Lego RC helikoptertje - toegestaan om mee te vliegen zonder brevet?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gevatano
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 nov 2021, 20:39
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 2 keer

Mijn pa heeft een nieuwe hobby gevonden: Lego Technic bouwen. Als autofanaat heeft hij nu reeds alle auto's achter de kiezen dus hij zit 'zonder werk'. :D

Hij wil nu graag een helikoptertje met afstandsbediening in mekaar steken, echter niet van Lego ditmaal want die zijn nu discontinued blijkbaar (althans de motor ervan, de heli zelf is nog te koop maar zonder motor zal er niet veel vliegen aan zijn!). Hij vond iets gelijkaardigs op Amazon (Dr.Bricks).

Hij vraagt zich af of er regels verbonden zijn aan het vliegen hiermee, want voor drones en consorten zou nu een vliegbrevet nodig zijn? Deze helikopter heeft echter maar een klein bereik. De afstandsbediening zou op 2.4 GHz frequentie werken, dus zo'n 80 meter bereik lees ik hier op Google, dus ver of hoog gaat hij daar niet mee vliegen, en gezien hij landelijk woont zou hij dat wat verderop in de koutervelden doen waar geen huizen staan.

Iemand die hier iets van afweet? :)

Alvast bedankt!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Denk eerst na wat je hier vraagt, of een speelgoedhelicoptertje gemaakt voor kinderen onderworpen is aan talloze regelgevingen waardoor het kind verplicht is om een maandenlange opleiding te volgen, een verzekering af te sluiten (wat het kind juridisch niet kan), enzovoorts, om met zijn helicoptertje te mogen spelen. Heel de vraagstelling getuigt van een maatschappij beeld waarin al het speelse, spontane en creatieve vervangen is door regels en nog eens een regels.

Nu, om te antwoorden, het antwoord is dat de regels inzake drones NIET van toepassing zijn, mits voldaan is aan de voorwaarden die gemakkelijk te voldoen zijn voor dit soort luchtvaartuig:
- Maximum take-off massa < 250 g
- Max snelheid in horizontale vlucht <= 19 m/s
- Max hoogte <= 120 m

In dat geval kan je het luchtvaartuigje dus gerust laten vertrekken zonder maandenlange opleiding, zonder verzekering, zonder toestemming van luchtverkeersleiding, zonder het Lego helicoptertje te moeten registreren in een nationaal register, zonder betalen van taksen aan de overheid, en wat nog allemaal mag voorkomen in het hierboven geschetste maatschappijbeeld. Enkel met gezond verstand: niet vliegen bij de landingsbaan van een luchthaven, geen gevaarlijke objecten vervoeren met de drone, niet filmen zonder toestemming etc.
Gevatano
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 nov 2021, 20:39
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 2 keer

*snipperdesnip, TMI waar ik het in retrospect verder niet echt wil over hebben*

Hartelijk dank voor je antwoord. Draadje is beantwoord en mag bij deze dicht aub.
luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

Lego heeft helemaal geen RC helikopters. Ook nooit gehad, let dus op voor namaak.
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Inderdaad, ging ik net zeggen, RC lego helicopter is onmogelijk.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

CCatalyst schreef:Enkel met gezond verstand: niet vliegen bij de landingsbaan van een luchthaven
Nee, nee, gezond verstand komt er niet bij te kijken, verplicht raadplegen van drone-luchtruimbeperkingen op https://map.droneguide.be/ Er zijn beperkingen op plaatsen waar je het totaal niet verwacht...
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

wimpie3 schreef:Inderdaad, ging ik net zeggen, RC lego helicopter is onmogelijk.
Mis ik iets? OP zal het waarschijnlijk over het 9396 model : https://www.lego.com/cdn/product-assets ... 015589.pdf hebben.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

crapiecorn schreef:
wimpie3 schreef:Inderdaad, ging ik net zeggen, RC lego helicopter is onmogelijk.
Mis ik iets? OP zal het waarschijnlijk over het 9396 model : https://www.lego.com/cdn/product-assets ... 015589.pdf hebben.
Mis ik iets? Dat ding heeft niet eens een motor. :roll:

Zoals wimpie zegt is een RC Heli in LEGO volgens mij ook onmogelijk. LEGO is daar veel te zwaar voor en kan ook onmogelijk voor de fijne mechaniek zorgen voor de aansturing van de rotors. Wellicht heeft TS het over een toestel in LEGO thema maar dat zal dan toch zeker geen officieel LEGO product zijn.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Afbeelding
Misschien is het deze :lol:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

DIBO schreef:Nee, nee, gezond verstand komt er niet bij te kijken, verplicht raadplegen van drone-luchtruimbeperkingen op https://map.droneguide.be/ Er zijn beperkingen op plaatsen waar je het totaal niet verwacht...
Inderdaad.
Blijkbaar is heel Kortrijk no-go en niet enkel de omgeving van Wevelgem.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

cadsite schreef:Blijkbaar is heel Kortrijk no-go en niet enkel de omgeving van Wevelgem.
Tenzij je het op voorhand aanvraagt via skeydrone en start en stop van de vlucht aangeeft. Het is niet om eens rap te spelen, maar er zijn wel mogelijkheden. Ik heb vorig jaar zo eens een vlucht aangevraagd en dat gaat eigenlijk allemaal heel vlot. Zie https://www.skeyes.be/en/services/drone ... pplication.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Tomby schreef:
Mis ik iets? Dat ding heeft niet eens een motor. :roll:
Klopt, maar de behuizing hiervan is daar al een aantal keren voor gebruikt. Vandaar de verwarring vermoed ik.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

wetgeving model vliegen (niet drones) https://mobilit.belgium.be/sites/defaul ... /gdf01.pdf
(puntje 8 waarschijnlijk belangrijkste)

Volg al wel zeer lang niet meer dus weet niet of dit de laatste variant is (niet lang gezocht). Wat ik nog wel herinner is dat ook hier voor grotere en zeker turbines ook andere regels gelden (toen nog zo goed als 'blijf uit België') maar dat is hier ook niet van toepassing.

Lego formaat lijkt me niet dat daar extra regels voor gelden, mogelijk zelfs indoor, Silverlit waren ttv Telindus heel populair en kan enkel indoor, als iemand iets verkeerd gegeten heeft is't om zeep. Lego al zeker veel zwaarder. Indoor heli's van leuker formaat (aka silverlits pesten) zijn ideaal om bouwafval door hele gebouw te blazen (graupner cup maar graupner is niet meer).

Deze minder rooskleurig:
https://omgeving.vlaanderen.be/sites/de ... emming.pdf (kort: nee, nergens)
Moest je rond Landen zitten, daar zit tussen de velden wel ergens vliegclub -toch pre-corona- maar zelf geen contact mee. Zullen ongetwijfeld ook wel geinteresseerden in lego bij zijn (maar twijfel dat dat iets gaat zijn waar je buiten mee kan vliegen)

(overigens +- zelfde beperkingen op water wat eerder mijn thuishaven is, halfblind en vliegen niet zo'n goed idee, ga hier ook niet terug mee beginnen, zeker niet omdat het eigenlijk nog maar enkel mag in clubverband en ik hoor niet bij mensen)

Bijna volledig off topic maar (zeker voor de koksijdenaars of omstreken) het niveau dat ons land hier heeft/had: http://www.avonds.com/ (geen schrik om teveel uit te geven, intussen gepensioneerd maar had gehoopt dat daar ook ergens legalese zou tussen zitten)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”