PHEV aan de laadpaal

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Ik vraag me af wat jullie mening is over de PHEV’s die je regelmatig aan de laadpaal ziet hangen.
Om meer specifieker te zijn heb ik het dan over bmw x5 hybride en consorten.

Het aantal laadpalen, zeker aan zee, is beperkt. In de vakantieperiodes meestal heel druk en meer en meer EV’s.
Ik wil niet spreken van een verbod om een PHEV op te laden aan een publieke laadpaal, maar ik vind dat men wel eens moet nadenken hoe men laadpaal klevers in de toekomst zou kunnen aanpakken.
Een PHEV een hele dag op een laadpaal plaats laten staan lijkt me wat egoïstisch tov een EV die misschien wel nood heeft een een laadpaal.

Benieuwd naar jullie mening.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Niet onderschatten hoelang een phev aan de laadpaal moet hangen om op te laden. de x1 bijvoorbeeld is al 4 uur. Als populaire laadpalen geen broertjes rondom krijgen dan ligt het aan eerder aan visie.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Block schreef:Niet onderschatten hoelang een phev aan de laadpaal moet hangen om op te laden. de x1 bijvoorbeeld is al 4 uur. Als populaire laadpalen geen broertjes rondom krijgen dan ligt het aan eerder aan visie.
Ik denk dat Sky zijn punt eerder is dat die voertuigen probleemloos kunnen blijven rijden met een platte accu, en ze dus eigenlijk enkel maar thuis zouden moeten aan de lader hangen. Maar inderdaad, het echte probleem is dan simpelweg dat er te weinig zijn.
Het is erger met parkeerplaatsen aan laders die gewoon ingenomen worden door ICE voertuigen alsof het gewone parkeerplaatsen zijn. Hier aan de oprit naar de snelweg staat ook een snellader van 350kW, en de 2 parkeerplaatsen erbij zijn heel vaak ingenomen door gewone wagens van mensen die in de winkels rondom gaan winkelen zijn. Da's pas asociaal.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Ze moesten PHEV's verbieden ja, waarom zou je een PHEV nemen ipv. Een BEV ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

En dan ook de voertuigen verbieden die onder een bepaalde waarde laden? Is dat niet een beetje elitair?

Het probleem is dat al die laders op “prime realestate” plaatsen staan - en dat is een beslissing van de lokale overheden. Want het moet opvallen hoe “groen” ze zijn.
Laden zou een extra moeten zijn bovenop het reguliere parkeertarief - snap heel die vrijstelling niet. Totaal niet meer nodig nu.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Nene, dat bedoel ik niet.

Het probleem met de PHEV's is dat die inefficient zijn. Ze zijn niet ontworpen als EV (maar als ICE) en zijn veel minder efficient omdat ze al het gewicht van de ICE componenten moeten meesleuren. Bovendien laden de meesten aan een beperkte snelheid en dikwijls maar enkele fase. Laat staan dat ze een CCS aansluiting hebben (sommigen wel) om te kunnen snelladen.

Dus traag laden icm. hoger verbruik vs. een BEV = langer en frequenter moeten opladen dus in verhouding ook meer tijd spenderen aan laadpalen.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Philiper
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jun 2011, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Alles wat elektrisch kan laden heeft nut.
(Maar met Phevs ben je nu eenmaal veel en lang aan het laden)

Men zou beter wat meer palen zetten en die load balancen want meesfte phevs trekken maar 3,4kw en tegenwoordig zijn er veel palen die 22kw kunnen. (groot deel hier van verdeelt dit al overzichzelf dus 2x11kw als er 2 wagens staan).
En 11kw laden is voor de meest ac laadpalen ook niet nuttig omdat je wagen hier meestal langer staat.
Met kan dus beter dynamisch iedereen wat geven.

Bij bedrijvenparken word dit al af en toe gedaan:
Afbeelding
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

VOiD schreef:Nene, dat bedoel ik niet.

Het probleem met de PHEV's is dat die inefficient zijn. Ze zijn niet ontworpen als EV (maar als ICE) en zijn veel minder efficient omdat ze al het gewicht van de ICE componenten moeten meesleuren. Bovendien laden de meesten aan een beperkte snelheid en dikwijls maar enkele fase. Laat staan dat ze een CCS aansluiting hebben (sommigen wel) om te kunnen snelladen.

Dus traag laden icm. hoger verbruik vs. een BEV = langer en frequenter moeten opladen dus in verhouding ook meer tijd spenderen aan laadpalen.
Nu ook weer niet alle phev over dezelfde kam scheren! Er zijn auto’s die nadat de baterij plat is een gemiddelde halen van 4L verbruiken als hybride. pak nu nog 6L. Alles hangt af wat jou use case is. Mij zou je daar je erg veel plezier mee doen en komt zeker het milieu ten goede.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Maar wat is het nu het argument om een PHEV te nemen vs. een BEV ? Ze zouden beter al die electronica steken in BEV's, dat zou het milieu nog veel meer ten goede komen.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Off topic, maar een PHEV kan je gewoon een verre rit mee doen door gewoon benzine te tanken. Als je je BEV niet kan laden kan je niet rijden. Benzine is nu eenmaal nog gemakkelijk te vinden en sneller getankt. Bewijs dat dit soms nodig is, is dit topic... :idea:
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

kamiel schreef:Off topic, maar een PHEV kan je gewoon een verre rit mee doen door gewoon benzine te tanken. Als je je BEV niet kan laden kan je niet rijden. Benzine is nu eenmaal nog gemakkelijk te vinden en sneller getankt. Bewijs dat dit soms nodig is, is dit topic... :idea:
Precies dit dus. Ook als je veel moet trekken (aanhangwagen) gedurende langere tijd >500 km. Al een geluk dat dit niet vaak zal voorkomen. Bijkomend kan ik wel aan goedkoop elektrcitieit geraken op mijn werk maar niet altijd thuis en dat zal in de toekomst volgens mij niet verbeteren met het capaciteitstarief. Dus opnieuw, het is niet omdat voor jou als individu de phev geen goede auto is of je ziet het nut niet dat dit voor iedereen geldt.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Zal zo'n vaart wel niet lopen, hangt toch af van de prijs voor het laden, of zelfs kosten voor tijd ingeplugd :angel:
Ooit moet elektrisch rijden toch even veel opbrengen voor vadertje staat dan benzine :nono:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

kamiel schreef:Off topic, maar een PHEV kan je gewoon een verre rit mee doen door gewoon benzine te tanken. Als je je BEV niet kan laden kan je niet rijden. Benzine is nu eenmaal nog gemakkelijk te vinden en sneller getankt. Bewijs dat dit soms nodig is, is dit topic... :idea:
Dit dus. Een collega met een PHEV die mag 4x per dag zijn laadkabel vastnemen omdat hij niet heen & terug geraakt op zijn woon/werk traject. Ik met een BEV neem 2x per week mijn kabel vast (inpluggen/uitpluggen). De tijd om dat te doen kost mij MINDER tijd dan gaan tanken aan een tankstation.
De collega zijn argument is dan "jamaar ik ga ieder jaar skiën". Dus voor die 2 dagen per jaar dat hij onder weg is mag hij wel bijna 1000x meer zijn laadkabel gebruiken per jaar. Wie spendeert meer tijd aan laden denk je ?

Voor lange afstanden (wat is lang ? Er zijn al veel EV's die een deftige autonomie hebben) bestaat er zoiets als snelladers... en die gebruik je misschien max 5% van de tijd ? Er zijn altijd uitzonderingen maar van het hardnekkige idee dat je met een BEV geen lange afstanden kan doen moeten we nu toch wel eens langzaam af geraken...
Nexus1980 schreef:Precies dit dus. Ook als je veel moet trekken (aanhangwagen) gedurende langere tijd >500 km. Al een geluk dat dit niet vaak zal voorkomen. Bijkomend kan ik wel aan goedkoop elektrcitieit geraken op mijn werk maar niet altijd thuis en dat zal in de toekomst volgens mij niet verbeteren met het capaciteitstarief. Dus opnieuw, het is niet omdat voor jou als individu de phev geen goede auto is of je ziet het nut niet dat dit voor iedereen geldt.
Er zijn BEV's die al redelijk wat kunnen trekken hoor. Wat is de use case ?
Ik weet niet wat je tarief thuis is maar het lijkt me sterk dat dit duurder is dan benzine... (en dan zwijg ik nog over zonnepanelen). Capaciteitstarief zal goedkoper uitkomen voor grote verbruikers want je zal niet langer een vergoeding per kwh betalen maar enkel op de piek. Hoe meer verbruik hoe goedkoper... Bovendien heb je de mogelijkheid om te bepalen hoe snel je laad dus je hebt er zelfs controle over.
Laatst gewijzigd door VOiD op 20 mei 2022, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Een PHEV is zeker niet de toekomst, maar heeft nù zeker wel zijn nut. Niet iedereen kan ineens de overstap naar full electric maken spijtig genoeg.

Wanneer (een vorm van) elektrisch rijden fiscaal bijna afgedwongen wordt, maar je bijvoorbeeld thuis niet kan laden is een PHEV wel een (persoonlijk) interessante optie. Om dan de halve converts die een trager pad moeten bewandelen in de overstap te gaan bekeuren omdat ze de plaats innemen van mensen die al wat verder staan is toch ook wat overdreven, niet?
Op termijn gaan die PHEV's er wel uit, maar daarvoor staan we bij lange nog niet ver genoeg qua infrastructuur.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

butskristof schreef:Een PHEV is zeker niet de toekomst, maar heeft nù zeker wel zijn nut. Niet iedereen kan ineens de overstap naar full electric maken spijtig genoeg.

Wanneer (een vorm van) elektrisch rijden fiscaal bijna afgedwongen wordt, maar je bijvoorbeeld thuis niet kan laden is een PHEV wel een (persoonlijk) interessante optie. Om dan de halve converts die een trager pad moeten bewandelen in de overstap te gaan bekeuren omdat ze de plaats innemen van mensen die al wat verder staan is toch ook wat overdreven, niet?
Op termijn gaan die PHEV's er wel uit, maar daarvoor staan we bij lange nog niet ver genoeg qua infrastructuur.
Akkoord maar helaas zijn er vandaag veel mensen die een PHEV nemen om de verkeerde reden (terwijl ze wel perfect thuis kunnen laden). Het is natuurlijk een kwestie van vraag/aanbod. Hoe meer vraag hoe sneller het aanbod (laadpalen) er zullen komen. Ik ben er van overtuigd dat de leasing markt (bedrijfswagens/salariswagens) en het bijhorende fiscaal kader er gaan voor zorgen dat we de komende jaren één van de beste leerlingen van Europe gaan worden qua EV's.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

kamiel schreef:Off topic, maar een PHEV kan je gewoon een verre rit mee doen door gewoon benzine te tanken. Als je je BEV niet kan laden kan je niet rijden. Benzine is nu eenmaal nog gemakkelijk te vinden en sneller getankt. Bewijs dat dit soms nodig is, is dit topic... :idea:
Bestaan er ook PHEV met een dieselmotor ? Kan je nog langere ritten mee doen.

linkje gevonden:
https://www.autonieuws.be/uitlaat/5418- ... t-mercedes

Dus toch nog interessant en relatief proper voor de km vreters onder ons :-)
Laatst gewijzigd door lacer op 20 mei 2022, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

honda4life schreef:Ooit moet elektrisch rijden toch even veel opbrengen voor vadertje staat dan benzine :nono:
Ik lees dit argument wel vaker.
Hetgeen ik ook al gelezen heb is dat er meer belastingen worden betaald op stroom dan op fossiele brandstoffen, dus ik zie het probleem (voor de staat) niet.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

honda4life schreef:Ooit moet elektrisch rijden toch even veel opbrengen voor vadertje staat dan benzine :nono:
Hoezo even veel, veel meer zal juister zijn :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

VOiD schreef:Ze moesten PHEV's verbieden ja, waarom zou je een PHEV nemen ipv. Een BEV ?
Euh bereik, kost.. Niemand heeft 60.000euro zomaar in de lade liggen. En ja je hebt goedkopere evs waar je juist mee rond de kerktoren kan rijden.. Zoek je een wagen met 400km bereik of meer dan zal je moeten zoeken om onder de 50k te blijven.. Behalve mss bij die obscure merken zoals dacia of die Chinees..
Ik rij nu met mijn phev 50% elektrisch maar kan er vlot mee op vakantie naar het zuiden van Frankrijk, met een BEV kan je dat vergeten want mag je tig keren opladen en aanschuiven...
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

tom35 schreef:Euh bereik, kost.. Niemand heeft 60.000euro zomaar in de lade liggen. En ja je hebt goedkopere evs waar je juist mee rond de kerktoren kan rijden.. Zoek je een wagen met 400km bereik of meer dan zal je moeten zoeken om onder de 50k te blijven.. Behalve mss bij die obscure merken zoals dacia of die Chinees..
Ik rij nu met mijn phev 50% elektrisch maar kan er vlot mee op vakantie naar het zuiden van Frankrijk, met een BEV kan je dat vergeten want mag je tig keren opladen en aanschuiven...
Mag ik vragen over welke PHEV je het dan hebt ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

VOiD schreef:
tom35 schreef:Euh bereik, kost.. Niemand heeft 60.000euro zomaar in de lade liggen. En ja je hebt goedkopere evs waar je juist mee rond de kerktoren kan rijden.. Zoek je een wagen met 400km bereik of meer dan zal je moeten zoeken om onder de 50k te blijven.. Behalve mss bij die obscure merken zoals dacia of die Chinees..
Ik rij nu met mijn phev 50% elektrisch maar kan er vlot mee op vakantie naar het zuiden van Frankrijk, met een BEV kan je dat vergeten want mag je tig keren opladen en aanschuiven...
Mag ik vragen over welke PHEV je het dan hebt ?
Ik rij met een volvo xc40. In bev versie mag je meer dan 55k neertellen. Ik wou een sub omdat het dan makkelijker is voor mijn ouders om in te stappen en die rijden al wel is mee... Moest ik zonder omzien kiezen dan zou ik voor een passat gaan.. Die kan 75km od batterij en mijn volvo maar 45..dat scheelt een slok od borrel.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Volgens de Volvo site kost de PHEV zelfs 4k meer dan de BEV :eek:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

VOiD schreef:Volgens de Volvo site kost de PHEV zelfs 4k meer dan de BEV :eek:
Toen ik de laatste keer id showroom stond stond er daar een ev xc40 meer dan 60k.
Op de hybride staan trouwens veel meer toeters en bellen vandaar dat die duurder is.
Nu ja dan los je nog de shit met afstand niet op he.. Deze week op 3d over en weer gemoeten naar Duitsland, 800km enkel, als je dat met een ev moet doen.. En dan nog laadpalen vinden ook.. No thx.. . Die xc 40heeft op papier een bereik van 400km dus als je geluk heb haal je er 300 op de autostrade tegen 120.. Voor dat geld.. Neen dank u..
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

Eigenlijk is het bij wet verboden om als hybride op te laden aan parkings met het elektrisch laden symbool. Is ooit eens op het nieuws geweest en heb nog een artikel terug gevonden
https://www.hln.be/binnenland/hybride-w ... ~a62eb5b9/

Al vind ik wel een link dat het weer weerlegt
https://www.politie.be/5415/vragen/park ... voertuigen
Philiper
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jun 2011, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

rpr schreef:Eigenlijk is het bij wet verboden om als hybride op te laden aan parkings met het elektrisch laden symbool. Is ooit eens op het nieuws geweest en heb nog een artikel terug gevonden
https://www.hln.be/binnenland/hybride-w ... ~a62eb5b9/

Al vind ik wel een link dat het weer weerlegt
https://www.politie.be/5415/vragen/park ... voertuigen

Het stomme aan de wegcode is dat je niet hoeft te laden. Heb al een paar keer gezien dat evs dit gewoon gebruiken als gratis parking.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Toch opletten als er een bordje bijstaat dat aanduid niet te parkeren indien je niet aan het laden bent (met eventueel vermelding max tijdsduur).
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

VOiD schreef: Voor lange afstanden (wat is lang ? Er zijn al veel EV's die een deftige autonomie hebben) bestaat er zoiets als snelladers... en die gebruik je misschien max 5% van de tijd ? Er zijn altijd uitzonderingen maar van het hardnekkige idee dat je met een BEV geen lange afstanden kan doen moeten we nu toch wel eens langzaam af geraken...
Ik doe een twintig tal keer per jaar een rit van +1000 km.
Met een BEV betekent dat in de praktijk MINSTENS 2 uur per rit extra, waarbij je dan MOET stoppen op plaatsen waar je er geen zin in hebt.

Zo'n BEV kost me dus MINSTENS 40 nutteloze frustratie uren per jaar zolang het WERKELIJK rijbereik aan 130km/u minder dan 700km is.

Wel raar dat er zogezegd geen actieradius probleem meer is bij BEV, maar dat de EV rijders wel overal laadpalen willen waar dan geen andere auto mag parkeren zelfs geen PHEV :lol:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

duizend schreef:Ik doe een twintig tal keer per jaar een rit van +1000 km.
Daar zeg je het ook al. Voor zo een use case is een BEV niet echt geschikt, en zo heb je nog wel veel voorbeelden: mensen zonder eigen oprit/garage (en die dus geen eigen laadpunt kunnen installeren), mensen die vaak een remorque moeten trekken, mensen die met de caravan op reis willen, etc...

Ik heb ook een nieuwe leasebak moeten bestellen en wist al dat het nog enkel PHEV of EV ging zijn. Ik was er van overtuigd dat ik gewoon voor een PHEV ging gaan, maar dat viel eigenlijk wel wat toen puntje bij paaltje kwam.
* PHEVs zijn gewoon omgebouwde ICE auto's maar die dan een stuk kofferruimte verliezen. Dan was het ineens kijken naar merken die een kleinere batterij gebruiken om niet teveel kofferruimte te verliezen :roll: (zo had ineens een BMW 3 Touring mijn voorkeur boven een C break waar ik de laatste 12 jaar bijna altijd mee gereden heb). De meeste EVs bleken behoorlijk wat kofferruimte te hebben.
* PHEVs bleken eigenlijk behoorlijk duur, en waar ik vroeger een goed uitgeruste C220d had, kon ik nu een kale C300e hebben. EVs zijn nog duurder, maar in leasing ineens een pak goedkoper. Zo ging een XC40 Recharge Twin Ultimate wel, maar een XC40 T5 Ultimate zat al boven budget.
* Qua rijden is een BEV wel superieur. Met een PHEV zit je niet alleen met versnellingen maar ook het combineren van 2 soorten motoren, wat bij sommige merken blijkbaar toch ook niet helemaal vlot overkomt.

Maar ik vind range zelf ook wel nog altijd een issue voor langere trips. Veel EV eigenaars wuiven dat weg, dat af en toe eens stoppen relaxerend is, etc... Maar het feit dat je op YouTube ook zoveel filmpjes over range, laad-ervaringen, etc... vindt, illustreert toch simpelweg dat het een belangrijke factor en uitdaging is.
Dus ja, als we ermee op reis gaan, ga ik misschien wel zuchten en zweten. Maar om dan voor die 1 a 2 keer per jaar daarvoor iets te kiezen dat inferieur is tijdens de rest van het jaar... dunno.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Tomby schreef: Dus ja, als we ermee op reis gaan, ga ik misschien wel zuchten en zweten. Maar om dan voor die 1 a 2 keer per jaar daarvoor iets te kiezen dat inferieur is tijdens de rest van het jaar... dunno.
Niet onnozel doen.
Als je een dikke diesel leasebak kon kiezen met dezelfde fiscale voordelen zou vandaag 99% gewoon daarvoor blijven gaan.
zo simpel is het, tenzij het een autoke betreft dat vooral op den oprit staat en verder voornamelijk gebruikt wordt voor fietsafstanden...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Dan moet het toch al een héle dikke diesel leasebak zijn. Met een M550d touring zou je me nog kunnen verleiden, maar anders verkies ik toch het rijplezier van mijn BEV.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Blijkbaar toch best BUITEN opladen zo te zien .... :eek:

https://www.express.co.uk/news/uk/16142 ... est-update

London bus explosion: Five electric buses go up in a fireball – smoke seen for miles
FIVE electric double decker buses have exploded at the Potters Bar Bus Garage near London.

By JOHN VARGA
15:34, Sun, May 22, 2022 | UPDATED: 18:00, Sun, May 22, 2022

Video footage posted on line shows flames and thick black smoke billowing skywards from the garage in the High Street, as by-standers watch on in horror. Hertfordshire Fire and Rescue Service said six fire engines had been sent to the scene. The fire brigade urged the public to avoid the area and said the emergency could last for a "long time".

In a statement, they said: "We are currently in attendance at this large fire.
"This is likely to be burning for a long time."Please avoid the area if you can, and keep doors and windows closed if you live in the area.Images captured by Shaun Cunningham show firefighters attempting to douse the flames with water.
However, as they struggle to contain the fire, a huge ball of flames erupts from the burning buses.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

sky schreef:Ik vraag me af wat jullie mening is over de PHEV’s die je regelmatig aan de laadpaal ziet hangen.
Om meer specifieker te zijn heb ik het dan over bmw x5 hybride en consorten.

Het aantal laadpalen, zeker aan zee, is beperkt. In de vakantieperiodes meestal heel druk en meer en meer EV’s.
Ik wil niet spreken van een verbod om een PHEV op te laden aan een publieke laadpaal, maar ik vind dat men wel eens moet nadenken hoe men laadpaal klevers in de toekomst zou kunnen aanpakken.
Een PHEV een hele dag op een laadpaal plaats laten staan lijkt me wat egoïstisch tov een EV die misschien wel nood heeft een een laadpaal.

Benieuwd naar jullie mening.
Als je het mij vraagt is het niet zozeer het laden van PHEV* maar inderdaad wel het laadpaalkleven door PHEVs dat écht een probleem aan het worden is. Spijtig genoeg zie ik niet echt een oplossing. Buiten dat de tarieven om te blijven staan na het laden echt gevoelig omhoog zouden moeten gaan. Voor zowel BEV als PHEV.

(*al moeten de laadsnelheden daarvan echt omhoog, dat is bedroevend traag meestal. Maar dat heeft volgens mij te maken met de kleine capaciteit van de batterijen, die kan je niet zonder schade aan 11kW laden telkens. Een X5 is volgens mij ook een van de traagst ladende die er zijn)
Philiper schreef: Het stomme aan de wegcode is dat je niet hoeft te laden. Heb al een paar keer gezien dat evs dit gewoon gebruiken als gratis parking.
Dat is inderdaad achterlijk maar gratis parking is het toch nooit? De gewone parkeertarieven gelden ook gewoon op laadplekken hoor.
Het echte probleem is de weinige controle en beboeting van niet elektrische auto's die palen blokkeren. Dat is een pest. Bij mij in de buurt is er eentje die ik al zeker 7x heb aangegeven aan de politie. Ze doen er niets mee want die lul blijft het gewoon consequent doen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

powaq schreef:Spijtig genoeg zie ik niet echt een oplossing. Buiten dat de tarieven om te blijven staan na het laden echt gevoelig omhoog zouden moeten gaan.
En dan krijg je zo van die aso's zoals ik, die bepalen tegen wanneer ze terug aan de auto zijn en dan de laadsnelheid zodanig instellen dat de auto nét dan gedaan heeft met laden... Je bent niet verplicht om de volle 11kW te gebruiken he, je kan probleemloos je auto toeknijpen tot 4kW laadsnelheid.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Volgens de Wegcode (artikel 70.2.1, 3°, h) moet een parkeerplaats die voorbehouden is voor elektrische voertuigen (bv. aan laadpalen) aangeduid zijn met een verkeersbord E9a 'parkeren toegelaten' (blauw bord met een witte P) met daaronder een bord waarop het symbool van een stekker is afgebeeld. Deze combinatie van borden geeft aan dat parkeren op die plaats is voorbehouden voor elektrische voertuigen. Elektrische voertuigen hoeven hier geen parkeertarief te betalen, maar moeten wel betalen voor het stroomverbruik bij het laden.

Onder de noemer elektrisch voertuig vallen de voertuigen die 100% elektrisch zijn en plug-in hybrides (dit zijn voertuigen die zowel een verbrandingsmotor als een elektrische motor hebben). Wie dit artikel overtreedt begaat een eerstegraadsovertreding en riskeert een boete van 58 euro. Elektrische voertuigen die parkeren op een parkeerplaats voor elektrische voertuigen, maar ondertussen niet opladen, begaan geen overtreding, tenzij er een apart onderbord stelt dat je er enkel mag geparkeerd staan terwijl je effectief laadt (al dan niet met een tijdsbeperking, bv. maximum 3 uur). Als je natuurlijk de parkeerplaats lang bezet houdt, en zeker terwijl je je voertuig niet laadt, ben je weinig solidair met de andere E-rijders die hun voertuig willen laden...

Bron politie.be
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

SpecialK schreef:
powaq schreef:Spijtig genoeg zie ik niet echt een oplossing. Buiten dat de tarieven om te blijven staan na het laden echt gevoelig omhoog zouden moeten gaan.
En dan krijg je zo van die aso's zoals ik, die bepalen tegen wanneer ze terug aan de auto zijn en dan de laadsnelheid zodanig instellen dat de auto nét dan gedaan heeft met laden... Je bent niet verplicht om de volle 11kW te gebruiken he, je kan probleemloos je auto toeknijpen tot 4kW laadsnelheid.
Dat is inderdaad spijtig genoeg een mogelijkheid. Spijtig genoeg is er geen communicatie mogelijk tussen paal en auto zodat de paal de laadsnelheid bepaalt. Dat zou ergens in de toekomst een oplossing zijn.
Philiper
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jun 2011, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

powaq schreef:
Philiper schreef: Het stomme aan de wegcode is dat je niet hoeft te laden. Heb al een paar keer gezien dat evs dit gewoon gebruiken als gratis parking.
Dat is inderdaad achterlijk maar gratis parking is het toch nooit? De gewone parkeertarieven gelden ook gewoon op laadplekken hoor.
Het echte probleem is de weinige controle en beboeting van niet elektrische auto's die palen blokkeren. Dat is een pest. Bij mij in de buurt is er eentje die ik al zeker 7x heb aangegeven aan de politie. Ze doen er niets mee want die lul blijft het gewoon consequent doen.
Nee zolang het er in Belgie niet specifiek bijstaat mag je hier met een PHEV of BEV gratis parkeren.
Niet vergeten dat er mensen zijn die deze plekken nodig hebben.
Moet je toch betalend parkeren bij een laatpaal dan staat dit vermeld met een bord betallend of ticket:
Afbeelding
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

SPR schreef:...Elektrische voertuigen hoeven hier geen parkeertarief te betalen,....Elektrische voertuigen die parkeren op een parkeerplaats voor elektrische voertuigen, maar ondertussen niet opladen, begaan geen overtreding, .... ben je weinig solidair met de andere E-rijders die hun voertuig willen laden...
Dat werkt gewoon egoïstisch gedrag in de hand.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Het is nog erger dan ik dacht.
De PHEV zo traag mogelijk opladen zodat deze pas aan 100% is wanneer men terug is bij de auto, niet moeten betalen om te parkeren (niet tijdens het laden en ook niet als men klaar is met laden.).
Niet verwonderlijk dat die plaatsen bij de laadpaal altijd bezet zijn aan de kust. (Gratis parkeren, of ze nu laden of niet)
De PHEV ‘s moeten in principe hun batterij niet laden om te kunnen rijden. Die kunnen benzine tanken of thuis laden.
Is het nu echt nodig dat die die plaatsen innemen?
Oké er moeten meer palen bijkomen, maar een beetje denken aan de mede-gebruikers van deze palen is precies nogal moeilijk.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

De andere kant is natuurlijk dat laadpalen staan op de best mogelijke locaties, zet ze wat verder in de rij en de incentive om ze te gebruiken daalt.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

sky schreef:De PHEV ‘s moeten in principe hun batterij niet laden om te kunnen rijden. Die kunnen benzine tanken of thuis laden.
Een paar jaar geleden werd er moord en brand geschreeuwd omdat PHEV rijders hun auto nooit inplugden en dus onterecht profiteerden van lage verkeersbelasting (en VAA als het een bedrijfswagen was). Om dat te vermijden heeft men voor bedrijven de aftrekbaarheid van brandstof voor PHEV gehalveerd. Nu laden ze die op, is het weer niet goed...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”