Solucalc / CO2 waterontharder (DIY?)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hallo iedereen,

Vermits het mooie aan UB het veelzijdige publiek is, waag ik m'n kans.

Heeft iemand een CO2 waterontharder / beter bekend onder de merknaam "Solucalc"?
Graag wat ervaringen.
De prijs is niet mis voor wat het eigenlijk "maar" is, en is uiteraard niet hetzelfde als een ontharder met zout.
(Dat idee laat ik links liggen, wegens het gebrek aan afvoer, het verspillen van drinkwater, en de mogelijk negatieve effecten op de gezondheid.

Het grote nadeel aan de CO2 ontharder is dat er een drukreduceerventiel geplaatst moet worden in de waterleiding voor een constante druk.
Oh nee, ik denk er niet aan, de regendouche is met z'n perioden al tegenvallend genoeg.

Wel denk ik richting DIY, ik heb reeds een CO2-fles staan.
Verder kan het toch niet zo moeilijk zijn om met een microcontroller, een debietsmeter en een LPG-injector een kleine hoeveelheid CO2 te injecteren in functie van het debiet.
We spreken hier over max 0,1 kg / m3 dus laten we schatten dat een afnamepunt 0,6 m3 / uur gebruikt, spreken we over 60 gram CO2 per uur te doseren.

Eerst had ik gedacht een constant debiet te regelen met een "sonic choke / critical flow nozzle" maar dan kom ik op nozzle diameter 0,1 mm wat me praktisch niet haalbaar lijkt.
Ik snap wel waarom Soducalc een constante druk gebruikt, om zo met een kleine overdruk CO2 te injecteren (wil wel nog eens zien hoe goed dat werkt als de waterdruk lager is dan de ingestelde druk).
Wie een ander idee heeft hoe betrouwbaar een hoeveelheid CO2 te injecteren zonder torenhoge kosten, tips zijn welkom.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Goh CO2 wordt veel gebruikt in de Aquarium wereld ivm. plantengroei, niet zeker of je daar iets mee kan aanvangen...

Nu zou ik wel eerst eens kijken of je water leverancier (ik weet niet van welke regio je bent) geen centrale waterontharding op de planning heeft staan. Het zou stom zijn te investeren in iets wat binnen 2 jaar misschien compleet nutteloos wordt. Hier zou tegen 2025 bv. centraal door de Watergroep ontharding worden gedaan. Ik heb zelf 2 jaar geleden wel een ontharder geinstalleerd (op basis van zout) die ik gekocht heb via Amazon.de voor amper 300€. Die dingen zijn echt over priced hier in Belgie voor de beperkte technologie die ze bevatten...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

VOiD schreef:Goh CO2 wordt veel gebruikt in de Aquarium wereld ivm. plantengroei, niet zeker of je daar iets mee kan aanvangen...

Nu zou ik wel eerst eens kijken of je water leverancier (ik weet niet van welke regio je bent) geen centrale waterontharding op de planning heeft staan. Het zou stom zijn te investeren in iets wat binnen 2 jaar misschien compleet nutteloos wordt. Hier zou tegen 2025 bv. centraal door de Watergroep ontharding worden gedaan. Ik heb zelf 2 jaar geleden wel een ontharder geinstalleerd (op basis van zout) die ik gekocht heb via Amazon.de voor amper 300€. Die dingen zijn echt over priced hier in Belgie voor de beperkte technologie die ze bevatten...
Aquarium bestaan er hele mooie oplossingen met bubble counters, maar daar weet je dat de tegendruk in principe atmosferische druk is.
Ja, ik zou iets kunnen maken om het aantal luchtbellen te tellen optisch, en met een stappenmotor het regelkraantje bij te draaien, maar dat lijkt me ook omslachtig.
Waterontharding staat niet gepland, toch is de waterhardheid 24 - 34 °F
Het is zeer lastig om op de meest logische plaatsen een afvoer te voorzien.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Dat centraal ontharden is ook niet alles. Hier bij ons is dat sinds een goed jaar zo en 't is niet dat daarmee alle kalkaanslag verdwijnt, blijft iets van een 15 à 20° F. De ontkalker blijft hier dus actief.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

VOiD schreef: Ik heb zelf 2 jaar geleden wel een ontharder geinstalleerd (op basis van zout) die ik gekocht heb via Amazon.de voor amper 300€. Die dingen zijn echt over priced hier in Belgie voor de beperkte technologie die ze bevatten...
Dat is interessant, ik ben ook al een tijdje aan het kijken voor eentje, als je bij een firma aanklopt komen ze bijna altijd jaarlijks langs, iets wat ik niet wil. Mag ik vragen welk merk/type je hebt? En zo te horen ben je er tevreden van?
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Ik ben ook al een paar jaar CO2 ontharder aan het bekijken. Maar ik vind er niet veel over terug... Weinig ervaringen.
En het is inderdaad een héél flinke prijs voor wat het is.
Ik het wel LPG injectoren liggen, als er eentje wil kan je die krijgen tegen verzendkosten. Ik heb verschillen soorten, voor deze toepassing kan dit volgend mij zelfs met versleten injectoren die niet meer goed zijn om mee te rijden. Maar een LPG injectoren hebben wel een tegendruk van maximum 2 à 3 bar ( bij turbomotoren ) op je water heb je ongeveer het dubbele.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik denk toch even verder richting die aquariumspullen te moeten kijken.
Volgens de gegevens die ik vind en enkele aannames zou ik in de grootteorde van 133 bellen per seconde moeten kunnen injecteren voor een douche.
Uiteraard is dat voor aquariums niet zinvol, toch te weinig om richting regelaars voor laswerkzaamheden te kijken.
Ook weet ik niet of dat magneetventieltje zo happy gaat zijn en lang gaat meegaan als ik dat 1x per seconde aan/uit wil sturen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

AnD schreef:Dat is interessant, ik ben ook al een tijdje aan het kijken voor eentje, als je bij een firma aanklopt komen ze bijna altijd jaarlijks langs, iets wat ik niet wil. Mag ik vragen welk merk/type je hebt? En zo te horen ben je er tevreden van?
Ik heb een WB180 (die ze precies niet meer verkopen), ik vermoed dat dit de opvolger is:

Soms zijn er promoties, zo heb ik zelf de WB180 voor 270€ kunnen kopen, nog wat koppelstukken er bij en voor nog geen 300€ was ik klaar.
Ik heb wel de waterontharder voor de warmwater geiser gezet omdat kalkafzetting zich eigenlijk alleen voordoet op warm water. Deze waterontharders regenereren ook pas na x verbruik dus geen onnodige spoel sessies als het niet nodig is.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

VOiD schreef:Ik heb een WB180 (die ze precies niet meer verkopen), ik vermoed dat dit de opvolger is:

Soms zijn er promoties, zo heb ik zelf de WB180 voor 270€ kunnen kopen, nog wat koppelstukken er bij en voor nog geen 300€ was ik klaar.
Ik heb wel de waterontharder voor de warmwater geiser gezet omdat kalkafzetting zich eigenlijk alleen voordoet op warm water. Deze waterontharders regenereren ook pas na x verbruik dus geen onnodige spoel sessies als het niet nodig is.
Is dit een goede oplossing enkel voor het warm water?
Als de afvoer niet gravitair is, dus met een slang bruikbaar is om enkele meters naar boven kan gaan is zoiets wel een mogelijke oplossing.

Heb je enig idee hoe veel water verloren gaat door het spoelen?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

AnD schreef:Dat is interessant, ik ben ook al een tijdje aan het kijken voor eentje, als je bij een firma aanklopt komen ze bijna altijd jaarlijks langs, iets wat ik niet wil. Mag ik vragen welk merk/type je hebt? En zo te horen ben je er tevreden van?
Ik heb bij mij aan de firma duidelijk gemaakt dat ik geen jaarlijks onderhoud wens. Het eerste jaar belde ze me op, en dan heb ik vriendelijk bedankt, ze hebben daarop hun bestanden aangepast en netjes om de twee jaar bellen ze me nu om een onderhoud en afstelling uit te voeren. Het onderhoud zelf stelt niets voor, maar het afstellen is soms wel nodig. In die 2 jaar was het water al wat zachter geworden door een centrale ontharder en nu stond dat praktisch op 0 wat ook niet goed is. :) Gewoon voet bij stuk houden als ze een onderhoud willen uitvoeren.

Ik heb een Delta ontharder staan, meerverbruik volgens de fabrikant is 2,3%. Plaatsing met toestel was 10 jaar terug zo'n 1100 euro.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”