Bankrekening afgesloten bij N26

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Klopt, maar ik spreek over de periode tussen het overlijden en de blokkering. Dan gaan domiciliëringen gewoon door. Een domiciliëring kan zijn om bepaalde zaken te betalen (bijvoorbeeld internet, tv, huishuur, leningen, ...) maar ook een bedrag naar familie. En dat laatste zal dan weer als een gift worden beschouwd door de fiscus.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

De les die men hieruit moet trekken is om steeds een redelijke serieuze som cash onder de persoonlijke hand te houden ipv. alles op de bank te zetten . En dit niet alleen ivm. overlijdens , vele andere redenen voorhanden.....
Digitaal geld is gemakkelijk om handelen , maar brengt omzeggens nu niets meer op ,en " cash zal altijd king " blijven ....dus divercifieren met je bezit :wink:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

krisken schreef:Klopt, maar ik spreek over de periode tussen het overlijden en de blokkering. Dan gaan domiciliëringen gewoon door. Een domiciliëring kan zijn om bepaalde zaken te betalen (bijvoorbeeld internet, tv, huishuur, leningen, ...) maar ook een bedrag naar familie. En dat laatste zal dan weer als een gift worden beschouwd door de fiscus.
Correct.
En bepaalde betalingen, zoals bv. huur en nutsvoorzieningen , lopen ook nog een gelimiteerde periode door.
Met niet geregistreerde giften moet je nog harder oppassen. Want dan kan de fiscus nog verder terug gaan in de tijd om het te beschouwen als een bewust ontlopen van successierechten.
Matt55 schreef:De les die men hieruit moet trekken is om steeds een redelijke serieuze som cash onder de persoonlijke hand te houden ipv. alles op de bank te zetten . En dit niet alleen ivm. overlijdens , vele andere redenen voorhanden.....
Digitaal geld is gemakkelijk om handelen , maar brengt omzeggens nu niets meer op ,en " cash zal altijd king " blijven ....dus divercifieren met je bezit 
Iedereen trekt natuurlijk zelf de lessen naargelang de eigen handelswijze.
Wanneer je niets te verbergen hebt en alles volgens de regels speelt is er geen enkele reden om een serieuze som cash achter de hand te houden. Je maakt het jezelf er alleen maar moeilijker mee want er is al een limiet aan het bedrag om met cash te betalen. En om nu een serieuze som cash achter de hand te houden om in winkels spullen te blijven aankopen en horeca er door te jagen is de keuze van iedereen maar brengt verder ook niet veel bij.
Mijn mening is dat het nog het best is dat je zoveel mogelijk zelf geniet van je geld en zo weinig mogelijk roerend achterlaat waarover de erven later ruzie kunnen maken. Of, indien het budget het toelaat, het tijdig weggeeft zodat de erven - in eerste rang de kinderen - of derden naar eigenvoorkeur er nog iets mee kunnen opbouwen. Wanneer ze zelf op leeftijd zijn hebben ze het meestal ook niet echt meer nodig.

Kan je misschien een tipje van de sluier oplichten waar cash geld meer opbrengt dan digitaal geld? Nu maak je me echt nieuwsgierig.
Laatst gewijzigd door ivob op 26 apr 2022, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

ivob schreef:
krisken schreef:Klopt, maar ik spreek over de periode tussen het overlijden en de blokkering. Dan gaan domiciliëringen gewoon door. Een domiciliëring kan zijn om bepaalde zaken te betalen (bijvoorbeeld internet, tv, huishuur, leningen, ...) maar ook een bedrag naar familie. En dat laatste zal dan weer als een gift worden beschouwd door de fiscus.
Correct.
En bepaalde betalingen, zoals bv. huur en nutsvoorzieningen , lopen ook nog een gelimiteerde periode door.
Met niet geregistreerde giften moet je nog harder oppassen. Want dan kan de fiscus nog verder terug gaan in de tijd om het te beschouwen als een bewust ontlopen van successierechten.
Matt55 schreef:De les die men hieruit moet trekken is om steeds een redelijke serieuze som cash onder de persoonlijke hand te houden ipv. alles op de bank te zetten . En dit niet alleen ivm. overlijdens , vele andere redenen voorhanden.....
Digitaal geld is gemakkelijk om handelen , maar brengt omzeggens nu niets meer op ,en " cash zal altijd king " blijven ....dus divercifieren met je bezit 
Iedereen trekt natuurlijk zelf de lessen naargelang de eigen handelswijze.
Wanneer je niets te verbergen hebt en alles volgens de regels speelt is er geen enkele reden om een serieuze som cash achter da hand te houden. Je maakt het jezelf er alleen maar moeilijker mee want er is al een limiet aan het bedrag om met cash te betalen. En om nu een serieuze som cash achter de hand te houden om in winkels en horeca er door te jagen is de keuze van iedereen maar brengt verder ook niet veel bij.
Mijn mening is dat het nog het best is dat je zoveel mogelijk zelf geniet van je geld en zo weinig mogelijk roerend achterlaat waarvover de erven later ruzie kunnen maken. Of, indien het budget het toelaat, het tijdig weggeeft zodat de erven - in eerste rang de kinderen - er nog iets mee kunnen opbouwen. Wanneer ze zelf op pensioen zijn hebben ze het ook niet echt meer nodig.

Kan je misschien een tipje van de sluier oplichten waar cash geld meer opbrengt dan digitaal geld? Nu maak je me echt nieuwsgierig.
Jij bent toch onnoemelijk straf in iemands beweringen te verdraaien .... :roll: ,
ik heb niet gezegd dat cash meer opbrengt waar dan ook ( kan weliswaar , hangt af van bvb een occasionele kans aankoop ...) mijn ervaring is betreffende cash dat je daar steeds mee kan betalen , .... zelfs in oorlogstijd als al die digitale dingen verstoord zijn ...., trouwens je mag tot 3000 euro betalen....per aankoop / dag/ , wat belet je om dagen achtereen of meer 3000 euro verschillende aankopen te doen??? :lol: Of zelfs verschillende aankopen van zaken.... dit nu niet als een normaal doen beschouwen :wink: , enkel om die belachelijke 3000 regel eens mee te lachen . De belastingcontroleur staat echt niet achter je rug hoor om kijken hoeveel keer je een aankoop doet ... :lol:

Ik heb niets tegen banken of digitaal,enkel dat het niet als enig zaligmakend dient beschouwd te worden . Ik sprak van divercifieren niet alleen cash .

Maar ik begrijp dat diegenen die van alle subsidies ,premies ed. genieten van staatswege enigzins gebonden zijn om dit alles via bank te beheren ...... zoals je zelf zegt "Iedereen trekt natuurlijk zelf de lessen naargelang de eigen handelswijze.

Een voorbeeldje :!: blijkbaar zijn er nog veel andere Belgen die divercifieeren .... :lol:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220420_97999572

GELD
Hoeveelheid cash in tien jaar tijd verdubbeld
Ondanks de digitalisering van het betaalverkeer, groeit de hoeveelheid contant geld gestaag aan. Nooit eerder hadden Belgische gezinnen meer biljetten in huis.
Ruben Mooijman

En nog een recenter , een ,png daar het een betaalartikel is die in dit screen beetje laat lezen ...
2022-04-26_221405.png
2022-04-26_221405.png (106.71 KiB) 1011 keer bekeken
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Matt555 schreef:
Jij bent toch onnoemelijk straf in iemands beweringen te verdraaien .... :roll: ,
Nope, ik reageerde hier op:
Digitaal geld is gemakkelijk om handelen , maar brengt omzeggens nu niets meer op ,en " cash zal altijd king " blijven
Je bedoelt dus in één en dezelfde zin "digitaal brengt niets meer op" (waar ik het overigens niet mee eens ben) en iets totaal anders met "cash altijd king". My bad dat ik je zin verkeerd heb opgevat.
ik heb niet gezegd dat cash meer opbrengt waar dan ook ( kan weliswaar , hangt af van bvb een occasionele kans aankoop ...) mijn ervaring is betreffende cash dat je daar steeds mee kan betalen , .... zelfs in oorlogstijd als al die digitale dingen verstoord zijn ...., trouwens je mag tot 3000 euro betalen....per aankoop / dag/ , wat belet je om dagen achtereen of meer 3000 euro verschillende aankopen te doen??? :lol: Of zelfs verschillende aankopen van zaken.... dit nu niet als een normaal doen beschouwen :wink: , enkel om die belachelijke 3000 regel eens mee te lachen . De belastingcontroleur staat echt niet achter je rug hoor om kijken hoeveel keer je een aankoop doet ... :lol:
Zelf heb ik weinig ervaring met betalingen in oorlogstijd (en nog minder met dagelijkse gelegenheidsaankopen van 3000 €) maar meen uit verhalen uit het verleden begrepen te hebben dat wanneer men het geld devalueert in waarde dat ook geldt voor cash geld. En als het echt oorlog is kan een overheid gewoon je cash geld waardeloos verklaren en je laten betalen met nieuw uitgegeven "waardebewijzen" (voedselbonnen, weet je wel). Sta je in dezelfde rij als diegenen met digitale tegoeden.
Het gaat ook niet om per dag 3000 € verschillende zaken aan te kopen (dat is nu ook niet het probleem, zie mijn eerdere verwijzing naar horeca en winkels). Het gaat erom dat voor aankopen die er toe doen (auto, onroerend goed,...) en waar doorgaans de betalingen hoger zijn dan 3000 € dit meestal niet cash meer mag en dat geen enkele verkoper je zal toestaan dat dag na dag in schijven van 3000 € te komen afbetalen.
Ga je dan in oorlogstijd je nutsvoorzieningen ook in cash betalen? Ze gaan je graag zien komen. :-D
Maar ik ga je niet tegenhouden hoor wanneer je duizenden euro in je woning wenst op te slaan en het je een veilig gevoel geeft dat je daarmee, ook in oorlogstijd, ongehinderd grote uitgaven mee kan blijven doen. Dat is jouw keuze.

Het deel cash dat je bewaart daalt, zelfs nu, geen oorlogstijd, gewoon al door de inflatie in waarde. M.a.w. met de berg cash die je nu bewaart koop je een jaar later al veel minder. Dus nog eerder een prinsje dan een koning.
Maar ik begrijp dat diegenen die van alle subsidies ,premies ed. genieten van staatswege enigzins gebonden zijn om dit alles via bank te beheren ...... zoals je zelf zegt "Iedereen trekt natuurlijk zelf de lessen naargelang de eigen handelswijze.
Correct. De aankopen die men doet om premies terug te krijgen worden eveneens niet meer in cash geregeld.
Je kan er dus voor kiezen om cash te bewaren dat niets opbrengt en digitale betalingen te doen die extra opbrengsten genereren. Ik weet wat te kiezen. Jij een andere keuze. Even goede vrienden. Het is mijn rekening niet.
Zelf heb ik er ook geen behoefte aan om te verhuizen naar een land met een zwakke lokale munt om daar dan € en $ onder de matras te gaan oppotten. Maar zoals je zegt, ieder zijn ding.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Diffent opinions ...

Tja je hebt gedeeltelijk gelijk , want geld verminderd atijd in waarde net zoals zonnepanelen ooit verslijten , je vergeet wel een ding dat je wel degelijk met cash ...goud kunt kopen ..., natuurlijk moeten we de 3000 regel volgen of via overschrijving ,bankcontact ....GEEN credit card want dat aanvaard bvb https://www.amsterdamgold.com/nl/ niet voor aankopen :nono: , per dag , zaak , enz .... :lol: en dat roestvrij geel metaal verminderd niet zo vlug in waarde , en niet alle goudhandelaren aanvaarden cash betaling o.a Amsterdamgold bvb NIET ! , een andere in " Land van waas "dan weer wel... 8) :wink: .....och ..ontelbare voorbeelden voor mijn cash is king bewering , net zoals uw zienswijze voor uw ideologies ,
Eens temeer je waarheid ...., maar die voor ieder telt "Iedereen trekt natuurlijk zelf de lessen naargelang de eigen handelswijze."
Laatst gewijzigd door philippe_d op 26 apr 2022, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Matt555 schreef: Diffent opinions ...
Mee eens.
Alleen begrijp ik niet goed wat zonnepanelen in het verhaal komen doen.
Voor die afgeschreven zijn heb ze tig keer hun investering terugverdiend.
Ze zijn ook niet afhankelijk van wat een derde er voor wil geven. Ze genereren energie zolang de zon wil schijnen.
En wanneer voor iedereen de zon niet meer schijnt doet al de rest er toch niet meer toe.
Slapend cash genereert niets.
En aan goud heb ik inderdaad ook geen boodschap.
De waarde van goud is virtueel en is alleen de prijs die men er die dag voor wil geven. Of niet.
Kan je in tijden van crisis geen eten mee kopen noch je nutsvoorzieningen mee betalen.
In tijden van oorlog hadden doe landbouwers het meestal het minst te verduren.
Veel goudhandelaren werden gewoon op een trein richting oosten gezet of hun goud en kunst hardhandig afhandig gemaakt.

Maar idd, iedereen wed op zijn paard. Voor iedereen de gevolgen van zijn keuzes.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Gemoedsrust

Nu al die fintech is best wel leuk, en ieder kiest bij wie hij het best bediend word. Mij ontgaat het dan toch waarom je bij N26 all in zit.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

En dan lees je plots dit ...
Afbeelding

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Yeah. Dat snap ik dus niet... Kwestie van de inbrekers nog wat aan te moedigen?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

devilkin schreef:Yeah. Dat snap ik dus niet... Kwestie van de inbrekers nog wat aan te moedigen?
Weet niet of je t zo moet bezien. Of zoals men zei op Reddit...
denk er aan, als 1 persoon een miljard heeft en 999 niets, zijn we gemiddeld allemaal milionair, zuigelingen en honderdjarigen inbegrepen!
Ze hebben de komma verkeerd gezet. Ik haal nog af en toe cash af, dan altijd 60 euro. Gemiddeld 42,00 euro in huis klinkt dus ongeveer juist. ofwel 60€ in je portefeuille maar je zit 50% van je tijd op het werk of van huis dus eigenlijk heb je maar 30€ gemiddeld in huis.
Gemiddeld, oom Dagobert deed ook mee
In elk geval : ik ga één van de komende dagen op zoek naar mijn 4200 euro... k Had al een tijdje t gevoel dat ik iets kwijt ben.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

[emoji23]

Ik bedoelde dus wel, wie heeft er nu eigenlijk zoveel in huis....
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

devilkin schreef:[emoji23]

Ik bedoelde dus wel, wie heeft er nu eigenlijk zoveel in huis....
Geen bedrag noemend ....1/3 Banken ...1/3 cash ...1/3 goud in bullion(nekes) :wink:

Vergeet niet dat "ze" alles nu willen weten.....alle 6 maanden moeten banken nu de saldo van die periode doorgeven aan Cap van Nat. Bank ....zelfs retro actief van vorig jaar ...

Mensen die geen dak hebben kunnen hun geld niet in zonnepanelen investeren .... :-D en ooit misschien kluisaankoop/verkoop geregistreerd door (R)overheid

Kort uitgelegd ...meestal zijn dit wij ouderen gepensioneerden ...later doe je misschien hetzelfde ....Als Putin evenwel ons allen niet dwarsboomd met zijn supersonic solution :evil:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De Oekraïners die al hun geld afgehaald hebben, en dus met Grvna's de grens overstaken, konden er niets mee doen in de rest van de EU.
De Oekraïners die al hun geld op hun rekening lieten staan, konden probleemloos elektronisch betalen in alle EU-landen.

Geloof maar in de priet-praat van preppers.
Ga maar naar de bakker om brood of naar de supermarkt voor een volle kar, met een klompje goud.
Cash is gevaarlijk: brand, diefstal, vergetelheid, ... en weg is uw "reserve".

Zelfs de Kaupthing-believers hebben hun spaargeld teruggekregen, van de gestolen kluis die uit de auto viel, zijn veel briefjes niet teruggebracht :).
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:De Oekraïners die al hun geld afgehaald hebben, en dus met Grvna's de grens overstaken, konden er niets mee doen in de rest van de EU.
De Oekraïners die al hun geld op hun rekening lieten staan, konden probleemloos elektronisch betalen in alle EU-landen.

Geloof maar in de priet-praat van preppers.
Ga maar naar de bakker om brood of naar de supermarkt voor een volle kar, met een klompje goud.
Cash is gevaarlijk: brand, diefstal, vergetelheid, ... en weg is uw "reserve".

Zelfs de Kaupthing-believers hebben hun spaargeld teruggekregen, van de gestolen kluis die uit de auto viel, zijn veel briefjes niet teruggebracht :).
Ga maar naar de bakker om brood of naar de supermarkt voor een volle kar, met een klompje goud.


Iets in het belachelijke trekken is makkelijk blijkbaar,
goud is een verzekering voor slechte tijden ,en niet als winstoogmerk door mij bezien . In echt slechte tijden zul je altijd wel een koper vinden en dan kan je met dat geld wel je supermarkt (indien die dan nog bestaan ...?) of bakker betalen. Je moet nu ook niet 250 gram / 500gr/ 1 kilo bullions kopen he slimmeke :roll: , want er staan niet zovelen klaar om bvb voor 1 kilo 57000 Euro op te hoesten, maar wel meerderen voor bvb 50 gram goud momenteel 2989 euro (net binnen de 3000 euro grens van cash betaling :wink: )

Nog geen uittrekbaar dak overwogen ..? Kan je verder zonnepanelen plaatsen .....( mag toch ook eens iets in het belachelijke trekken he ... :lol: )
Gebruikersavatar
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 03 feb 2007, 09:28
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 12 keer

Tot er morgen beslist wordt dat 'om de oorlog te financieren' er 20% van alle rekeningen wordt gehaald.
In tijden van hoge inflatie gebeuren er rare dingen...
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Matt555 schreef:
heist_175 schreef:De Oekraïners die al hun geld afgehaald hebben, en dus met Grvna's de grens overstaken, konden er niets mee doen in de rest van de EU.
De Oekraïners die al hun geld op hun rekening lieten staan, konden probleemloos elektronisch betalen in alle EU-landen.

Geloof maar in de priet-praat van preppers.
Ga maar naar de bakker om brood of naar de supermarkt voor een volle kar, met een klompje goud.
Cash is gevaarlijk: brand, diefstal, vergetelheid, ... en weg is uw "reserve".

Zelfs de Kaupthing-believers hebben hun spaargeld teruggekregen, van de gestolen kluis die uit de auto viel, zijn veel briefjes niet teruggebracht :).
Ga maar naar de bakker om brood of naar de supermarkt voor een volle kar, met een klompje goud.


Iets in het belachelijke trekken is makkelijk blijkbaar,
goud is een verzekering voor slechte tijden ,en niet als winstoogmerk door mij bezien . In echt slechte tijden zul je altijd wel een koper vinden en dan kan je met dat geld wel je supermarkt (indien die dan nog bestaan ...?) of bakker betalen. Je moet nu ook niet 250 gram / 500gr/ 1 kilo bullions kopen he slimmeke :roll: , want er staan niet zovelen klaar om bvb voor 1 kilo 57000 Euro op te hoesten, maar wel meerderen voor bvb 50 gram goud momenteel 2989 euro (net binnen de 3000 euro grens van cash betaling :wink: )

Nog geen uittrekbaar dak overwogen ..? Kan je verder zonnepanelen plaatsen .....( mag toch ook eens iets in het belachelijke trekken he ... :lol: )
PS: "van de gestolen kluis die uit de auto viel, zijn veel briefjes niet teruggebracht :). "
Blijkbaar hielden de vinders dan toch ook van cash ..... wie niet ? :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

malinwa001 schreef:Tot er morgen beslist wordt dat 'om de oorlog te financieren' er 20% van alle rekeningen wordt gehaald.
In tijden van hoge inflatie gebeuren er rare dingen...
Zo'n nominale haircut zie ik niet meteen gebeuren, een reëele "haircut" is al onderweg: met inflatie die hoger ligt dan de rente, wordt spaargeld minder waard.
En de goudprijs kent ook serieuze golven, dus of dat nu zo stabiel is :)?

Er zijn nog andere vermogensopslagmogelijkheden, los van goud, speelgoedcrypto, illiquide zaken (immo, kunst, oldtimers) of cash.
Aandelen zijn typisch wat inflatiebestendiger.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Hier wel een nadeel van cash , alhoewel dit dan nu over heel de Eurozone zo moeten gedaan worden. :roll:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Gutt

De naam Gutt (minister Gutt ) is me van juist maar strompelend kleuter bijgebleven bij zondagse bezoeken bij mijn grootmoeder moederszijde , sprak die naam uit als een verwensingsvloek ......., had nl heel de WW2 goed geboerd met haar nokvol gevulde voorraadkelder rookwaren van voor begin WW2.... :wink:

Remember : "they can't print Gold " :lol: :!:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Matt555 schreef:
Geen bedrag noemend ....1/3 Banken ...1/3 cash ...1/3 goud in bullion(nekes) :wink:

Vergeet niet dat "ze" alles nu willen weten.....alle 6 maanden moeten banken nu de saldo van die periode doorgeven aan Cap van Nat. Bank ....zelfs retro actief van vorig jaar ...

Mensen die geen dak hebben kunnen hun geld niet in zonnepanelen investeren .... :-D en ooit misschien kluisaankoop/verkoop geregistreerd door (R)overheid

Kort uitgelegd ...meestal zijn dit wij ouderen gepensioneerden ...later doe je misschien hetzelfde ....Als Putin evenwel ons allen niet dwarsboomd met zijn supersonic solution :evil:
Dat een oudere gepensioneerde nog inzit met het oppotten van zijn vermogen - en zeker in cash en goud - begrijp ik al helemaal niet. Of ga je er van uit dat je de veerman alleen in klinkende munt kan betalen en je anders de Styx niet over mag? :-D

En waarom zouden "ze" alles niet mogen weten wanneer "alles" legaal verkregen is? Ik zie nog steeds het probleem niet.

Geen dak hebben maar wel 1/3 in cash bewaren. Van goud kan ik dat dan nog begrijpen, dat kan tegen een stootje, maar die cash bewaar je dan toch beter in munten dan in biljetten want als dat eenmaal nat wordt verdwijnt het vlugger dan dat het wordt opgegeten door de inflatie.

Dus een kluisaankoop kan ook al niet want kan geregistreerd worden? En dan? Misschien koop je alleen een kluis om er de knikkers uit je jeugdjaren in te bewaren of de collectie waardeloos geworden sigarenbandjes of postzegels.
Wat kunnen ze dan aanvangen met die registratie?

Sommige mensen hebben blijkbaar angst voor alles en nog wat. Maar als oudere gepensioneerde zou die periode toch al achter de rug moeten zijn?
goud is een verzekering voor slechte tijden ,en niet als winstoogmerk door mij bezien . In echt slechte tijden zul je altijd wel een koper vinden en dan kan je met dat geld wel je supermarkt 
In echt slechte tijden zijn er geen vrije supermarkten meer. Dan staat alles op de bon en kan je alleen met door de overheid uitgegeven waarden nog voedsel aankopen in staatswinkels. Tenminste als je het niet zelf kan telen (die landbouwers weet je wel).
Concreet, hoeveel keren in je leven is je opgepotte voorraad cash en goud nu al echt van pas gekomen?
Hoeveel jaar ligt dat al te niksen terwijl digitaal geld in al die jaren - wanneer je er de moeite voor doet dus niet laten staan niksen op een spaarboeje, zichzelf heeft vermeerderd?
devilkin schreef: Ik bedoelde dus wel, wie heeft er nu eigenlijk zoveel in huis....
Begrijp ik ook niet hoor. Meestal niets en af en toe eens een paar munten en een briefje van 20 euro.
Ik gebruik ook altijd zo'n Secrid, daar kan je sowieso al geen munten en nauwelijks biljetten meer in kwijt.
Laatst gewijzigd door ivob op 27 apr 2022, 10:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

In turkije, met een inflatie van 60%.. vlucht bijna iedereen naar goud/zilver, bitcoin en dollars

Waarde van geld, is niets anders dan waarde van edelmetaal. Het is waar de mensen waarde aan geeft

In 2009 gingen al verschillende europese banken dicht na een bankrun.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Waarde van geld is wat de overheid die het uitgeeft er aan toekent.
Waarde van edelmetaal, juwelen en andere zooi is gewoon wat de gek er voor wil geven.
Daar gaat dus dezelfde redenering op.
En de tijd dat geld gedekt werd door edelmetaal ligt al een tijdje achter ons.

Soit, finaal doet iedereen wat hun niet laten kunnen.
Zelf heb ik nog nooit één boterham minder moeten eten omdat ik geen cash onder de vloer had zitten of goud ergens verborgen.
Integendeel. In al die jaren werd plastic overal en zonder limiet vlot aangenomen. Ik zie me de watermaatschappij, Fluvius, pakjesbezorger,.... nog niet meteen betalen in cash laat staan gouden munten.

Tja, die bankrun enz.
Het is nooit een goed idee de massa achterna te lopen in de waan van de dag.
Heist_175 schreef:Er zijn nog andere vermogensopslagmogelijkheden, los van goud, speelgoedcrypto, illiquide zaken (immo, kunst, oldtimers) of cash.
Vergeet ook onroerend goed in een gespreide portefeuille niet. De laatste jaren niets zo waardevast dan onroerend goed. En een dak boven je hoofd, op een uitzondering na, heeft iedereen en onder alle omstandigheden wel nodig.

[quote="Matt555]Nog geen uittrekbaar dak overwogen ..? Kan je verder zonnepanelen plaatsen ....[/quote]
Uittrekbaar dak is voor niets nodig. Het piekvermogen van zonnepanelen per m² stijgt jaar na jaar. Op eenzelfde oppervlakte kan je dus steeds meer vermogen kwijt. Je dakopp. vergroten om rendement te verhogen is dus voor niets nodig.
Laatst gewijzigd door ivob op 27 apr 2022, 10:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Mis ivob

Je denkt dat je waarde enkel kan uitdrukken in geld, je kan het ook uitdrukken in edelmetaal, of bitcoin
De overheid geeft geen waarde aan geld, de markt doet dat. Als het vertrouwen in de euro wegvalt, verdwijnt er dus waarde tot wanneer er nog nul waarde overschiet.

Zie wat er gebeurd bij hyperinflatie... de boer wil uw geld niet meer... die wil dan iets dat waardevaster is. Desnoods ruilhandel, goud, zilver, bitcoin
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

ivob schreef:
Matt555 schreef:
Geen bedrag noemend ....1/3 Banken ...1/3 cash ...1/3 goud in bullion(nekes) :wink:

Vergeet niet dat "ze" alles nu willen weten.....alle 6 maanden moeten banken nu de saldo van die periode doorgeven aan Cap van Nat. Bank ....zelfs retro actief van vorig jaar ...

Mensen die geen dak hebben kunnen hun geld niet in zonnepanelen investeren .... :-D en ooit misschien kluisaankoop/verkoop geregistreerd door (R)overheid

Kort uitgelegd ...meestal zijn dit wij ouderen gepensioneerden ...later doe je misschien hetzelfde ....Als Putin evenwel ons allen niet dwarsboomd met zijn supersonic solution :evil:
Dat een oudere gepensioneerde nog inzit met het oppotten van zijn vermogen - en zeker in cash en goud - begrijp ik al helemaal niet. Of ga je er van uit dat je de veerman alleen in klinkende munt kan betalen en anders niet over mag? :-D

En waarom zouden "ze" alles niet mogen weten wanneer "alles" legaal verkregen is? Ik zie nog steeds het probleem niet.

Geen dak hebben maar wel 1/3 in cash bewaren. Van goud kan ik dat dan nog begrijpen maar die cash bewaar je dan toch beter in munten dan in biljetten want als dat eenmaal nat wordt verdwijnt het vlugger dan dat het wordt opgegeten door de inflatie.

Dus een kluisaankoop kan ook al niet want kan geregistreerd worden? En dan? Misschien koop je alleen een kluis om er de knikkers uit je jeugdjaren in te bewaren of de collectie waardeloos geworden sigarenbandjes of postzegels.

Sommige mensen hebben blijkbaar angst voor alles en nog wat. Maar als oudere gepensioneerde zou die periode toch al achter de rug moeten zijn?
devilkin schreef: Ik bedoelde dus wel, wie heeft er nu eigenlijk zoveel in huis....
Begrijp ik ook niet hoor. Meestal niets en af en toe eens een paar munten en een briefje van 20 euro.
Ik gebruik ook altijd zo'n Secrid, daar kan je sowieso al geen munten en nauwelijks biljetten meer in kwijt.
Wel ooit ga je dat begrijpen ,vele redenen ..., als jongere heb ik ook nooit zo gedacht , omdat je in een andere situatie zit dan .

Troost je oud worden we allemaal(tenzij sommigen er niet toe geraken spijtig genoeg voor hen ) en danzijn je mogelijkheden anders dan als 25/40 jarige toekomstveroveraar .... :wink:
PS: maar die cash bewaar je dan toch beter in munten dan in biljetten want als dat eenmaal nat wordt verdwijnt het vlugger

Dat verwonderd en begrijp ik nu eenmaal niet van u, anders heel intelligente redeneringen weliswaar eigen aan je lftd. categorie .

Je moet wel een beetje respect hebben voor je cash en goed verpakken , geen vocht komt hierdoor.... :wink:
cash bags.jpg
(502.71 KiB) Nog niet gedownload
Laatst gewijzigd door Matt555 op 27 apr 2022, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

freec schreef:Zie wat er gebeurd bij hyperinflatie... de boer wil uw geld niet meer... die wil dan iets dat waardevaster is. Desnoods ruilhandel, goud, zilver, bitcoin
Wat jij beschrijft ken ik alleen uit de geschiedenisboeken.
En als het ooit nog zo ver zou komen - binnen de termijn die me nog rest - ben ik wel die "boer". :-D
Eerst altijd - voor een crisis - de basisvoorzieningen veilig stellen dan pas investeren in misbare luxe. :!:
Als het ooit zo ver komt mag je dus met je ruilhandel tot bij mij komen.
Je bitcoin mag je wel houden. Tegen digitaal geld maar voor bitcoin pleiten? Gekker moet het echt niet meer worden. :bang:
Matt555 schreef:Wel ooit ga je dat begrijpen ,vele redenen ..., als jongere heb ik ook nooit zo gedacht 
Dan zullen ze zich met dat "ooit" toch wel moeten gaan haasten. :-D
Als ik dit hier zo allemaal lees matcht de ouderdom van mijn geest al een tijdje niet meer met de jaren die voorbij zijn gegaan :P
Laatst gewijzigd door ivob op 27 apr 2022, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

ivob schreef:
freec schreef:Zie wat er gebeurd bij hyperinflatie... de boer wil uw geld niet meer... die wil dan iets dat waardevaster is. Desnoods ruilhandel, goud, zilver, bitcoin
Wat jij beschrijft ken ik alleen uit de geschiedenisboeken.
En als het ooit nog zo ver zou komen ben ik wel die "boer". :-D
Eerst altijd - voor een crisis - de basisvoorzieningen veilig stellen dan pas investeren in misbare luxe. :!:
Als het ooit zo ver komt mag je dus met je ruilhandel tot bij mij komen.
Je bitcoin mag je wel houden. Tegen digitaal geld maar voor bitcoin pleiten? Gekker moet het echt niet meer worden. :bang:
Wat is jeugdige overmoed toch een mooi ding ....in beginsel 8)

Wordt door het leven wel wat afgevlakt mettertijd .... :wink:
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Ik ben geen bitcoin fan... integendeel
Maar toch, is het wat de gek er als waarde aan geeft.

Alsof euro’s waardevast zijn? De overheid (of centrale banken) printen ze bij als zoete koek. Is dat waarde?

Elke currency is al op zijn einde gelopen. Het romeinen hebben het nog het langste volgehouden. De huidige currency’s gaan ooit ook op zijn einde lopen... je weet alleen niet wanneer.

Zoek eens op, op bvb youtube ’how money is created’ en zorg dan dat je geen vertrouwen verliest
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Matt555 schreef:Wat is jeugdige overmoed toch een mooi ding ....
Bedankt voor het compliment :!:
in beginsel 8)
Geldt blijkbaar niet voor iedereen :-D
Wordt door het leven wel wat afgevlakt mettertijd .... :wink:
Ik ervaar dat anders.
Hoe ouder hoe minder nog te verliezen, hoe meer risico's je kan nemen zonder er nog lang eventuele negatieve gevolgen van te ondervinden. Dan is - mijn mening - de tijd gekomen om volop van iedere dag te genieten en niet meer zoveel mogelijk op te potten voor een dag die je misschien zelf niet meer mee kan maken. Kunnen je erfgenamen de buit onder elkaar verdelen en er nog wat ruzie over maken.
Freec schreef:Ik ben geen bitcoin fan... integendeel
Maar toch, is het wat de gek er als waarde aan geeft.

Alsof euro’s waardevast zijn? De overheid (of centrale banken) printen ze bij als zoete koek. Is dat waarde?

Elke currency is al op zijn einde gelopen. Het romeinen hebben het nog het langste volgehouden. De huidige currency’s gaan ooit ook op zijn einde lopen... je weet alleen niet wanneer.
Correct, maar dat geldt voor zowat alles.
Wanneer dat je levensmotto wordt bestaat je leven alleen nog uit angst voor alles en iedereen. Niemand weet wat de dag van morgen exact zal brengen. Laat staan de dag een jaar verder.
Wanneer we zo ver zijn gaat al je cash en al je goud en whatever je ook niet meer beschermen tegen de buurman die niets meer te verliezen heeft maar wel een grotere knuppel in zijn hoenderhok heeft liggen dan de jouwe. Dan geldt alleen nog het recht van de sterkste. Niet dat van degene met bankbiljetten in plastic zakken, gouden munten onder de plankenvloer noch digitale bitcoins. Dan is het ieder voor zich.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”