POE voeding voor AP - welke afstand?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Freek
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Voor een extra AP waar er geen elektriciteit is zou ik via POE willen werken.

De ethernetkabel zal om en bij 60 meter lang zijn.
Kan men dan nog met een POE injector werken aan de start van de kabel?
Krijgt het AP in dat geval nog voldoende stroom?

Het zal betreffen een AP van unifi, zijn er modellen die beter of minder werken op lange afstand via POE?
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Die afstand is geen probleem. Heb al eens een kabel van 120m gehad en dat werkte ook nog altijd.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Hangt er vanaf of dit een passieve of actieve is. Passieve injectors gaan vaak maar tot 30 mtr.
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Berichten: 124
Lid geworden op: 31 okt 2013, 20:45
Locatie: In de buurt van een ROP
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 9 keer

Veel hangt ook af van de kwaliteit van de kabel. Met een kabel die aders van 100% koper heeft, ga je een stuk verder geraken dan de (helaas meest voorkomende) CCA-kabels (Copper Clad Aluminum). Deze hebben eigenlijk aders van aluminium met een laagje koper over. Voor een kabel van 60m zou ik dus wel letten op een 100% koper kabel.
ISP: EDPnet VDSL XS (20/2 Mbps (down/up), 100/40sync)
Modem/Router: Fritz!Box 7530, profiel 100/40.
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S10 FE met EDPnet mobile
Freek
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

gunmaster schreef:Hangt er vanaf of dit een passieve of actieve is. Passieve injectors gaan vaak maar tot 30 mtr.
Het AP dat we willen gebruiken is de Unifi flexHd

https://manuals.coolblue.be/33/ubiquiti ... flexhd.pdf

Geen idee of dat passief of actief POE is.
Logic3S schreef:Veel hangt ook af van de kwaliteit van de kabel. Met een kabel die aders van 100% koper heeft, ga je een stuk verder geraken dan de (helaas meest voorkomende) CCA-kabels (Copper Clad Aluminum). Deze hebben eigenlijk aders van aluminium met een laagje koper over. Voor een kabel van 60m zou ik dus wel letten op een 100% koper kabel.
Hoe kan je dat zien?
De kabel die er is hebben we getest door een computer er aan te hangen en binnen aan de modem, dat werkt
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Logic3S schreef:Veel hangt ook af van de kwaliteit van de kabel. Met een kabel die aders van 100% koper heeft, ga je een stuk verder geraken dan de (helaas meest voorkomende) CCA-kabels (Copper Clad Aluminum). Deze hebben eigenlijk aders van aluminium met een laagje koper over. Voor een kabel van 60m zou ik dus wel letten op een 100% koper kabel.
Zeer valide punt maar ik zou niet zeggen dat AL kabel de meest voorkomende is! Een deftige shop verkoopt dit niet. Maar als je zoekt op Amazon, Bol, Ali en consoorten vindt je enkel die crap.

Ik probeer dit soort kabel te vermijden tenzij voor een kort stukje <10 mtr naar een non-POE client. Mijn switch denkt dan ook dat dit stukken zijn van 25+ meter :bang:
Voor POE zeker enkel kwaliteitskabel gebruiken tenzij <5 mtr.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

De spec zegt dat POE werkt tot 90 meter (en dan heb je nog 10 meter voor de dataconnectie).

De praktijk zegt... 200 meter mits goede kabel.
Al gebruik ik toch POE repeaters al ik boven de 90 meter uitkom.

Dus ik zie geen problemen met 60 meter.
Natuurlijk... de kabel moet inderdaad wel van kwaliteit zijn.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Freek schreef:Hoe kan je dat zien?
De aders bloot maken en wat afschrapen... koper is bronsachtig, aluminimum is wit.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Je kan idd best een stukje afsnijden en opensnijden als je geen idee hebt van hoe zwaar de kabel ongeveer "zou moeten" zijn.
Mits wat ervaring herken je CCA kabels aan het lichtere gewicht. De markeringen zouden in theorie ook moeten verschillen (geen UL rating bv) maar Chinese fabrikanten trekken zich daar allemaal niets van aan natuurlijk en zetten zonder verpinken brandveiligheidsmarkeringen op CCA-kabels die daar helemaal niet aan voldoen :!!!:

Ubiquiti heeft trouwens een ethernet repeater met PoE passthrough in het gamma (UACC-LRE) mocht de lengte toch een probleem zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”