Bad vervangen door douchebak (duur?)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Hallo,

Ik heb nu een bad en zou dit graag vervangen door een douche.

Ik heb nu twee offertes laten maken, en de laatste vroeg bijna €8000 euro, de andere offerte +- €5000

Oud bad en tegels verwijderen, egaliseren daarna een douchebak van 200x100 en een glazen wand van 200x140. De drie muren bekleed met PVC wanden.

Lijkt dit nu niet wat veel? De goedkopere is online geregeld, maar vertrouw het niet 100%.

(2de verblijf, moet telkens 180km rijden naar Blankenberge, dus zoek ook wel echt iemand betrouwbaar ter plaatse)
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Hier voor hetzelfde een offerte gevraagd (+ vervangen huidige toiletpot) - 14500 euro!
En dat voor een eenvoudig model inloopdouche, kraanwerk en toilet. Niks ‘fancy’

Denk dat men tegenwoordig kan vragen wat men wil…. En de mensen zo gek zijn om het te betalen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Een douchebak en glas heb je in alle soorten en smaken... en vooral budget (dus appels met appels vergelijken).

Langs de andere kant, tegels verwijderen kan volgens mij iedereen... probeer op die manier misschien te besparen.
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Zijn er ergens bouwforums waar je hier meer informatie kan vinden, en ook betrouwbare aannemers kan zoeken?

Douchebak wou 200 x 100 zijn van composietmateriaal en een glazen wand van 200 x 140 met pvc wandpanelen van 1vm dik, daarnaast een thermostatische doucheset met glijstang van Grohe.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Zoek uit wel materiaal je wil, dan kan je de prijzen opzoeken. Die mannen hebben meestal nog 20/25% korting die ze in hun zakker steken. EN de rest van het bedrag zijn werkuren.

Beste is iemand via via regelen...
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Is over de tegels kleven met vinyl (dumawall) + ikea badkamermeubels een oplossing?

Nu denk ik wel dat 5k een realistische prijs is als daar alles in zit.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Bboi
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 apr 2022, 12:10

Teebee schreef: (2de verblijf, moet telkens 180km rijden naar Blankenberge, dus zoek ook wel echt iemand betrouwbaar ter plaatse)
Mond aan mond reclame is de beste
Vraag in de omgeving naar ervaringen en contacteer dan die aannemers.
q-tec schreef:Zoek uit wel materiaal je wil, dan kan je de prijzen opzoeken. Die mannen hebben meestal nog 20/25% korting die ze in hun zakker steken. EN de rest van het bedrag zijn werkuren.
Bij de gekende groothandels krijgt een doe het zelver makkelijk 30 a 35 % korting.
lijkt mij logisch dat een aannemer zijn korting dus nog hoger zit

Maar buiten de prijs is de kwaliteit toch belangrijk
Zorg dat je een aannemer hebt die te vertrouwen is en dat is niet noodzakelijk de dure.
Zorg dat je iemand neemt waarvan kennissen tevreden zijn
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Bboi schreef:
Teebee schreef: (2de verblijf, moet telkens 180km rijden naar Blankenberge, dus zoek ook wel echt iemand betrouwbaar ter plaatse)
Mond aan mond reclame is de beste
Vraag in de omgeving naar ervaringen en contacteer dan die aannemers.
q-tec schreef:Zoek uit wel materiaal je wil, dan kan je de prijzen opzoeken. Die mannen hebben meestal nog 20/25% korting die ze in hun zakker steken. EN de rest van het bedrag zijn werkuren.
Bij de gekende groothandels krijgt een doe het zelver makkelijk 30 a 35 % korting.
lijkt mij logisch dat een aannemer zijn korting dus nog hoger zit

Maar buiten de prijs is de kwaliteit toch belangrijk
Zorg dat je een aannemer hebt die te vertrouwen is en dat is niet noodzakelijk de dure.
Zorg dat je iemand neemt waarvan kennissen tevreden zijn
Zelfs met die groothandels hun 30% korting moet je nog opletten. Onlangs 2 hangtoiletten villeroy en boch gekocht met spoelbak en alles er op en aan.. Had prijs gevraagd bij een van die drie bekende groothandelaars en kreeg 30% korting. Ondanks dat was hun prijs nog bijna het dubbele van een online bestelling.. En de prijs die ik betaald heb zag ik op enkele Belgische onlineshops met een toonzaal voor 50€duurder dus die online prijs was niet extreem laag.. 3w nadien heb ik een koppeling nodig voor op een stalen buis, had geen zin om er draad op te trekken, was tijdelijke oplossing , ik zie online sanitair shop in belgie 8€ en dacht daar ga ik geen 7e transport voor betalen, zal het wel bij een van de grote 3 gaan halen.. Ik stuur mijn pa op.. Die komt terug, met de korting voor dhz was dat daar 30euro..vanaf nu dus alles online.. Gaat sneller want dien geen uur aan te schuiven en pakken goedkoper.. Wat die plastic tegels van dumavit betreft, dat werkt heel goed, is best mooi en je hebt vele minder afbraakwerken.. Ik vrees echter dat we in een markt zitten waar de zelfstandige kan vragen wat hij wil hij heeft werk genoeg.. Ter info, een zelfstandige die bij die 3 groothandels koopt die krijgt minstens 30-40% korting die hij ook nog is in zijn zak steekt.. Dus hij zal je zeker de mooie dingen tonen omdat je dan nog lastig voor iets minder mooi zal gaan..
Succes met je zoektocht..
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Een aannemer is ook verkoper… die koopt in en die verkoopt.


Misschien kan je de man vragen zijn uren voor de voor-verkoop-bezoeken, offertes, opzoeken, bestellen, factureren etc te rekenen en jou de “de korting die hij in zijn zak steekt” te geven.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Moeten er geen waterleidingen verlegd worden? En als het een appartement op verdieping betreft, dan is het verplaatsen van dat oude bad misschien ook niet zo simpel. Onvoorzienigheden tellen ook mee in hun prijs. Doe een tegenbod aan €3500 of zo, en zelfs al willen ze iets meer, dan is dat toch niet onredelijk als totaalprijs, zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik zat toch ook even te denken:
- bad uitbreken en naar stort brengen
- huidige betegeling aan vloer en muur afbreken (of niet?)
- aankopen PVC-wanden
- PVC aan de muur aanbrengen
- wat loodgietwerk om de afvoer en buizen op de goede plaats te brengen
- aankoopprijs van douchebak, douchewanden en kraan en douchemateriaal

dat zijn toch ook al drie verschillende types werkman die je nodig hebt (beetje tegelen, loodgieterij en meer "armwerk").

Lijkt me ook niet op één dag gedaan met twee man.

De goedkoopste oplossing gaat altijd zijn:
- zelf het niet-douchemateriaal aankopen bij de Makro
- zelf je douchemateriaal aankopen in Duits online
- een vakman vinden die komt afbreken en opbouwen
- een loodgieter vinden dit het loodgietwerk kan doen eens de afbraak is gebeurd
- zelf alles begeleiden

maar begin er maar aan vanop 180 km afstand?! Nee, dat lukt niet en dus daarvoor betaal je ook natuurlijk.

Die 5000 euro lijkt me dan al niet zo sterk overdreven. Misschien valt er nog wat over te spreken. Het is wel een heel slechte periode voor bouwprijzen.

Veel succes met de zoektocht!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Goztow schreef:De goedkoopste oplossing gaat altijd zijn:
- zelf het niet-douchemateriaal aankopen bij de Makro
- zelf je douchemateriaal aankopen in Duits online
- een vakman vinden die komt afbreken en opbouwen
- een loodgieter vinden dit het loodgietwerk kan doen eens de afbraak is gebeurd
- zelf alles begeleiden
Een loodgieter vinden die jouw materiaal gaat installeren? :lol2: :lol2: :lol2:
:lol: :lol:
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 594
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

De goedkoopste oplossing gaat altijd zijn: Het zelf doen natuurlijk :-D

Iemand die met z'n handen (kan) wil werken is momenteel zo schaars te vinden dat men kan vragen wat men wil. Gelijk hebben ze!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Onlangs nog bij vrienden tegels gezet... op zich is het allemaal niet zo moeilijk als je de handen uit de mouwen wil steken (en het nodige materiaal hebt of kan lenen).

Een badkamer is natuurlijk iets complexer omdat je een loodgieter nodig hebt (dat is dan weer iets waar ik niet aan begin).

Veel hangt ook af of je de nodige tijd hebt... als de nieuwe badkamer er op enkele dagen moet staan moet je er niet zelf aan beginnen. Mag het enkele weken duren dan kan je dus wel besparen door een aantal dingen zelf te doen (afbreken, opkuisen, slijpen, ...)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Je vindt €5000 te duur. Wat zou je dan goed vinden? Ik denk dat hierboven wel al duidelijk maakt dat dit werk toch wel wat materialen, werktuigen, planning, tijd, professionaliteit en kennis vergt.
Als je het zelf doet zal het uiteraard goedkoper zijn omdat je de werkuren niet moet betalen en vooral door de korting op materialen. (loodgieters hebben 40% bij de groothandel)
Maar het zal je veel meer tijd kosten, wellicht ga je sommige materialen stuk maken (als leerschool) en je moet ook wat apparatuur hebben.
TIP voor de doe het zelver: bestel je sanitair online in Duitsland. De grote sanitairmerken zitten daar en
Ik heb alle sanitair voor mijn totaal vernieuwde badkamer in Duitsland besteld. Dat liep bijzonder vlot en correct. Globaal bespaarde mij dat 50%. Op één stuk (bad) was de prijs zelfs 60% goedkoper. (normale prijs dus, dat was geen afprijzing of speciale actie of zo). Het heeft dus wel veel langer geduurd dan dat enkele aannemers zelf hadden ingeschat. Nu denk ik dat zij dat toch wel wat rooskleurig voorgesteld hadden. Sommige processen kunnen je niet versnellen (droogtijden bijvoorbeeld). En we hebben het zelf ook veel grondiger gedaan dan dat een aannemer dat zou doen.
Maar als de TS het door een aannemer/ klusjesman wil laten doen is dat in zijn situatie wellicht het beste, maar het komt er dus op aan om een goede te vinden.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ramaht schreef:Misschien kan je de man vragen zijn uren voor de voor-verkoop-bezoeken, offertes, opzoeken, bestellen, factureren etc te rekenen en jou de “de korting die hij in zijn zak steekt” te geven.
Betaal je dat niet in de prijs per uur misschien?
Het zijn gewoon 2 handen op 1 buik: de "groothandel" (Facq, Desco, ...) afficheren achterlijk hoge prijzen, zodat de onwetende klant super blij is dat zijn aannemer "10% korting" krijgt. De aannemer krijgt veel meer korting en steekt het verschil tussen de nominale prijs in de winkel en de prijs met 10% korting, "in zijn zak". Pure winst.

€3-5K lijkt mij een redelijke prijs voor zo'n werk.
Alles erboven is gewoon "proberen": een vol orderboekje, dus geen werk nodig. Maar als je belachelijk veel geld kan scoren met zo'n klein werkje, zou je bijna zot zijn het niet aan te pakken :).

En zoals altijd: als je het zelf doet, zal het véél goedkoper uitkomen.
Zelfs inclusief materiaal dat je moet aanschaffen om 1 keer te gebruiken en inclusief stukken die je per ongeluk kapot maakt.

@sanitair Duitsland
Kranen & pompen (~ regenwater) laat ik uit Duitsland komen, maar voor alupex en koppelingen (bochten, T-stukken, verlopen, ...) etc vind ik dat precies niet de moeite.
Tenzij je me een link kan geven die het tegendeel aantoont :)? Misschien zoek ik verkeerd?
Nr10
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

Vraag nog wat rond zou ik zeggen. Onze "nieuwe" badkamer staat er sinds april 2020. Deze is geplaatst in een ruimte dat voorheen als hobbykamer fungeerde. Dus plaatsing gyproc (plafond + uitbreiding voor douche), betegeling wanden, plaatsen sanitaire toestellen, .. alles bij elkaar hadden we voor een € 15 000 voor 1 bad (quaryl) + 1 hang wc + meubel met 1 spoelbak 70cm breed en slechts 1 kraan + inloopdouche (met douchetegel ipv douchebak) + verticale radiator (Kos van Radson dacht ik).

Op het meubel na alles via Facq moeten bestellen want de loodgieter werkt met Facq. Als tegenprestatie kregen we de plaatsing van het kraanwerk/bad wel "gratis". Bij Facq 10% gekregen, welke we achteraf nog hebben moeten afdwingen op het factuur van de loodgieter want die telde lustig door :)

Conclusie: het is de duurste plaats per vierkante meter. Maar normaal is het arbeidsloon voor alles wat niets met loodgieterij te maken heeft 40 a 45 euro/uur. Soms spaar je uit door verschillende vakmannen te nemen ipv één totaalaannemer. Zo was dat toch bij ons. Loodgieter beveelde ons iemand waarmee zij regelmatig in onderaanneming werken. Dat is heel goed meegevallen.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 mar 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Ik lees hier en daar de aanbeveling om via Duitsland materiaal te halen. Hebben jullie links of adressen waar jullie zoal ervaringen mee hebben?
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 57 keer

Kranen via amazon (grohe en hansgrohe), dat was het goedkoopste dat ik tot nu toe gevonden heb. Misschien intussen veranderd maar nog altijd 100en euros goedkoper dan belgie.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Luboli schreef:Kranen via amazon (grohe en hansgrohe)
Ik vond er wel goedkopere, via oa idealo etc
Maar dan kom je bij "een bedrijf" uit, bij Amazon heb ik een Prime abonnement (gratis verzending) & is de klantenservice top
Als ik dan de goedkoopste prijs van idealo en inclusief verzendkosten naar BE vergeleek met de Amazon prijs, was het verschil €30 (op een kraan van €200 Amazon, €410 bij de woekeraars, €171 incl verzending idealo.de).
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

MrBlueSky schreef:Ik lees hier en daar de aanbeveling om via Duitsland materiaal te halen. Hebben jullie links of adressen waar jullie zoal ervaringen mee hebben?
Ik heb alles via Megabad.de gedaan. Sommige dingen waren goedkoper bij andere shops maar dan moet je weer afzonderlijke verzending betalen.
Dus best alles samen bestellen.
Idealo.de is inderdaad een goede vergelijkingssite om van te vertrekken en dan een shop te kiezen.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Niet vergeten dat je een renovatiepremie kan aanvragen bij renovatie van een badkamer.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

heist_175 schreef:
Ramaht schreef:Misschien kan je de man vragen zijn uren voor de voor-verkoop-bezoeken, offertes, opzoeken, bestellen, factureren etc te rekenen en jou de “de korting die hij in zijn zak steekt” te geven.
Betaal je dat niet in de prijs per uur misschien?
Sarcastisch bedoeld uiteraard, vooral omdat men altijd uitgaat van de uitvoering van de werken alleen - maar al hetgeen errond wel eens vergeet.
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 5 keer

MrBlueSky schreef:Ik lees hier en daar de aanbeveling om via Duitsland materiaal te halen. Hebben jullie links of adressen waar jullie zoal ervaringen mee hebben?
www.megabad.com (kan je zelf afhalen in Kerpen als je wil)
www.emero.de (goedkoopst)
Zelf heb ik alles laten leveren door Emero...scheelt doch snel 30 a 40 % .
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”