Pagina 1 van 1

Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 09 mei 2022, 17:03
door tdemeyer
Iemand die licht kan laten schijnen op volgende situatie?

Vriendin van ons verhuist vandaag naar nieuw huurhuis.
Ze maakt ruim op voorhand een afspraak bij Proximus, en geeft meteen aan dat er nog geen binnenbekabeling aanwezig lijkt te zijn.

Technieker/installateur is netjes op afspraak, en stelt vast dat er nergens een kabel binnen ligt (duh...dat hadden ze al doorgegeven toch?)..
Hij zegt dat ze 2 weken geduld gaan moeten hebben voordat de mannen komen die de kabels trekken, en dan nog een paar weken voor een nieuwe afspraak voor de eigenlijke installatie. Maar geen probleem, ze kan in tussentijd gebruik maken van gratis 4G. Op de vraag van de vriendin hoe dat dan in zijn werk gaat zegt de man dat ze nog een SMS gaat ontvangen daarvoor...

Je kan het al raden: geen SMS..

Ik suggereer dan maar dat ze even de Px winkel moet binnenlopen voor hulp...

Dat doet ze dan ook, en daar zeggen ze haar doodleuk dat dat niet (meer) bestaat die gratis 4G...

Vriendin is telewerker... Dus ik moet geen tekeningske maken zeker....
Iemand die al dan niet kan bevestigen dat die installateur iets uit zijn duim gezogen heeft (om rap weer weg te zijn), dan wel de PX winkel niet weet wat ze vertellen???? En wat dan wel de mogelijke oplossing is

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 09 mei 2022, 17:09
door Digicafé
Ik vraag na bij bevoegd persoon, even geduld ...

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 09 mei 2022, 17:22
door Fallschirmjaeger
Gratis 4g bestaat zeker nog als overbrugging. Ge krijgt dan 1 TB data die 1 maand geldig is.

Voorwaarde: gsm moet Proximus zijn en moet op dezelfde factuur staan.

Om dat te activeren, best eens de klantendienst contacteren en ze het laten aanvragen. Dag nadien gaat het dan actief staan.

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 09 mei 2022, 17:23
door tdemeyer
Klantendienst gebeld: ah neen mevrouw, dat doen we niet... Toen vriendin een beetje lasig begon te doen kreeg ze (nogal kortaf) de suggestie om dan maar een andere operator te kiezen...

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 09 mei 2022, 17:28
door Fallschirmjaeger
Proximus dan eens lastig vallen op Twitter, die zullen het wel snel doorgeven aan een bekwame persoon die het kan activeren.

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 09 mei 2022, 17:28
door Ordon
Of een tweedehandse Orange Flybox (€30 à €40) op de kop tikken.
Een maandelijks opzegbaar abonnement afsluiten van €20 (voor 150GB) in een Orange winkel.
Je krijgt alles direct mee (SIM kaart, papieren met uitleg, etc).

Indien je een degelijke ontvangst hebt, werkt dat echt wel héél goed.
Binnen een halve dag ben je "operationeel". :wink:

In tussentijd kan je verder kijken welke provider je definitief wil...

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 09 mei 2022, 17:32
door tdemeyer
Fallschirmjaeger schreef:Proximus dan eens lastig vallen op Twitter, die zullen het wel snel doorgeven aan een bekwame persoon die het kan activeren.
Maar begrijp ik het dan goed dat je data krijgt op je GSM? (zijn we natuurlijk niet veel mee, tenzij we de hotspot richting ingaan..)
Ik dacht aan een 4g modem of iets dergelijks om in de modem te steken ... (kwestie dat we dan ook niet alle devices in huis moeten herconfigureren)

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 09 mei 2022, 17:35
door Fallschirmjaeger
Het is idd 1TB die geactiveerd op het Proximus abonnement zodat je de gsm als hotspot kan gebruiken.

Een specifieke 4g usb stick of mifi wordt niet meer gedaan.

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 09 mei 2022, 17:53
door M_016
Proximus kan u een 4G (Sagemcom 4360 air modem (1 LAN poort) leveren of een tot 3TB datavolume op uw Proximus GSM ter beschikking stellen (bij laattijdige oplevering of herstelling)
Er is voor zover mij bekend voor residentiële klanten geen enkele garantie hieromtrent = u hangt zwart/wit gesteld af van de goodwill van de betrokken dienst/contactpersoon
Misschien kan @Digicafé u verder helpen

Eventueel bv. Tadaam 4G (Telenet), Orange Flybox 4G of Proximus Unlimited 5G Premium overwegen als tijdelijke/voorlopige oplossing

Ik begrijp uit bovenstaande dat er niet alleen geen binnenbekabeling maar ook geen buitenbekabeling (introductie aansluiting) voorhanden is, normalerwijze had de "huisbaas" dit toch tijdig moeten kunnen meedelen (en in principe dient u dacht ik als huurder toch vooraf toelating van de eigenaar voor dergelijke eventuele aanpassingswerken te hebben)

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 09 mei 2022, 18:03
door tdemeyer
Digicafé schreef:Ik vraag na bij bevoegd persoon, even geduld ...
merci..

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 09 mei 2022, 18:10
door Freec
Idd, zeker navragen bij verhuurder, of koperpaar mag binnengebracht worden. Verhuurders staan daar niet voor te springen.

Is er geen coax? Orange?

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 09 mei 2022, 18:17
door tdemeyer
Bekabeling is geen issue (er is voor zover ik kon begrijpen een trekbuis aanwezig)

Veranderen van provider proberen we te vermijden waar mogelijk..

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 09 mei 2022, 18:34
door blidi
Na mijn verhuis verleden jaar identieke situatie maar dan met Scarlet.
Heb toen tadaam genomen en een week later scarlet bedankt en orange genomen.

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 09 mei 2022, 19:00
door philippe_d
Freec schreef:Idd, zeker navragen bij verhuurder, of koperpaar mag binnengebracht worden. Verhuurders staan daar niet voor te springen.
Een verhuurder kan dat volgens mij niet weigeren

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 09 mei 2022, 19:11
door cadsite
Mijn ex heeft exact hetzelfde gehad toen ze hier vertrok.
Ze heeft onmiddellijk naar telenet gebeld en haar verhaal gedaan en gezegd dat ze bij hen klant ging worden als ze wel snel konden schakelen.
2 Dagen erna had ze internet en TV.

Het leven is voor de mensen met een groot bakkes.

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 09 mei 2022, 19:27
door Freec
philippe_d schreef:
Freec schreef:Idd, zeker navragen bij verhuurder, of koperpaar mag binnengebracht worden. Verhuurders staan daar niet voor te springen.
Een verhuurder kan dat volgens mij niet weigeren
Zeker wel, verhuurder moet zijn huis niet tot zeef laten boren, omdat iemand een oude techniek wil.
Een techniek, die ze nu al aan het afkoppelen zijn op verschillende plaatsen.

Als er al coax ligt, ligt er voldoende. Als kandidaat huurder kan je vragen op voorhand, welke mogelijkheden er zijn.

Stel u voor dat ze coax, met hun halve vierkante meter bakjes hangen, nog dsl en dan nog een (paar) fiber aansluitingen. Nog een sateliet, 4g antenne, ...
Proper is dat niet.

Een beetje begrip mag ook van de huurder komen.

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 09 mei 2022, 19:33
door lirec
Is tadaam in dit geval niet de makkelijkste oplossing?
https://tadaam.be/#order-tadaam

Vandaag besteld => morgen internet & tv in huis. Makkelijk opzegbaar eens PX erin geslaagd is je kabel binnen te trekken.

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 09 mei 2022, 20:42
door Digicafé
philippe_d schreef:Een verhuurder kan dat volgens mij niet weigeren
Toch wel, maar hij moet het dan wel in de voorwaarden zetten en het moet bekend zijn bij de huurder voor de ondertekening van het contract. (PS : ik ben syndicus...)

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 09 mei 2022, 22:03
door tdemeyer
Via Twitter ondertussen al eea duidelijker geworden en geregeld.
Je krijgt dus 3TB extra data toegekend op je (PX) GSM, zodat je die evt als hotspot kan inzetten voor de rest van je toestellen.

Morgen ga ik effe bekijken of ik die hotspot dezelfde SSID + paswoord kan geven als de bbox, zodat we de rest niet moeten herconfigureren...

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 10 mei 2022, 08:33
door Digicafé
Mijn contact binnen de sales van PX laat weten dat dit inderdaad de oplossing zou moeten zijn die meteen had moeten aangeboden worden.

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 10 mei 2022, 10:46
door tdemeyer
En ondertussen de definitieve afsluit van deze story even meegeven...

Deze ochtend is ze dus op basis van de info die de twitteraar bij Px had gegeven naar de lokale Px winkel gegaan voor verdere info (en eventueel nog een nieuwe activatie).
Nadat ze daar vrij onbeleefd werd afgescheept in de PX winkel (quote: "als't rap moet gaan, moet je maar een andere provider nemen"), hebben ze dat advies dan maar ter harte genomen, en zijn ze de Telenet winkel 4 huizen verder binnengestapt. Resultaat: Telenet komt vandaag (!!) in de loop van de namiddag al langs om het nodige te doen...

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 10 mei 2022, 10:52
door Digicafé
Heb je er een probleem mee om even mee te geven welke winkel (straat en stad) dit was ?
Laat ik mijn familielid, werkzaam bij Proximus, daar toch even achteraan gaan ... Dit kan niet !

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 10 mei 2022, 11:13
door tdemeyer
Voor hen is dit case closed en probleem opgelost.. Ze gaan er geen woorden meer aan vuil maken.

Ik ben overigens van mening dat dit niet enkel een probleem is van (een specifieke) medewerker in een (specifieke) winkel: Alleen al het feit dat ze ook via de telefonische klantendienst zo goed als afgescheept werden, en ze eigenlijk enkel via een screenprintje van een twitterbericht van ergens op de hoofdzetel min of meer tot enige "actie" konden bewogen worden geeft volgens mij aan dat de complete organisatie ergens een probleem heeft..

Pas op: ik wil hiermee niet suggereren dat al de rest zoveel beter is... Persoonlijk heb ik (zowel professioneel als persoonlijk) ook al mijn aandeel van onbegrijpelijke acties of reacties van providermedewerkers van de andere aanbieders gehad.

Al ik er dan toch een trend in moet zien: als ze iemands klanten kunnen afpakken is er blijkbaar heel veel mogelijk ('k vraag me af of je in andere omstandigheden op pakweg 4 à 8 uur een actieve TN aansluiting kan krijgen als particulier :-D , wetende dat er sowieso iemand moet langskomen )

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 10 mei 2022, 11:35
door raf1
tdemeyer schreef:als ze iemands klanten kunnen afpakken is er blijkbaar heel veel mogelijk ('k vraag me af of je in andere omstandigheden op pakweg 4 à 8 uur een actieve TN aansluiting kan krijgen als particulier
Da's niet de analyse die ik zou maken.
Als er in de woning een Proximus-invoerkabel aanwezig was geweest, dan was de afspraak netjes uitgevoerd. Dan was er nooit een probleem geweest.
Ik ken de situatie van de woning niet, maar als Proximus meteen een gewone installateur stuurt, zal er wellicht vroeger toch een invoerkabel binnengetrokken zijn...die dan door een vorige eigenaar afgeknipt is.

Als straks blijkt dat er in de woning geen Telenet-coaxkabel aanwezig is, dan begint de miserie opnieuw.

Maar het geeft misschien wel aan dat het momenteel heel druk is bij Proximus en bij Telenet heel rustig. Uit de vorige kwartaalcijfers van beide providers bleek dat al en sinds de aankondiging van een prijsverhoging door Telenet denk ik dat dit effect nog versterkt is.

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 10 mei 2022, 11:53
door tdemeyer
raf1 schreef:Als er in de woning een Proximus-invoerkabel aanwezig was geweest, dan was de afspraak netjes uitgevoerd. Dan was er nooit een probleem geweest.
Ik zou je volgen mochten ze niet heel specifiek bij de aanvraag gemeld hebben dat er geen invoerkabel (meer?) aanwezig is (overigens: wegens vernieuwbouw...). Dan zouden ze ook misschien de verhuistimings etc wat aangepast hebben.. Maar ik vermoed dat als in de PX databank op een gegeven adres een invoer staat, dat ze die dan als eeuwig en altijd aanwezig beschouwen..

Maar om het helemaal leuk te maken: er is ook geen coax aanwezig.. (ook hier: trekbuizen etc aanwezig). In de TN winkel hebben ze dit expliciet (ook?) bevestigd, genoteerd, en aangegeven dat dit geen probleem was, dat het dan wel een beetje langer werk ter plaatse was.
Nu in alle eerlijkheid: ik wacht af wat het wordt straks, want toen ik TN indertijd binnen haalde moest ik zelf de kabel trekken (was wel 25meter..)... Maar afstand TN tap naar eindpunt in dit geval is breed gerekend een meter of 4 :) Dat zal de technieker vermoedelijk wel in zijn camionette liggen hebben

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 10 mei 2022, 12:06
door crapiecorn
raf1 schreef:
Als straks blijkt dat er in de woning geen Telenet-coaxkabel aanwezig is, dan begint de miserie opnieuw.
Klopt en die miserie is nog iets groter. Dan ga je deze zelf moeten voorzien. De keerzijde is natuurlijk wel : als de kabelaansluiting actief is (zonder filter). Kan je de dag zelf een winkel binnenstappen voor een modem en abo en ben je een uurtje later vertrokken.
Maar om het helemaal leuk te maken: er is ook geen coax aanwezig.. (ook hier: trekbuizen etc aanwezig). In de TN winkel hebben ze dit expliciet (ook?) bevestigd, genoteerd, en aangegeven dat dit geen probleem was, dat het dan wel een beetje langer werk ter plaatse was.
Dat is expliciet een probleem. Een Telenet technicus voorziet nooit bekabeling op privé terrein. Ik vrees dat dat ook niet goed gaat aflopen.

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 10 mei 2022, 13:50
door raf1
tdemeyer schreef:Maar ik vermoed dat als in de PX databank op een gegeven adres een invoer staat, dat ze die dan als eeuwig en altijd aanwezig beschouwen..
Neen, er bestaat wel degelijk een procedure om tijdens verbouwingen de invoerkabel tijdelijk te verwijderen. Of om de invoerkabel te vernieuwen of te verplaatsen. Zie https://proximus.be/bouwen
Proximus vertrouwt er vanzelfsprekend op dat iedereen deze procedures strikt volgt.

Ik ben wel benieuwd of die Telenet-aftakkabel inclusief activering van de diensten vandaag nog in orde komt. Heel onwaarschijnlijk want dan wijkt men af van de normale procedures.

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 10 mei 2022, 14:20
door cadsite
Digicafé schreef:Heb je er een probleem mee om even mee te geven welke winkel (straat en stad) dit was ?
Laat ik mijn familielid, werkzaam bij Proximus, daar toch even achteraan gaan ... Dit kan niet !
Mijn antwoord eerder gelezen?
Mijn ex heeft exact hetzelfde meegemaakt.
Deze hangen uit bij Proximus, kan niet anders.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 10 mei 2022, 20:16
door sbghannibal
Beste,

Als er geen invoerkabel aanwezig is moet dit naar de lassers gestuurd worden. dit door doordat men plannen moet aanvragen duurt dit 10 werkende dagen.

de technieker had best wel via en formulier gevraagd om 1tb op 1 gsm toe toevoegen of via het dispatch program kan hij dit ook vaak.

de kans is groot dat men gaat werken met en lassers die zo wel de install kabel als de binnen installatie gaat doen. proximus probeert maximaal hier op in tezetten.

Als je meer info wilt wil ik wel eens kijken maar dan heb ik wel en klant nummer of telefoon nummer nodig via pm

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 11 mei 2022, 10:41
door streulma
Is dit dan nog in orde gekomen met Telenet?

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 11 mei 2022, 11:06
door tdemeyer
streulma schreef:Is dit dan nog in orde gekomen met Telenet?
In tegenstelling tot wat ik vreesde na de UB reacties:

- Om 17u telefoon van Telenet (technieker?) dat zijn vorige installatie uitliep. Of het wat later mocht zijn? (euh..ja hoor)
- Die gast is om 19u (!) langsgeweest, en heeft 4 meter coax getrokken.. Ze zouden coax bijhebben om bvb bestaande slechte kabels die al tig jaar ergens aan een muur hangen te kunnen vervangen... Die 4 meter zou haar wel aangerekend worden (so what...)
- Dik half uur later ongeveer alles up and running...

Er komt nog een brief met - ik vermoed - paswoorden en/of logins, maar internet werkt, en da's al wat telt nu...

't voordeel van een kabel tegen de muur versus verplicht putten graven zeker?

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 11 mei 2022, 11:43
door crapiecorn
tdemeyer schreef: 't voordeel van een kabel tegen de muur versus verplicht putten graven zeker?
Ja, bij een gevelnet gaat dit iets gemakkelijker. Al zou deze ook door de gebruiker/eigenaar voorzien moeten worden. Dit was dan gelukkig een flexibele technicus die niet 100% het boekje volgt.

Re: Help: geen dsl lijn na verhuis

Geplaatst: 11 mei 2022, 13:34
door raf1
tdemeyer schreef:'t voordeel van een kabel tegen de muur versus verplicht putten graven zeker?
Inderdaad, 4 meter coax bovengronds leggen was nog doenbaar. Diezelfde dag een put graven op publiek domein en een lasploeg laten komen was totaal onmogelijk.
Heel sterke service van Telenet alleszins.