Eigenaar op vakantie: Tesla hangt al twee maanden aan openbare laadpaal in Amsterdam

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Het is helemaal niet simpel.
Je wil immers (noch als laadpaal-zoekende automobilist, noch als laadpaal-uitbater) niet hebben dat mensen louter staan te parkeren op een plaats waar een laadpaal staat. Een ICE hoort er dus helemaal al niet te staan, maar ook een (PH)EV verandert van ladende auto naar parkerende auto op het moment dat zijn batterij vol is.
Idealiter wil je dat een wagen die opgeladen is, verplaatst wordt om plaats te maken voor iemand anders die moet laden. Het probleem is echter de lange én variabele duur van laad-sessies. Dat zorgt er uiteraard voor dat mensen ondertussen iets anders gaan doen zijn: filmpje kijken, restaurantje doen, gaan winkelen... Je kan dan moeilijk verwachten dat zo iemand ineens snel zijn wagen zal komen verplaatsen wanneer die volgeladen is.
Een extra tarief puur op tijdsbasis kan dit verhelpen als extra incentive voor mensen om op tijd hun wagen te verzetten. En ja, je kan dan wel argumenteren dat dit traagladende EVs benadeelt, maar zolang die extra tijdstarief ondergeschikt is aan het laadtarief zal het nog te verdedigen vallen.
Veel hangt natuurlijk ook van de bezettingsgraad af. En eens die hoog wordt, gaan laadpaal-uitbaters ook nog altijd liever hebben dat iemand aan 300kW aan een snellader laadt, dan aan 50kW, terwijl dat dus ook volledig van de wagen afhangt.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Er zijn toch reeds democratische systemen hiervoor uitgedacht?

Ik weet dat er voor trage laadpalen <22KW al systemen bestaan: Laden kost x cent per KWh + eventueel kleine kost per minuut (orde van enkele centen). Als de wagen volgeladen is blijf je die minuutkost betalen en na een uur zonder te laden ga je naar een hoger tarief per minuut om je weg te jagen. Met uitzondering van nachtelijke uren.

Voor snellaadpalen kan je hetzelfde toepassen maar het uur respijt moet je verkleinen naar bijvoorbeeld 5 minuten gevolgd door een heel hoge kost. Tesla past dit bijvoorbeeld toe. https://www.tesla.com/support/supercharger-idle-fee

Lijkt me toch democratisch?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Exact, zolang je aan het laden bent, breng je geld op.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Goh ja en nee, hoe trager je laadt hoe minder mogelijke omzet voor een uitbater. Die trage laders veroorzaken laadfiles :angel:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

powaq schreef:En het valt mij inderdaad ook op dat je veel EVs aan palen ziet hangen met (te) dunne kabels. Die gaan nooit hun 11kW halen. Ik denk niet dat er momenteel nog een ander model buiten de Zoe is die 22kW doet?
Snel of traag AC laden heeft weinig met de dikte van de meegeleverde laadkabel te maken maar alles met de aanwezige interne 1F of 3F omvormer aan boord van de EV.
Veel EV's uit bv. 2019 en ervoor hadden nog maar een 1F lader aan boord. En het zijn die EV's die binnenkort als eerste op de tweedehandsmarkt zullen komen.
In de praktijk betekent dat ze aan een 11 kW paal (die in Vlaanderen nog steeds de meerderheid van de openbare AC laadpalen uitmaken) maar aan een vermogen van 3.5 kW kunnen laden. Staat er aan dezelfde paal gelijktijdig nog een andere EV te laden mag je al blij zijn dat je 2 kW haalt. Reken daar nog 15% omzetverliezen bij en je weet hoeveel uur het duurt voor je ietswat range aan een AC openbare laadpaal bijeen kan sprokkelen.
Ga je mensen dan verplichten om na een paar uur hun voertuig te verplaatsen (of erger te beboeten of een hoger tarief aan te rekenen) weet je zo dat de zin om een tweedehands EV te kopen nog lager zal zijn dan hij al is.
Je krijgt de meerderheid van de mensen nu al niet overstag. Laat staan als je ze met zo'n maatregelen nog eens gaat wegpesten. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om de 4-5 jaar over te schakelen op een salarisauto voorzien van de laatste technologie.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Vergis je niet, er zijn ook 1F en 3F laadkabels!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Tomby schreef:is helemaal niet simpel.

Idealiter wil je dat een wagen die opgeladen is, verplaatst wordt om plaats te maken voor iemand anders die moet laden.
Natuurlijk is het simpel.
Een tankstation is geen parkeerplaats, waarom een laadpaal dan wel ? Daardoor begint de miserie.
En als je toch wel beide wil, dubbel betalen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

duizend schreef:En als je toch wel beide wil, dubbel betalen.
Daar volg ik jou in, maar als ze een laadpaal zetten aan een parkeerplaats waar parkeren gratis is, wat dan?
Het is duidelijk dat er nog heel veel geleerd moet worden door velen.
Organisaties die palen zetten, steden die zones uitstippelen voor betalend parkeren,...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

duizend schreef:
Natuurlijk is het simpel.
Een tankstation is geen parkeerplaats, waarom een laadpaal dan wel ? Daardoor begint de miserie.
En als je toch wel beide wil, dubbel betalen.
Dat is het probleem niet en die "oplossing" is er al.
Je betaalt voor het laden. Indien betalend parkeren betaal je ook voor de parkeertijd. Gratis parkeren betaal je alleen voor
het laden.
Het probleem ontstaat dat men de tijdsduur van het laden wenst te beperken. Maar dan moet je al een EV aankopen die snel kan laden om aan een AC paal voldoende binnen te halen. Bij DC stelt het probleem zich meesal niet want dat gaat voor bijna iedere EV binnen aanvaardbare termijnen.
Uiteraard is er ook een probleem dat men "verkeerd parkeren" (ice op parkeerplek met laadpaal of EV op parkeerplek zonder effectief laden) niet altijd handhaaft (zeg maar bijna nooit).
Je kan nog zoveel regels en wetten uitvaardigen als je wil, als de handhaving niet volgt blijft het een lachertje.

En het probleem stelt zich nog niet echt. Aan de meeste laadpalen die ik zie staat er doorgaans niemand of toch niet volzet of in de centra van steden zijn bezet door ice (geen handhaving).
Probleem zal zich pas echt stellen wanneer EV echt doorbreekt en de openbare laadpaalinfra volgt niet. Dus vooral in steden waar je weinig mogelijkheden hebt tot thuisladen.

Di bv. nog op parking C van de Heizel geweest. Geen enkele aanwijzing naar laadinfra gevonden (als deze er al is). En dat is toch een imense parking die regelmatig langdurig gebruikt wordt.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

ivob schreef: Uiteraard is er ook een probleem dat men "verkeerd parkeren" (ice op parkeerplek met laadpaal of EV op parkeerplek zonder effectief laden) niet altijd handhaaft (zeg maar bijna nooit).
Je kan nog zoveel regels en wetten uitvaardigen als je wil, als de handhaving niet volgt blijft het een lachertje.
De verplichting om te laden staat gewoon niet in de wet. Om te mogen parkeren op een laadpaalplaats is het voldoende dat je een wagen hebt die kan ! laden : m.a.w. EV of PHEV. Effektief laden hoeft niet ... omdat men ook wel inziet dat dit niet te handhaven is én niet realistisch als je voor enkele uren in de stad moet zijn voor een meeting vb.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Maar die wet is eenvoudig aan te passen. Dacht dat de bevoegde minister daar al op gereageerd had.

Maar als ze zelfs al niet handhaven op ice's aan een laadpaal (en dat kan toch niet moeilijk te controleren zijn maar waarschijnlijk geen prioriteit) moet je ook niet teveel verwachten van handhaving aangepaste wet.
Een niet gekoppelde ice is even eenvoudig te controleren.

Ik ben zelf ook geen voorstander om laden in de tijd te beperken (o.a. voor de reden die je aangieeft) maar dan krijg je uiteraard weer "loze" koppelingen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

ivob schreef:
duizend schreef:
Natuurlijk is het simpel.
Een tankstation is geen parkeerplaats, waarom een laadpaal dan wel ? Daardoor begint de miserie.
En als je toch wel beide wil, dubbel betalen.
Dat is het probleem niet en die "oplossing" is er al.
Je betaalt voor het laden. Indien betalend parkeren betaal je ook voor de parkeertijd. Gratis parkeren betaal je alleen voor
het laden.
Het probleem ontstaat dat men de tijdsduur van het laden wenst te beperken. Maar dan moet je al een EV aankopen die snel kan laden om aan een AC paal voldoende binnen te halen. Bij DC stelt het probleem zich meesal niet want dat gaat voor bijna iedere EV binnen aanvaardbare termijnen.
Uiteraard is er ook een probleem dat men "verkeerd parkeren" (ice op parkeerplek met laadpaal of EV op parkeerplek zonder effectief laden) niet altijd handhaaft (zeg maar bijna nooit).
Je kan nog zoveel regels en wetten uitvaardigen als je wil, als de handhaving niet volgt blijft het een lachertje.

En het probleem stelt zich nog niet echt. Aan de meeste laadpalen die ik zie staat er doorgaans niemand of toch niet volzet of in de centra van steden zijn bezet door ice (geen handhaving).
Probleem zal zich pas echt stellen wanneer EV echt doorbreekt en de openbare laadpaalinfra volgt niet. Dus vooral in steden waar je weinig mogelijkheden hebt tot thuisladen.

Di bv. nog op parking C van de Heizel geweest. Geen enkele aanwijzing naar laadinfra gevonden (als deze er al is). En dat is toch een imense parking die regelmatig langdurig gebruikt wordt.
Ik ben er deze week ook geweest, alleen op parking 1 zouden laadpalen staan.. Maar genoeg andere locaties waar er ook geen staan zoals kinepolis... Ik blijf het allesinds aso vinden als je wagen opgeladen is hem niet te verzetten..
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Hangt er gewoon van af.
Ik zie mezelf (in de theoretische veronderstelling dat het nodig zou zijn) nog niet om 3 uur 's morgens uit bed kruipen omdat de EV waarschijnlijk is opgeladen. En waarschijnlijk staat er dan ook niemand te dringen om die laadpaal te benutten.
En je doet ergens een (stads) bezoek (museum, festival, werkvergadering,.....) en dat dan maar onderbreken omdat de auto is volgeladen?
In de praktijk gaan mensen dan gewoon zo langzaam mogelijk laden om hun acitiviteiten niet te moeten onderbreken. Krijg je dus het omgekeerde effect.
En wat als je geen app hebt die aangeeft wanneer de EV opgeladen is? Zitten rekenen hoe lang het theoretisch gaat duren en dan maa rhopen dat er niemand langs je kwam laden zodat de oplaaddijd verlengd werd?
De theorie is eenvoudig, de praktische problemen legio.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

ivob schreef: En wat als je geen app hebt die aangeeft wanneer de EV opgeladen is? Zitten rekenen hoe lang het theoretisch gaat duren en dan maar hopen dat er niemand langs je kwam laden zodat de oplaaddijd verlengd werd?
Je hebt blijkbaar géén enkele ervaring met laden ! Aan elke auto zie je zo meteen, zonder app, of hij nog aan het laden is of niet ... Zolang hij laadt knippert er een licht rond de stekker (kleuren verschillen per merk), bij volgeladen gaat dit licht uit en ziet elkeen dat gewoon visueel.
En voor zover ik weet levert elke producent een app mee voor controle op afstand.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef:
duizend schreef:
Natuurlijk is het simpel.
Een tankstation is geen parkeerplaats, waarom een laadpaal dan wel ? Daardoor begint de miserie.
En als je toch wel beide wil, dubbel betalen.
Dat is het probleem niet en die "oplossing" is er al.
Je betaalt voor het laden. Indien betalend parkeren betaal je ook voor de parkeertijd. Gratis parkeren betaal je alleen voor
het laden.
Het probleem ontstaat dat men de tijdsduur van het laden wenst te beperken. Maar dan moet je al een EV aankopen die snel kan laden om aan een AC paal voldoende binnen te halen. Bij DC stelt het probleem zich meesal niet want dat gaat voor bijna iedere EV binnen aanvaardbare termijnen.
Het echte probleem is uiteraard dat een betaalbare EV nog altijd veel te weinig werkelijke range heeft.
En dan het laden te lang duurt.

Er is NIEMAND die zijn dieselwagen parkeert in het tankstation.
Er is niemand die actief gaat zoeken naar een tankstation als de tank nog meer dan pakweg 1/4 vol is.
Men tankt als de tank bijna leeg is en men rijdt verder en parkeert dan op een parkeerplaats.

En al de EV rijders die in andere topics in koor lopen te roepen dat EV tanken “leuk” is al je op reis gaat, voor die 20 minuutjes dat je moet wachten …
… die willen in dit topic een gratis voorbehouden parkeerplaats met laadpaal aan de ingang van het gebouw waar ze moeten zijn, want anders geraken ze misschien niet meer thuis.

Nogmaals de oplossing is poepsimpel.
Parkeermeter bij elke parkeerplaats met laadpaal, gratis of veel goedkopere plaatsen wat verderop zonder laadpaal en voila, niemand die er nog langer zal parkeren dan nodig is om te laden. En van mij mag je dan gerust het parkeerbedrag verminderen met het bedrag dat je aan elektriciteit betaald hebt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Mijn vriendin moest deze week naar Nederland voor het werk. Ze kreeg een lift van een collega met een EV (Polestar).

Hij was er gerust is want Nederland heeft veel meer laadvoorzieningen. Toen ze aankwamen waren er ter plaatse (beursgebouw) laadpalen vrij... helaas werkten deze niet. Dat bleek meermaals het geval te zijn volgens een conciërge. Omdat er nog gewerkt moest worden werd beslist om later te laden. Wel stress om andere laadplaats te zoeken in de buurt van hotel.

Activiteiten liepen uit tot 23u. De zoektocht naar laadpaal werd door vermoeidheid uitgesteld tot morgen.

Volgende werkdag extra vroeg op om laadpaal te zoeken en wagen te laten opladen. Uiteindelijk voor snellader gekozen wegens gebrek aan andere vrije plaatsen. Wagen voldoende geladen voor terugreis zonder onvoorziene omstandigheden. Bij terugreis uiteraard zware problemen in Antwerpen met lange files en opnieuw stress of men voldoende capaciteit zou hebben. Door beperkte snelheid en uitschakelen van verbruikers als airco er toch geraakt.

Neen, de ervaring met EV was niet zo geruststellend, ik denk dat we onze wagen gewoon gaan oprijden en hopen op sterke verbetering.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Duizend schreef:Het echte probleem is uiteraard dat een betaalbare EV nog altijd veel te weinig werkelijke range heeft.
En dan het laden te lang duurt.

Er is NIEMAND die zijn dieselwagen parkeert in het tankstation.
Er is ook niemand die zijn EV langdurig parkeert in een DC snellaadstation.
Het probleem stelt zich juist bij trage AC (destination) chargers. Omdat men daar dezelfde parkeerruimte inneemt dan ieder ander voertuig en niet iedere EV even snel AC kan laden. Over dat laatste kan je dus geen tijd van gerechtigd laden plakken.

Tja, het is maar hoe je er mee omgaat en hoe je privévervoer wenst te gebruiken.
Wanneer je een veelrijder bent die dagelijks 100den km aflegt (sowieso blij dat ik daartoe niet genoodzaakt ben) en geen enkele mogelijkheid heeft om op het werk of thuis te laden ga ik mee in je vorige standpunten.
In dat geval heb je er dan ook weinig voordeel bij om al over te schakelen naar een BEV.
Maar de meeste autogebruikers rijden geen 50 km per dag (en daar behoor ik ook toe, wij doen zelfs als gezin in zijn totaliteit gemiddeld geen 50 km per dag).
In Vlaanderen zijn de meeste huishoudens eigenaar van hun woning en een groot deel ervan heeft de mogelijkheid om thuis te laden (garage, carport, staanplaats, ondergronds onder appartement,....)
Dan is het natuurlijk al een ander uitgangspunt. Zeker als de EV in de winter een range heeft van een 360 km en in de zomer tegen de 500 km aanleunt. Dan kom je in België wel ergens zonder je al te veel zorgen te moeten maken.
Zeker als je in staat bent de EV te gebruiken als een EV en niet meer zoals vanouds als een vervoermiddel met een verbrandingsmotor: die bijna leeg rijden en dan vol gooien maar laden wanneer de gelegenheid zich voordoet.

Ik ken overigens ook zeer weinig gebruikers van een verbrandingsmotor die thuis kunnen tanken. Laat staan gratis. :P
Iedere oplossing heft zijn voor- en nadelen. Aan de gebruikers om te keuze te maken die bij hun het beste past.

Overigens ben ik je "oplossing" (al zie ik niet in waarom je op dezelfde plek EV zou laten betalen voor een parkeerplaats en vervuilende verbrandingsmotoren niet, voor hetzelfde geld heeft één of andere bestuurder een andere hersenkronkel en beslissen ze in de toekomst dat alleen EV's nog gratis een stadscentrum binnen mogen en alle verbrandingsmotoren moeten betalen of gewoon geweerd worden) uit opportunistische redenen wel genegen. Parkeerkosten terugvorderen tot het bedrag van het lokaal laden? Dan pas zou ik pas overal gratis parkeren. Nu betaal ik, waar voor iedereen betalend parkeren geldt, theoretisch hetzelfde parkeertarief dan een ice (en parkeer gratis waar dit voor een ice ook geldt). Met jouw oplossing zou ik dus overal gratis mogen parkeren? :banana:

Met jouw oplossing ga je in feite dus mensen die de laatste nieuwe salarisauto krijgen (tegen een prikje en meestal ook nog eens gratis openbaar laden) bevoordelen en mensen benadelen die om budgetaire redenen een ouder tweedehands model aanschaffen (die meestal sowieso trager laadt en gebruikers die meestal wel zelf moeten getalen voor laadkosten).
Mij niet gelaten maar dat had ik van jou niet verwacht.
Digicafé schreef:Je hebt blijkbaar géén enkele ervaring met laden ! Aan elke auto zie je zo meteen, zonder app, of hij nog aan het laden is of niet ... Zolang hij laadt knippert er een licht rond de stekker (kleuren verschillen per merk), bij volgeladen gaat dit licht uit en ziet elkeen dat gewoon visueel.
En voor zover ik weet levert elke producent een app mee voor controle op afstand.
Inderdaad, na mijn tweede BEV in meerdere jaren elektrisch rijden weet ik nog altijd niet hoe laden werkt. :oops:
Hoe lang rij jij al elektrisch dan?
Bij mijn huidige EV knipperen de vernoemde lichtjes achter de voorruit, in aantal volgens progressie laden (bij het vorige model was het idd rond de laadpoort) maar daar heb ik als gebruiker weinig aan als mijn voertuig geparkeerd staat. De bedoeling (bij mij toch) van ergens te parkeren is dat ik mijn voertuig dan kan verlaten en ergens verder te voet of met het openbaar te vervoer naartoe kan gaan. Ik ben ook superman niet met long range X-vision. :roll:
En neen, niet iedere EV werd met een app geleverd. Dat weet je dus verkeerd.
Dat kan misschien nu zo zijn. Maar daar heb je weinig aan wanneer je al enkele jaren EV rijdt of van plan bent een tweedehands EV van enkele jaren oud te kopen. Wat ik ook al meermaals benadrukt heb.
Voor salarisrijders is dat allemaal geen probleem. Die krijgen om de 4-5 jaar gewoon de laatste technologie. Maar de meeste mensen hebben geen budget (en al zeker niet als het over de kostprijs van een EV gaat) om een nieuwe EV aan te kopen. Ook al is de TCO lager dan bij een ICE.
Laatst gewijzigd door ivob op 03 jun 2022, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef: Maar de meeste autogebruikers rijden geen 50 km per dag (en daar behoor ik ook toe, wij doen zelfs als gezin geen 50 km per dag).
In Vlaanderen zijn de meeste huishoudens eigenaar van hun woning en een groot deel ervan heeft de mogelijkheid om thuis te laden (garage, carport, staanplaats, ondergronds onder appartement,....)
Dan is het natuurlijk al een ander uitgangspunt. Zeker als de EV in de winter een range heeft van een 360 km en in de zomer tegen de 500 km aanleunt. Dan kom je in België wel ergens zonder je al te veel zorgen te moeten maken.
Ik wil best in deze redenering meegaan …
… maar dan moeten de EV rijders stoppen met te neuten dat er een ICE op hun laadplaats geparkeerd staat of dat er EV of hybride staat die niet aan het laden is.

En als jouw stelling klopt zijn laadpalen aan parkeerplaatsen totaal niet nodig.
Je kan toch thuis laden en hebt range genoeg.
Zet dan wat laadpalen naast een afgelegen tankstation voor die “enkele” autogebruikers die meer dan 50 km per dag doen.

De werkelijkheid is uiteraard anders.

EV rijders doen in alle topics niet anders dan neuten dat er te weinig laadpalen zijn…
… en tegelijk verkondigen ze dat er geen range issue is “want de meesten rijden maar een paar km per dag en de EV staat meer stil te laden op den oprit dan dat ie rijdt”

Prima voor mij hoor dat er zogezegd geen range issue is, maar dan is het ook totaal geen probleem dat die Tesla twee maanden aan de laadpaal hangt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ik denk ook niet dat dit in Amsterdam zo'n issue is geweest of zal zijn. Daar zijn immers laadpalen bij de vleet.
Zoals ik reeds schreef, moest het een (als voorbeeld van een auto die minder neutgevoelig is) Zoë geweest zijn waarschijnlijk geen haan in de MSM die erover gekraaid zou hebben.
Het was een Tesla, dus gewoon een goede aanleiding om erover te gaan neuten. :-D

En je moet alles wat ik schrijf meenemen.
Uiteraard zijn er wel mensen die geen eigen laadpaal hebben, niet op het werk kunnen laden en geen budget hebben om een EV met voldoende range of nieuw te kopen. Het is net dit wijfelend deel van de bevolking die men over de meet moet trekken en dat gaat men niet doen door ze te onthouden van faciliteiten die dat gaan versnellen of de opgelegde regels niet te handhaven.

Voor mij moet het inderdaad niet en waarschijnlijk voor de meeste salarisrijders (die nog altijd de overgrote meerderheid van de EV-rijders uitmaken) ook niet. Het is de rest die men in beweging moet krijgen.
Ik durf gerust openbaar toe te geven (en dat is niet de eerste keer) dat als ik geen gebruik kon maken van een salarisauto EN niet over een eigen laadpaal kon beschikken ik er niet aan zou denken om al privé met een vierwielige EV te rijden. Dan zou het, naast de (e-)fiets, eerder een elektrische deelauto geweest zijn (die bijna overal over voorbehouden laadplekken en parkeerplekken kunnen beschikken).

En neuten is één van de bestaansredenen van fora. En in bijna ieder topic. Wanneer je niet wenst te neuten of het niet wenst te aanhoren/lezen kan je daar dan ook beter wegblijven. :-D
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Dizzy schreef:Mijn vriendin moest deze week naar Nederland voor het werk. Ze kreeg een lift van een collega met een EV (Polestar).

Hij was er gerust is want Nederland heeft veel meer laadvoorzieningen. Toen ze aankwamen waren er ter plaatse (beursgebouw) laadpalen vrij... helaas werkten deze niet. Dat bleek meermaals het geval te zijn volgens een conciërge. Omdat er nog gewerkt moest worden werd beslist om later te laden. Wel stress om andere laadplaats te zoeken in de buurt van hotel.

Activiteiten liepen uit tot 23u. De zoektocht naar laadpaal werd door vermoeidheid uitgesteld tot morgen.

Volgende werkdag extra vroeg op om laadpaal te zoeken en wagen te laten opladen. Uiteindelijk voor snellader gekozen wegens gebrek aan andere vrije plaatsen. Wagen voldoende geladen voor terugreis zonder onvoorziene omstandigheden. Bij terugreis uiteraard zware problemen in Antwerpen met lange files en opnieuw stress of men voldoende capaciteit zou hebben. Door beperkte snelheid en uitschakelen van verbruikers als airco er toch geraakt.

Neen, de ervaring met EV was niet zo geruststellend, ik denk dat we onze wagen gewoon gaan oprijden en hopen op sterke verbetering.
https://ev-database.nl/auto/1654/Polest ... ngle-Motor
Ik ben wel benieuwd naar startpunt en aankomst want de Polestar heeft toch een range tussen de 300 en 500 km?
De Longerange doet daar nog eens 100 km bij...
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Dizzy schreef:Bij terugreis uiteraard zware problemen in Antwerpen met lange files en opnieuw stress of men voldoende capaciteit zou hebben. Door beperkte snelheid en uitschakelen van verbruikers als airco er toch geraakt.
Ik weet niet wat jij onder file verstaat maar in een file rijd ik steeds met beperkte snelheid :angel:

En in een file gaat het verbruik van een EV toch drastisch naar beneden door de tragere snelheid ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

ivob schreef:Snel of traag AC laden heeft weinig met de dikte van de meegeleverde laadkabel te maken maar alles met de aanwezige interne 1F of 3F omvormer aan boord van de EV.
Tuurlijk wel hoor, hier in de buurt woont zo een pipo met een iX3 en die hangt altijd aan de paal met een 1-fase kabel. Die trekt dus geen 11kW die hij wel zou kunnen halen met een 3F kabel.
warpozio2 schreef:Ik ben wel benieuwd naar startpunt en aankomst want de Polestar heeft toch een range tussen de 300 en 500 km?
De Longerange doet daar nog eens 100 km bij...
Dat is de theorie ja. Een Polestar doet rond de 320 bij snelweg snelheden. Een standard range onder de 300. Als je ze vol-->leeg rijdt, en dat doe je niet..want dan is het stressen. De Polestar is relatief dorstig.
duizend schreef:Ik wil best in deze redenering meegaan …
… maar dan moeten de EV rijders stoppen met te neuten dat er een ICE op hun laadplaats geparkeerd staat of dat er EV of hybride staat die niet aan het laden is.
Het probleem zit 'm vooral bij de mensen die geen oprit hebben en dat zijn er best veel. Want je je mag zogezegd geen kabeltje trekken over het trottoir. ..
Die geen-kabel-over-het-trottoir regel gaat wel moeten sneuvelen, anders gaan we een probleem hebben. Perfect op te lossen met een gootje in het trottoir geslepen voor elk huis met een kunststof stuk om het op te vullen indien niet gebruikt of om de kabel te bedekken/vastleggen.
Laatst gewijzigd door powaq op 03 jun 2022, 15:43, 2 keer totaal gewijzigd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef:
En neuten is één van de bestaansredenen van fora. En in bijna ieder topic. Wanneer je niet wenst te neuten of het niet wenst te aanhoren/lezen kan je daar dan ook beter wegblijven. :-D
Het gaat erover dat men eerst bepaalde problemen zoals range issues met EV stelselmatig blijft ontkennen en minimaliseren.
En dan tegelijk gaat neuten over gebrek aan laadpalen, wat geen probleem is want er is zogezegd geen range issue
Dat is gewoon calimerozielig.

Voor de rest …. Neuten maar :lol:
Tot zover mijn neutbijdrage :lol:
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Tesla hangt al 2 maanden aan een openbare laadpaal, ongeacht heel de discussie over regels en de nodige voorzieningen, het al dan niet toekennen van voordelen aan een EV, de kern van deze zaak is : iemand blokkeert 2 maanden lang een voorziening voor het publiek, niet een avondje, niet een dagje, nee, 2 maanden lang. Wat een ongelooflijk egoïstische lul zijt ge dan.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

duizend schreef:Het gaat erover dat men eerst bepaalde problemen zoals range issues met EV stelselmatig blijft ontkennen en minimaliseren.
En dan tegelijk gaat neuten over gebrek aan laadpalen, wat geen probleem is want er is zogezegd geen range issue
Dat is gewoon calimerozielig.
De range is uiteraard sterk afhankelijk van het type EV. Je kan een Dacia Spring niet vergelijken met bv. een Kia EV6.

Het gaat er om dat indien je dan toch moet herladen je niet de kans hebt omdat er op dat moment anderen hun wagen geparkeerd hebben op de plaats waar je net wil herladen. Stel je voor dat je met je ICE aan een tankstation komt en dat je niet kan tanken omdat er wagens geparkeerd zijn voor de pomp zonder dat ze tanken. Ze zouden rap takelwagens oproepen om die voertuigen weg te takelen...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

powaq schreef:
ivob schreef:Snel of traag AC laden heeft weinig met de dikte van de meegeleverde laadkabel te maken maar alles met de aanwezige interne 1F of 3F omvormer aan boord van de EV.
Tuurlijk wel hoor, hier in de buurt woont zo een pipo met een iX3 en die hangt altijd aan de paal met een 1-fase kabel. Die trekt dus geen 11kW die hij wel zou kunnen halen met een 3F kabel.
Wordt bij BMW dan niet standaard een laadkabel bijgeleverd aangepast aan de omvormer van het voertuig?
Voor alle duidelijkheid, je hebt het toch over een openbare laadpaal?
duizend schreef:Het gaat erover dat men eerst bepaalde problemen zoals range issues met EV stelselmatig blijft ontkennen en minimaliseren.
En dan tegelijk gaat neuten over gebrek aan laadpalen, wat geen probleem is want er is zogezegd geen range issue
Dat is gewoon calimerozielig.
Hangt er gewoon van af wie "men" is.
Bepaalde gebruikers hebben nooit range issues, anderen altijd, anderen iets er tussen in. Tot zover n=1.
Zoals ik eerder al schreef: wanneer je een EV gebruikt met een lage batterijcapaciteit en/of onzuinig verbruik/onzuinige rijstijl en dan nog eens volledig afhankelijk bent van openbaar laden (noch thuis, noch op het werk kunnen laden) en dagelijks meerdere 100den km verplaatsingen doet met de EV moet het niet verbazen dat er dan range issues zijn.
Als gebruiker heb je dan gewoon een verkeerde keuze van voertuig gemaakt die niet aangepast is bij het gebruik dat je van een auto maakt.
Wanneer de overheid iedereen aanzet om elektrisch te gaan rijden (dus ook zij die om wat voor reden geen andere keuze meer hebben) dient men eerst te zorgen dat de infrastructuur op punt staat en niet achter de feiten blijven aanhollen. Want dan gaat men en blijft men neuten.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

powaq schreef:Die geen-kabel-over-het-trottoir regel gaat wel moeten sneuvelen, anders gaan we een probleem hebben. Perfect op te lossen met een gootje in het trottoir geslepen voor elk huis met een kunststof stuk om het op te vullen indien niet gebruikt of om de kabel te bedekken/vastleggen.
Even navragen bij de gemeente, maar dat 'gootje' mag nu al !
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

powaq schreef:
Het probleem zit 'm vooral bij de mensen die geen oprit hebben en dat zijn er best veel. Want je je mag zogezegd geen kabeltje trekken over het trottoir. ..
Die geen-kabel-over-het-trottoir regel gaat wel moeten sneuvelen, anders gaan we een probleem hebben. Perfect op te lossen met een gootje in het trottoir geslepen voor elk huis met een kunststof stuk om het op te vullen indien niet gebruikt of om de kabel te bedekken/vastleggen.
Dan ga je er van uit dat iedere woning een trottoir voor de deur heeft en voor zijn deur mag/kan parkeren?
In onze Vlaamse steden zie ik de tegenovergestelde beweging: auto's zoveel mogelijk bannen uit het straatbeeld en bij voorkeur ergens onder de grond wegsteken.
Op "den buiten" is dat inderdaad geen probleem (en daar heeft men overwegend ook een eigen oprit) maar in dorpcsentra en vooral stadscentra (waar men in de toekomst de mensen ook naar toe wenst te krijgen om er te wonen ipv op den buiten) ligt dat meestal niet zo voor de hand. Je mag er meestal al blij zijn wanneer je een vrije parkeerplaats op wandelafstand vindt.
Nog een tendens is dat de combinatie laadpalen op parkeerplaatsen in stadscentra deels voorbehouden zijn voor elektrische deelauto's (en de vrije laadplaatsen soms dan ook nog eens bezet zijn door deelauto's). Dat beperkt de beschikbare laadpalen voor privégebruik ook nog eens.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ze hebben nu ook laadpalen met een arm om over het trottoir te hangen, je trekt dan de kabel naar beneden… problem solved en (voorlopig) niet illegaal.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Inderdaad, wanneer je een parkeerplaats voor je deur hebt.
Ik denk niet dat men het leuk gaat vinden wanneer je zo'n laadarm op iemand anders gevel gaat monteren. :oops:
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef: Hangt er gewoon van af wie "men" is.
Bepaalde gebruikers hebben nooit range issues, anderen altijd, anderen iets er tussen in. Tot zover n=1.
Zoals ik eerder al schreef: wanneer je een EV gebruikt met een lage batterijcapaciteit en/of onzuinig verbruik/onzuinige rijstijl en dan nog eens volledig afhankelijk bent van openbaar laden (noch thuis, noch op het werk kunnen laden) en dagelijks meerdere 100den km verplaatsingen doet met de EV moet het niet verbazen dat er dan range issues zijn.
Als gebruiker heb je dan gewoon een verkeerde keuze van voertuig gemaakt die niet aangepast is bij het gebruik dat je van een auto maakt.
Elke EV rijder heeft range issues als hij met deze auto op reis gaat.
Maar dan is staan wachten en laden ineens plezant.
Waarom moet er dan op elke parkeerplaats vlak bij de ingang een lader hangen?
Waarom weeral reglementeren dat met “moet” laden, dat er enkel EV mag parkeren?

Gewoon laden aan een laadstation langs de baan, waar niemand parkeert als hij niet moet laden.
Het is toch plezant om daar 30 tot 60 minuten te niksen. :lol: je moet maar denken dat je even op vakantie bent, zelfde beleving … :lol:

Al dikwijls de simpelste oplossing meegegeven: elke interessante parkeerplaats met laadpaal duur betalend parkeren maken.
Probleem opgelost. Niemand zal er langer staan dan nodig. Geen bijkomende wetten en reglementering nodig. En als je laadt mag er gerust een fikse korting op het parkeren gegeven worden.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

duizend schreef: Waarom moet er dan op elke parkeerplaats vlak bij de ingang een lader hangen?
De reden is in 99% van de gevallen heel eenvoudig waarom op die plaatsen: dichst bijzijnde de bestaande electrische installatie, minste kosten om te installeren, geen breekwerken om een (dure) kabel tot vrij ver te trekken.

Niet meer, niet minder. Mijn vriendin zit in de bouwsector, bij installaties van laadpunten is dat bijna altijd de grootste factor: de kostprijs voor installatie.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

duizend schreef: Elke EV rijder heeft range issues als hij met deze auto op reis gaat.
Maar dan is staan wachten en laden ineens plezant.
Waarom moet er dan op elke parkeerplaats vlak bij de ingang een lader hangen?
Waarom weeral reglementeren dat met “moet” laden, dat er enkel EV mag parkeren?
Euh neen. Niet elke EV rijder. Misschien veel maar dat is nog iets anders dan elke.
Hangt er gewoon vanaf waar en hoe je op reis wenst te gaan en waarvoor je een auto gebruikt.
Dat is voor iedereen waarschijnlijk anders en gaat dus al niet op voor iedereen.
En EV's die laden aan +200 kW is voor halt houden aan een gepaste snellader, zelfs op reis, geen langere rusttijd nodig dan gezond is voor een ice rijder na 200-300 km.
En ik ben van het soort (waarschijnlijk een uitzondering) dat een vervoermiddel koopt op basis van het dagdagelijks gebruik en niet op vereisten voor uitzonderlijk gebruik. Ik behoor dan ook niet tot de categorie die dagelijks meer dan 300 km in een auto zit noch meerdere keren per jaar met de auto op buitenlandse reis vertrekt (ook niet men een ICE). Waarschijnlijk onder UB leden een uitzondering, ik zou het niet weten.
Iedereen moet voor zichzelf uitmaken en berekenen wat het beste bij hem past.
Is dit voor jou nog altijd een auto met verbrandingsmotor, dan doe je dat toch gewoon.
Gewoon laden aan een laadstation langs de baan, waar niemand parkeert als hij niet moet laden.
Het is toch plezant om daar 30 tot 60 minuten te niksen. :lol: je moet maar denken dat je even op vakantie bent, zelfde beleving … :lol:
Ieder zijn hobby zeker? In elk geval niet mijn ding.
Wat ik wel regelmatig zie is dat bv. Tesla, Mercedes, Audi,.... EV rijders meer dan een uur aan een gratis DC lader van een warenhuis staan zonder er echt te moeten zijn en ondertussen op hun smartphone te tijd te verdrijven. Tja, ieder zijn hobby zeker. Niet jouw ding en evenmin het mijne.
Iedereen vult trouwens zijn eigen vakantiebeleving in op zijn eigen manier. Jouw beleving en de mijne zullen allicht verschillen maar zullen ook de standaard formule niet zijn voor anderen.
Zoals ik schreef: iedereen moet vooraf goed wikken en wegen voor hij aan iets begint. Dat is voor het rijden met een EV niet anders.
Is het na wikken en wegen je ding ga er voor. Is het dat niet dan kies je voor iets anders.
En diegenen die onvoorbereid zich in iets smijten hebben de gevolgen aan zichzelf te danken. En dat geldt niet alleen voor EV rijden.
Al dikwijls de simpelste oplossing meegegeven: elke interessante parkeerplaats met laadpaal duur betalend parkeren maken.
Probleem opgelost. Niemand zal er langer staan dan nodig. Geen bijkomende wetten en reglementering nodig. En als je laadt mag er gerust een fikse korting op het parkeren gegeven worden.
Dat is dan duidelijk een persoonlijke oplossing. Waarschijnlijk geen EV rijder met beperkte laadmogelijkheden thuis of op het werk en een beperkt budget?

Wanneer je dan toch van de simpelste oplossing houdt: schaf alle privevervoer af. In één klap een heleboel problemen van de baan en dat belastingeld kan dan voor andere doeleinden aangewend worden. Maar ik ben er zeker van dat niet iedereen zo'n simpele oplossing ziet zitten noch er bij gebaat is.

Nu ja, jouw oplossing voor openbaar EV laden mag persoonlijk van mij ook hoor. Persoonlijk heb ik daar geen nadeel van. Maar of dat zo voor iedereen zal gelden durf ik toch te betwijfelen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

devilkin schreef:
duizend schreef: Waarom moet er dan op elke parkeerplaats vlak bij de ingang een lader hangen?
De reden is in 99% van de gevallen heel eenvoudig waarom op die plaatsen: dichst bijzijnde de bestaande electrische installatie, minste kosten om te installeren, geen breekwerken om een (dure) kabel tot vrij ver te trekken.

Niet meer, niet minder. Mijn vriendin zit in de bouwsector, bij installaties van laadpunten is dat bijna altijd de grootste factor: de kostprijs voor installatie.
Ik ben syndicus van een appartementsgebouw met parkeergarages en de voornaamste reden vergeet je : de parkeerplaatsen vlak bij de ingang en uitgang zijn vaak de enige waar de brandweer akkoord mee gaat. In geval van brand van een EV is het dan nog doenbaar die buiten te slepen voor onderdompeling. Van zodra je iets verder gaat is dat niet meer het geval en krijg je dus ook géén vergunning om een laadpaal te installeren in die publieke ruimte. Bij privé-plaatsen en installaties is het uiteraard ieder voor zich, maar de normen van de brandweer zijn dezelfde.
Installeer je als particulier zonder advies van de brandweer dan riskeer je grote problemen met de verzekering in geval van calamiteiten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Het lijkt me niet voor de hand te liggen om op privé initiatief in een ondergrondse gemeenschappelijke parkeergarage een laadpaal te gaan installeren.
Je moet toch ergens je energie vandaan gaan halen en dat doe je niet ongezien.
Bovendien moet iedere netgekoppelde laadpaal technisch gekeurd worden voor hij in bedrijf mag gesteld worden (eveneens op particuliere grond).

En zou er geen verschil zijn tussen nieuwbouwappartementen en oudere gebouwen die aangepast worden?
Zoals ik eerder reeds schreef onlangs een laadpaal laten plaatsen op een ondergrondse (niveau -2) staanplaats (nieuwbouw).
Zou dus toch heel toevallig moeten zijn of zo gepland wanneer al diegenen die voor een laadpaal gekozen hebben vlak aan een ingang gelegen zijn?
Heb er tot nu toe nooit aandacht aan besteed maar zal eens nakijken of iedere staanplaats met laadpaal vlak aan een toegang gelegen is.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Digicafé schreef:Ik ben syndicus van een appartementsgebouw met parkeergarages en de voornaamste reden vergeet je : de parkeerplaatsen vlak bij de ingang en uitgang zijn vaak de enige waar de brandweer akkoord mee gaat. In geval van brand van een EV is het dan nog doenbaar die buiten te slepen voor onderdompeling. Van zodra je iets verder gaat is dat niet meer het geval en krijg je dus ook géén vergunning om een laadpaal te installeren in die publieke ruimte. Bij privé-plaatsen en installaties is het uiteraard ieder voor zich, maar de normen van de brandweer zijn dezelfde.
Installeer je als particulier zonder advies van de brandweer dan riskeer je grote problemen met de verzekering in geval van calamiteiten.
Heeft elke lokale brandweer dan zijn eigen adviezen/regels ? Want er zijn genoeg grote ondergrondse publieke parkings waar er ook parkeerplaatsen met laadpalen zijn, en die zijn ook allesbehalve dicht bij de uitgang en wellicht nog veel moeilijker te bereiken voor de brandweer dan een parking van een appartementsgebouw.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Tomby schreef:Heeft elke lokale brandweer dan zijn eigen adviezen/regels ? Want er zijn genoeg grote ondergrondse publieke parkings waar er ook parkeerplaatsen met laadpalen zijn, en die zijn ook allesbehalve dicht bij de uitgang en wellicht nog veel moeilijker te bereiken voor de brandweer dan een parking van een appartementsgebouw.
Klopt ! en die dateren nagenoeg allemaal van voor de wetswijzigingen en de aangepaste reglementering in de bouw, die zéér recent is.
Maar als je het hebt over plaatsingen sedert januari 2022 ontkom je niet meer aan dat advies en die normen.

Ter info : die normen gelden :
  • voor nieuwe gebouwen of installaties vanaf 01.01.2022
  • voor bestaande parkeerplaatsen, bij elke verbouwing vanaf 01.01.2024
Freek
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Digicafé schreef:Bij privé-plaatsen en installaties is het uiteraard ieder voor zich, maar de normen van de brandweer zijn dezelfde.
Installeer je als particulier zonder advies van de brandweer dan riskeer je grote problemen met de verzekering in geval van calamiteiten.
Digicafé schreef: Klopt ! en die dateren nagenoeg allemaal van voor de wetswijzigingen en de aangepaste reglementering in de bouw, die zéér recent is.
Maar als je het hebt over plaatsingen sedert januari 2022 ontkom je niet meer aan dat advies en die normen.

Ter info : die normen gelden :
  • voor nieuwe gebouwen of installaties vanaf 01.01.2022
  • voor bestaande parkeerplaatsen, bij elke verbouwing vanaf 01.01.2024
Is dit enkel voor appartementsgebouwen of ook voor woningen van toepassing?
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Nee, enkel voor meervoudige eigendommen.
De regels staan in de nieuwe regelgeving op de Mede-Eigendom, zoals dat heet.

Voor een eigen, eensgezinswoning volg je gewoon je gezond verstand en/of vraag je advies aan je verzekeringsmakelaar.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Freek schreef: Is dit enkel voor appartementsgebouwen of ook voor woningen van toepassing?
Nee, bij een individuele woning in eigendom is een brandverzekering niet eens wettelijk verplicht.
Heb je wel een brandverzekering dan hangt het van Mij tot Mij af of je deze moet aanmelden en een bijkomende premie betalen.
Maar dat is iets tussen de verzekering en de verzekeringsnemer en daar komt de brandweer niet tussen.
Wat wel verplicht is dat is een technische deelkeuring van een netgekoppelde laadpaal door een erkend organisme voor hij in bedrijf gesteld wordt.
Bovendien heeft de VREG in juni 2021 een nieuwe meldingsplicht voor laadpunten voor elektrische wagens ingevoerd (zowel voor laadpunten met een publiek als een privaat karakter) aangesloten op het laagspanningsnet met een laadvermogen ≥ 5 kVA. Aan te melden bij Fluvius via het formulier beschikbaar op hun website.

Wanneer je meer interesse hebt in de materie kan je altijd het kennisitem over e-mobiliteit van de vlaamse vereniging van steden en gemeenten eens doornemen: https://www.vvsg.be/kennisitem/vvsg/e-mobiliteit



 
Laatst gewijzigd door ivob op 05 jun 2022, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”