Boer let op uw... digitale meter

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Heel toevallig ontdekt vandaag. Mijn stroom productie van de ZP telt op bij de meter "injectie nachttarief", onder 2.8.2 te vinden. Het is zondag maar toch is fluvius bereikbaar. Eerste reactie van de medewerker: logisch hoor, in het WE is het altijd nachttarief. Ik zeg dat ik enkelvoudig tarief heb, al ruim 10 jaar. Toen begreep hij dat het inderdaad niet klopt. Zo dadelijk komt een technieker langs.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Jack Daniels schreef: Het is zondag maar toch is fluvius bereikbaar.
W T F !
In de week zijn die totaal onbereikbaar, op mails of contact via formulier op de website komt geen reactie, zelfs op een aangetekend schrijven van ruim anderhalve maand geleden heb ik nog geen reactie gekregen. :bang:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

078 35 35 00
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Voor zover ik weet gaat de digitale meter altijd tellen op dag/nacht, het samentellen gebeurd bij de verwerking van je gegevens.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Hopelijk zal Fluvius een data correctie toepassen voor heel die periode dat verkeerdelijk in het nachtgedeelte werd geïnjecteerd ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Het is overdag en toch Staat het pijltje Rechts boven onder het maantje en wordt de injectie opgeteld bij nachttarief. Terwijl het overdag is. Ondertussen mijn broer ook geinformeerd dat hij zijn digitale meter moet controleren
@lacer: die tikt dus verkeerd aan vanaf dag 1
Laatst gewijzigd door Jack Daniels op 24 apr 2022, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

Ik heb hier ook enkelvoudig tarief en ook hier telt de meter met dag en nacht. Dat wordt gewoon bij elkaar opgeteld bij het opstellen van de factuur.
Die technieker gaat dus voor niks langskomen, hopelijk hoef je die niet te betalen aan zondagstarief.

In het weekend geldt trouwens nachttarief.
Laatst gewijzigd door luukske op 24 apr 2022, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

luukske schreef:Ik heb hier ook enkelvoudig tarief en ook hier telt de meter met dag en nacht. Dat wordt gewoon bij elkaar opgeteld bij het opstellen van de factuur.
Die technieker gaat dus voor niks langskomen, hopelijk hoef je die niet te betalen aan zondagstarief.
Dus nu staat ook het pijltje onder het maantje bij u en gaat de injectie bij nachttarief?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

Ja, dat is zo in het weekend.

Hier een linkje met meer info:
https://www.fluvius.be/nl/thema/aanslui ... achttarief
Laatst gewijzigd door luukske op 24 apr 2022, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

luukske schreef:Ja, dat is zo in het weekend.

Hier een linkje met meer info:
https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... fmeter.pdf
Ik heb geen nachttarief of tweevoudig tarief. Is jaren geleden uitgeschakeld.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Jack Daniels schreef:Eerste reactie van de medewerker: logisch hoor, in het WE is het altijd nachttarief. Ik zeg dat ik enkelvoudig tarief heb, al ruim 10 jaar. Toen begreep hij dat het inderdaad niet klopt. Zo dadelijk komt een technieker langs.
en toch heeft de medewerker gelijk ... je had al 10 jaar enkelvoudig tarief tot !!!! je een digitale meter kreeg.
Want die werkt inderdaad ALTIJD volgens het procédé nacht/dag (en eigenlijk met nog veel meer detail, maar dat heeft men in ons land nog uitgeschakeld!).

Heb je een contract met enkelvoudig tarief dan worden de beide telwerken gewoon opgeteld en in de afrekening aan één en hetzelfde tarief verrekend, zowel injectie als opname.
Heb je een dubbel tarief dan wordt elke teller apart gerekend aan de overeenkomstige tarieven.

Op die manier is er geen ingreep op de digitale meters nodig, alles is een kwestie van administratieve opvolging.
De digitale meter wordt ook wel slimme meter genoemd en kan dat ook zijn, maar zoals dat voorlopig in ons land is geimplementeerd is de duurste domme box ooit !
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

@Digicafe: bedankt voor de verduidelijking. Zijn dingen die niet gezegd worden bij de plaatsing. Heeft het dan wel zin om terug over te stappen naar tweevoudig tarief? Want op de duur...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Nee, absoluut niet ...
Optimalisatie van je kosten/verbruik met ZP moet je doen door je gedrag aan te passen, niet het tarief. Of door het plaatsen van een thuisbatterij.
Want enkel overdag is er productie.

Zorg dus gewoon dat je zoveel mogelijk zelf gebruikt en dus overdag.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

10 mei komen de extra ZP en de batterij. Alles bij elkaar (met de huidige ZP) kom ik aan 9,8 kW geinstalleerd vermogen.
8 x 425 W volledig oost (nieuw), 12 x 318 W volledig zuid (bestaand) en 6 x 425 W volledig West (nieuw). Mits wat slim tewerk gaan zou ik quasi niks meer moeten betalen. Bij injectie van 5000kW en afname van 500kW op jaarbasis krijg ik zelf 66 euro per jaar terug. Berekend volgens de simulator van Ecopower.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Ik ben ook wachtende voor een gelijkaardige installatie.
Ik zie wel dat je vermogen op de ZP nogal verschillend is en ik hoop dan ook dat je elk van die 3 delen op een aparte omvormer zet want de laagste capaciteit stuurt je omvormer. Heb je er maar een dan zal gans je ZP vlak door die 'oude' panelen van 318W worden geremd.

Ik ga voor ongeveer vergelijkbaar vermogen nl. 21 panelen van 425 W in een nieuwe installatie.
Hier in huis ligt een 3-fasig net en ook zo aangesloten (wegens vroegere industriële machines die er nu niet meer zijn) en ik rij met een PHEV auto.
Heb géén fossiele brandstof voor niks : verwarming/airco op warmtepomp, warm water op warmtepomp...

Dat noopt ons tot een slimme sturing waarbij de grootverbruikers worden gestuurd (aan/uit) door de omvormers. Er komen 3 aparte batterijen, met elk hun eigen omvormer. Opladen doen ze allen tegelijk maar bij afname zal de sturing er voor zorgen dat vb. de auto zijn lading trekt op één van de 3 fases c.q. batterijen. Zodat er volledig vermogen blijft op de 2 andere voor vb. wasmachine. Geen gepuzzel dus, de intelligentie in dat ding doet de rest.
Om dat te bewerkstellingen worden wel, zowel de airco als de boiler en dan de sturing, omvormers en panelen allemaal van hetzelfde merk. Airco en boiler staan er al tijdje, de rest wordt binnenkort geplaatst. Technologie is Viessmann.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Voor de nieuwe panelen wordt alles nieuw geplaatst, inclusief omvormer. Aan mijn huidige installatie mag niet geraakt worden (groene stroom certificaten) en de bestaande omvormer is niet geschikt voor de nieuwe panelen. TL versus non-TL omvormer omdat het sunpower panelen zijn van ruim 10 jaar oud.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Jack Daniels schreef:Het is overdag en toch Staat het pijltje Rechts boven onder het maantje en wordt de injectie opgeteld bij nachttarief.
...
Jack Daniels schreef:@Digicafe: bedankt voor de verduidelijking. Zijn dingen die niet gezegd worden bij de plaatsing.
werd hier door de installateur wel gewoon duidelijk gezegd, "buiten de piekuren en het weekend" telt dat ding als nachttarrief,
en als je erop doorduwt heb je bij 1.8.0 en 2.8.0 de totalen, dewelke eigenlijk dus de van toepassing zijnde cijfers zijn voor enkelvoudig tarief.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

devilkin schreef:Voor zover ik weet gaat de digitale meter altijd tellen op dag/nacht, het samentellen gebeurd bij de verwerking van je gegevens.
Klopt, digitale meter telt altijd dubbel en bij enkelvoudig tarief tellen ze de twee gewoon op. Niks mis met die meter. De display is niet zo handig in mijn ogen.
Laatst gewijzigd door MClaeys op 24 apr 2022, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Die installateur, onder aannemer van fluvius, heeft de meters geplaatst, mij 2 folders in de hand geduwd (1 voor gasteller en 1 voor électriciteit) en weg was hij, zonder een woord van uitleg.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ja, was hier ook zo, ze mogen wel wat vriendelijker zijn met het door de strot duwen van dat spul. De flyer zit hier nog altijd dubbel geplooit in de meterkast. Nutteloos papierke, enkel voor de codes te weten neem ik dat er eens bij.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ondertussen weer met fluvius gebeld om afspraak te annuleren.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Staat ook op die folder die je gekregen hebt. https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... citeit.pdf

Maar inderdaad transparant is het allerminst, maar het zal misschien aan mij liggen. :wink:
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Block schreef:Staat ook op die folder die je gekregen hebt. https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... citeit.pdf

Maar inderdaad transparant is het allerminst, maar het zal misschien aan mij liggen. :wink:
Je hebt gelijk. Ik lees het nu ook. Maar tijdens de installatie is een beetje uitleg altijd welkom.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

MClaeys schreef: De display is niet zo handig in mijn ogen.
ik heb een "slimmelezer" (https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/) hangen aan de p1 poort, en die geeft mij alles mooi in home assistant, veel handiger

Afbeelding

Jack Daniels schreef:Die installateur, onder aannemer van fluvius, heeft de meters geplaatst, mij 2 folders in de hand geduwd (1 voor gasteller en 1 voor électriciteit) en weg was hij, zonder een woord van uitleg.
hier gelukkig een technieker van fluvius zelf, want de onderaannemers is idd een wat andere zaak helaas
Bijlagen
ha.png
(62.8 KiB) Nog niet gedownload
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Splitter schreef:ik heb een "slimmelezer" (https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/) hangen aan de p1 poort, en die geeft mij alles mooi in home assistant, veel handiger
Ik gebruik sinds ik de meter heb (en ze de P1 poort hebben kunnen open zetten) DSMR met MQTT output naar HA (om bvb men kwartierpieken te meten). Maar af en toe geef ik eens telefonisch support aan een kennis van een generatie geen pc/internet/smartphone in huis, en telkens moet ik weer even kijken wat de codes zijn om goed uit te leggen (en dus zelf effe voor men meter staan).
Voor mensen zonder iets van digitale ervaring zijn die digitale meters krengen, die willen gewoon hun meterstand op display, meer zagen ze vroeger ook niet.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Hoe kom ik de SMR versie van mijn digitale meter te weten?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Jack Daniels schreef:Heel toevallig ontdekt vandaag. Mijn stroom productie van de ZP telt op bij de meter "injectie nachttarief", onder 2.8.2 te vinden. Het is zondag maar toch is fluvius bereikbaar. Eerste reactie van de medewerker: logisch hoor, in het WE is het altijd nachttarief. Ik zeg dat ik enkelvoudig tarief heb, al ruim 10 jaar. Toen begreep hij dat het inderdaad niet klopt. Zo dadelijk komt een technieker langs.
Zoals eerder al uitgelegd werkt het correct.
Het communicatieprobleem zit echter wel bij Fluvius. Ipv nog steeds te spreken van een dag- en nachttarief zouden ze al ook in hun communicatie al lang moeten overgeschakeld hebben naar piek- en daltarief. WE valt ook onder dal(nacht)tarief en de uren van piek- en daltarief verschillen van netzone tot netzone.

In de meeste gevallen doe je bij een PV-installatie weinig tot geen voordeel met een tweevoudig piek- en daltarief.
En wanneer dit toch het geval zou zijn hangt het er vanaf of het nog de moeite gaat zijn. Normaal gezien gaat op 1/7 het capaciteitstarief in en verdwijnt dan ook het verschil tussen piek en dal voor het netgedeelte. Het blijft dan afwachten welk verschil je leverancier dan nog zal toepassen op de piek en dalprijs (en in de toekomst zal je als klant met een DM meer en meer kunnen spelen met dynamische tarieven waarbij de tarieven ieder uur verschillen, zelfs negatief).

Op je Mijnfluvius stek kan je per kwartier, dag, maand, jaar (met een dag tot 2 achterstand) al je injectie en afname opvolgen zonder van het display van de DM gebruik te moeten maken.
Zie je het graag in real time kan je voor een 30 euro een wifi module in de P1 poort van je DM pluggen en een jaar lang alles opvolgen op een smartphone of tablet. Het display van de DM heb je dus niet echt nodig.

Alle in Vlaanderen geplaatste DM hebben een SRM versie 5.0 of hoger. De P1 poort levert dus zelf genoeg stroom voor gekoppelde apparatuur.

ps. best de titel van dit topic nu aanpassen want dekt de lading niet meer. :wink:
MClaeys schreef:Voor mensen zonder iets van digitale ervaring zijn die digitale meters krengen, die willen gewoon hun meterstand op display, meer zagen ze vroeger ook niet.
Dat kan nog steeds. Zelfs zonder zaklamp want het display is verlicht. Het enige wat je bijkomend moet doen is op een knopje drukken en wanneer de technieker geen tijd had of niet wou vrijmaken gebruik maken van RTFM. :-D
De enige digitale ervaring die vereist is dat is dat je in staat moet zijn om op een knopje te duwen en de handleiding eens door te nemen (digitaal of op papier). en als dat niet lukt zijn er nog altijd instructiefilmpjes die dat stap voor stap uitleggen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Thanks voor de info ivob. Ik heb gezien dat op de teller pictogrammen staan met een pijltje dat naar een huis wijst en een pijltje dat van een huis weg wijst, ernaast staat de overeenstemmende code. Dat maakt het iets makkelijker. Maar ik ga wel voor een apparaatje op de P1 poort. De grafische weergave van bv. Homewizard P1 of andere, vergelijkbare toestelletjes is echt wel een verademing.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

didi79 schreef:
Jack Daniels schreef: Het is zondag maar toch is fluvius bereikbaar.
W T F !
In de week zijn die totaal onbereikbaar, op mails of contact via formulier op de website komt geen reactie, zelfs op een aangetekend schrijven van ruim anderhalve maand geleden heb ik nog geen reactie gekregen. :bang:
Das niet enkel met zulke diensten.
Ik heb al geleerd, gebruik FB, TW en PM's.
Om een of andere reden gaat dat vele malen sneller. :banana:
Maar dit ter zijde
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Jack Daniels schreef:Thanks voor de info ivob. Ik heb gezien dat op de teller pictogrammen staan met een pijltje dat naar een huis wijst en een pijltje dat van een huis weg wijst, ernaast staat de overeenstemmende code. Dat maakt het iets makkelijker. Maar ik ga wel voor een apparaatje op de P1 poort. De grafische weergave van bv. Homewizard P1 of andere, vergelijkbare toestelletjes is echt wel een verademing.
Graag gedaan.
Als zo'n toestelletje je gedrag ten gunste kan beïnvloeden is het zijn geld waard.
Zoniet is het, ook al is het maar een paar € (+verzendkosten), gewoon een extra hebbedingetje.
Tenslotte doet het niet meer dan het extern uitlezen van de gegevens geregistreerd door de DM zelf. Het is dus geen extra controle op de juistheid van de DM.
Grafisch kan je de gegevens van de DM ook overal waar er een internetverbinding is opvragen. De meerwaarde van de Homwizard is dat je het direct kan zien. Doe je daar op dat ogenblijk niets mee heeft het weinig meerwaarde.
Maar tenslotte bepaalt iedereen de eventuele meerwaarde van iedere aankoop.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

ivob schreef:Dat kan nog steeds. Zelfs zonder zaklamp want het display is verlicht. Het enige wat je bijkomend moet doen is op een knopje drukken en wanneer de technieker geen tijd had of niet wou vrijmaken gebruik maken van RTFM.
Das niet de generatie die handleidingen leest, en die willen gewoon hun totale meterstand zien (can't blame them), de rest boeit hun niet. Laat dat nu net de waarde zijn waar je het meest voor moet gaan drukken (6 keer voor totale afname, 7 voor totale injectie). Wederom, geen ik probleem, maar er loopt meer volk op de wereld.
En zoals gezegd, geen internet, computer noch smartphone, dus geen filmke.
Jack Daniels schreef:De grafische weergave van bv. Homewizard P1 of andere, vergelijkbare toestelletjes is echt wel een verademing.
Zelf geen ervaring mee maar van HomeWizard al veel goed gehoord. Als je effectief wil gaan aansturen op verbruik weet ik niet of het voldoet.

Ik vraag me ook af of er meerdere devices de P1 poort kunnen uitlezen, want een optie bij de laadpaal is dynamisch laden en daar lezen ze blijkbaar de P1 poort voor uit (bij analoge teller een ander toestelletje), maar als je zelf al de P1 uitleest lijkt me dat niet handig, of zijn er splitters?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

MClaeys schreef:Ik vraag me ook af of er meerdere devices de P1 poort kunnen uitlezen, want een optie bij de laadpaal is dynamisch laden en daar lezen ze blijkbaar de P1 poort voor uit (bij analoge teller een ander toestelletje), maar als je zelf al de P1 uitleest lijkt me dat niet handig, of zijn er splitters?
Ik gebruik de deze: https://www.homewizard.nl/p1-splitter. Werkt perfect met DSMR en m'n laadpaal. (Zo'n simpele telefoonsplitter werkte niet)
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

MClaeys schreef:Das niet de generatie die handleidingen leest, en die willen gewoon hun totale meterstand zien (can't blame them), de rest boeit hun niet. Laat dat nu net de waarde zijn waar je het meest voor moet gaan drukken (6 keer voor totale afname, 7 voor totale injectie). Wederom, geen ik probleem, maar er loopt meer volk op de wereld.
En zoals gezegd, geen internet, computer noch smartphone, dus geen filmke.
Ik weet niet precies over welke generatie je het hebt (kan niet lezen of wil niet lezen, geen internet, geen telefoon, kan niet op een knopje drukken, etc...)
Is dit dan een uniek Vlaamse situatie?
Vlaanderen is de uitzondering hoor wat betreft het invoeren van de digitale meters. Geen voorloper. En overal elders hebben ze het ook overleefd.
Met zo'n uitgangspunten voer je de status quo voor altijd in.
Niets veranderen, niets wijzigen want er is wel altijd een deel dat niet mee kan of wil en niets anders meer wil dan het altijd geweest is.
Maar ik geef je wel gelijk dat ze de meest voor de hand liggende waarde als eerste hadden kunnen doen verschijnen. Zal wel iets te maken hebben met wereldvreemde IT'ers. :P
Maar ik vraag me wel af of "deze generatie" dan vroeger wel altijd regelmatig naar de teller van hun analoge meter ging kijken?
Ze moeten hem nu ook jaarlijks (wanneer de meteropnemer het laat afweten) niet meer opschrijven en doorgeven. Gebeurt nu - indien ze willen - volledig automatisch buiten hen om. Alleen maar een verbetering voor wie echt met niets mee mee is.
Je kan je ook afvragen hoe iemand die een homewizatd op zijn P1 poort wil installeren dat gaat uitlezen zonder "geen internet, computer noch smartphone"?
Ik vraag me ook af of er meerdere devices de P1 poort kunnen uitlezen, want een optie bij de laadpaal is dynamisch laden en daar lezen ze blijkbaar de P1 poort voor uit (bij analoge teller een ander toestelletje), maar als je zelf al de P1 uitleest lijkt me dat niet handig, of zijn er splitters?
Ja er bestaan splitters. Je kan ze zelfs tezamen met de P1 Homewizard bestellen.
edit: reeds beantwoord. :thumbs:

Momenteel wordt tussen de laadpaal en de P1 poort deze voornamelijk nog gebruikt voor load balancing en niet voor dynamisch laden.
Bij dynamisch laden komt meestal nog wel het een en ander kijken.

Met de goedkope versie van de Homewizard P1 (de dongle met gratis app en zonder abo dus) kan je alleen de DM uitlezen (en desnoods slimme stekkers maar die zijn bij Homewizzard wel exttreem duur). Dus zonder de stekkers kan je niets aansturen.
Eigenlijk gewoon in real time wat MijnFluvius je toont (maar met wat opgeleukte grafiekjes).

Maar eigenlijk zou ik niet meer mogen reageren in dit topic want we zijn off topic aan het gaan.
Topic gaat er over dat de digitale meter nacht en dagtarief verkeerd telt en dat is al opgelost. Topic mag dus afgesloten worden wegens opgehelderd.
Al wat er nog volgt is alleen maar afleiding en zorgt voor verwarring in de zoekfunctie.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ze kunnen de handleiding misschien op Tiktok of Twitter publiceren met een leuk muziekje en dansje erbij en gepresenteert door Samson & Marie?

Wanneer men morgen aankondigt dat je voor elke druk op de knop van een DM 1 € krijgt en bij het juist aflezen van de stand van de digitale meter de kans maakt om een jaar lang gratis stroom te winnen is bijna iedereen mee. En de HLN lezers waarschijnlijk als eerste.

Maar met de DM moet nu net eens niemand meer "mee zijn".
Het wordt allemaal automatisch voor je geregeld. En dan is het weer niet goed.
Hopelijk geraken ze daarna wel nog wijs uit de factuur die ze ontvangen. Daarmee vergeleken is de DM glashelder en gebruiksvriendelijk.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Ik heb ook geen uitleg gekregen, maar er is maar 1 groene knop op de digitale elektriciteitsmeter...
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

warpozio2 schreef:Ik heb ook geen uitleg gekregen, maar er is maar 1 groene knop op de digitale elektriciteitsmeter...
Is dat niet de reset knop?
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Nope, dit is de knop :lol:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

brubbel schreef:Is dat niet de reset knop?
Ja, daarmee zet je je verbruik op "0" voor als je wat geld wilt besparen. :angel:

:lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

En al je injectie eveneens weg. :P
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”