Telenet brengt mesh wifi systeem uit

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Bron : https://www2.telenet.be/allesover360wifi

360° Wifi is een gloednieuw wifi-systeem dat je netwerk uitbreidt dankzij de 360° Pods. Dat zijn slimme toestellen die samen één ononderbroken en intelligent netwerk vormen via straffe mesh-technologie.

De 360° Pods staan constant met elkaar in contact en passen zich aan aan jouw wifi-gebruik en gewoontes. Zo blijf je altijd verbonden met het sterkste wifi-signaal, ook als je rondloopt in huis.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Frtiz mesh dus.
Maar wat mooie verhalen en huren ipv kopen.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... liteit/ihc

Gratis voor One (Up), anders vanaf €5/maand.
Ik heb een All internet 300, daar zit een gratis access point bij. Wat wel voldoende is in mijn situatie.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

jutuiz schreef:Frtiz mesh dus.
Wat heeft dit met Fritz te maken ?
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Verschillende testers op netweters laten weten dat het niet echt helpt of zelfs de boel omzeep helpt.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Het zal op eenvoud andere manier wel wat helpen maar het blijft WiFi.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Zou het kunnen dat ze ondertussen de 'gratis' powerlines/wifi boosters afgeschaft hebben?
Voordien moest je via de Telenet app een wifi test doen, om via die weg een gratis wifi of powerline set te bestellen.
Die optie is niet meer beschikbaar in de Telenet app.
Nu zijn die nieuwe Plume blokjes blijkbaar wel inbegrepen in een One abonnement, dus de andere klanten vallen uit de boot?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Zoals iemand al signaleerde, gaat het hier om een testfase.

Bij TN zelf betwijfelt men of de toestelletjes dit jaar nog zouden beschikbaar zijn. Testfase moet nog geëvalueerd worden en dan zou via een nieuwe telenet app de configuratie moeten mogelijk gemaakt worden;

Verder heb ik de indruk als ik filmpjes op youtube bekijk dat je bijna op elke verdieping in je huis een "extender" moet plaatsen om echt het maximale er uit te halen ... Wanneer ze vrij geplaatst worden (m.a.w. niet achter een kast) zou het bereik max. een 5-tal meter zijn.

Als TN dit gratis aanbied bij een OneUp veronderstel ik dat dit de kwaliteit pro rata deze van hun boosters zal zijn en deze is niet veel "soeps".

Ik vrees dat als men echt goede wifi wil, men zal moeten blijven investeren in een degelijk AP / router ingesteld als AP van één van de gekende merken.

Ik heb beneden achter mijn E- router een Netgear AX12, ingesteld als AP (ga bridging eens testen als ik alleen thuis ben zodat gezinsleden geen last hebben van onderbrekingen) en op de 1° verdieping een WAX206 (Netgear AP). Haal probleemloos overals 600 Mbps en meer.

Alleen, mijn modem heeft last bij momenten van drop-outs ... Als dat gebeurt is mijn snelheid 0 Mpbs zowel met als zonder kabel. :-D
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Zoals men al bij Vermaelens Projects wist, je moet den draad hebben. Wifi is leuk maar wil je zekerheid over het signaal dan kan niets op tegen den draad. Ik gebruik wifi in de tuin op een tablet maar al de rest is den draad. Toen ik mijn huis bouwde kreeg ik vaak de opmerking waarom al die netwerkaansluitingen goed waren, daarom dus. Nu met bvb telewerk heeft het al gerendeerd.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Zeker, netwerkverbinding via 'den draad' is het beste wat er is maar bij sommige toestellen - bv. laptop - en afhankelijk van de bekabeling in woningen, is dit niet altijd een (even evidente) oplossing.

Dan ben je aangewezen op wifi ... En ook deze technologie - alhoewel inderdaad gevoeliger - kan ook goed werken.

Alleen spijtig dat providers hun modems voorzien van wifi-solutions die allesbehalve performant zijn omwille van ... the money. AX is ondertussen al redelijk verspreid maar de laatste modems van TN met wifi hebben nog altijd AC- standaard.
Veel toestellen zijn hiermee al uitgerust - zoals bv. de laptops van beide zonen - en bij verbinding met een AX of AC AP of modem, merk je wel duidelijk verschil.
rode_ferrari
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2022, 22:44

hallo

zijn er nog mensen die pods van telenet gebruiken
en problemen hebben om iets te verbinden die alleen
werkt op 2.4 ghz ??
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Ik ken iemand die werkt met 'de pods'.

Die heeft ook problemen op de 2.4 Ghz band met alle gevolgen van dien, vooral voor domotica: wifi-module converter zonnepanelen, thermostaat Bosch centrale verwarming, etc.

Ten einde raad vroeg hij mij om eens een herinstallatie te doen 'from scratch'. Resultaat: idem.

Ik vermoed dat het hier gaat om ee firmware probleem.

Aanvankelijk dacht ik veel heil te zien in deze pods maar:
- deze technologie is zo goed al verouderd: cf. AC ipv AX dat nu in volle opmars is.
- 1 pod is blijkbaar 2 stopcontacten kwijt want die dingen zijn redelijk groot
- op elke verdieping moet hij een pod plaatsen om ook via AC de verbinding niet te verliezen
- blijkbaar heeft Telenet dit systeem qua bediening in hun eigen app geïntegreerd terwijl 'Plume' zelf software ter beschikking stelt. Dezze app is geïntegreerd in het 'Mijn Telenet' platform dat niet het allerbeste is.
- als je meer dan de 3 door Telenet voorziene pods nodig hebt, loopt de prijs al vlug aardig op.

Zelf heb ik via het werk - in het kader van thuiswerk - zeer voordelig het Deco X90 wifi mesh systeem kunnen aankopen. Ik heb 2 sattelieten, in in de gang en in in de traphal op de 1° verdieping.
Binnen de 10 à 15 minuten heb je wifi all over the house. Je wordt werkelijk van stap tot stap begeleid met tekst en beeld in de installatie via een Android app.

Mijn zoon heeft een AX laptop en met ons OneUp abo, kon ik onlangs een downloadsnelheid van 850 Mbps vaststellen en 39.8 upload. Meermaals analoge waarden bij herhaling op verschillende momenten.
Met AC- laptop download op de slechtste plaats in de woning nog altijd 350 tot 400 Mbps.
Ik heb wel een wirded backhaul kunnen opzetten. Let op: je moet daarom geen kabel kunnen trekken van de node die dienst doet als router naar de 2° satteliet (extender eigenlijk). Je kan dit ook oplossen door router en 2° node aan te sluiten op eenzelfde switch achter de modem.

Enige issue tot nu toe ondervonden (eigenlijk verwaarloosbaar): je kan de LEDS op beide units uitschakelen 's nachts en op de satteliet gebeurt dit 1u later dan de unit die fungeert als router. Blijkbaar is dit gevolg van een synchronisatieprobleem met de tijd tussen beiden. Zou opgelost worden met de volgende firmware update.

Aanvankelijk hoopte ik ook zeer vlug in aanmerking te komen voor de pods van TN maar nu met deze ervaring zou ik ervoor opteren om te investeren in een mesh systeem. Het is een flinke hap uit het budget als je 2 units moet aankopen maar je hebt wifi-technologie die klaar is voor de toekomst (AX), zeer eenvoudig te installeren met dito verbinding ook als je de units zoals ik 'discreet' wil opstellen.

Dus ja, dit mesh-systeem maakt dat TN wat mij betreft zijn pods mag houden.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”