Windenergie in de energiemix.

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

België bouwt mee aan gigantisch windenergieproject in Noordzee
België wil, samen met Nederland, Duitsland en Denemarken, de Noordzee ombouwen tot een enorme centrale voor windenergie. Die moet tegen 2050 een totaal vermogen van 150 gigawatt hebben.

Samen met Denemarken, Nederland en Duitsland wil België tegen 2030 offshore windturbines bouwen met een ­totaal vermogen van 65 gigawatt (GW).
De vraag is natuurlijk hoeveel TWh dat per jaar zal opleveren.
Aangezien het een intermitterende energiebron is, zal dat (héél) sterk fluctueren per jaar én doorheen het jaar (zelfs doorheen de dag).
Bovendien kan windenergie erg lange tijd bijna niets opleveren (ten opzichte van het geïnstalleerde vermogen).
Op dit ogenblik staat er nog geen enkel initiatief in de steigers om het intermitterend karakter van deze vorm van (elektrische) energieopwekking gedegen en doeltreffend aan te passen aan de noden van onze moderne maatschappij.
Welke uitgewerkte plannen hieromtrent zijn er jullie bekend dewelke kwantitatief zouden kunnen voldoen én haalbaar én betaalbaar zijn ?
Welke zijn de nieuwste ontwikkelingen?

Niet onbelangrijk om mee te nemen in dit onderwerp, mijn inziens:
  • Is er genoeg beschikbare grond/plaats in het land waar men dit plan graag wil uitgevoerd zien?
  • Welk deel van het energieverbruik (per capita) wordt gedekt door deze vorm van energieopwekking?
Afbeelding

Afbeelding


Bovendien scoort deze vorm van energieopwekking helemaal niet zo goed op vele vlakken zoals te lezen is in onderstaande betrouwbare, grondige studie.

Windenergie heeft immers duidelijk onmiskenbare nadelen, waaronder:
  1. Windenergie heeft helemaal niet de kleinst mogelijke impact op ecosystemen
  2. Windenergie heeft helemaal niet de kleinste impact op de gezondheid van de mens
  3. Windenergie gaat helemaal niet het spaarzaamst om met mineralen en metalen
  4. Windenergie gaat helemaal niet het spaarzaamst om met materialen
  5. Windenergie slorpt heel wat van de beschikbare ruimte op
Dat zijn geen loze kreten maar wordt onderbouwd door gedegen onderzoek: UNITED NATIONS ECONOMIC COMMISSION FOR EUROPE: Life Cycle Assessment of Electricity Generation Options.


1. Windenergie heeft helemaal niet de kleinst mogelijke impact op ecosystemen.

Afbeelding

2. Windenergie heeft helemaal niet de kleinste impact op de gezondheid van de mens.

Afbeelding

3. Windenergie gaat helemaal niet het spaarzaamst om met mineralen en metalen.

Afbeelding

4. Windenergie gaat helemaal niet het spaarzaamst om met materialen.

Afbeelding

5. Windenergie slorpt heel wat van de beschikbare ruimte op (en heeft ook een grote impact op de biodiversiteit).

Afbeelding



Enkele bijkomende problemen eigen aan (offshore) windenergie:
  • sterk intermitterend productieregime
  • sterke seizoensgebondenheid
  • sterke schommelingen per jaar
  • hogere kosten van transmissie, distributie, opslag en conversie
  • hogere integratie- en systeemgerelateerde kosten
  • beperkte uitbreidingsmogelijkheden
  • etc
In het licht van de totale energiebalans van België dragen de "hernieuwbare" energiebronnen heden immers slechts erg marginaal bij.
Wil men de fossiele energiebronnen ooit volledig vervangen dan zal dit een huzarenstukje gaan worden.
Zoveel is duidelijk.

Afbeelding


Laten de experten en andere fervente enthousiastelingen eens een (frisse) wind waaien in deze materie?
Gelieve uiteraard on-topic te blijven blijven. :wink:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Wat is eigenlijk jouw echte bedoeling met deze en de zonnedraad?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Alsof dat nog niet duidelijk is. Gewoon stemmingmakerij rond de lobby kernenergie. Obviously.

Hoeveel topics kunnen we zo nog aanmaken?
EV's in de mix
Diesels in de mix
Benzine in de mix
CNG in de mix
...

Telkens steek men er dezelfde info en prentjes bij en kan men het thema weer pushen. Tegenspraak blaf je af en verveel je met opnieuw dezelfde info en prentjes. Voor mij mogen de mods hier wel eens ingrijpen en de topics afsluiten ofwel samenvoegen want het gaat over hetzelfde: kernenergie is geweldig en al de rest zijn onnozelaars, gitzwarte onnozelaars :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dat is inderdaad overduidelijk, maar wat denken ze hiermee te winnen?
Waarom al die energie steken in zoiets, op een irrelevant forum?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Ik vind de cijfers niet meer terug, maar ik dacht dat België 8.5GW ging installeren tegen het jaar xx
Nederland en de andere landen ging dat vlotjes boven x3, x4.
Nederland is natuurlijk veel groter dan België.
Waarom zou men zich met de huidige prijzen en toekomst gericht, beperken tot 8.5GW

(Cijfers zijn dus een gok omdat ik het artikel niet meer kan vinden, maar mijn punt is duidelijk, hoop ik)
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 10 keer

Ik hoop dat er naast al de commerciële bedrijven er ook plaats zal zijn voor burgercoöperatieve in dit offshore windenergie verhaal. Ik geloof nu eenmaal wel in dat concept. Echter zal het moeilijk zijn op te boksen tegen de grote spelers.
*-*
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Burgercoöperatieve heb je nu al, Limburg Windt is daar ene van.
Ok, dat is en blijft kleinschalig.
Om de X-tijd komen daar eens wat windmolens bij.
En dan is dit dus veel te traag.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

sky schreef: Nederland is natuurlijk veel groter dan België.
Waarom zou men zich met de huidige prijzen en toekomst gericht, beperken tot 8.5GW
Je moet die parken ook ergens kwijt kunnen (de zee is aan onze kust beperkt) en dan is er het burenaspect. Die dingen maken blijkbaar als de wind fout staat een rotherrie.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

cadsite schreef:Dat is inderdaad overduidelijk, maar wat denken ze hiermee te winnen?
Waarom al die energie steken in zoiets, op een irrelevant forum?
Ze redeneren blijkbaar van elk zieltje telt. Zoals de missionarissen dus. Hou er rekening mee dat we het hier hebben over personen die heel erg overtuigd zijn van hun eigen grote gelijk. Anderen moeten gewoon bekeerd worden tot het ware geloof, het zijn gitzwarte ketters :lol:

Het is zoals bij fake news en andere propaganda. Door telkens hetzelfde te herhalen hopen ze dat men na verloop van tijd het gaat aannemen als juist. In Rusland werkt het dus waarom zou het hier niet werken? De herhaling dient om anderen uit te putten in de hoop dat ze zouden zwijgen. Daar past ook het steeds lanceren van nieuwe topics met exact dezelfde boodschap perfect in. Het is een gitzwarte techniek maar wel al vaak gebruikt :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

cadsite schreef:Dat is inderdaad overduidelijk, maar wat denken ze hiermee te winnen?
Waarom al die energie steken in zoiets, op een irrelevant forum?
Dit forum staat bol van politiek gerelateerde onderwerpen. Die zijn hier ook irrelevant. Dit forum heeft trouwens een rubriek "énergie". Dit topic is dus heel erg op zijn plaats. Het enige wat je ordon kan verwijten is dat hij het misschien in de verkeerde rubriek heeft geplaatst. Maar alleen miereneukers die daar over vallen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Jack Daniels schreef:
cadsite schreef:Dat is inderdaad overduidelijk, maar wat denken ze hiermee te winnen?
Waarom al die energie steken in zoiets, op een irrelevant forum?
Dit forum staat bol van politiek gerelateerde onderwerpen. Die zijn hier ook irrelevant. Dit forum heeft trouwens een rubriek "énergie". Dit topic is dus heel erg op zijn plaats. Het enige wat je ordon kan verwijten is dat hij het misschien in de verkeerde rubriek heeft geplaatst. Maar alleen miereneukers die daar over vallen.
Politiek is met alles verweven dus niet zo irrelevant maar dat is een andere discussie.

Het is niet enkel een topic in de verkeerde rubriek posten maar diverse topics opstarten die eigenlijk over hetzelfde gaan nl niet eens zo verdoken promotie voor kernenergie, een deels politieke actie dus.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

phil48 schreef:Die dingen maken blijkbaar als de wind fout staat een rotherrie.
Verschillende jaren gewerkt voor een bedrijf dat windmolens op de parking had staan... nooit maar dan ook nooit iets van kunnen horen.

Van de slagschaduw werd je echter compleet gek als je iederen seconde een flits ziet :?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

DarkV schreef:
phil48 schreef:Die dingen maken blijkbaar als de wind fout staat een rotherrie.
Verschillende jaren gewerkt voor een bedrijf dat windmolens op de parking had staan... nooit maar dan ook nooit iets van kunnen horen.

Van de slagschaduw werd je echter compleet gek als je iedere seconde een flits ziet :?
Als het veel waait maakt alles lawaai, ook bomen.
Slagschaduw daarentegen is inderdaad iets behoorlijk irritant. Sommige dagen in 't voor en najaar heb ik dat een paar minuten per dag bij mij thuis. Heel lastig. Bij mij duurt het niet lang, dus ik maak me er niet druk in, maar ik erken het wel.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

cadsite schreef:Wat is eigenlijk jouw echte bedoeling met deze en de zonnedraad?
Dizzy schreef:Alsof dat nog niet duidelijk is. Gewoon stemmingmakerij rond de lobby kernenergie. Obviously.
cadsite schreef:Dat is inderdaad overduidelijk, maar wat denken ze hiermee te winnen?
Waarom al die energie steken in zoiets, op een irrelevant forum?
Dit topic gaat over windenergie in de energiemix.
Ik begrijp echt niet waarom jullie (ook) aan dit topic een negatieve wending willen geven.
Het lijkt me dat jullie ieder topic over de ophanden zijnde energietransitie aangrijpen om tegen iets te zijn.
Wees ook eens voor iets: in dit topic windenergie. :wink:

Windenergie heeft zijn eigen karakteristieken, mogelijkheden en beperkingen.
Graag dit topic gebruiken om deze karakteristieken, mogelijkheden en beperkingen te bespreken.
Gelet dat jullie blijk geven van windenergie een warm hart toe te dragen, had ik verwacht dat je de sterke punten van windenergie zouden belichten...
Onderbouwd met feiten en cijfers.
Dizzy schreef:Het is niet enkel een topic in de verkeerde rubriek posten maar diverse topics opstarten die eigenlijk over hetzelfde gaan nl niet eens zo verdoken promotie voor kernenergie, een deels politieke actie dus.
Neen, deze topics gaan niet over hetzelfde.
En het is al helemaal geen politieke actie.

We hebben nu:
  • Kernenergie in de energiemix
  • Zonne-energie (PV) in de energiemix
  • Windenergie in de energiemix
Ieder van deze technologieën elk met hun eigen karakteristieken, mogelijkheden, beperkingen, ontwikkelingen, etc.
Dat verdient, mijn inziens, een apart topic.
Ieder van deze technologieën heeft bovendien zijn eigen (meer of minder actieve) fervente enthousiastelingen.

Dus, Dizzy, zeg vaarwel aan jouw negatieve blik.
Dit topic heeft als doel al de aspecten van windenergie in de energiemix te bespreken.
Graag uiteraard onderbouwde visies!

Indien straks de kerncentrales gesloten zijn, kunnen we hier verder palaveren over windenergie. 8)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Windenergie is een oplossing als ze op grote schaal wordt uitgerold, niet individueel thuis in de tuin want dan is het sop de kool niet waard.

Geluidshinder is beperkt in omvang en afstand, slagschaduw is inderdaad heel irritant. En als er mensen zijn die daar last van gaan ondervinden, vind ik dat daar gedegen rekening mee moet gehouden worden bij inplanting van de molens.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Grappig, klagen over negativiteit in een topic die men zelf opgestart heeft en vooral en eenzijdig de nadelen van windenergie opnoemt en soms overdrijft :lol:

Een gekende techniek, verwijt de anderen wat je vooral zelf doet.

Deze onderwerpen zijn al behandeld in de topic over de kerncentrales in de energiemix want het zijn de logische alternatieven. Dat jij nu voor elk alternatief een nieuw topic start om toch maar dezelfde prentjes en dezelfde inhoud te posten is voor sommigen inderdaad opvallend en vooral doorzichtig.

Er zijn hier heel wat mensen die voor HE en dus ook windenergie zijn en de voor- en nadelen ervan kennen, die zijn nl al besproken in de andere topics.

De voordelen van windenergie zijn duidelijk, het is HE en de sector groeit ook nog enorm zodat de voordelen nog steeds toenemen en de prijzen dalen van de installaties/productie. Kortom het is een onderdeel van het toekomstige model. Andere HE-bronnen zullen een ander deel van de puzzel vormen net als opslag van energie.

Een nadeel is dat kernenergie de HE in de weg zit door de onflexibele eigenschappen van kernenergie. Windmolens moeten daarom soms stilgelegd worden als de kerncentrales draaien, de omgekeerde wereld. Een systeem waarbij HE de basis vormt is daarom veel beter maar dan zijn kerncentrales nog minder rendabel. De huidige uitzonderlijke situatie door de speciale operatie maakt duidelijk hoe kwetsbaar we zijn door ons zo eenzijdig afhankelijk te maken van fossiele bronnen. Daar komt ook nog eens de vervuiling en klimaatverandering bij.

En ja, de omschakeling zal geld kosten maar niets doen zal nog meer kosten dus dat is ook geen optie tenzij je gewoon alles wil afwentelen op de volgende generaties en je niets aantrekt van het lot van onze kinderen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

DarkV schreef:
phil48 schreef:Die dingen maken blijkbaar als de wind fout staat een rotherrie.
Verschillende jaren gewerkt voor een bedrijf dat windmolens op de parking had staan... nooit maar dan ook nooit iets van kunnen horen.
Als je er naast staat/rijdt niet natuurlijk - als je op een paar kilometer woont daarentegen én de wind fout staat...

https://geluidnieuws.nl/home/oneffenhed ... dturbines/

Eerst produceerden ze laag frequent geluid, maar nu is er weer wat nieuws aan de hand met de windmolens van windpark De Drentse Monden en Oostermoer. Nadat er mensen geklaagd hebben over de continue fluittoon die de windmolens produceren, laat de directie van het windpark alle molens onderzoeken.

https://hetgeluidvanzeeland.nl/het-gelu ... ndturbine/

Dat windturbines veel geluid produceren is zeker na het beluisteren van deze opname wel duidelijk. Dit is dan ook een veel aangevoerd argument als het gaat om bezwaren tegen het plaatsten van windparken. Ik vraag me wel af of de geluidsoverlast vooral afkomstig is van het draaien van de wieken zoals in deze opname te horen is, of meer het laagfrequente geluid wat door de inwendige trafo wordt gegenereerd zoals je kunt horen in deze opname In de mast van een windturbine

https://www.geenwindmolensbijwoonwijken ... windmolens

Geluidsoverlast is het meest problematische gevolg van windturbines die te dicht bij bewoning geplaatst zijn.
Als men even dichtbij een windturbine staat “dan valt het geluid wel mee” zullen velen zeggen.
Beeld U nu in dat dit geluid continu op de achtergrond te horen is. Voor minstens 15 jaar, dag en nacht.

Windturbines veroorzaken effectief geluidshinder, wat je zelf gemakkelijk kan nagaan door in de buurt van dergelijke megaturbines te gaan wandelen. Omwonenden getuigen: „het is een gezoem, een zoevend geluid dat nooit stopt”. Rijdt maar naar Nieuwmoer, om het aan den lijve te ondervinden.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Dizzy schreef: .......Lots of wishful thinking.......

.......Denkfouten bij de vleet.......
:nono:

België heeft een technisch potentieel voor hernieuwbare energieopwekkingscapaciteit van 118 GW uit PV op daken en windturbines op land, wat overeenkomt met een maximale theoretische elektriciteitsopwekking van ongeveer 132 TWh per jaar
Bron: EnergyVille/VITO:Hoeveel hernieuwbare elektriciteit kan er opgewekt worden binnen België?

We hebben om en bij de 400 TWh per jaar nodig in België.

Dat is een tekort van om en bij de 270 TWh per jaar mits dat men allles op land volledig zouden kunnen benutten/verwezenlijken.
Iets in de grootteorde van 67% (270/400) besparen lijkt me ook utopisch.

Offshore komt men voor onze kust nooit aan 270 TWh per jaar.
Vorig jaar 8 TWh op een jaar (rond de 800 miljoen euro subsidies per jaar).
Ook nog rap vierendertig keer meer windmolens op zee installeren? :lol:

Het gitzwarte groene vat leeg.
Het regeerakkoord: "Het is de ambitie om tegen 2030 de broeikasgasuitstoot met 55% te verminderen en tegen 2050 ons land klimaatneutraal te maken."
Dat klinkt alvast ambitieus. Doch: wat zit Tinne Van der Straeten daar feitelijk te doen?

De gitzwarte toekomst.
Zonder kernenergie én zonder fossiele brandstoffen gaapt er een immens gat in de Belgische energiebalans.
Dan hebben we het nog niet gehad over het intermitterende karakter van die "hernieuwbare" energiebronnen: over de jaren, over de maanden, over de weken, over de dagen. Ja, zelfs per uur.

Misschien moeten de 100% "groen", "hernieuwbaar" én "goedkoop" energie-adepten toch eens stevig achter hun gitzwarte groene oren krabben.

Ze lopen al decennialang zever-in-pakskes te verkopen.
Het gaat hier wel over onze energievoorziening hé.
Over onze industrie, over onze gezinnen, over onze toekomst.

Afbeelding

Heden is de, ahum, bijdrage van de "hernieuwbare" energiebronnen marginaal klein.
En ze zal véél te klein blijven.
Te weinig plaats/grond om "het plan" uit te voeren...
Wel wordt onze portemonnee intussen geplunderd en krijgen we er vooral loze beloftes voor in de plaats.

Net als in Nederland komen we met enkel "hernieuwbare" energiebronnen niet eens aan de helft van de benodigde energie.
Intussen hebben we wel zware hoogspanningslijnen om "te importeren" en bouwen er nog bij.
Om wat te importeren indien we enkel nog "hernieuwbare" energiebronnen hebben?

Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ordon schreef:
Dizzy schreef: .......Lots of wishful thinking.......

.......Denkfouten bij de vleet.......
:nono:
Alé, als men het niet kan halen gaat men gewoon quotes aan mensen toewijzen die niet van hen zijn :nono:

On topic: je negeert het feit dat er import/export bestaat. We voerden bvb onlangs energie uit naar Frankrijk, het land van de kernenergie.

Bovendien zijn er -tig producten/grondstoffen die we zelf niet hebben, dat weerhoudt ons niet om ze in te voeren. Met HE hebben we daarentegen WEL de mogelijkheid om een aanzienlijk deel ZELF te produceren, een verbetering dus. Merk op dat de productie van kernenergie OOK in buitenlandse handen is.

Mondiaal is men met de omslag naar minder fossiele brandstoffen en meer HE bezig maar iedereen is gek, behalve wij :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... 030-gereed
Nederland beslist om de huidige ca. 2,5 gigawatt windenergie op zee uit te bouwen naar circa 21GW tegen 2030.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

17 miljard om ze te zetten, daarna gaan ze 25 tot 30 jaar mee.

Hoelang gaat een windmolen mee? Op dit moment is het zo dat moderne windmolens technisch zo’n 25 tot 30 jaar meegaan. Het zou kunnen dat tegen die tijd grotere onderdelen zouden moeten worden vervangen, maar dat is dan mede afhankelijk van de economische levensduur. De economische levensduur is met name afhankelijk van de energieprijs.

Dus om écht efficiënt te werken, moet de kostprijs van de energie hoog blijven ??
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat geldt voor elke economische activiteit. Als de prijzen hoog zijn, zullen ook de marges hoger liggen en kan men meer/makkelijker winst maken.

Vandaag ook iets in de krant over een investering in groene waterstof in de haven.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

dat is zoals "hoge benzineprijzen zijn opslag voor mensen met een tankkaart"...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Met een tankkaart niet maar met een thuislaadpaal met vergoeding soms wel. :-D
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Modbreak:
Er is een poll lopende om te beslissen of deze topic open blijft, dan wel sluit. Stemmen kan op:
https://test-goztow.userbase.be/forum/v ... hp?t=62606
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”