Scarlet VOIP via ims

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Sinds enkele jaren gebruik ik het Scarlet telefoonnummer die bij onze Trio zit in samenwerking met een Yealink W52P.
Nu staat deze nog altijd op "registered" maar komen oproepen niet meer toe of slecht. Dit sleept nu toch al enkele maanden aan.
Iemand een idee wat er zou aangepast zijn bij Scarlet, bericht naar hun support heb ik nog niet gezonden maar dat zal waarschijnlijk ook niet veel uitmaken aangezien dit over een niet typische installatie gaat.

Afbeelding

Ter info, ik ben destijds naar deze oplossing overgestapt omdat de DECT (Belgacom twist ofzo) in de living niet meer werkte. Uiteindelijk was het niet het toestel maar de telefoniekabel die het niet meer wou doen. Het basisstation en oplaadstation was 1 unit dus deze moest dan in de garage staan. Ik had nog een yealink van een ander project liggen en kon deze makkelijk in de garage aansluiten via PoE.

Aangezien er echt niet veel mensen naar dit nummer bellen heb ik er ook niet echt veel tijd in gestoken maar de schoonouders bellen graag vast naar vast en dat lukt nu niet meer of heel slecht.

Iemand een idee?

edit:
voorbeeld:
20:18 oproep van mijn GSM naar 051 nummer: werkt
20:19 oproep van 051 naar mijn GSM: werkt

20:29: oproep van mijn GSM naar 051 nummer: gaat over maar er komt geen oproep op de handset binnen.
20:30: oproep van 051 naar GSM: "Verboden"

Heb wel wat ervaring met debuggen van VOIP maar meestal kan ik dan aan de voip server om via SNGREP te kijken wat misloopt. Nu kan ik enkel in de logs van de W52P zitten zoeken.
Bijlagen
afbeelding-redacted_dot_app(17).png
(30.95 KiB) Nog niet gedownload
Afbeelding
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Ik weer dat het niet een perfecte oplossing is. Maar je kan een bbox3v krijgen die heeft dect station ingebouwd daar zou je je handset kunnen op aanmelden. En de voice provisioning is automatisch.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Geen kans dat je port forwarding naar je yealink is weggevallen? Ik herinner me toch dat zonder een port fw op 5060 inkomende gesprekken hit and miss waren...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Ik zou geen portforwarding verwachten: het is aan de YeaLink om de lijn open te houden. Bij edpnet SIP is het alvast niet nodig.
Aan de andere kant: mijn Fritz! heeft voor telefonieverkeer wél 5060/tcp en 7078-7097/udp openstaan.
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Instelling "server expires" = 3600
Dat zijn dus 3600 sec of 1 uur?
Jouw router houdt die poort waarschijnlijk niet zolang open...

Probeer eens die tijd te verlagen naar 5Min (300 sec) of minder.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

https://www.proximus.com/dam/jcr:6746d6 ... s-v2.5.pdf

Dit is het technische specificaties document als je een bussiness trunk hebt op ims voor een pabx, ik gok dat een deel instellingen gelijklopend zullen zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Heel groot verschil tussen een IMS business trunk voor een pabx, en een residentiële SIP gebruiker.
In het eerste geval is er geen registratie, ook geen authentication: dit gebeurt via het vaste IP adres van de pabx ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Hoi iedereen, bedankt voor het meedenken. Ik was er even 2 weken tussenuit en heb me dit weekend weer op het probleem gesmeten.

Met de server expire had ik al zitten spelen, 300, 1000, 3600 maakt allemaal niet veel uit.
Port forwarding heb ik niet nog niet echt naar gekeken is wel een piste die ik wil bekijken.

Probleem is er nog altijd, heb de indruk dat het erger en erger aan het worden is. Bellen lukt nu compleet niet meer (telkens verboden) en oproepen gaan gewoon over maar komen niet meer binnen.

Netwerk:

Afbeelding

PPPoE sessie op de USG van de bbox3

Hier alvast een logje:

Code: Selecteer alles

<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: APP <6+info  > [SIP] <IPC_rcv >:msg:0x00041102, wparam:0x00000000, lparam:0x00008001, id:SIP_C2S_CALL_NEW_OUTGOING
<133>Apr 23 21:11:21 sua [912]: APP <5+notice> [SIP] SIP_C2S_CALL_NEW_OUTGOING, lid:0, cid:32769,callmask:0x00000000,callee:0479XXXXXX
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: SUA <6+info  > [000] ****API Event:(0x0001) SIPUA_EVENT_A2S_INVITE           ****
<134>Apr 23 21:11:21 GUI [1107,1107]: URIL<6+info  > CCSTAProcesser::SendEvent[13]
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: CAL <6+info  > [000] pickup_index: -1, bla_index: -1, mask: 0x0, enable pickup: 0, remote: 0479XXXXXX on behalf: 
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: FSM <6+info  > [000] allocating transaction ressource 6 0_1450085192
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: FSM <6+info  > [000] allocating ICT context
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DNS <6+info  > [SIP] A query ims.scarlet.be: find from cache
<133>Apr 23 21:11:21 sua [912]: CAL <5+notice> [000] call status update [0]==>[2]
<133>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <5+notice> [000] Message sent: (to dest=80.200.255.199:5060 len=939) 
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] 
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] INVITE sip:[email protected]:5060 SIP/2.0
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] Via: SIP/2.0/UDP 192.168.1.99:5060;branch=z9hG4bK2869131394
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] From: "Home" <sip:[email protected]:5060>;tag=3367385898
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] To: <sip:[email protected]:5060>
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] Call-ID: [email protected]
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] CSeq: 1 INVITE
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] Contact: <sip:[email protected]:5060>
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] Content-Type: application/sdp
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] Allow: INVITE, INFO, PRACK, ACK, BYE, CANCEL, OPTIONS, NOTIFY, REGISTER, SUBSCRIBE, REFER, PUBLISH, UPDATE, MESSAGE
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] Max-Forwards: 70
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] User-Agent: Yealink W52P 25.81.188.8 001565f93297
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] Allow-Events: talk,hold,conference,refer,check-sync
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] Supported: replaces
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] Content-Length: 306
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] 
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] v=0
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] o=- 20000 20000 IN IP4 192.168.1.99
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] s=SDP data
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] c=IN IP4 192.168.1.99
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] t=0 0
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] m=audio 12544 RTP/AVP 9 0 8 18 101
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] a=rtpmap:9 G722/8000
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] a=rtpmap:0 PCMU/8000
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] a=rtpmap:8 PCMA/8000
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] a=rtpmap:18 G729/8000
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] a=fmtp:18 annexb=no
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] a=ptime:20
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] a=sendrecv
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] a=rtpmap:101 telephone-event/8000
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] a=fmtp:101 0-15
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] 
<133>Apr 23 21:11:21 sua [912]: NET <5+notice> [000] ===>>>> UDP socket 80.200.255.199:5060: send 939 bytes
<133>Apr 23 21:11:21 sua [912]: NET <5+notice> [255] <<<<=== UDP socket 80.200.255.199:5060: read 297 bytes 
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: SIP <6+info  > [SIP] match line:name:+3251XXXXXX host:ims.scarlet.be
<133>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <5+notice> [000] Message recv: (from src=80.200.255.199:5060 len=297) 
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] 
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] SIP/2.0 100 Trying
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] Via: SIP/2.0/UDP 192.168.1.99:5060;received=62.235.XXX.XX;branch=z9hG4bK2869131394;rport=5060
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] From: "Home" <sip:[email protected]:5060>;tag=3367385898
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] To: <sip:[email protected]:5060>
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] Call-ID: [email protected]
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] CSeq: 1 INVITE
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] Content-Length: 0
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] 
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] 
<133>Apr 23 21:11:21 sua [912]: NET <5+notice> [255] <<<<=== UDP socket 80.200.255.199:5060: read 328 bytes 
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: SUA <6+info  > [000] ****eCore event:(0x0010)ECORE_CALL_PROCEEDING            ****
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: SIP <6+info  > [SIP] match line:name:+3251XXXXXX host:ims.scarlet.be
<133>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <5+notice> [000] Message recv: (from src=80.200.255.199:5060 len=328) 
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] 
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] SIP/2.0 403 Forbidden
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] Via: SIP/2.0/UDP 192.168.1.99:5060;received=62.235.XXX.XX;branch=z9hG4bK2869131394;rport=5060
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] From: "Home" <sip:[email protected]:5060>;tag=3367385898
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] To: <sip:[email protected]:5060>;tag=aprqngfrt-7u3ncp1000020
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] Call-ID: [email protected]
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] CSeq: 1 INVITE
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] Content-Length: 0
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] 
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] 
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: CAL <6+info  > [000] Call proceeding cid 32769
<133>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <5+notice> [000] Message sent: (to dest=80.200.255.199:5060 len=316) 
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] 
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] ACK sip:[email protected]:5060 SIP/2.0
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] Via: SIP/2.0/UDP 192.168.1.99:5060;branch=z9hG4bK2869131394
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] From: "Home" <sip:[email protected]:5060>;tag=3367385898
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] To: <sip:[email protected]:5060>;tag=aprqngfrt-7u3ncp1000020
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] Call-ID: [email protected]
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] CSeq: 1 ACK
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] Content-Length: 0
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] 
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: DLG <6+info  > [000] 
<133>Apr 23 21:11:21 sua [912]: NET <5+notice> [000] ===>>>> UDP socket 80.200.255.199:5060: send 316 bytes
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: SUA <6+info  > [000] ****eCore event:(0x0014)ECORE_CALL_REQUESTFAILURE        ****
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: CAL <6+info  > [000] recv call failure msg event 14, cid 32769, code: 403 call type:0
<134>Apr 23 21:11:21 sua [912]: APP <6+info  > [SIP] <IPC_ntfp>:msg=0x00040106, wparam=0, lparam=32769, size=136, id=SIP_CALL_FAIL
<133>Apr 23 21:11:21 sua [912]: CAL <5+notice> [000] call status update [2]==>[19]
Nummers en IP aangepast.
Bijlagen
netwerk topologie.jpg
(67.53 KiB) Nog niet gedownload
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”