TV Box en oude stereo

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
Telenetgebruiker
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2022, 17:48

Ik probeer de Telenet TV Box die aan een 2021 LG TV (48") hangt te verbinden met een Onkyo versterker die alleen maar cinch (rood/witte) ingangen heeft. Echter:

-Wanneer ik een oude 3.5 jack naar cinch kabel gebruik om de audio out poort (3.5 jack) van de LG te verbinden met den Onkyo komt het geluid enkel uit 1 luidspreker, ongeacht de geluidsinstellingen op TV te wijzigen van hoofdtelefoon naar audio apparaat. Tevens werkt Airplay dan niet meer, maar dat nu even terzijde.
-Wanneer ik met dezelfde kabel de 3.5 jack port van de TV box verbindt met de stereo, bekom ik ook enkel maar geluid uit 1 luidspreker en toevallig of niet dezelfde speaker
-Een CD die ik afspeel op een onkyo cd speler die met een andere kabel (cinch naar cinch) verbonden is met de versterker hoor ik wel uit beide speakers komen

Is het kabeltje hier het probleem? Het 3.5 naar cinch kabeltje heeft wel degelijk 2 zwarte streepjes en 3 compartimentjes waardoor ik vermoed dat het wel stereo zal zijn.

Of ondersteunt de TV Box gewoon geen stereosignaal over 3.5 jack? Op netweters en de telenet site spreken ze van een omvormer van optisch naar cinch en nergens van de 3.5 jack poort te gebruiken.

Hoewel ik hier niets van gemerkt heb, lees ik her en der ook dat analoog verschil tussen beeld en geluid kan veroorzaken. Geldt dit bij zon omvormer ook? Ik dacht gelezen te hebben dat je bij optisch een verschil kon instellen op de box, maar voor 3.5 jack vind ik die optie allesinds niet.

Als dit niet deftig werkt ga ik op zoek naar een nieuwe audio-oplossing. Wat raden jullie aan? De bedoeling is TV box, LG tv en cds als input en radio luisteren. Nieuwe digitale stereo? Of een soundbar en hier dan met optische kabel cd speler aan hangen en LG TV via HDMI ?
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

scart naar cinch ?
edwin.d
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 sep 2012, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 8 keer

Ik zou toch je kabeltje maar eens controleren.

Wil je zeker zijn van het signaal, steek er dan een hoofdtelefoon in.

Mvg
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 60 keer

Ik heb (voor iemand anders) al gewerkt met een Optical-to-RCA-convertor. Heb je voor zo'n 15 euro in huis als je wat zoekt.

De persoon had een TV-box V2 en daar zit al helemaal niets meer op om analoge audio te gebruiken.
Ik heb het toestelletje aan de optical out van de tv aangesloten, het voordeel is dus dat alle geluid van je TV naar de versterker gaat, niet enkel dat van de TV-box. Je kan dus ook het geluid van een DVD-speler, Chromecast, interne apps als Netflix in stereo naar je versterker sturen.
In deze situatie kan je dus wel geen radio luisteren via de tv-box zonder dat je tv aan staat.
Het toestelletje had ik gevoed via de USB-poort van de tv-box. Deze heeft verder toch geen nuttige functie.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

Telenetgebruiker schreef:Is het kabeltje hier het probleem? Het 3.5 naar cinch kabeltje heeft wel degelijk 2 zwarte streepjes en 3 compartimentjes waardoor ik vermoed dat het wel stereo zal zijn.
edwin.d schreef:Ik zou toch je kabeltje maar eens controleren.
Heb je nog een telefoon met een 3.5 mm aansluiting? Kan je dat geluid wel in stereo afspelen?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Amazor schreef:Ik heb (voor iemand anders) al gewerkt met een Optical-to-RCA-convertor. ...

Hier is dit ook zo uitgevoerd, dit werkt heel goed. Optical DAC heeft 3,5mm stereo jack samen met cinch uitgangen.
Je hebt er zelfs met ingebouwde bluetooth.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 22 keer

Als ik de audio van mijn digicorder via SCART aansluit op mijn 20 jaar oude Kenwood versterker dan krijg ik geluid uit beide speakers, maar wel met een merkbare delay. Het zal niet meer dan een halve seconde of zo zijn, maar het is genoeg om te merken dat er géén lipsync is tussen wat je ziet en wat je hoort.

Vooral bij muziekprogramma's heel storend.

Uiteindelijk een LG Soundbar gekocht die via HDMI eARC werkt en daarbij is géén enkele lag merkbaar.
Telenetgebruiker
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2022, 17:48

Bedankt allemaak voor jullie hulp, ik ga van de week zeker is proberen een samsung smartphone met 3.5 jack te verbinden met dat kabeltje.

Stel dat dit niet werk dan heb ik dus de volgende opties:
-Nieuwe 3.5 jack naar cinch kabel kopen
-mini scart naar cinch kopen
-omvormer optisch - analoog

Nu ben ik wel een beetje huiverig hier geld in te investeren als het uiteindelijke resultaat merkbare inputlag is. Merken jullie dit ook met zo'n optisch naar RCA omvormer?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Met optisch naar RCA is er een te verwaarlozen lag, goed genoeg voor mij, maar dit is uiteraard persoonlijk.
Als ik de RCA uitgang dan doorlus naar een Bluetooth zendertje zit er wel een klein beetje lag op.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Telenetgebruiker schreef:Stel dat dit niet werk dan heb ik dus de volgende opties:
-Nieuwe 3.5 jack naar cinch kabel kopen
-mini scart naar cinch kopen
-omvormer optisch - analoog
3.5 jack naar cinch kost geen 5€ ... veel geld moet je er dus niet insteken :lol:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Telenetgebruiker
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2022, 17:48

Zou optisch -> analoog minder lag geven dan een jack kabeltje of is dit hetzelfde?
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Een audio extractor tussen de hdmi kabel lijkt me ook een goede oplossing. Zo kun je ook muziek luisteren zonder de tv te moeten opzetten.
Dit is een toestelletje dat je toelaat om de audio die over de hdmi kabel naar de tv gaat te "onderscheppen" en al dan niet digitaal of analoog uit te voeren. Bovendien kun je dan (indien je het juiste toestelletje gebruikt) gewone stereo uitvoeren naar je analoge muziekinstallatie waarbij de digitale meerkanaals audio gewoon doorgaat naar de tv. Ik weet niet of ik hier een link mag kopiëren(aan de mods:doe maar weg als het niet mag!) maar dit is een vb.: https://www.allekabels.be/hdmi-omvormer ... gKc-vD_BwE
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 57 keer

Ik heb deze hdmi audio extractor en ben er content van, geen merkbare audio delay
Wel op aliexpress, misschien dichter te vinden hier in andere winkels
https://a.aliexpress.com/_mqGiYAS
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Met volgend toestelletje heb ik de tv-box van mijn ouders zonder enig probleem aangesloten op hun bijna 20 jaar oude Denon versterker met enkel ingangen voor cinch:
https://www.allekabels.nl/optische-kabe ... BgQAvD_BwE

Wanneer je de audio-instellingen van de tv-box op "dolby digital" zet dan hebben ze vaak problemen. Indien je "auto" als modus gebruikt op de tv-box dan hebben zij een zeer acceptabel stereo geluid ...

Werkt perfect bij hen ... Geen inputlag merkbaar ...
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Ik had deze gekocht op Amazon. Werkt zonder problemen. Alle kabels zijn inbegrepen, optisch, usb voeding en coax input.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Telenetgebruiker
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2022, 17:48

Bedankt allemaal! Voordeel van omvormer optisch -> analoog lijkt dus dat deze zowel vanaf TV (incl apps en airplay) of vanaf TV Box (incl radio luisteren) werkt. Een HDMI audio extractor zal altijd op de hdmi van de tv box naar de TV zitten, maar zal het ook doen stel dat we een v2 tv box krijgen (want geen optische uitgang meer op tv box dan, wel nog op tv).

Nog een paar vraagjes:

- Bij zon hdmi extractor, werkt 4K beeld, CEC,
signaalversleuteling e.d. nog naar behoren?
-Denken jullie dat er een verschil in kwaliteit (geluid, lag) zit tss een kastje van 15 euro en eentje van 30?
-Hoe schakelen jullie alle apparaten? Logitech Harmony? Werkt zon simpele universele afstandsbediening van one for all met de telenet tv box (v1)?
Telenetgebruiker
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2022, 17:48

Update: heb inmiddels telefoon (galaxy s8) aan die jack naar cinch kabel gehangen, geeft in zijn geheel geen geluid (enkel een storing van een seconde). Dat kabeltje lijkt dus het probleem te zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ja, dat was inderdaad al duidelijk nà je eerste post :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
edwin.d
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 sep 2012, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 8 keer

Update: heb inmiddels telefoon (galaxy s8) aan die jack naar cinch kabel gehangen, geeft in zijn geheel geen geluid (enkel een storing van een seconde). Dat kabeltje lijkt dus het probleem te zijn.
Volgens mij heeft je smartphone een andere stekker nodig om aan de stereo te kunnen hangen.
Die heeft een stekker nodig met drie zwarte 'streepjes'

Links-rechts- micro - massa

Mvg

Maar het probleem zal wel in je kabeltje zitten
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Telenetgebruiker schreef:Nog een paar vraagjes:
- Bij zon hdmi extractor, werkt 4K beeld, CEC,
signaalversleuteling e.d. nog naar behoren?
-Denken jullie dat er een verschil in kwaliteit (geluid, lag) zit tss een kastje van 15 euro en eentje van 30?
-Hoe schakelen jullie alle apparaten? Logitech Harmony? Werkt zon simpele universele afstandsbediening van one for all met de telenet tv box (v1)?
4K beeld en CEC bij het apparaat dat ik gebruikt heb, geen problemen.

Ik zou zeggen: kastje aankopen en uittesten? Je hebt toch nog altijd 14 d. om de aankoop te annuleren en geld terug te vragen?
Telenetgebruiker
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2022, 17:48

Bedankt voor de tip om uit te proberen.

Nu vond ik op zolder nog een aantal kabels (zie foto). Zouden deze wel de juiste jack zijn?

Of geeft zon hdmi of optisch naar rca omvormer minder lag?

We zijn trouwens ook aan het kijken naar een nieuwe stereo receivervmet HDMI CEC-ARC, DAB+ radio en CD moest dit niet opgelost geraken. Is ook de fijnste oplossing (1 remote) maar wel de duurste (toch snel 6 a 700 euro)
Bijlagen
20220430_135354.jpg
(313.4 KiB) Nog niet gedownload
edwin.d
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 sep 2012, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 8 keer

Deze zouden alle drie moeten werken

Mvg
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”