Het enige wat je moet doen is een extra veiligheid inbouwen zodat deze stroom zeker niet naar het net kan vloeien moest er een stroomuitval zijn in de straat. Maar technisch is dat perfect mogelijk.
Het is zo dat een standaard PV installatie inderdaad zodanig opgeleverd wordt dat die mee uitvalt als het net uit valt als bescherming voor de mensen die aan het net zouden werken in zo'n geval. Maar je kan het dus inderdaad zo inrichten dat het offgrid wel blijft werken. Er is niemand die zegt dat de aansluiting zelf wordt afgesloten, je gebruikt ze gewoon niet.
Ordon schreef:...getrol...
Uiteindelijk is het gewoon een politiek verhaaltje hé? Je wilt gewoon wat bashen op Groen. Awel stem dan op een rechtse partij die er nog minder zal aan doen. Problem solved!

Deel anders zelf eens de oplossing? Je stelt wel constant "kritische vragen". Maar oplossingen?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

powaq schreef:Ik snap niet goed waar jij zo zit over te razen?
Je kan technisch perfect je PV loskoppelen van het net en dus off-grid gebruiken.
Maar dat heeft hij niet gedaan zoals hij hier zelf geschreven heeft want hij wil zijn injectie vergoeding blijven ontvangen. Hij spreekt gewoon zichzelf tegen.
ivob schreef: De enige reden dat ik 9 maanden per jaar semi off grid ben en niet full off grid is dat ik zonder net niet zou kunnen injecteren en dus de injectievergoeding zou mislopen
Maw hij is gewoon op het net aangesloten zoals iedereen. Dat semi zuigt hij zelf uit zijn duim.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Jack Daniels schreef: Ik verbaas er mij over dat je uw opstelling niet deelt op het forum. Anderen zouden er hun voordeel mee kunnen doen. Of een linkje naar dealer, installateur, fabrikant omvormer,...? Sharing is caring.

Ik denk dat ik in verschillende relevante topics al meer dan genoeg info gedeeld heb.
Maar topicgebruikers die, wanneer ze het met iemand niet eens zijn, elke kans aangrijpen om dan ad hominem te beginnen schelden ga ik inderdaad niet op hun wenken bedienen.

Wat betreft dat "stil zijn" zou je best leren wat geduld te hebben.
Ik ga inderdaad geen jaren eerder technisch off grid gaan om jou een plezier te doen.
En ik heb soms ook wat anders te doen dan 24/7 op UB online te zijn zodat je niet te lang moet wachten om een antwoord te krijgen op je vragen (die al beantwoord waren maar die je niet wil lezen omdat ze niet in jouw kader blijken te passen).

Wat betreft jouw PV-installatie en thuisbatterij: wanneer je het net afsluit en je hebt een batterij en je zonnepanelen schakelen zichzelf dan nog eens uit heb je een van de grootste voordelen van een thuisbatterij gewoon niet benut.
Niet dat dit van mij moet maar verwacht niet dat een ander die kans niet benut.
Mijn systeem werkt altijd in back up modus en schakelt gedurende 9 maanden alleen naar het net om te injecteren en de drie andere maanden is er injectie en afname omdat de productie daarvoor nog niet op punt staat. En zelf heb ik geen enkele behoefte om mijn planning daarin te versnellen om iemand op het www zijn ongeduld en nieuwsgierigheid te bevredigen.

Verdere details ga ik je besparen want het is door gewaardeerde forumleden al weggezet als een "prutssysteem" (maar het blijft in tegenstelling tot andere hoogwaardige systemen wel werken als het net wegvalt => off grid) dus geen meerwaarde voor dit forum waaruit men iets nuttig kan leren.

En nu mag je een ander kiezen om op te gaan schelden en voor leugenaar uit te maken.
Nu ja, het zat er ook aan te komen. Zoals door anderen als geschreven, gewoon een "nieuw" topic opstarten om de eigen winkel weer over te belichten (met steeds dezelfde argumenten waar men vooral persoonlijk niets voor moet doen) en meer kansen om mensen met een andere mening of initiatieven uit te kunnen schelden en af te blaffen. :nono:
Laatst gewijzigd door ivob op 01 jun 2022, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Je bent dus gewoon 365 dagen per jaar op het net aangesloten maar laat uitschijnen dat dat niet het geval is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wimvg
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 mei 2018, 11:10
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Jack Daniels schreef:Je bent dus gewoon 365 dagen per jaar op het net aangesloten maar laat uitschijnen dat dat niet het geval is.
Begrijpend lezen is niet aan jouw besteed?

Hij maakt 9 maanden van het jaar genoeg voor hemzelf en kan nog wat injecteren.

3 maanden moet hij wat van het net halen.

Als de straat zonder elentrik zit kan ie zijn installatie op eilandbedrijf zetten, in andere woorden hij heeft dan nog elentrik die hij zelf maakt, de buren zitten zonder.

Iedereen die een batterijsysteem koopt kan ook voor zo'n optie kiezen, je moet dan wel iets meer betalen.

Toch niet zo moeilijk...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Begrijpend lezen, wie het zegt. Hij is aangesloten op het stroomnet, dag na dag. Off grid gaan betekent dat er geen fysieke verbinding meer is tussen jouw huis/installatie en het stroomnet. Bij ivob is die verbinding er wel nog. Hij is dus niet offgrid. In tegenstelling tot wat hij beweert met 9 maanden offgrid te zijn per jaar.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

@ Jack Daniels: Ik kan er ook niets aan doen dat je alleen leest wat in je kraam past en op basis van een semantische discussie (die je er zelf van maakt) liever ruzie stookt dan begrijpend te lezen.

Uiteraard ben ik nu nog 365 dagen per jaar aan het net aangesloten want ik wens op dit ogenblik gedurende de 9 maanden dat ik het net niet nodig heb voor afname te kunnen genieten van de gunst om tegen een vergoeding te injecteren en in de overige drie maanden nog 400 kWh van het net te kunnen afhalen (van een 100% groene energie producent).
OOk wens ik, in afwachting dat ik technisch off grid ga, nog proef te draaien op dynamische nettarieven (omdat ik vermoed dat ik daar geen voordeel aan ga doen maar ik wil mijn theorie wel aan de praktijk toetsen).

Jouw vraag was dat men niet off grid kon of wil gaan. Ik heb je toen heel duidelijk gezegd dat ik, wanneer ik dat wil, al 9 maanden per jaar nu off grid zou kunnen zijn (maar dat om positieve economische redenen uiteraard niet doe) en in mijn planning staat dat ik vanaf juli 2031 full off grid zal gaan (dat jij geen geduld hebt om daar op te wachten is mijn zaak niet).
En dat ik nu niet full off grid ben geen kwestie is van technisch niet kunnen of niet kunnen betalen maar dat het sop de kool niet waard is. Ik (en je denkt daarover wat je wil) ga geen premie van 17.000 € opgeven voor de schoon ogen van een ander.
Valt die premie (door een of andere overheidsbeslissing) onverhoeds weg ga ik binnen de korste keren off grid.
De meeste stappen zijn immers al gezet (verbruik doen dalen, thuisaccu getest op voldoende capaciteit, back ups verwarming en SWW,...). Alleen de productiecapaciteit moet nog verhogen door 20 panelen te vervangen door 26 panelen met een hogere kWp. En voor dat laatste neem ik, uitgezonderd onverwachte overheidsmaatregelen, nog rustig de tijd. tijd speelt hier immers in mijn voordeel. De volgende jaren zal de productiecapaciteit per m² alleen maar toenemen en de premie die in al die jaren nog zal uitbetaald worden gaat dat, met overschot, gewoon betalen zodat er geen eigen middelen moeten aangewend worden.

Dat jij daar niet kan op wachten is louter jouw probleem.
Je weet heel goed dat ik nog aan het net ben aangesloten en de reden daarvoor ken je ook en dat ik een bepaalde periode zonder net kan weet je ook heel goed. Je hebt me al een keer van halve leugens beschuldigd toen ik stelde dat mijn zonnepanelen bij netuitval blijven werken (gewoon op basis van het feit dat dit bij jou anders is) en nu begin je me op basis van een semantisch verhaaltje in het openbaar als volle leugenaar uit te schelden. :roll:
Dusr rant gerust verder. Ieder zijn hobby. :beerchug:
Laatst gewijzigd door ivob op 01 jun 2022, 10:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Eindelijk geef je toe dat je niet offgrid bent. Heeft lang geduurd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Lees de rode tekst dd 31 Mei 2022, 13:39 nog eens door. Dan had je je al de rest van je rants kunnen besparen.

En het onderstaande was overigens ook niet correct. Voor jou wel maar niet voor anderen die hun installatie optimaliseren.
Dus jouw uitgangspunten gaan niet automatisch op voor een ander.
Graag de rode "je" in onderstaande tekst van jouw hand te vervangen door "ik" en "mijn".
Jack Daniels schreef:Of de afname nu tot een minimum beperkt is of niet, zonder het net sta je nergens. Zonder het net starten je ZP niet eens op.
--------------------------------------------------------------------------------------
Powaq schreef:Je kan technisch perfect je PV loskoppelen van het net en dus off-grid gebruiken. Het enige wat je moet doen is een extra veiligheid inbouwen zodat deze stroom zeker niet naar het net kan vloeien moest er een stroomuitval zijn in de straat. Maar technisch is dat perfect mogelijk.
Het is zo dat een standaard PV installatie inderdaad zodanig opgeleverd wordt dat die mee uitvalt als het net uit valt als bescherming voor de mensen die aan het net zouden werken in zo'n geval. Maar je kan het dus inderdaad zo inrichten dat het offgrid wel blijft werken. Er is niemand die zegt dat de aansluiting zelf wordt afgesloten, je gebruikt ze gewoon niet.
Inderdaad. Technisch geen enkel probleem. Vraagt alleen een omvormer die op zichzelf een zuivere sinus kan vormen en zo de
omvormer van de PV-installatie "bedot" zodat deze er van uitgaat dat er een net aanwezig is.
Zo'n installatie is ook voorzien van een auto- of manuele switch zodat er in off grid modus geen verbinding is met het net en er geen gevaar is voor werknemers van de netbeheeder. Installatie (met test van on en off grid modus) is zo ook goedgekeurd.
Naast de goedgekeurde (je mag alleen omvormers gebruiken die voorkomen op de synergrid lijst, zoniet moet je idd een afzonderlijke goedgekeurde bijkomende netswitch installeren) autoswitch die deel uitmaakt van de Victron MP II omvormer heb ik ook nog een extra manuele Häger nulswitch (voor het geval de off grid omvormer een technisch probleem heeft alsnog manueel terug over te kunnen schakelen naar het net, mijn installatie draait immers bij default in volle back up modus).
De off grid omvormer heeft trouwens ook nog een extra generator ingang die automatisch kan samenwerken met PV en eventueel grid. Alles in huis dus om indien nodig fysiek van het net af te sluiten.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Jack Daniels schreef:Eindelijk geef je toe dat je niet offgrid bent. Heeft lang geduurd.
Proficiat met je overwinning :banana: :banana: :banana: :bdaysmile: :bdaysmile: :bdaysmile: :banana: :banana: :banana: :smash2: :smash2: :smash2: :bang: :bang:

man gij kunt zagen
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Jack Daniels schreef:Eindelijk geef je toe dat je niet offgrid bent. Heeft lang geduurd.
Er stond toch al een paar keer dat hij pas in 2031 offgrid gaat? Als je nog offgrid moet gaan ben je toch nog niet offgrid?
(of lees ik dat verkeerd?)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Heb het speciaal, aan het begin van de discussie, nog eens in het rood gezet.
Maar zoals gezegd: er een semantische discussie van maken om toch maar verder te kunnen ranten. Voor mij geen probleem.
Wie hier rant en op mij kan elders niemand anders lastig vallen.
Ik ben (voor mij) semi off grid omdat mijn gehele thuisinstallatie zowel on grid als off grid kan werken.
Jack Daniels verstaat daar onder dat je fysiek aan het net gekoppeld moet zijn of losgekoppeld. Dus geen en/en maar altijd "of".
Blij dat ik Jack Daniels (en ook in een ander topic want als je een keer iets schrijft dat ze niet zint blijven ze je graag "achterna" komen :-D ) zijn dag toch nog een beetje heb kunnen kleuren. :beerchug:
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Offtopic, maar toch niet
Net gelezen dat de Garmin Forerunner 955 met solar ondersteuning voor tot 20% extra accuduur kan zorgen
https://tweakers.net/nieuws/197402/garm ... ergie.html
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ordon schreef:We hebben om en bij de 400 TWh per jaar nodig in België.
Ik veronderstel dat je de totale energieconsumptie weergeeft en niet enkel wat er vandaag al elektrisch is?
https://www.febeg.be/statistieken-elektriciteit -> het is zelfs 443TWh

Hoeveel van die energie importeren we nu?
Waarom zou een shift naar HE hoeven te betekenen dat we plots niets meer invoeren? We maken vandaag de diesel niet zelf, net zomin als het aardgas. Dezelfde logica gaat toch ook op voor HE, alleen dat we daar wel een (groot) deel zelf van kunnen opwekken?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Zelfde denkfout als altijd.
(Sorry Dizzy dat ik je geliefde woorden uit de mont neem :-D, tip voor Jack, grijp je kans :beerchug: voor open doel.)

We hebben alleen zoveel energie nodig als we er van uitgaan dat we tot in de eeuwigheid op minstens dezelfde voet willen verder leven en dat economische groei een onontkoombaar mantra is.
Er is nog niemand gestorven van het met iets minder energie te moeten doen. Het grootste deel van de wereld leeft zo.
De gemakkelijkste oplossing begint gewoon door je energieverbruik te temperen. Dat maakt al de rest al veel eenvoudiger en goedkoper.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik zie de vraag naar stroom nog niet zo snel temperen.
Al zeker niet als we willen overstappen naar EV.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:Ik zie de vraag naar stroom nog niet zo snel temperen.
Al zeker niet als we willen overstappen naar EV.
Dat is een zekerheid.
Maar de 443TWh is de totale energieconsumptie vandaag (de link hierboven is verkeerd, dit is de juiste: https://bestat.statbel.fgov.be/bestat/c ... f636f85b8e),
waaronder dus ook olie en gas etc.

Als je dan ziet dat een VW Passat 6,4L diesel per 100km verbruik (klik), wat overeenkomt met 76kWh.
Ik ken weinig EV's die 20+kWh/100km verbruiken?
Dus 76kWh Passat-diesel wordt omgezet in 20kWh Enyaq-EV.

Dus een omschakeling van ICE naar EV doet het elektriciteitsverbruik toenemen, maar het energieverbruik afnemen.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Het is niet omdat jullie wat ballonnetjes oplaten over:
  • "import"
  • "voldoende opslag"
  • etc
dat het energetisch deficit van om en bij de 270 TWh (67% van de huidige energiebehoefte) plots weg is bij 100% overschakelen op "hernieuwbare" energiebronnen.
Het intermitterende karakter van "hernieuwbare" energiebronnen zal ook bij "import" aangepakt moeten worden.

Ik ben wel van mening dat mensen, zoals jullie, die doelbewust dergelijk zaken verzwijgen en zelfs trachten goed te praten een veel groter probleem zijn voor een omschakeling naar een koolstofarme energievoorziening dan de technische problemen op zich.

Jullie slagen er zelfs niet in om de kwantitatieve en technische pijnpunten, die er duidelijk zijn, op een objectieve manier te benaderen of zelfs bespreekbaar te maken.

Jawel. Heist, Dizzy, ivob.
Alvast één hoofdprijs hebben jullie pakken.
De verdeling in jullie top drie laat ik aan anderen over. :lol:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Maar de 443TWh is de totale energieconsumptie vandaag
Ah, dat was me inderdaad niet duidelijk.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

heist_175 schreef:
Ordon schreef:We hebben om en bij de 400 TWh per jaar nodig in België.
Ik veronderstel dat je de totale energieconsumptie weergeeft en niet enkel wat er vandaag al elektrisch is?
https://www.febeg.be/statistieken-elektriciteit -> het is zelfs 443TWh

Hoeveel van die energie importeren we nu?
Waarom zou een shift naar HE hoeven te betekenen dat we plots niets meer invoeren? We maken vandaag de diesel niet zelf, net zomin als het aardgas. Dezelfde logica gaat toch ook op voor HE, alleen dat we daar wel een (groot) deel zelf van kunnen opwekken?
Misschien houd die 400 al rekening met verhoogde efficiëntie?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

cadsite schreef:Ik zie de vraag naar stroom nog niet zo snel temperen.
Al zeker niet als we willen overstappen naar EV.
Wat het eerste betreft, ik ook niet hoor.
Waarom denk je dat ik me voorbereid op wat komen gaat?
Men zal pas echt tot het besef komen dat het anders moet als men niet meer terug kan.
Vergeet niet dat de gevolgen die men nu wereldwijd al ziet de gevolgen zijn van de uitstoot van decennia geleden.
En mondiaal is het er de laatste decennia echt niet op vooruitgegaan.

Aan de positieve kant, vergeet ook niet dat een verbrandingsmotor niet efficiënt werkt en je voor de productie van olie en gas van opmompen tot eindproduct ook nog eens een massa energie nodig hebt. In totaliteit zal je, als er maar genoeg van zijn, voor EV's dus minder energie nodig hebben dan voor mobiliteit via verbrandingsmotoren.
Massale inzet van bidirectionele EV's zal in de nabije toekomst ook eerder een deel van de oplossing zijn dan bijkomende problemen veroorzaken.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

warpozio2 schreef:
heist_175 schreef:
Ordon schreef:We hebben om en bij de 400 TWh per jaar nodig in België.
Ik veronderstel dat je de totale energieconsumptie weergeeft en niet enkel wat er vandaag al elektrisch is?
https://www.febeg.be/statistieken-elektriciteit -> het is zelfs 443TWh
Misschien houd die 400 al rekening met verhoogde efficiëntie?
Ik hoop van niet :).
De efficiëntiewinst door elektrificatie ligt wel wat hoger dan de reductie 443>400 :).
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

@Ordon Die 400TWh die jij geeft wijkt meer ca 11% af van de febeg site.
Is dat een afronding of heb je een andere bron?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”