Nieuwe verbinding van heel goed naar heel slecht
Geplaatst: 22 apr 2022, 12:07
Begin april heb ik een VDSL XL-abbo geactiveerd thuis met een door EDPnet geleverde nieuwe Fritzbox 7530 AX. Een technieker heeft een NTP2007 contactdoos geplaatst op de telefoonlijn. De initiële synchronisatie was 30/10 en het signaal was goed volgens de technieker. Na enkele uren klom de synchronisatie omhoog naar 70/10 tot 100/30. Op het einde van de dag had ik een perfect werkende verbinding op met een praktijksnelheid van 92 mbit/s. De Fritzbox gaf een kabellengte van +/- 340 meter aan en gedurende enkele dagen bleef alles 'rock solid' en zonder fouten in de statistieken. We vertrokken een weekje op vakantie en bij de eerste dag afwezigheid is de synchronisatie blijkbaar weggevallen. Dit hadden we niet door omdat mijn router en volledig netwerk nog gekoppeld waren met mijn 4G internetabbo bij Tadaam.
Na de vakantie zag ik dat de modem en week lang geprobeerd heeft synchronisatie tot stand te brengen, zonder succes. Hiervan een ticket bij EDPnet aangemaakt. Een technieker zou over een weekje langskomen (was niet super dringend, alles zit nog op Tadaam). Omdat het signaal echt dood was ben ik zelf even gaan kijken bij de NTP. Deze zit rechtstreeks op de telefoonlijn die binnenkomt vanuit de straat, ik heb amper 20 cm langs binnenzijde beschikbaar. De modem zit dus echt op een perfecte plaats. Oranje en blauwe aders zijn voor max 2 cm ontrafeld en met max halve cm bloot koper, dat mooi in de kleine zwarte stekker zit vastgeschroefd. Na de draadjes een halve cm korter te hebben gestript en opnieuw te hebben aangesloten kreeg ik na een tijdje proberen (en wat rammelen met de contactjes, de NTP en de RJ11 kabel) terug een mooie sync van 100/30 met gelijkwaardige lijnwaarden. Vervolgens bleef dit weer enkele dagen 'rock solid' werken. Ook de lijn een tijdje op volle toeren laten draaien met veel en langdurige dataverkeer van 85-90 mbit download (geen enkel probleem).
Ik wou stilaan mijn router loskoppelen van de Tadaam-modem en koppelen aan de Fritzbox om mijn hele netwerk om te zetten. Ik pas de instellingen aan in de Fritzbox naar bridge mode, de modem doet een reboot, ik beweeg wat met de modem en RJ11-kabel en de sync gaat volledig verloren....!? Alles ziet er fysiek perfect uit! Uren heb ik geprobeerd terug signaal te krijgen (andere kabels, Fritzbox op ander stopcontact, de aderparen opnieuw in de NTP vastgeschroefd,....) Na enkele uren kreeg ik rond middernacht een sync van 20/14 wat een problematisch 'profiel' of sync is. De log staat vol met fouten aan de zijde van de centrale en enkele fouten lokaal op de Fritzbox. De geschatte kabellengte aan de straat is ineens 750 meter...
Echt geen idee meer wat hier aan de hand is. Van 100/30 zonder errors naar 20/14 met errors op 3 weken tijd... Help!
- slechte NTP?
- slechte RJ11-kabel? (officieel van Fritzbox)
- bom gevallen op de ROP-kast in de straat?
- flippende nieuwe Fritzbox of flippende stroomadapter?
Na de vakantie zag ik dat de modem en week lang geprobeerd heeft synchronisatie tot stand te brengen, zonder succes. Hiervan een ticket bij EDPnet aangemaakt. Een technieker zou over een weekje langskomen (was niet super dringend, alles zit nog op Tadaam). Omdat het signaal echt dood was ben ik zelf even gaan kijken bij de NTP. Deze zit rechtstreeks op de telefoonlijn die binnenkomt vanuit de straat, ik heb amper 20 cm langs binnenzijde beschikbaar. De modem zit dus echt op een perfecte plaats. Oranje en blauwe aders zijn voor max 2 cm ontrafeld en met max halve cm bloot koper, dat mooi in de kleine zwarte stekker zit vastgeschroefd. Na de draadjes een halve cm korter te hebben gestript en opnieuw te hebben aangesloten kreeg ik na een tijdje proberen (en wat rammelen met de contactjes, de NTP en de RJ11 kabel) terug een mooie sync van 100/30 met gelijkwaardige lijnwaarden. Vervolgens bleef dit weer enkele dagen 'rock solid' werken. Ook de lijn een tijdje op volle toeren laten draaien met veel en langdurige dataverkeer van 85-90 mbit download (geen enkel probleem).
Ik wou stilaan mijn router loskoppelen van de Tadaam-modem en koppelen aan de Fritzbox om mijn hele netwerk om te zetten. Ik pas de instellingen aan in de Fritzbox naar bridge mode, de modem doet een reboot, ik beweeg wat met de modem en RJ11-kabel en de sync gaat volledig verloren....!? Alles ziet er fysiek perfect uit! Uren heb ik geprobeerd terug signaal te krijgen (andere kabels, Fritzbox op ander stopcontact, de aderparen opnieuw in de NTP vastgeschroefd,....) Na enkele uren kreeg ik rond middernacht een sync van 20/14 wat een problematisch 'profiel' of sync is. De log staat vol met fouten aan de zijde van de centrale en enkele fouten lokaal op de Fritzbox. De geschatte kabellengte aan de straat is ineens 750 meter...
Echt geen idee meer wat hier aan de hand is. Van 100/30 zonder errors naar 20/14 met errors op 3 weken tijd... Help!
- slechte NTP?
- slechte RJ11-kabel? (officieel van Fritzbox)
- bom gevallen op de ROP-kast in de straat?
- flippende nieuwe Fritzbox of flippende stroomadapter?