Nieuwe verbinding van heel goed naar heel slecht

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Joris85
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2022, 11:39
Bedankt: 1 keer

Begin april heb ik een VDSL XL-abbo geactiveerd thuis met een door EDPnet geleverde nieuwe Fritzbox 7530 AX. Een technieker heeft een NTP2007 contactdoos geplaatst op de telefoonlijn. De initiële synchronisatie was 30/10 en het signaal was goed volgens de technieker. Na enkele uren klom de synchronisatie omhoog naar 70/10 tot 100/30. Op het einde van de dag had ik een perfect werkende verbinding op met een praktijksnelheid van 92 mbit/s. De Fritzbox gaf een kabellengte van +/- 340 meter aan en gedurende enkele dagen bleef alles 'rock solid' en zonder fouten in de statistieken. We vertrokken een weekje op vakantie en bij de eerste dag afwezigheid is de synchronisatie blijkbaar weggevallen. Dit hadden we niet door omdat mijn router en volledig netwerk nog gekoppeld waren met mijn 4G internetabbo bij Tadaam.

Na de vakantie zag ik dat de modem en week lang geprobeerd heeft synchronisatie tot stand te brengen, zonder succes. Hiervan een ticket bij EDPnet aangemaakt. Een technieker zou over een weekje langskomen (was niet super dringend, alles zit nog op Tadaam). Omdat het signaal echt dood was ben ik zelf even gaan kijken bij de NTP. Deze zit rechtstreeks op de telefoonlijn die binnenkomt vanuit de straat, ik heb amper 20 cm langs binnenzijde beschikbaar. De modem zit dus echt op een perfecte plaats. Oranje en blauwe aders zijn voor max 2 cm ontrafeld en met max halve cm bloot koper, dat mooi in de kleine zwarte stekker zit vastgeschroefd. Na de draadjes een halve cm korter te hebben gestript en opnieuw te hebben aangesloten kreeg ik na een tijdje proberen (en wat rammelen met de contactjes, de NTP en de RJ11 kabel) terug een mooie sync van 100/30 met gelijkwaardige lijnwaarden. Vervolgens bleef dit weer enkele dagen 'rock solid' werken. Ook de lijn een tijdje op volle toeren laten draaien met veel en langdurige dataverkeer van 85-90 mbit download (geen enkel probleem).

Ik wou stilaan mijn router loskoppelen van de Tadaam-modem en koppelen aan de Fritzbox om mijn hele netwerk om te zetten. Ik pas de instellingen aan in de Fritzbox naar bridge mode, de modem doet een reboot, ik beweeg wat met de modem en RJ11-kabel en de sync gaat volledig verloren....!? Alles ziet er fysiek perfect uit! Uren heb ik geprobeerd terug signaal te krijgen (andere kabels, Fritzbox op ander stopcontact, de aderparen opnieuw in de NTP vastgeschroefd,....) Na enkele uren kreeg ik rond middernacht een sync van 20/14 wat een problematisch 'profiel' of sync is. De log staat vol met fouten aan de zijde van de centrale en enkele fouten lokaal op de Fritzbox. De geschatte kabellengte aan de straat is ineens 750 meter...

Echt geen idee meer wat hier aan de hand is. Van 100/30 zonder errors naar 20/14 met errors op 3 weken tijd... Help!

- slechte NTP?
- slechte RJ11-kabel? (officieel van Fritzbox)
- bom gevallen op de ROP-kast in de straat?
- flippende nieuwe Fritzbox of flippende stroomadapter?
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

Als je wil mag je uw lijnnummer of cidnr in een privébericht zetten, dan kijk ik uw lijn effe na.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Inderdaad
Er is een minimum aantal posts nodig voor je toelating krijgt om PB's te versturen.
Ik vraag één van de admins dat voor jou te deblokkeren.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Edpnet heeft een goede helpdesk. Eigenlijk zou ik verwachten dat je eerst de helpdesk van je provider gebruikt of is er een goede reden om dit niet te doen?
Laatst gewijzigd door johan.devos op 09 mei 2022, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
ahrand
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 13 keer

Ik snap je reactie Johan, en eigenlijk is het ook correct, maar eerlijk gezegd ben ik altijd reuze benieuwd wat uiteindelijk het probleem was. Om er zelf van te leren, dat is onder andere het doel van dit forum.
Daarom vind ik het ook eerder spijtig dat deze conversatie offline genomen wordt... maar ik snap het wel.

Als het tot een oplossing komt, laat je ons nog iets weten hier Joris ?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

philippe_d schreef:Inderdaad
Er is een minimum aantal posts nodig voor je toelating krijgt om PB's te versturen.
Ik vraag één van de admins dat voor jou te deblokkeren.
Zou moeten lukken.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Joris85
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2022, 11:39
Bedankt: 1 keer

johan.devos schreef:Edpnet heeft een goed helpdesk. Eigenlijk zou ik verwachten dat je eerst de helpdesk van je provider gebruikt of is er een goede reden om dit niet te doen?
Ik heb de helpdesk gecontacteerd. Hun besluit was dat een technieker zal langskomen over 1 week. Omdat ik toch een weekje moest wachten heb ik mijn verhaal ook hier gepost. Misschien kon er verdere kennis worden gedeeld over dit probleem en koppel ik achteraf de oplossing ook terug.
Joris85
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2022, 11:39
Bedankt: 1 keer

Technieker heeft de verbinding hersteld. De nieuwe NTP-contactdoos had een defecte RJ-11 connector waarop kabel naar modem was aangesloten. Na vervanging van de NTP direct terug een sync van 100/30 en een perfect stabiele lijn. Probleem was eerder een zeldzaam geval volgend technieker.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”