Proximus Fibermodem en eigen router.

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
AJ21
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2022, 09:25

Is het mogelijk een switch te plaasten tussen de fibermodem en de bbox3v+ Of mijn eigen router te gebruiken inplaats van de bbox3v+? Het probleem is dat ik heb als eerst mijn eigen router rechtstreeks op de fibermodem aangesloten maar geen verbinden(TPlink Deco X90 als eigen router), dus ik probeerde dit keer met een managed switch rechtstreeks ook op de fibermodem en ik kon zien dat de switch internettoegang heeft, maar toen ik mijn eigen router aansloot via de switch, stond er "verbonden zonder internet"(TPlink TL-SG2008 als managed switch).
Ik wilde weten doe ik iets verkeerd?

Ik heb alles via PPPoE login gebruikt maar niks.

Bedankt.!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Je kan je eigen router gebruiken in plaats van de B-box3.
Maar het is niet voldoende dat je eigen router PPPoE ondersteunt, je moet ook de VLAN (VLAN ID = 10) kunnen instellen voor de WAN poort.
Zonder de correcte VLAN zal jouw TPlink Deco X90 geen internet krijgen ...

Indien je router dit niet ondersteunt, kan je proberen met de managed switch, en een VLAN tag meegeven naar de poort die op de Fibermodem is aangesloten.
Je kan ook de eigen router aansluiten op een LAN poort van de B-box3, dan moet je alleen PPPoE instellen: de B-box3 zorgt voor de correcte VLAN (althans was dat zo bij VDSL2).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

kan dit je al wat verder helpen, "How to configure VLAN ID for your internet connection on Deco?" :
https://www.tp-link.com/nl-be/support/faq/2465/
AJ21
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2022, 09:25

Okay mercikes,

Ik heb Internet verbinding nu, ik heb de instellingen via de Deco een VLAN 10 meegeven. Maar nu blijf nog een probleem, mijn decoder v7 werkt niet. Ik heb ook via de Deco VLAN 30 IPTV meegegeven maar de die geef geen signal door naar de decoder. Er is zijn 3 switchs's tussen de Deco x90 en de decoder v7( ik moet een switch plaasten, de Deco heeft maar 2 ethernet ports).

Maar zoals je zei is het mogelijk om via mijn eigen router "een VLAN tag meegeven voor zowel" als VLAN 10 & 30 naar de poort die op de Fibermodem is aangesloten.?

Dan heeft al de andere switchs's ze direct.

Of werk het niet zo?

Bedankt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Zo eenvoudig is het niet.

Je kan inderdaad in de Deco VLAN 10 voor Internet, en VLAN 30 voor IPTV meegeven naar de WAN poort.
Maar dan krijg je internet op één van de ethernet poorten, en IPTV op de de andere internet poort.
Als je dus één of meerdere switches aansluit op ethernet poort 1, dan heb je daar geen IPTV op.

Maar ook de V7 aansluiten op ethernet poort 2 zal wellicht niet werken (gezien de V7 niet meer in "bridged" mode werkt, maar allen in "routed" mode)?

Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat jouw lijn overgeschakeld wordt naar de "single VLAN" configuratie.
Dan gaat internet, telefonie en IPTV alles over één VLAN (VLAN20). Dan zal je v7 volgens mij wèl werken op je lokaal netwerk.
Misschien kan een PX technieker dit voor jou fixen :wink: .

Een andere oplossing is je B-box3 toch verder gebruiken voor IPTV, en de Deco voor je internet?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
AJ21
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2022, 09:25

Okay cva,

Ik zal het is proberen en ik hou je op de hoogte.

Bedankt :-)
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

Ik denk zelfs met de singel vlan dat het niet gaat werken je moet dan in de dhcp request meer info mee sturen voor info van het tv platform. dat valt wel te trace maar moet ik zelf ook nog doen
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik zou in dit geval de B-box3 blijven gebruiken ...
  • - B-box3 aansluiten op de Fiber modem.
    - TV-decoder (v7) rechstreeks aansluiten op de B-box3.
    - eigen router (TP-Link Deco) aansluiten op de B-box3.
    - op eigen router PPPoE instellen zonder VLAN.
    - alle andere apparaten aansluiten op de ethernet poorten van de Deco (via switches waar nodig).
Zolang Proximus niet alle nodige info vrijgeeft over het IPTV gebeuren (aan de CPE vendors) zal het een ingewikkeld gedoe blijven om IPTV te laten werken achter eigen router?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
AJ21
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2022, 09:25

Het gaat inderdaad niet.
Maar stel dat ik alles via de switch door laat komen. Zal dat niet lukken? De switch ingesteld volgens welke port en zijn taak.

Bedankt!
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Blijkbaar kan bv. @alloja wel werken zonder gebruik van de Bbox3 voor de decoder:

fibermodem via switch TL-SG105E (poort x) naar eigen router UDM (poort y) enerzijds en decoder(poort z) anderzijds
https://fr.forum.proximus.be/internet-1 ... ibre-58408
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

M_016 schreef:Blijkbaar kan bv. @alloja wel werken zonder gebruik van de Bbox3 voor de decoder
Ja, maar dat is een "IPTV bridged" opstelling (met een decoder V5).
Zal niet werken met een V7 (IPTV routed) :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Bedankt
Ik vermoed dat Proximus "het warm water niet opnieuw uitgevonden zal hebben" en voor IPTV routed gebruik zal maken van een werkwijze gelijkaardig aan deze van KPN Nederland

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm
Technische details van Televisie (IPTV)
KPN gebruikt de Routed IPTV-configuratie. Er kan geen gebruik worden gemaakt van de traditionele bridge methode.
Door gebruik te maken van een router die VLAN’s ondersteunt en routeringsregels in de router, kan de tvontvanger met zowel internet als het tv-platform communiceren. Bij de routed methode staan het IPTV platform en de tv-ontvanger in verbinding met de router.
De router functioneert in dit geval als laatste apparaat vanuit het tv-platform, daarom moet je de IGMP-proxy
inschakelen (IGMPv2). Daarnaast moet je op de router (en eventuele switches), tussen de router en de tvontvanger, IGMP snooping inschakelen. Dit zorgt ervoor dat het multicast tv-verkeer alleen op de poorten van de switch wordt aangeboden, waarop de tv is aangesloten. IGMP fast-leave is noodzakelijk om onnodige streams af te sluiten, zoals bijvoorbeeld het proces van schakelen van zender naar zender.
Technische details tv (netwerk specificatie en configuratie)
• Ethernet VLAN 4 (802.1q)
• Adres via DHCP vereist mee sturen option60 (Vendor Class Identifier) met waarde: IPTV_RG.
• Specifieke route informatie via DHCP opvraagbaar (option 55 bevat 1, 3, 28 en 121)
• Extra; DNS servers niet gebruiken + default gateway niet gebruiken. Alleen specifieke routes.
• Inschakelen IGMP-proxy inclusief fast-leave optie vereist voor tv-signaal in thuisnetwerk (min. IGMPv2).
• Routed mode. KPN gebruikt routed mode, geen bridge mode


& bijkomend ter info
https://netwerkje.com/routed-iptv

Zelf kan ik het niet uittesten (kwaliteit/debiet Proximus netwerk op mijn locatie)
KPN VLAN 4 -> Proximus VLAN 30
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

M_016 schreef:Ik vermoed dat Proximus "het warm water niet opnieuw uitgevonden zal hebben" en voor IPTV routed gebruik zal maken van een werkwijze gelijkaardig aan deze van KPN Nederland
Het verschil met Nederland is dat vrije hardwarekeuze daar al wettelijk geregeld is.
De providers zijn er dus verplicht om alle technische specificaties vrij te geven, zodat klanten probleemloos hun eigen hardware kunnen aansluiten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 37 keer

Misschien heb ik het verkeerd begrepen (Nederlands is moedertaal niet), maar in de thread over de nieuwe single VLAN configuratie, had iemand het over een succesvolle configuratie met een V7 aangesloten op een FRITZ!Box.
Proximus Epic Combo Fiber: 1Gbps/200Mbps + Pickx Mix + Mobilus Unlimited Premium
Net: Internet Box & FRITZ!Box 4060
TV: V5 & V7 + Apple TV 4K
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

John21
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2022, 11:21

Hallo iedereen,

Ik bedank jullie allemaal, maar ik heb alle mogelijke opties geprobeerd die jullie me hebben gegeven maar niets het werkte niet (of misschien ben ik zo slecht met netwerken :bang: ).

Dus ging ik naar mijn eerste opstelling, dat is mijn router is verbonden met de bbox3v+ (via dhcp) en mijn switches zijn verbonden met mijn router (en natuurlijk werkt de decoder v7 nu en die is verbonden met een van mijn switch).

Ik ben erg dankbaar voor de hulp!
Grtjs.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”