Nachtelijke pieken op 1 fase: reset op die fase

Plaats reactie
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 21 keer

Mijn ouders hebben sinds een paar maanden last van pieken 's nachts, wat ervoor zorgt dat oven, microgolf, wekkers hun uur reset en je dus weer dat er iets fout gaat...

Onderzoek door mij ziet de tijdstippen in de logs van de fritzbox die mee down gaat... Maar dus geen zekeringen of differentieel die eruit gaan ...

Electricien komt langs. 'Kan ik niets tegen doen. Mij bellen als het voorvalt'. Ja natuurlijk... Tot nu toe al 4x 's nachts...begin maar

Laatste keer anderhalve week terug gevraagd aan de buren of die hetzelfde merken: ja dus... Buurman dacht probleem bij hem thuis dus fluvius gebeld.... Na mijn ouders te horen de interventie afgebeld want hij had anders dag verlof voor niets genomen.

Ik dan in naam van mijn ouders gebeld en uitgelegd dat uiteindelijk 4 buren op dezelfde kant van de straat hetzelfde aan de hand hadden. Men ging iemand langs sturen...

Men komt langs: 'mevrouw, we zien niks en kunnen dus niets doen' :bang:

Serieus?! :nono: :think:

Ideeën? :help:
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Putje graven, kabel knippen... ze zullen er rap staan dan.

Neenee niet doen hé :D
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Heb je al iets gemeten/kunnen meten? Wat is de spanning op die fase? Als je kan aantonen dat die te hoog/te laag is moeten ze dit oplossen.
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Hebben ze een digitale meter ? Die registreert de spanning op iedere fase dacht ik.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

zet een shelly em op die fase, dan kan je "bewijzen" dat er pieken zijn.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Zal eerder een dip zijn ipv. een piek...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

broke23 schreef:Men komt langs: 'mevrouw, we zien niks en kunnen dus niets doen' :bang:
Serieus?! :nono: :think:
Ideeën? :help:
troost je, hier heeft het iets van 2 weken en een stuk of 6 pannes geduurd voor ze een kabel kwamen herstellen.
eerst hebben ze o.a. 2x een zekering in de cabine gaan vervangen 'want ergens is er een kabel in de grond aant doorbranden',
maar dat was dus blijkbaar niets dat hen stoorde.

uiteindelijk op een zaterdag stonden ze hier dan toch met een man of 5 hun putje te graven en een stuk kabel te vervangen,
sindsdien is alles hier weer in orde.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 19 keer

Van waar ben je?
Heb een logger die je wel kan lenen.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 21 keer

Dank allen voor de input. :beerchug:

Geen digitale meter neen. Ouders hebben zonnepanelen. 2 van de 4 anderen al zeker niet. Mocht dat al iets betekenen...

Mijn ouders wonen in Vossem/Tervuren

Meten kan ik niet neen. Zou niet weten hoe en wetende dat het altijd 's nachts voorvalt... Weet zelf niet om welke fase het gaat... Al zou dat te achterhalen moeten zijn aangaande de toestellen die geïmpacteerd zijn volgens mij, al is de installatie redelijk ingewikkeld :oops:
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Als je er inderdaad een Shelly tussen steekt is dat eigenlijk een fluitje van een cent.
Gebruik die dingen hier voor de rolluiken te automatiseren, maar ze kunnen nog zoveel andere zaken..

Klein voorbeeldje wat nog meer in detail kan, maar dit is snel even van de app wanneer mijn rolluik opent en sluit:

Afbeelding
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 21 keer

Maar dit is toch enkel het verbruik dat je hier ziet? Of zitter er verschillende modus in? En als je zegt rolluiken. Zit die aan de zekering dan of stopcontact/aftakking?

Want ik ga toch aan mijn differentieel moeten gaan meten nee? Of denken jullie aan een meetpunt op het stopcontact van 1 van de devices die hun klok zien resetten?
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Deze is specifiek voor rolluiken/lichten etc om die slim te maken.
Maar shelly heeft heel wat devices, je moet eens kijken op hun site, en rechtstreeks daar van kopen (goedkoopste).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

broke23 schreef:Maar dit is toch enkel het verbruik dat je hier ziet? Of zitter er verschillende modus in? En als je zegt rolluiken. Zit die aan de zekering dan of stopcontact/aftakking?

Want ik ga toch aan mijn differentieel moeten gaan meten nee? Of denken jullie aan een meetpunt op het stopcontact van 1 van de devices die hun klok zien resetten?
Met een Shelly EM, die heeft een stroomklem, aangesloten op de desbetreffende fase, meet je ook de spanning.

Als het alleen om de spanning te doen is, zou je er ook een stekker kunnen aanzetten die je in een stopcontact kan steken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Probleem met die EM is dat je hem idd op dezelfde fase moet aansluiten als waarop je de meting wil uitvoeren N+L1 bvb, en de klem moet dan ook om L1 ( en niet L2 of L3 ).
Gevolg is dat, wanneer die fase er uit ligt, die Shelly EM ook niet veel meer zal meten.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Er wordt hier niet gemeld dat er een fase zou uitvallen, wel pieken die klokken doen resetten.
Dat meet de EM wel gewoon, hier hebben ze een tijd geleden ook met de spanning gespeeld omdat er 3 straten verder geklaagd werd over onderspanning, ik woon naast de cabine en mijn EM mat ook gewoon mee tot een stuk boven de norm.
Gelukkig geen schade hier.

Maar al moest de fase uitvallen, dan zie je ook gewoon een onderbreking in je meting en weet je het ook.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

En al iets meer gevonden?
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 21 keer

Neen. Niets meer kunnen testen wegens Corona bij mijn ouders en dan weekendje weg.

Ben er zelf nog niet uit hoe ik het juist zou moeten testen... Teveel twijfel
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Je gaat toch iets moeten loggen om het te weten vrees ik.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”